بسته بندی دارویی: ایمنی چیزی است که اهمیت دارد

منبع: اینترپک 2023

تقاضا برای محصولات دارویی در سراسر جهان در حال افزایش است و داروهای بیشتری در مدت زمان کوتاه تری وارد بازار می شوند. تنها در سال گذشته، گردش مالی در بازار دارویی آلمان – بزرگترین بازار در اروپا و چهارمین بازار بزرگ جهان – حدود 53.6 میلیارد یورو بود. طبق آمار Statista، حجم در پانزده سال گذشته بیش از دو برابر شده است و در آخرین شمارش تقریباً 100 میلیارد واحد از جمله قرص، ساشه، تزریق و غیره فروخته شده است. همه آنها باید به طور بهداشتی و ایمن بسته بندی شوند و الزامات قانونی سختگیرانه را رعایت کنند. این امر تقاضاهای زیادی را برای مواد بسته بندی، فرآیندهای پر کردن و ماشین آلات بسته بندی ایجاد می کند.

از زمان همه‌گیری، مشخص شده است که بسته‌بندی محافظ برای واکسن‌ها، داروها، ضدعفونی‌کننده‌ها و سایر محصولات پزشکی چقدر اهمیت دارد. ما از نمونه واکسن‌های کرونا دیدیم که تولید واکسن کافی نیست. بازیگران متعددی در سراسر زنجیره تامین مجبور بودند برای محافظت از میلیون‌ها نفر در برابر ویروس، با یکدیگر به خوبی همکاری کنند. میلیاردها ویال شیشه ای کوچک برای واکسن مورد نیاز بود، همچنین جعبه های خنک کننده مخصوص برای حمل و نقل و فریزرهای مخصوص برای ذخیره سازی مورد نیاز بود.

هنگامی که دنیای بسته بندی از 4 تا 10 مه 2023 در دوسلدورف برای بسته بندی اینترپک تشکیل می شود، نوآوری در تولید، بسته بندی و تدارکات محصولات دارویی، از جمله راه حل های جدید برای مشکل دزدی دریایی محصولات نیز مطرح خواهد شد. صنعت داروسازی مانند هیچ کس تحت تأثیر جعل قرار گرفته است. تجارت پرسود با داروهای تقلبی، که در بهترین حالت فقط حاوی مواد فعال کمتری هستند، اما می‌توانند با مواد ناشناخته مضر برای سلامتی نیز همراه باشند، با تجارت آنلاین رو به رشد دوباره سرعت خود را افزایش داده است. سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که بیش از نیمی از داروهایی که به صورت آنلاین از وب سایت های غیرقانونی خریداری می شوند، تقلبی هستند. ارزش تخمینی بازار داروهای تقلبی حدود 75 میلیارد دلار آمریکا در سال است.

 

محافظت از تقلب از طریق ویژگی های امنیتی

علاوه بر این، زنجیره های تامین جهانی به طور فزاینده ای پیچیده می شوند. مواد فعال اغلب در یک کشور تولید می شوند، در کشوری دیگر فرآوری و بسته بندی می شوند و در نهایت در سراسر مرزها توزیع و به بازار عرضه می شوند. بنابراین قانونگذار اروپایی سال ها پیش با دستورالعمل اتحادیه اروپا 2011/62/EU مبارزه با داروهای تقلبی را آغاز کرد. این دستورالعمل که در سال 2019 لازم الاجرا می شود، تعدادی از ویژگی های ایمنی را برای داروهای تجویزی تجویز می کند. به عنوان مثال، هر بسته از محصولات دارویی باید با یک کد سریال منحصر به فرد (USC) همراه با شماره مقاله (GTIN)، شماره لات (LOT)، تاریخ انقضا (EXP) و نام سازنده برچسب گذاری شود. تمام اطلاعات در یک کد ماتریس داده دوبعدی کدگذاری می‌شوند، که سپس به صورت متن ساده روی بسته‌بندی با حداقل کیفیت چاپ مشخصی چاپ می‌شود. علاوه بر کد منحصربه‌فرد، هر بسته باید دارای ویژگی‌های مشهود باشد.

شرکت‌هایی مانند Bluhm Systeme، شرکت‌کننده در اینترپک، سال‌ها در حال توسعه راه‌حل‌های کدگذاری و برچسب‌گذاری برای بسته‌بندی‌های دارویی هستند که با دستورالعمل اتحادیه اروپا برای بسته‌بندی‌های ضد تقلب مطابقت دارد. این شامل راه حل های مختلف برچسب گذاری مانند رمزگذارهای لیزری یا جوهرافشان، چاپگرهای انتقال حرارتی، سیستم های برچسب گذاری و نرم افزار مناسب می باشد. به عنوان مثال، برچسب جوهر افشان Integra One که برای کدگذاری دارو توسعه یافته است، کدهای شناسایی منحصر به فرد، بارکدها یا کدهای ماتریس داده را بر روی طیف گسترده ای از بسته بندی های دارویی چاپ می کند.

