3 راه برای استخدام نسل Z در نیروی کار تولیدی

تمرکز بر پایداری می‌تواند به شما کمک کند شکاف مهارتی در تولید بسته‌بندی و نقش‌های مهندسی، به‌ویژه در میان نسل Z  را برطرف کنید.

ترجمه و ویرایش: رضا نورائی

Meaghan Ziemba

26 فوریه 2023


معرفی: نسل Z متولدین بین سال‌های 1376 تا 1391 هستند. Z مخفف Zoomer است که از مدل لغتی Baby Boomer که متولدین بعد از جنگ جهانی دوم بودند برداشته شده است.

 

حساب مکالماتی که در مورد شکاف مهارت‌ها و کارهایی که شرکت‌ها ‌می‌توانند برای جذب نیروی کار نسل بعدی یا نسل Z انجام دهند از دستم در رفته. با وجود 2.1 میلیون شغل تولیدی که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 تکمیل شود، متوجه شده‌ام که یک راه‌حل برای همه وجود ندارد. نیاز به استعدادهای ماهر در جوامع، ایالت‌ها و ملت‌ها متفاوت است. بنابر این، کسب و کارها از کجا شروع ‌می‌شوند؟

یکی از پاسخ‌های برجسته استفاده از اتوماسیون، به طور خاص، اتوماسیون با روباتیک، برای جذب نسل بعدی است.

واقعا چه کسی ربات‌ها را دوست ندارد؟

متأسفانه (همان طور که بسیاری از ما در زمینه مهندسی و تولید نمی‌خواهیم اعتراف کنیم) برخی از نسل Z‌ها به آنها علاقه‌ای ندارند.

اونوقت دیگه چی؟

تولید افزودنی‌ها؟ ماشینکاری CNC؟

اگر یک نسل Z در معرض این فرآیندها قرار نگرفته باشد، احتمالاً آنها را به عنوان یک مسیر شغلی بالقوه دنبال نخواهند کرد.

شرکت‌ها باید عمیق‌تر کاوش کنند و بیشتر از به نمایش گذاشتن فناوری‌های پر زرق و برق خود در نمایشگاه شغلی محلی گاه به گاه برای جلب علاقه نسل بعدی کاری انجام دهند. آنها باید بدانند که چه چیزی نسل Z و مسائلی را که در ارزش‌های اصلی آن‌ها نهفته است، به‌ویژه در مورد پایداری (Sustainablity) و محصولات و فرآیندهای سازگار با محیط زیست، درگیر کنند.

 

نسل Z کیست و چرا پایداری منابع اهمیت دارد؟

قدیمی‌ترین اعضای نسل Z که به‌عنوان «بومی‌های دیجیتال» (digital natives) واقعی شناخته می‌شوند، پس از سال 1996 و جوان‌ترین آن‌ها در حدود سال 2012 متولد شدند.

روبرتا کاتز، محقق ارشد تحقیقاتی در مرکز مطالعات پیشرفته در علوم رفتاری استنفورد (CASBS)، نسل Z را به‌عنوان یک خودران خلاصه می‌کند که عمیقاً به دیگران اهمیت می‌دهد، برای جامعه‌ای متنوع تلاش می‌کند، بسیار مشارکت‌کننده و اجتماعی است، برای انعطاف‌پذیری ارزش قائل است. ، ارتباط، اصالت و رهبری غیر سلسله مراتبی، و در حالی که از مسائل موروثی مانند تغییرات آب و هوایی ناامید است، در مورد کاری که باید برای رسیدگی به این مسائل انجام شود، نگرش عملگرایانه دارد.

نگرانی‌های زیست محیطی که نسل Z دارد آنها را به خریداران اخلاقی تبدیل ‌می‌کند. یک مطالعه اخیر توسط First Insight گزارش ‌می‌دهد که 75٪ از نسل Z (73٪ در سال 2020) در مقایسه با نسل Millennials (71٪) و نسل Baby Boomers (65٪ ) در هنگام تصمیم‌گیری خرید به موضوع پایداری بیش از برندهای تجاری اهمیت ‌می‌دهند.

من(نویسنده) این روند را از نزدیک با دخترم دیدم. او و دوستانش همیشه در حال تحقیق در مورد لوازم آرایشی و بهداشتی هستند که روی حیوانات آزمایش نشده یا حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌تواند باعث آسیب طولانی‌مدت به پوست آنها شود. آنها همچنین برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین ضایعات، خریدهای صرفه جویی زیادی انجام ‌می‌دهند.

نسل Z می‌خواهد شرکت‌هایی که برای آنها کار می‌کنند و از آنها خرید می‌کنند پایدارتر و دوستدار محیط‌زیست باشند.

