اطلاعات، دانایی، تصمیم!

جلال ذکایی، صاحب امتیاز و مدیر
پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت چاپ ایران
و از مدیران دولتی سابق بخش چاپ

تحلیل عمومی صنعت چاپ کشور
از نگاه پایگاه اطلاع رسانی
صنعت چاپ ایران
IPINA.IR

iranpack-sanat-bastebandi-Chap-Mani Lotfizadeh_5

درک درست از این سه عبارت کافی است تا به اهمیت اطلاعات پی ببریم و از همه مهمتر گردش صحیح اطلاعات بین آحاد جامعه که موجب جلوگیری از ایجاد رانت اطلاعاتی و عدم شفافیت در عملکرد دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های خصوصی خواهد شد.
“پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت چاپ ایران” با کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بر پایه اشاعه اخبار، اطلاعات و تحلیل‌های درست از وقایع پیرامونی صنعت چاپ کشور در شهریور ماه سال 1393شکل گرفت و بر همین اساس تاکنون سعی کرده ضمن پرهیز از سقوط در زمینه زردنویسی و ارایه تحلیل‌های نادرست، زمینه انتقال اطلاعات موثق را در این زمینه فراهم کند.
یافته‌های علمی جهان، معرفی تکنولوژی‌های نو، تجزیه و تحلیل وقایع پیرامونی صنعت چاپ و معرفی رویدادهای برتر جهان چاپ از اجزاء مهم این رسانه الکترونیکی بشمار می‌رود.

متاسفانه در طول سال‌های اخیر به دلیل حاکمیت اقتصاد نفتی و دولتی، مجالی برای اطلاع اعضاء بدنه صنعت چاپ از حقوق قانونی خود فراهم نشده است.

اما آن چه از شرایط حاکم بر صنعت چاپ کشور برمی‌آید، عدم اشراف کامل فعالان این حوزه به وقایع پیرامونی و تحولات پیش روی آنان است.
عدم اطلاع از حقوق قانونی خود در قبال سازمان‌های دولتی، عدم اشراف کامل بر تحولات و فضای حاکم بر تشکل‌های صنفی، عدم اطلاع از تحرکات در صنعت چاپ دنیا، بویژه منطقه خاورمیانه از نکاتی است که نمی‌توان بسادگی از کنار آنها گذشت.
از همین رو است که بسیاری از ناکارآمدی‌های دولت و تشکلهای صنفی، بدون هرگونه پاسخ جدی و منطقی، تبدیل به معضلات لاینحل گردیده و همه روزه شاهد سردرگمی بیشتر دست‌اندرکاران صنعت چاپ هستیم و از همه مهمتر به نظر می‌رسد منفعت برخی نیز در عدم اطلاع فعالان صنعت چاپ از حقوق قانونی و صنفی شان است.
در این شرایط نهادهای تخصصی اطلاع‌رسانی وظیفه‌ای خطیر بر عهده دارند. وظیفه‌ای که اگر درست از عهده آن برآیند می‌تواند منشا تحولات بزرگی در این صنعت شود.
متاسفانه در طول سال‌های اخیر به دلیل حاکمیت اقتصاد نفتی و دولتی، مجالی برای اطلاع اعضاء بدنه صنعت چاپ از حقوق قانونی خود فراهم نشده است.
قوانین و دستور‌العمل‌هایی که عموما منشاء حاکمیتی داشته و دور از واقعیت‌های بازار تنظیم شده‌اند، بر آنان تسلط پیدا کرده و هیچ یک از اعضای صنفی را نیز یارای سوال، پی‌گیری و تحلیل درست از این شرایط نبوده است.
حال آن که وظیفه رسانه‌ی مستقل این است که به نمایندگی از بدنه‌ی صنعت چاپ، پرسشگری و سوال از متولیان دولتی را پیشه خود ساخته ودر جهت ارایه راه‌حل‌های منطقی در صدد حل مسایل و مشکلات صنعت بر آید.
همین گونه است عدم شفافیت عملکرد نهادهای صنفی و تشکل‌های غیر دولتی که بعضا به کلونی‌هایی تبدیل می‌شوند که ورود به حریم آنها کاری سخت، دشوار و غیر ممکن می‌شود.
اطلاع از وظایف، نظارت بر عملکرد و ارزیابی فعالیت آنان نیز بر عهده رسانه مستقل تخصصی است که به دور از هرگونه جانبداری می‌تواند تصویری روشن و شفاف را از عملکرد تشکل‌های صنفی، پیش روی اعضا قرار دهد.
در شرایطی که متاسفانه بیشترین انرژی تشکلها به رفع موانع پیش رو، حل اختلافات صنفی و حضور در جلسات فرمایشی صرف می‌شود، انتظاری بیش از این نمی‌توان داشت.
حال آن که با نیم نگاهی به تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در کشورهای پیشرفته با انبوهی از فعالیت‌های توسعه‌محور مواجه می‌شویم که به نظر می‌رسد رسانه تخصصی می‌تواند در دو حوزه شفاف‌سازی و تحلیل عملکرد تشکل‌های داخلی و همچنین معرفی کارکردهای جدید با الگوگیری از تشکل‌های خارجی کمک شایان توجهی به فعالان صنفی بنماید.
از دیگر وظایف رسانه تخصصی می‌توان به رصد کردن اتفاقات، تحولات و گرایش‌های آینده بازار در داخل وخارج کشور اشاره نمود. تحولاتی که در دو حوزه عمومی و تخصصی می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات دست‌اندرکاران صنعت چاپ باشد.
رسانه تخصصی در صورتی موفق و مورد وثوق است که بمثابه دیده‌بان حرفه‌ای، تحولات و گرایش‌های آینده را به صورتی ملموس و قابل درک برای اهالی صنعت تشریح نماید.
بهر تقدیر آن چه گفته شد بخشی از وظایف رسانه تخصصی بشمار می رود و “پایگاه اطلاع رسانی صنعت چاپ ایران” قصد دارد تا در این مسیر گام بردارد. بدون تردید طی این راه صعب و دشوار ممکن نیست مگر با همت و تلاش تمامی فعالان عرصه چاپ و صنایع مرتبط اعم از بسته‌بندی، نشر وگرافیک.
بدیهی است صنعت چاپ همواره در حال نو شدن و تغییر و تبدیل وضعیت است و در شرایط کنونی نیز باید منتظر دگردیسی و پوست انداختن جدید در این صنعت باشیم.
ظهور فناوری دیجیتال در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی موضوعی است که باید آن را جدی گرفت و نباید از کنار آن بسادگی گذشت. فناوری دیجیتال واقعیتی است که خود را به تمام ارکان این صنعت تحمیل کرده و می‌کند.
پس نیکوست به جای مقاومت و اصرار بر باورهای سنتی، با درکی درست و تحلیلی منطقی از شرایط پیش رو با این واقعیت روبرو شویم و با پرهیز از هرگونه اغواگری مسیر درست را انتخاب کنیم.

iranpack-sanat-bastebandi-ipina

بیشتر بخوانید . . .