چاپگر جوهرافشان Linx 8900 از Bluhm ظروف پلاستیکی را علامت گذاری می کند.
حق چاپ: Bluhm Systeme

علامت گذاری لیزر UV نیز یک راه حل اثبات شده برچسب زدن است. دومینو یک سیستم لیزر UV جدید را در سال 2022 معرفی کرده است که برای علامت گذاری پلاستیک ها و همچنین مواد بسته بندی پایدار فعلی، از جمله فیلم های تک ماده قابل بازیافت و انعطاف پذیر مناسب است. این سیستم می‌تواند برای علامت‌گذاری لایه‌های سفید و رنگی بدون به خطر انداختن خواص بازدارنده مواد استفاده شود. به لطف یک واکنش فتوشیمیایی، لیزر مارک‌دار جدید به رنگدانه‌ها یا مواد افزودنی فعال‌کننده لیزر یا زمینه‌های کدگذاری مخصوص آماده‌شده متکی نیست.

لیزر نشان‌دهنده UV Domino U510 به دلیل واکنش فتوشیمیایی به رنگدانه‌ها/افزودنی‌های فعال‌کننده لیزر یا زمینه‌های کدگذاری مخصوص آماده‌شده متکی نیست. حق چاپ: دومینو

برچسب ها – چیزی بیش از برچسب ها

اقدامات ضد جعل همچنین می‌تواند برچسب‌های امنیتی با اولین علامت باز و ویژگی‌های یکپارچه آشکار، پنهان و دیجیتال ضد جعل باشد که به‌طور برگشت‌ناپذیری نشان‌دهنده تلاش برای دستکاری است. مهر و موم های خالی، که جلوه های قابل مشاهده ای را در اولین برداشتن برچسب باقی می گذارند، برای بسته بندی بیرونی ایده آل هستند. ویژگی‌های امنیتی مختلف اغلب با عملکردهای اضافی ترکیب یا تکمیل می‌شوند. علاوه بر این، برچسب‌های دیجیتال با فناوری NFC و سیستم‌های ردیابی و ردیابی، قابلیت ردیابی کامل یک محصول دارویی را تضمین می‌کنند.

برچسب ها جزء مهمی از بسته بندی های دارویی هستند و نه تنها برای محافظت در برابر جعل کار می کنند. بسته به کاربرد بسته‌بندی اولیه مانند بطری‌ها، تاول‌ها، سرنگ‌ها و ویال‌ها یا بسته‌بندی‌های ثانویه مانند جعبه‌های تاشو، آنها باید طیف گسترده‌ای از شرایط را برآورده کنند: آنها حاوی اطلاعات کلی هستند، محافظت در هنگام باز شدن را تضمین می‌کنند یا می‌توانند تا حدی جدا شوند. در پرونده بیمار یا کارت واکسیناسیون الصاق شود. برچسب های چند صفحه ای همچنین می توانند مقادیر زیادی از اطلاعات را در خود جای دهند. آنها اغلب ترکیبی از برچسب و درج بسته هستند. و برای محصولاتی که باید در یخچال نگهداری شوند، برچسب های مقاوم در برابر دما برای اطمینان از خوانایی خوب در هنگام نگهداری و حمل و نقل مورد نیاز است.

 

به طور فزاینده ای خودکار

از آنجایی که ایمنی برای محصولات دارویی بسیار مهم است، الزامات برای ماشین آلات بسته بندی نیز بالا است. برای مثال R.Weiss سازنده ماشین از خطوط جمع کننده مدولار استفاده می کند که در آن ربات های دلتا محصولات را با حداکثر سرعت بسته بندی می کنند. برای زیمنس هلث‌اینرز، این شرکت اخیراً یک سیستم کلید در دست هوشمند UniRob برای بسته‌بندی محصولات تشخیصی توسعه داده است که فرآیند بارگیری دستی کارتن‌های تاشو را خودکار می‌کند. در این فرآیند، بسته‌های چندگانه در اندازه‌های مختلف بسته‌بندی، اکنون نیز در قالب‌های مقوایی سازگار با محیط‌زیست قرار می‌گیرند، که جایگزین پلاستیکی که قبلاً استفاده می‌شده است. یک ربات شش محوره جاهای خالی مجله را می مکد، آنها را باز می کند و آنها را در نوار نقاله حامل قرار می دهد، که می تواند به طور انعطاف پذیر و کاملاً خودکار با فرمت های مربوطه سازگار شود.

