بهمن ۱۴۰۱ در صنف ما چه خبر؟

مروری بر مهمترین رویدادهای دو صنعت بسته‌بندی و چاپ و صنایع وابسته به آن در بهمن ۱۴۰۱

رضا اسعدی نظرلو


۱۰۲ واحد بسته بندی خرما در سیستان و بلوچستان فعال است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک ۱۰۲ واحدصنایع وابسته به خرما با ظرفیت ۱۵۲ هزار تن در استان راه‌اندازی شده و ۱۰ واحد جدید نیز در دست احداث است.

سیدمحمدرضا سیدحسینی اظهارداشت: توسعه نخلستان‌ها با ارقام تجاری راهی مطمئن برای توسعه تجارت خرما در سیستان و بلوچستان است.

وی ادامه داد: ۶۷ هزار هکتار نخلستان با تولید بیش‌از ۲۸۷ هزار تن خرما در سیستان و بلوچستان وجود دارد که بیش‌از ۶۰ درصد باغات استان را تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تولید خرما در این استان زمینه اشتغال ۵۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم به منظور دستیابی به بازارهای جهانی توسعه نخلستان‌ها با ارقام تجاری مجول،پیارم و با سرمایه‌گذاری هلدینگ آریا و بهره‌برداران در استان آغاز شده است.

حسینی اظهارداشت همزمان با توسعه نخلستان‌ها، توسعه صنایع بسته بندی، نگهداری و فرآوری خرما نیز در سیستان و بلوچستان برنامه ریزی شده است.

وی سیستان و بلوچستان را خاستگاه تولید میوه‌های گرمسیری دانست و گفت: طرح توسعه باغات میوه‌های گرمسیری بویژه موز ،خربزه درختی، گواوا و انبه در جنوب استان با مشارکت کشاورزان و کشت و صنعت مکران در حال اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان حمایت مسوولان در راستای اجرای طرح خودکفایی کشور به موز که در استان سیستان وبلوچستان در حال اجراست را خواستار شد.

 

شگرد برخی شرکت‌های بسته‌بندی برای گران کردن گوشت قرمز

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده از تلاش برخی شرکت‌های بسته‌بندی، بازاریان و سودجویان برای افزایش قیمت گوشت گوسفندی خبر داد و گفت: این اقدام اجحاف به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

«منصور پوریان» درباره وضعیت بازار دام زنده و گوشت قرمز داخلی، افزود: اکنون برخی شرکت‌های بسته‌بندی و فروشگاه‌ها، شگردهایی برای افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار به کار می‌گیرند که در این شرایط اجحاف به مصرف کنندگان است.

این کارشناس حوزه دام و گوشت تصریح کرد: برخی افراد سودجو برای برهم زدن بازار گوشت قرمز به دنبال شگرد درج قیمت و خبرسازی وسیع در این حوزه هستند.

پوریان گفت: قیمت ۵۰۰ هزار تومانی که برخی برای گوشت قرمز اعلام کردند برای ران بدون استخوان است در حالی که گوشت گوسفندی اساسا باید با استخوان به فروش برسد زیرا استخوان بخشی از گوشت گوسفندی خصوصا گوشت بره است.

وی افزود: بنابراین با جداسازی استخوان از گوشت عملا قیمت این محصول دو برابر افزایش می‌یابد یعنی قیمت اصلی هر کیلوگرم ۲۵۰ هزارتومان به ۵۰۰ هزارتومان می‌رسد.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده بر این باور است که برخی افراد سودجو با این شگرد و موج‌سازی رسانه‌ای و قیمتی در هفته‌های پایان سال، سعی در القا و ایجاد ذهنیت قیمت بالای گوشت را دارند.

وی اظهار داشت: این در حالی است که دولت برای تنظیم بازار گوشت قرمز، مدتی است که ورود کرده و تلاش دارد بازار این محصول را برای شب عید و ایام نوروز تنظیم کند.

اخیرا هر کیلوگرم گوشت منجمد تنظیم بازاری با قیمت ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان و گوشت گرم وارداتی با قیمت‌های ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزارتومانی به بازار عرضه می‌شود.

اکنون در طرح توزیع تنظیم بازاری گوشت منجمد، قیمت هر کیلوگرم قلوه گاه گوسفندی ۱۵۳ هزارتومان، سردست ۱۶۷ هزارتومان و ران ۱۷۷ هزار تومان است.