داده‌های اخیر Bupa گزارش ‌می‌دهد که 64 درصد از نسل Z ‌می‌گویند که برای کارفرمایان ضروری است که در مورد مسائل زیست‌محیطی اقدام کنند. ترک کارهای دست جمعی که به آن Great Resignation می‌گویند همچنان به ما نشان ‌می‌دهد که مردم مایل به ترک مشاغلی هستند که با نیازها و ارزش‌های آنها مطابقت ندارد و برای شرکت‌هایی که این کار را انجام ‌می‌دهند ارزش قائل هستند.

ممکن است بپرسید چرا هر یک از اینها اهمیت دارد. در حال حاضر، 40% از نسل Z مصرف‌کنندگان جهانی و 20٪ از نیروی کار را تشکیل ‌می‌دهند، که ‌می‌تواند به کاهش شکاف مهارت‌های تولید کمک کند.

نسل Z با دسترسی بی‌سابقه‌ای به اخبار و اطلاعات در دستان خود، می‌تواند اثرات تغییرات آب و هوایی را از طریق اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و رویدادهای جهانی مانند COP26 ببیند، که باعث نگرانی شدید بیش از دو سوم آنها می‌شود.

63% از نسل Z مسئولیت ایجاد تغییرات لازم برای کاهش اثرات نامطلوب تغییرات آب و هوا را دارند، بنابراین آنها مجبور هستند در مورد نحوه ساخت و خرج کردن پول خود، انتخاب‌های پایداری داشته باشند.

علاوه بر این، نسل Z بر نسل‌های دیگر مانند نسل X تأثیر می‌گذارد. اگر ما خواسته‌ها و نیازهای نسل Z برای پایداری را نادیده بگیریم، خواسته‌ها و نیازهای گروه‌هایی را که تحت تأثیر آنها قرار می‌گیرند نیز نادیده می‌گیریم.

 

چگونه پایداری بسته‌بندی ‌می‌تواند به کاهش شکاف مهارت کمک کند؟

تقاضا برای محصولات پایدار فرصتی عالی برای تولیدکنندگان است تا استراتژی‌های استخدام خود را تنظیم کنند و به کاهش شکاف مهارت‌ها کمک کنند. شرکت‌هایی که بر پایداری تمرکز می‌کنند، به احتمال زیاد اعضای نسل Z را به سمت نیروی کار خود جذب می‌کنند، زیرا می‌خواهند با برندهایی کار کنند که با ارزش‌های اصلی آنها هماهنگ باشد.

این چه ارتباطی با تولیدکنندگان بسته‌بندی و تولید دارد؟ پلاستیک و سایر مواد بسته‌بندی نزدیک به 30 درصد از کل زباله‌های کشور را تشکیل ‌می‌دهند. چهل درصد از بسته‌های تولید شده با پلاستیک فقط یک بار قبل از دور ریختن استفاده می‌شود و بیشتر آن بازیافت نمی‌شود. زباله‌های بسته‌بندی در اقیانوس‌ها، جوامع و محل‌های دفن زباله، نگرانی نسل‌های جوانی است که به دنبال فرصت‌های شغلی مرتبط با انرژی سبز، پایداری و کنترل آلودگی هستند. من با تعداد زیادی از آنها صحبت کرده‌ام و بیشتر آنها علاقه خود را به حفظ انرژی و پایداری منابع ابراز کرده‌اند.

تمرکز بر روندهای پایداری در مهندسی و تولید ‌می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا نسل بعدی را جذب کنند، آنها را از فرصت‌های شغلی آگاه و برای پیگیری ترغیب کند.

مناطقی که ممکن است برای جذب اعضای تیم نسل Z برجسته باشند عبارتند از:

 

  1. چاپ سه بعدی.

بسته‌های چاپ سه بعدی مزایای متعددی دارند، از جمله:

  • 70 تا 90 درصد ضایعات کمتر در مقایسه با سایر فرآیندهای تولید سنتی.
  • آزمایش نمونه‌های اولیه با قطعات نازک‌تر یا توخالی و مواد سبک‌تر.
  • کاهش 41 تا 64 درصدی انرژی برای تولید.
  • صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه و کاهش زمان تولید.
  • آزادی طراحی و مقیاس‌پذیری.
  • فرصت‌هایی برای ایجاد بسته‌بندی‌های سه‌بعدی شخصی، بر اساس تقاضا، و تقریباً دقیق.

