اطلاعات، دانایی، تصمیم!
جلال ذکایی، صاحب امتیاز و مدیر
پایگاه اطلاعرسانی صنعت چاپ ایران
و از مدیران دولتی سابق بخش چاپ
جلال ذکایی، صاحب امتیاز و مدیر
پایگاه اطلاعرسانی صنعت چاپ ایران
و از مدیران دولتی سابق بخش چاپ
تحلیل صنعت بستهبندی ایران
از نگاه
آژانس خبری چاپ و بستهبندی ایران
PAPNA.IR
اگر چه سریالگذاری قسمتهای مختلف یک سازمان را درگیر میکند، اما میتوان گفت که اولین قسمت، کد فیزیکیای است که روی بسته اعمال میشود. چند چیز را باید در نظر گرفت:
شركتها و موسسات مونيتورينگ كه كارشان رصد كردن بازارها و جريانهاي مطرح است هم اطلاعات خوبي به فعالان اقتصادي و صنعتي ميدهند هم گاهي آنها را به سمت و سوي مشخصي هدايت ميكنند. يكي از موسسات مونيتورينگ بسيار معروف در زمينه چاپ و بستهبندي و صنايع جانبي كه هر يك از گزارشهاي تحليلي آن بيش از شش هزار يورو قيمت دارد موسسه پايرا Pira است.
بستهبندی نه فقط هنر است آن گونه که عدهای از بستهبندی فقط طراحی آن هم طراحی گرافیکش را میشناسند. نه فقط صنعت است آن چنان که بعضی آن را فقط ابزاری برای برقراری انواع استانداردهای فنی و صنعتی مانند سلامتی تعریف میکنند.
چندی پیش یکی از گروههای محترم سرمایهگذاری که چندین شرکت خواهر و برادر در داخل و خارج کشور داشت و در بورس اوراق بهادار نیز دستی داشت با من ملاقاتی داشتند تا در مورد سرمایهگذاری در بخش بستهبندی ایران مشورتی بگیرند. دفتر این گروه سرمایهگذاری در لندن علاقمند بود که بداند روی کدام بخشها در صنعت بستهبندی کشور میتواند حساب کند.
تامینکننده بستهبندی هر مسیری که برای آموزش طی کند، قوانینی مربوط به نقاط کنترلی و بحرانی تحلیل حادثه (خطر) وجود دارد که باید به ذهن بسپرد. آن چه مهم است که تامینکننده (و مشتری آن) بفهمد این است که برای اجرای درست HACCP برای بستهبندی، قوانین قدیمی HACCP باید در برخی موارد کنار گذاشته شوند. این موارد ناقض قوانین HACCP مربوط به ویژگی منحصر به فردی هستند که صنعت بستهبندی باید هنگام اعمال اصول HACCP به خاطر داشته باشد
مقوای كنگرهای از جمله مهمترین مواد اولیه در صنعت بستهبندی محسوب میشود كه با توجّه به روند توسعه روزافزون صنایع مختلف، اخیراً میزان تقاضای این کالا به شدّت افزایش یافته است. در این راستا، جهت تأمین بخشی از نیاز كشور، در ایران کارخانجات زیادی به منظور تولید انواع کاغذهای فلوتینگ و روزنامه راهاندازی گردید، اما ظاهراً این میزان تولید نیز پاسخگوی نیاز داخل نبوده است.
یافتن نیازها، تحلیل منطقی و الویتبندی آنها برای جامعه مخاطب، تجربه بسیار می طلبد. این تجربه باید در زمینه های مختلف بدستآمده باشد. گروه پژوهشی عفراوی به پشتوانه تجربیات بیش از 20 سال و کار مداوم...
حمایت از تولید کننده داخلی و محصولات تولیدی آنها بدون تردید عامل رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و متضمن آینده ای با افق اقتصادی با ثبات و استوار برپایه توانمندی های داخلی خواهد بود.