همچنین هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد تنظیم بازاری با قیمت ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.

 

ثبت ۳۹ درصد کم‌فروشی در بسته‌بندی فرآورده‌های غذایی و شوینده

مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به اجرای طرح کنترل کم‌فروشی بسته‌بندی فرآورده‌های غذایی و شوینده از سوی این سازمان گفت: درنتیجه پایش‌ها از واحدهای تولیدی استان ۳۹ درصد کم‌فروشی در محصولات مذکور مشخص شد.

«عباس نوری با اشاره به اینکه رصد کم‌فروشی و نظارت بر آن از مهم‌ترین اولویت‌های کاری در دوره تحولی این سازمان است، در خصوص اجرای این طرح افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲۲هزار فرآورده از صنایع مذکور از واحدهای تولیدی استان از نظر کمی مورد بررسی و پایش قرار گرفت و حدود ۳۹ درصد کم‌فروشی در بسته‌بندی فرآورده‌های صنایع غذایی و شوینده احصاء شد.

وی با تاکید بر نقش پر رنگ استان‌ها به عنوان صف مقدم اجرایی و عملیاتی قانون در این زمینه، ادامه‌داد: اداره‌کل استاندارد استان تهران نیز در راستای انجام این مهم، علاوه بر بازرسی و نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی، اقدام به خرید و توزین سه‌هزار فرآورده از بازار کرد که در پایان طرح حدود ۳۲ درصد کم‌فروشی در محصولات مشخص شد.

نوری با یادآوری اینکه پرونده متخلفان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده ‌است، خاطرنشان‌کرد: برای اجرای هر چه بهتر این طرح، کارگروه ستاد پایش کمیت برای کنترل و نظارت بر کم‌فروشی محصولات در اداره‌کل استاندارد استان تهران تشکیل و جلسات آن به صورت منظم برگزار می‌شود.

 

صنعت چاپ می‌تواند ایران را از نفت بی‌نیاز کند

به گفته نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ اگر تحریم‌ها برداشته شود و بانک‌ها بتوانند کار کنند، صنعت چاپ این آمادگی را دارد که ارزش افزوده وارد کشور و از خروج ارز جلوگیری کند.

امیرهومن محمدی درباره شرایط فعالان این حوزه گفت: ایران صادرکننده خوبی در حوزه صنایع چاپی نیست، اگر خودمان را با کشور ترکیه مقایسه کنیم متوجه مسائل می‌شویم. صادرات نیاز به بسترسازی‌هایی دارد و شرکت‌های تولیدی باید آن‌ها را انجام بدهند. خیلی از شرکت‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند اما در حوزه بسترسازی‌هایی که باید توسط دولت انجام شود، مشکلاتی وجود دارد. متاسفانه هیچ حمایت و کمکی از طرف دولت برای تسهیل صادرات انجام نمی‌شود.

صادرکننده و کارآفرین نمونه صنعت چاپ با اشاره به مشکلات فعالان در این حوزه توضیح داد: اگر می‌بینید که بخشی از کارمان را صادر می‌کنیم، باید توجه داشته باشید که به سختی این روند را عملی کردیم در صورتی که می‌توانست شرایط بهتر و صادرات بیشتر از این باشد. قابلیت صادرات کالای چاپی در ایران وجود دارد اما به دلیل شرایط و مسائل گمرکی، سختی خرید از ایران، انتقال دشوار کالا و قیمت‌های بالای کالای تولید شده، در وضعیت کنونی هستیم.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با بیان اینکه بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد اولیه کالای تولیدی این صنعت در ایران وارداتی است، ادامه داد: مواد اولیه وارداتی با تعرفه گمرکی وارد می‌شود، این در حالی است که خیلی از محصولات را نمی‌توانیم به صورت مستقیم بخریم. همچنین باید کلیه خریدها را به شکل نقدی انجام دهیم یعنی نمی‌توانیم خرید بلندمدت انجام بدهیم. همچنین نمی‌توانیم در بانک سوئیفت SWIFT (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) بزنیم.

او افزود: در شرایطی که امروز فعالیت می‌کنیم، کشورهای اروپایی نمی‌توانستند همین مقدار صادرات را هم داشته باشند. در این سال‌ها تلاش و هزینه کردیم تا کالای تولیدی در ایران استانداردهای صادرات را داشته باشد تا جاییکه بخشی از تولد به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. رسیدن به این مرحله بسیار دشوار بود، آموزش دیدیم و هزینه‌های زیادی انجام دادیم تا به این مهم برسیم.

 

استاندار گیلان بر ضرورت ایجاد صنایع بسته‌بندی در بخش چای تاکید کرد

استاندار گیلان در آیین افتتاح یک واحد بسته بندی چای در شهرستان شفت بر ایجاد زنجیره ارزش افزوده در بخش صنعت چای استان تاکید کرد تا مردم بتوانند از چای خشک باکیفیت بهره‌مند شوند.

اسدالله عباسی روز پنجشنبه در آیین افتتاح یک واحد بسته بندی چای گفت: مردم این منطقه محصولات چای خود را در این واحد خشک می کردند که با ایجاد زنجیره ارزش می توانند علاوه بر بسته بندی و فرآوری چای، محصولات خود را با کیفیت و تنوع بیشتری در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

وی دستیابی به زنجیره ارزش در محصول چای را یکی از اهداف مسئولان استانی در گیلان عنوان کرد و افزود: می خواهیم چای تولید شده از باغ تا فروشگاه در یک زنجیره منسجم تولید و فرآوری و عرضه شود همانند آنچه که در این مجموعه شکل گرفته تا در نهایت چای خشک فرآوری شده با کیفیت بالا به دست مردم برسد.

وی تصریح کرد: افزایش کیفیت محصولات چای علاوه بر ارزآوری، ایجاد شغل و درآمد بیشتری را در منطقه ایجاد می کندو و موجب دلگرمی مردم خواهد شد.

استاندار گیلان در جمع مردم روستای علی سرای سیامزگی از بخش احمدسرگوراب شفت نیز با وجود بارش برف حضور یافت و گفت: برای مسئولان استانی تعطیلی معنایی ندارد و در هر هوا و شرایطی باید به وظایف خود عمل کنند تا باری از مشکلات مردم بردارند.

وی عنوان کرد: باید خدمت به مردم صادقانه و بی منت باشد لذا به مدیران اجرایی دستور داده ایم تا با همه توان پای کار باشند.

وی به مردم این منطقه قول داد: مشکلات محیط زیستی که از سوی آنان عنوان و طرح شده را در جلسه مشترکی که امروز با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور مطرح و پس از دسته بندی و بررسی نسبت به رفع آن اقدام شود.

امروز در شهرستان شفت علاوه بر افتتاح یک واحد بسته‌بندی چای با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار و اشتغالزایی ۵۰ نفر، یک استخر آموزشی به مساحت ۸۷۷ مترمربع و ۷۰ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار و آسفالت محیط پیرامونی مصلی این شهرستان توسط استاندار گیلان به بهره برداری رسید.

 

۲ واحد بسته‌بندی با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد تومان در قصرشیرین به بهره برداری رسید

همزمان با پنجمین روز دهه فجر انقلاب اسلامی، ۲ طرح شاخص تولیدی در شهرستان قصرشیرین با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد تومان با حضور سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه و جمعی از مدیران کل استانی و شهرستان به بهره برداری رسید.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در حاشیه ی آیین افتتاح بزرگترین کارخانه تولید آجر سفالی غرب کشور در قصرشیرین به عنوان یکی از این طرح های شاخص تولیدی با تبریک ایام دهه ی فجر و میلاد با سعادت حضرت علی (ع)، گفت: این طرح شامل بهره برداری از بزرگترین کارخانه آجر آسفالی غرب کشور در قصرشیرین با ظرفیت تولید سالیانه ۲۵۰ هزار تن و سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومان است که منجر به اشتغال زایی ۳۰نفر به صورت مستقیم شده است.

«محسن دارابی» افزود: این اولین کارخانه آسفالت استان کرمانشاه است که برای تولدی آجر سفال مشکل خاک و تامین مواد اولیه داشتیم که با توانمندی مدیریتی و کمک سازمان صنعت معدن تحارت برای تامین مواد اولیه آن اخیرا مجموعه پروانه ی اکتشاف یک واحد معدنی را نیز گرفته تا شاهد تامین مواد اولیه آن باشیم.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز در حاشیه ی برگزاری آیین بهره برداری از دومین طرح بزرگ امروز با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: این طرح شامل افتتاح سردخانه و بسته بندی میوه «صید احمد عزیزی» است که قابلیت ذخیره سازی سالیانه یک هزار تن میوه و همچنین بسته بندی یک هزار و ۵۰۰ تن میوه و سبزی را دارد.

«محمد حیدری» افزود: برای ایجاد این طرح ۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته و ۲۰ فرصت شغلی فراهم کرده که با توجه به اینکه شهرستان قصرشیرین محل تجارت و صادرات هست و همچنین از نظر پشتیبانی و لجستیکی برای اربعین نیاز به این سردخانه یک اولویت بود که محقق شد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها ۲ مرز خسروی و پرویزخان فعال است.

 

مرکز سورتینگ محصولات کشاورزی پیشوا در چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی افتتاح شد

همزمان با نهمین روز از چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی و با حضور علی مهری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران، مرکز سورتینگ محصولات کشاورزی روز پنجشنبه در شهرستان پیشوا افتتاح شد.

فرماندار شهرستان پیشوا در حاشیه این مراسم اظهار داشت: پیشوا با برخورداری از هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی گلخانه‌ای، قطب تولید محصولات سبزی و صیفی استان تهران است توجه به توسعه زیرساخت‌ها، صنایع تبدیلی، سردخانه و دیگر امکانات مرتبط با کشاورزی می‌تواند زمینه را برای توسعه این حوزه فراهم کند.

ابراهیم تاجیک نوری افزود: این که محصول کشاورزی در پیشوا تولید شده ولی در استانی دیگر سورت، بسته بندی و به نام دیگر شهرها به سایر مناطق ارسال شود نمی‌تواند فایده‌ چندانی برای کشاورزی شهرستان به همراه داشته باشد از این رو تلاش شده تا با همکاری بخش خصوصی، این امکانات در شهرستان مستقر شود.

وی با اشاره به مرکزی سورتینگ محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای پیشوا اظهار داشت: این مرکزی برای نخستین بار و با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی ایجاد شده و از این پس، محصولات گلخانه‌ای تولید شده در همین شهرستان سورت و بسته بنده و به سایر مناطق کشور ارسال و یا با سایر کشورها صادر می‌گردد.

وی گفت: این مرکز علاوه بر سورت محصولات کشاروزی، از سردخانه، مرکزی نگهداری و بسته بندی محصولات سبزی و صیفی نیز برخوردار است.

فرماندار پیشوا افزود: این مرکز از دو بخش تشکیل شده که بخش اول که مخصوص صادرات محصولات کشاورزی است در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع با ظرفیت ۴ هزار تن با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال احداث شده و بخش دوم در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال احداث و به بهره برداری رسیده است.

وی میزان اشتغال این طرح را ۱۵۰ نفر اعلام کرد.

پیشوا با بیش از ۸۰ هزار نفر جمیعت در ۴۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

 

یک واحد بسته‌بندی در ارومیه پس از ۷ سال به چرخه تولید بازگشت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: واحد تولیدی اروم سرنگ ارومیه با همت دولت سیزدهم و حل موانع و مشکلات، پس از هفت سال توقف فعالیت، به چرخه تولید بازگشت.

جواد کرمی با بیان اینکه بررسی مشکلات این واحد تولیدی دو هفته پیش و در پنجاه و سومین بازدید میدانی از واحدهای تولیدی مشکل دار تحت عنوان یکشنبه‌های تولید در دستور کار قرار گرفت، افزود: موارد مالیاتی، بانکی و برخی مباحث مربوط به سازمان استاندارد از عمده مشکلات واحد تولیدی اروم سرنگ بود که منجر به تعطیلی آن شده بود.

وی با اشاره به دستور استاندار آذربایجان‌غربی برای بررسی و حل مشکلات این واحد تولیدی در کارگروه رفع موانع تولید، اظهار کرد: پس از بازدید ۱۸ دی ماه مقام عالی استان از این واحد تولیدی و صدور دستورهای لازم برای بازگشت آن به چرخه تولید، شرکت تولیدی اروم سرنگ ارومیه در کمتر از ۱۵ روز و با تلاش تیم اقتصادی استان مجددا آغاز به کار کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به ۲۰ نفر بطور مستقیم در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند، ادامه داد: فاز توسعه این واحد تولیدی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی احیای واحدهای تولیدی و اشتغالی را از مهمترین اهداف دولت سیزدهم در حوزه تولید و صنعت عنوان کرد و گفت: طی ۵۴ هفته گذشته از طرح یکشنبه‌های تولید، ۱۱۳ واحد تولیدی راکد، نیمه فعال و فعال مورد بازدید قرار گرفته و تصمیم‌های خوبی نیز در راستای بهبود فعالیت آنها اتخاذ شده است.

کرمی یادآور شد: ۵۴ درصد از مصوباتی که در این بازدیدها داشته‌ایم، به صورت کامل اجرایی شده و بقیه هم با همراهی و همکاری نهادهای مسوول و بانک‌ها در دست اجرا است.

بازدید از واحدهای تولیدی در قالب طرح یکشنبه‌های تولید، از ابتکارهای استاندار آذربایجان غربی بود که در بسیاری از موارد، موجب رفع مشکلات این واحدها در یک جلسه سرپایی چند دقیقه‌ای شده است.

در پنجاه و پنجمین یکشنبه‌های حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، امروز معاون امور اقتصادی استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط ضمن بازدید از شرکت های معین شمش سبلان، واحد بسته بندی میوه و سبزیجات خشک حقی از نزدیک پیگیر رفع مشکلات این مجموعه‌های تولیدی شد.

شرکت معین شمش سبلان در سال ۱۳۸۹ تاسیس شده و یکی از تولیدکنندگان شمش فولاد ساده کربنی و کم آلیاژ در کشور است ولی متاسفانه از سال ۱۳۹۴ غیرفعال شده است. واحد بسته بندی میوه و سبزیجات خشک حقی نیز مشغول تولید و بسته بندی انواع میوه جات و سبزیجات خشک است.

 

چند طرح صنعت بسته‌بندی در جوین خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید

مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: همزمان با ششمین روز دهه فجر انقلاب اسلامی ۲۶ طرح کشاورزی با هزینه ۴۵۰ میلیارد ریال در این شهرستان خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید.

علی اکبر قارزی اظهار داشت: این طرح‌های کشاورزی در حوزه های بسته‌بندی خشکبار، سامانه‌های آبیاری نوین و فناوری های نوین کشت و صنعت به اجرا درآمده است.

وی یکی از نیازهای بخش کشاورزی شهرستان جوین را توسعه واحدهای فرآوری عنوان و بیان کرد: تسهیلات اختصاصی به این طرح‌ها، عمدتا از محل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: توسعه مراکز فرآوری شامل تولید و بسته بندی میوه خشک با هدف ایجاد پلی بین صنعت، کشاورزی و حمایت از کشاورزان در این شهرستان مورد توجه قرار گرفته است.

وسعت زمین‌های باغی و زراعی جوین در ۳۲۰ کیلومتری غرب مشهد ۳۵ هزار هکتار و محصولات عمده این منطقه گندم، جو، چغندر قند، پیاز، انگور و پسته است.

شهرستان جوین به مرکزیت شهر نقاب، ۱۲ هزار بهره بردار در بخش های کشاورزی، باغداری، دامپروری و طیور دارد.

 

دو واحد بسته‌بندی در شاهین‌دژ به بهره‌برداری رسید

۲ طرح اقتصادی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی، فرماندار، امام جمعه و جمعی از مسوولان شاهین دژ با سرمایه گذاری ۳۵ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۴۰ نفر در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

یکی از این طرح‌ها، کارخانه تولید آب معدنی شاهین دژ با سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد ریال و ظرفین تولید سالانه پنج میلیون لیتر به بهره‌برداری رسید.

این واحد تولیدی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و اشتغال زایی برای ۱۵ نفر در زمینی به مساحت سه هزار متر با زیربنای یک هزار و ۵۰۰ متر مربع ایجاد شده است.

فرماندار شاهین دژ در آیین افتتاح این طرح گفت: با هر فردی که بخواهد در این شهرستان برای ایجاد اشتغال و فرصت شغلی برای جوانان و مردم منطقه سرمایه گذاری کند، آماده عقد قرارداد هستیم.

کامران بابازاده اضافه کرد: این کارخانه ظرفیت تولید پنج میلیون لیتر آب معدنی را دارد و در آن آب معدنی در بطری نیم لیتری و ۱.۵ لیتری تولید می‌شود.