این فناوری از زمان آغاز به کار خود در دهه 1980 مسیر طولانی را طی کرده است. انواع مختلفی از تولید مواد افزودنی برای صنایع و قطعات مختلف استفاده ‌می‌شود. چاپگرهای کوچک در خانه‌های مسکونی رایج‌تر هستند و امروزه مواد بیشتری مانند فیبر کربن، فیبر شیشه و مواد خوراکی مانند شکلات و ماکارونی برای انتخاب وجود دارد.

پرینت سه بعدی یک فرآیند عالی برای قرار دادن کودکان در معرض نرم‌افزار طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، اسکنرهای اشیاء سه‌بعدی و طراحی و توسعه محصول است.

  1. طراحی بسته‌بندی پایدار.

طراحی بسته‌بندی پایدار زمینه بسیار خوبی برای جذب نسل بعدی کارکنانی است که علاقه‌مند به تفکر انتقادی و طراحی هستند. برخی از روندهای آینده در طراحی بسته‌بندی عبارتند از:

  • بسته‌بندی والدین قابل شارژ

فروشگاه‌ها محصولات را به صورت عمده ارائه ‌می‌کنند و هنگا‌می که مشتریان نیاز به پر کردن مجدد دارند، ظروف خالی خود را به فروشگاه ‌می‌آورند تا دوباره پر شوند.

  • بسته‌بندی قابل بازگشت/استفاده مجدد

که بسته‌بندی یکبار مصرف را به بسته‌بندی چند منظوره تبدیل ‌می‌کند، بسته‌ها را به گردش در ‌می‌آورد و ضایعات پلاستیکی، آلودگی و تولید مواد را کاهش ‌می‌دهد.

  • برچسب گذاری کربن

اطلاعاتی را در مورد تأثیر آب و هوای آن چه مصرف ‌می‌شود ارائه ‌می‌دهد، بنابراین مصرف‌کنندگان از تأثیرات انتخاب‌های خود آگاه هستند.

  • بسته‌بندی سبک

شامل مواد نوآورانه‌ای است که هزینه‌های ساخت، مواد و اثرات زیست‌محیطی کلی را کاهش ‌می‌دهد (ضایعات کمتری که به محل‌های دفن زباله ‌می‌رود).

 

  1. علم مواد.

قطعاً علمی پشت مواد بسته‌بندی پایدار وجود دارد. فشاری برای کاهش پلاستیک‌های یکبار مصرف با گزینه‌های سازگار با محیط زیست بیشتر وجود دارد که حیات وحش را ایمن و اقیانوس‌های ما را تمیز نگه ‌می‌دارد. برخی از زمینه‌هایی که شرکت‌های بسته‌بندی و تولید می‌توانند برجسته کنند و علاقه نیروی کار نسل بعدی را جلب کنند عبارتند از:

  • مرکب‌های جایگزین

مرکب‌های گیاهی و سویا در حال افزایش هستند. هر دو زیست‌تخریب پذیر هستند و مواد شیمیایی سمی که ‌می‌توانند باعث اسیدی شدن شوند آزاد نمی‌کنند. مرکب‌های جایگزین دیگر عبارتند از جوهرهای مبتنی بر آب، مرکب‌های UV و مرکب جلبکی.

  • پلاستیک‌های زیستی

جایگزین پلاستیک‌های مبتنی بر سوخت فسیلی شده و ردپای کربن شما را کاهش ‌می‌دهد.

  • بسته‌بندی کاغذی و خمیری

جایگزین بسته‌بندی پلاستیکی در مواد غذایی و نوشیدنی شامل جعبه‌های کارتن، جعبه‌‌های مقوایی تاشو و سایر راه حل‌های کاغذی انعطاف‌پذیر است.

  • مواد کمپوست‌پذیر و زیست تخریب‌پذیر

عمر دوم را برای بسته‌بندی فراهم ‌می‌کند و در عین حال اثرات نامطلوب بر محیط زیست را کاهش ‌می‌دهد. یک نمونه معمولی جعبه کاغذی برای بذر قابل کاشت است که پس از تجزیه آن در خاک و باغ به تولید گیاهان کمک ‌می‌کند. نمونه‌های دیگر عبارتند از بامبو و پوسته برنج.

شرکت‌ها باید در استراتژی‌های استخدام خود فعال‌تر و خلاق‌تر باشند تا نسل بعدی را در مورد فرصت‌های شغلی بسته‌بندی و تولید موجود هیجان‌زده کنند. علاوه بر این، شرکت‌ها باید معتبر، راستگو و شفاف باشند، زیرا نسل Z از نادیده گرفتن شرکت‌هایی که به کره زمین آسیب می‌زنند هراسی ندارد.

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .