صنایع دستی محتاج بسته‌بندی و اهمیت همکاری شـرکت پسـت

ایرنا- صنایع دستی ایران به لحاظ جایگاه و پذیرش جهانی شرایط مطلوبی دارد اما در برخی زمینه‌ها همچنان حمایت دولت و مسولان احساس می شود تا این صنعت بتواند توان بالقوه خود در اقتصاد را به جایگاه اثرگذار تبدیل کند.
حجت‌الله مراد خانی مشاور معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور می‌گوید: بحث صادرات این محصول تنها نداشتن منابع مالی نیست بلکه ارسال آن از طریق پست و نوع ارایه بسته‌بندی این کالا نیز از مشکلات بعدی این صنعت محسوب می‌شود .
وی همچنین می گوید:ارسال از طریق پست نیاز به بسته‌بندی خاص دارد این معضل باعث شده که بسیاری از مردم برای ارسال صنایع دستی بویژه کالاهای شکستنی مثل سفال دچار مشکل شوند و یا خود اقدام به ارسال آن محموله به مقصد کنند به نظرم این مشکل به این صنعت صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.
به گفته مرادخانی در حال حاضر در ایران شیوه های پستی سنتی است تعرفه‌های بالای پستی قیمت تمام شده را بالا می‌برد و بسیاری از مردم از این وضعیت استقبال نمی‌کنند برای مثال اگر شما صنایع دستی خریداری کنید که 10 هزار تومان هزینه‌اش شده باید مبلغی هم برای ارسال به پست بدهید که قیمت تمام شده را بالا می‌برد و برای مشتری صرف نمی‌کند. به نظرم یا باید هزینه پستی کمتر شود و یا برای بسته‌بندی کالا فکری کرد.
روح‌الله رحمانی کارشناس صنایع دستی نیز درباره نحوه بسته‌بندی محصولات صنایع دستی به خبرنگار فرهنگی ایرنا می‌گوید: این محصولات خواهان زیاد دارد صنعتی که علیرغم مهم بودن یا به همین دلیل مهم بودن نیاز به مراقبت و حمایت دارد.
وی می افزاید: در کشور ما تولیدکننده صنایع دستی یک شخص یا یک کارگاه است بیشتر تولیدکنندگان صنایع دستی هنوز به دلایل اقتصادی تمایل به ایجاد بسته‌بندی در محصولات ندارند جز در مواردی که احساس نیاز کنند البته با تشویق و برگزاری همایش‌های مختلف با موضوع بسته‌بندی تلاش شده احساس رقابت بین تولیدکنندگان بوجود بیاید.
حمایت دولت از این موضوع نیز تا زمانی است که خود تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران احساس نیاز کنند و وارد عمل شوند توزیع و بسته‌بندی‌های رایگان و مواردی از این دست در مرحله ابتدایی است ما باید به جایی برسیم که خود تولیدکنندگان و بخش خصوصی بدون نیاز به کمک دولتی اقدام به بهبود کیفیت بسته‌بندی کنند.
علی بابا بختیاری دبیر انجمن صادرکنندگان صنایع دستی کشور نیز می گوید: در مورد صنایع دستی که صحبت می‌شود اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد بسته‌بندی زیبا ست که خریدار با مبلغی که پرداخت می‌کند احساس رضایت کند در مورد سیستم پستی هم مهم ترین بخش بسته‌بندی است که پیشنهاد می‌شود تولیدکنندگان ما در این بخش با ارایه طرح در بخش بسته‌بندی فضای رقابت و حتی خرید برای خریداران را بازتر کنند.
بختیاری می‌گوید: ارسال از طریق پست نیز هم مزایا دارد و هم معایب . معایبش این است که اول با هزینه ای که پست می گیرد به صرفه نیست دوم این که این محصولات صنایع دستی مانند سفال هستند بیشتر شکننده هستند از بسته‌بندی مناسبی هم برخوردار نیستند سوم این که در پست یک بخشی به نام دلیوری وجود دارد که در زمان کم این محصولات باید به دست مصرف‌کننده برسد و حداقل هزینه را هم داشته باشد ولی این بخش هنوز هم به صرفه نیست.
وی می گوید:به نظرم اگر پست صنایع دستی را یک محصول فرهنگی بداند و مزایایی برایش مثلا با تعرفه کمتر به دست مردم و مصرف‌کننده برساند می توان بیشتر امید واربود که جاذبه و توجه مردم به سمت خرید بیشتر شود.
دبیر انجمن صادرکنندگان صنایع دستی کشور که یک انجمن غیر دولتی است اضافه می‌کند: سازمان‌های دولتی کمتر با سازمان‌های غیردولتی ارتباط دارند و اجرای کاهش تعرفه‌های پست برای صنایع دستی مستلزم عقد یک تفاهم‌نامه از سوی پست و سازمان صنایع دستی است.