افتتاح کارخانه بسته بندی خشکبار و مواد غذایی

واحد کارخانه بسته بندی خشکبار و مواد غذایی نیز امروز و در مراسمی با حضور مسوولان شاهین دژ افتتاح شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی در آیین افتتاح این طرح با اشاره به اینکه احداث صنایع تبدیلی علاوه بر ایجاد اشتغالزایی و تکمیل زنجیره تولید در شهرستان موجب ایجاد ارزش افزوده برای تولید کننده می‌شود، افزود: واحدهای تولیدی در دولت سیزدهم رونق خوبی داشته است.

جواد کرمی اظهار کرد: حمایت از تولید و رفع موانع آن یکی از اولویت‌های اصلی دولت بوده که یک روز از هفته در استان بطور کلی به این موضوع اختصاص یافته است.

کارخانه فرآوری صنایع غذایی و بسته بندی و سورتینگ در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و زیربنای یک هزار و ۳۰۰ مترمربع شامل سالن های بسته بندی و تولید و فضاهای جانبی با صرف هزینه‌ای بیش از ۱۰ میلیارد ریال بدون استفاده از تسهیلات بانکی و از محل آورده سرمایه گذاران به بهره برداری رسید.

این کارخانه به طور مستقیم و غیرمستقیم برای ۲۵ نفر اشتغال زایی ایجاد کرده است.

 

فرماندار: ملکان به ایجاد واحدهای فرآوری و بسته‌بندی انگور نیاز مبرم دارد

فرماندار ملکان با اشاره به اینکه این شهرستان قطب تولید کشمش آذربایجان‌شرقی و کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: این شهرستان به ایجاد واحدهای تبدیلی انگور و به ویژه بسته‌بندی کشمش نیاز مبرم دارد تا بهره‌وری این محصول تولیدی افزایش یابد.

«بهمن قائلی» در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این شهرستان که با حضور معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی برگزار شد، اظهار داشت: ملکان بیش از ۶۰ درصد کشمش صادراتی استان را تامین می‌کند اما سهم این محصول در اقتصاد شهرستان چشمگیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد واحدهای فرآوری انگور و بسته‌بندی کشمش از ظرفیت‌های بالقوه برای ایجاد اشتغال در این شهرستان به شمار می‌رود، بیان کرد: در این شهرستان سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تن انگور تولید شده و ۹۰ درصد آن به کشمش کالیفرنی و تیزآبی تبدیل، و به ۸۴ کشور دنیا صادر می‌شود.

به گفته وی در ملکان بیش از ۱۱ هزار هکتار باغ انگور وجود دارد و بیش از ۱۵ هزار خانوار این شهرستان از طریق باغداری امرار معاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه امسال افت قیمت کشمش موجب متضرر شدن باغداران و تولیدکنندگان کشمش شده است بطوریکه افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی اصلا با قیمت کشمش همخوانی ندارد.

«قائلی» در خصوص تاثیر ایجاد واحدهای فرآوری انگور در این شهرستان نیز اضافه کرد: علاوه بر انگور، می‌توان از سایر اجزای این محصول از جمله برگ مو و هسته انگور هم درآمدزایی کرد و اگر واحدهای فرآوری انگور در سطح شهرستان ایجاد شود، بخش قابل توجهی از دورریزهای این محصول به چرخه اقتصاد محلی باز می‌گردد و فرصت‌های جدید شغلی ایجاد می‌شود.

حمایت از سرمایه‌گذاران فرآوری انگور

فرماندار ملکان با تاکید بر اینکه از سرمایه‌گذاری فرآوری انگور در این شهرستان حمایت می‌شود، بیان کرد: زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز و زمین در شهرک صنعتی این شهرستان برای سرمایه‌گذاری مهیاست و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این شهرستان استقبال می‌شود.

قیمت کشمش آفتابی ملکان امروز در بازار کشمش و سبزه این شهرستان از ۵۴ هزار تومان تا ۶۳ هزار تومان معامله شد و قیمت کشمش انگوری ملکان نیز بین ۵۹ هزار تومان تا ۶۲ هزار تومان نوسان داشت.

«تیزابی» ملکان طی روز جاری بین ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۴۳ هزار تومان معامله شد و فخری ملکان هم بین ۱۲۰ هزار تومان تا ۱۳۵ هزار تومان نوسان داشت.

کشمش انگوری که لوکس‌ترین نوع کشمش صادراتی ایران به شمار می‌رود، تنها در ملکان از توابع آذربایجان‌شرقی و به دو روش سنتی و صنعتی فرآوری می‌شود و طی سال‌های اخیر مشتریان زیادی در بازارهای جهانی پیدا کرده است.

ملکان با ۱۱۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌شرقی و در فاصله ۱۵۵کیلومتری تبریز واقع شده و تولید انگور و کشمش سهم مهمی از اشتغال این شهرستان را به خودش اختصاص داده است.

 

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج: زیرساخت های صادرات در کهگیلویه و بویراحمد مهیا نیست

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: زیرساخت های صادرات در استان از جمله جاده های چهار خطه، ناوگان حمل و نقل ، فرودگاه، خط آهن، تسهیلات بانکی، نمایشگاه بین المللی و موارد دیگر فراهم نیست که ایجاد آن ها به کار جمعی مدون و با برنامه نیاز دارد.

جبار کیانی اظهار کرد: استان منابع و محصولات باکیفیت بسیاری دارد اما این محصولات به دلیل ضعف زیرساخت ها امکان صادرات ندارند برای نمونه میوه ای که از استان باید صادر شود در چندین مرحله باید کار سورت بندی، بسته بندی و غیره توسط صنایع تبدیلی انجام شود اما استان محروم است.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت سردخانه های استان تنها ۱۷ هزار تن است که با تولیدات محصولات باغی و زراعی استان همخوانی ندارد و کمبود جدی برای این مقوله در استان احساس می شود.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج تصریح کرد: استان باید سند توسعه ای داشته باشد تا بر اساس آن برای هزینه کرد اعتبارات تصمیم گیری شود.

کیانی ابراز کرد: ارتباط موثر سیستماتیک و مدون میان اجزا و عناصر تعیین کننده اقتصادی این استان وجود ندارد و باعث فرار سرمایه گذار می شود.

وی عنوان کرد: باید حوزه اقتصادی استانداری از مدیران برنامه بخواهد و باید مدیران مکلف به ارائه برنامه دقیق باشند.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: کهگیلویه و بویراحمد غنی از منابع شامل آب، نفت، گاز و غیره است اما صنعت خیلی برجسته ای ندارد و بیکاری نیز مشکل ساز شده است.

کیانی ادامه داد: این استان جاده های چهارخطه، خط آهن، سالن همایش، نمایشگاه بین المللی و دیگر نیازهای توسعه را ندارد و باید برای دستیابی به آنها تلاش کرد.

 

بهره برداری از چند طرح صنایع بسته‌بندی در نورآباد لرستان

همزمان با هشتمین روز از ایام مبارک دهه فجر، ۱۷۱ طرح عمران روستایی دربخش مرکزی نورآباد دلفان به بهره برداری رسید.

بخشدار مرکزی نورآباد دلفان در این خصوص گفت: این طرح ها شامل زیرسازی و آسفالت معابر ۹روستا با مشارکت بنیاد مسکن، ۲۸طرح جدول گذاری روستایی، ۴۶طرح زیرسازی معابر، ساخت هفت کانال سنگی و اجرای ۸۰ طرح بهداشتی، فرهنگی و خدماتی است.

به گفته ابراهیم میربگ ۹۲ دهیاری در بخش مرکزی نورآباد فعالیت دارند و برای اجرای این طرح ها بیش از ۱۹۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات دهیاری ها هزینه شده است.

همچنین به مناسبت دهه فجر، مزرعه پرورش ماهی روستای حیدرآباد بخش خاوه با ظرفیت سالانه ۲۰ تن قزل آلا و ۲۰میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره ۱۸، با مشارکت بانک کشاورزی و بخش خصوصی به بهره برداری رسید، بخش خاوه با دارا بودن هشت مزرعه، یکی از قطب های تولید ماهی در استان به شمار می‌رود.

یک کارگاه تولید و بسته بندی دستمال کاغذی نیز با سرمایه گذاری هفت میلیارد ریال و اشتغال ۶ نفر به بهره داری رسید که روزانه چهار هزار بسته دستمال کاغذی در این کارگاه تولید می شود.

 

 

 

بیشتر بخوانید . . .