فریدون میرزالو مدیرکل حمایت از تولید نیز در این باره می‌گوید: بسیاری از مردم صنایع دستی را از مغازه‌ها خریداری می‌کنند تا تولیدکننده .تولیدکنندگان چون به صورت عمده محصول را عرضه می‌کنند هر محصول لزوما بسته‌بندی خودش را ندارد اما مغازه‌داران برای جذب مشتری از بسته‌بندی‌های متفرقه استفاده می‌کنند که البته برخی نیز بسیار مناسب هستند.
وی هم چنین می‌گوید: تولیدکنندگان نسبت به فروش رفتن کالاهایشان اطمینان ندارند بنا بر این بیشتر اوقات مایل نیستند برای بسته‌بندی هزینه کنند و دلیلشان هم این است که برای بازاری که ثبات ندارد خرج اضافه کردن اشتباه است.
مدیرکل حمایت از تولید در ادامه توضیح می‌دهد: به کارگاه‌های تولیدی وام با بهره 4درصد تعلق می‌گیرد که باید 10 درصد این مبلغ را برای بسته‌بندی خرج کنند که بیشتر اوقات این کار را نمی‌کنند و ما نیز مکانیزم اجرایی برای اجبار بر هزینه کرد در بخش بسته‌بندی نداریم.
میرزالو می‌گوید: اگر تولیدکنندگان خود به این نتیجه برسند که حتما کالای دستی‌شان بسته‌بندی مناسب داشته باشد بهترین نتیجه را خواهد داشت.
وی می افزاید: برای این که تولیدکننده ترغیب به توجه به بسته‌بندی شود باید از زیرساخت‌های مناسبی استفاده کنیم و از آنها بخواهیم با ارایه طرح خوب برای بسته‌بندی رقابت کنند تا مبلغ بیشتری هم برای توسعه کارگاه‌هایشان دریافت کنند.
میرزالو اضافه می کند: در کشور حدود 14 هزار تولیدکننده صنایع دستی وجود دارد که از این تعداد 2280 کارکاه بسته عمده تولید می‌کنند و برخی از کارگاه‌ها هم اصلا بسته ندارند و متاسفانه سرکشی به این کارگاه‌ها برای این که بدانیم در کنار محصولاتشان بسته‌بندی آن را هم تولید می‌کنند یا نه بسیار سخت است.
مدیر کل حمایت از تولید هم چنین اضافه می کند: در کل کشور شاید تنها 10 درصد تولیدکنندگان برای محصولاتشان بسته‌بندی دارند. سیاست کلی سازمان این است که ارزان‌سازی شود و تولیدکنندگان را برای حضور در نمایشگاه‌های مختلف دعوت کنیم تا هم به بهترین طرح در قالب پکیج کمک کنیم و هم تولیدکنندگان ترغیب به مدنظر داشتن بسته ‌بندی برای تولیداتشان بشوند.
میرزالو همچنین ادامه می‌دهد : به تولیدکگنندگان در عرصه صنایع دستی به ترتیب کارگاه‌های کوچک و بزرگتر از 100 میلیون تا 500 میلیون وام داده می‌شود تا به توسعه صنایعشان بپردازند.
مهدی مقصودی گنجه سرپرست دفتر تنظیم مقررات و بهبودی روش‌های شرکت پست در این باره به خبرنگار فرهنگی ایرنا می‌گوید: مرسولات پستی عمدتا به دو بخش تقسیم می‌شود یا بسته هستند یا نامه. نامه‌ها به صورت دربسته تحویل پست داده می‌شود. اما بسته‌ها را به واسطه قوانین پستی متصدیان پست درباز تحویل می‌گیرند چون ممنوعاتی وجود دارد که باید توسط پست رعایت شود.
وی می‌گوید: در مورد این که چند درصد از صنایع دستی از طریق پست صادر می‌شودآمار دقیقی وجود ندارد اما این که محصولات صنایع دستی آیا لفاف‌بندی می‌شود یا نه باید بگویم که بله و این ربط به نوع محصول و مسافتی که بسته بایستی طی کند دارد. مقصودی درباره کارتن‌های پست و استاندارد آن نیز می‌گوید: ما با برخی از شرکت‌های تولیدکننده کارتن قرارداد داریم تا از جنبه بسته‌بندی در سایزهای مختلف صنایع دستی دچار مشکل نشویم. مرسولات خارج از کشور دوباره در کارتن‌پلاست بسته‌بندی می شود که هم زیباست هم از شکل و قواره واحدی تشکیل شده و در دنیا نیز شناخته شده‌اند .

بیشتر بخوانید . . .