یک ربات شش محوره منبت های مقوایی را نصب می کند.
حق چاپ: R. Weiss

Multivac یک سیستم حامل جدید را در بخش مراقبت های بهداشتی معرفی کرده است که حمل و نقل کنترل شده و ملایم محصول را از سرنگ های شیشه ای یا پلاستیکی از پیش پر شده به دستگاه بسته بندی تضمین می کند. برای این منظور، سرنگ ها در یک فرآیند بالادست جدا شده و در یک موقعیت جهت دار در یک حامل قطعه کار قرار می گیرند. در دستگاه بسته بندی، یک ربات آنها را از حامل ها می گیرد و آنها را به صورت جداگانه یا از قبل گروه بندی شده در حفره های بسته بندی قرار می دهد. بسته ها با استفاده از سیستم بینایی Multivac Marking & Inspection از نظر کامل بودن بررسی می شوند. حتی در بازده بالا، بررسی می کند که آیا تک تک محصولات به درستی در حفره های تعیین شده قرار گرفته اند یا خیر. اگر آنها نباشند، بسته مربوطه به طور خودکار خارج می شود.

پر کردن مواد دارویی مایع نیاز به دانش خاصی دارد. Syntegon برای این منظور Versynta FFP (پلتفورم پرکننده انعطاف‌پذیر) مدولار را توسعه داده است، دستگاهی که به‌صورت جداگانه قابل تنظیم است، به‌ویژه برای پر کردن آسپتیک دسته‌های کوچک. محلول پرکننده جدید به نرخ خروجی حداکثر 3600 ویال، سرنگ یا کارتریج در ساعت با 100 درصد کنترل همزمان در حین فرآیند دست می یابد. این پلت فرم شامل چندین واحد حمل و نقل دارویی است که هر کدام دارای یک ربات چهار محوره است که ظروف را بدون تماس شیشه به شیشه از یک ایستگاه به ایستگاه بعدی منتقل می کند و در نتیجه از دست دادن محصول را کاهش می دهد.

تامین کننده خط کامل روماکو نیز خط جدیدی برای پر کردن مایع ایجاد کرده است. Macofar E محلولی برای پرکردن آسپتیک مایعات تزریقی در ویال ها است. این فناوری تمام الزامات دستورالعمل GMP اتحادیه اروپا را برای تولید محصولات دارویی استریل برآورده می کند. Romaco همچنین متعهد به تولید پایدارتر و کاهش انتشار CO2 است: برای مثال، از طریق کنترل فرآیند نوآورانه، زمان تولید را می توان به طور قطعی کوتاه کرد و در نتیجه انرژی و مواد را می توان به شیوه ای هدفمند صرفه جویی کرد. علاوه بر این، تمام ماشین‌های سازنده در نسخه‌های خنثی از نظر آب و هوا موجود هستند و برای گزارش پایداری به مانیتور انرژی مجهز هستند.

ماشین‌های پیوند دهنده مزایایی را برای کارایی و ایمنی فرآیندهای تولید ارائه می‌دهند.
حق چاپ: Rotzinger

 

نرم افزار کاربر پسند

راه‌حل‌های نرم‌افزاری که داده‌ها را در طول زنجیره تامین دارویی جمع‌آوری می‌کنند نیز امنیت بیشتری را نوید می‌دهند. با استفاده از پلتفرم نرم افزاری Pexcite از Uhlmann Pac-Systeme، کاربران می توانند اطلاعات را از تمام حوزه های فرآیند تولید و بسته بندی جمع آوری، گردآوری، نمایش و تجزیه و تحلیل کنند و در نتیجه وظایف مختلف را در صورت نیاز انجام دهند: پیاده سازی مشخصات مسیر و ردیابی در طول زنجیره فرآیند، نظارت بر بهره وری ماشین آلات و فرآیندها، مدیریت ابزار دیجیتال یا کنترل متمرکز و مدیریت کل فرآیندهای تولید. این پلت فرم را می توان در تمام دستگاه های دیجیتالی در حال استفاده، مانند دستگاه های رومیزی، تبلت ها و گوشی های هوشمند استفاده کرد. توماس کروتل، مدیر می گوید: “طراحی بصری جذاب، ظاهر سبک و دوستانه و احساس بیش از هر چیز به معنای کاهش پیچیدگی برای کاربرانی است که از Pexcite استفاده می کنند. مردم باید از کار با محصول ما لذت ببرند و از انجام هر کاری اشتباه یا شکستن چیزی نترسند.” توسعه و عملیات راه حل های دیجیتال در Uhlmann Pac-Systeme. برای این، پلتفرم نرم افزار جایزه Red Dot 2022 را دریافت کرد.

با استفاده از پلتفرم نرم افزار Pexcite، کاربران می توانند اطلاعات را از تمامی حوزه های فرآیند تولید و بسته بندی جمع آوری، ارائه و تجزیه و تحلیل کنند.
حق چاپ: Uhlmann Pac-Systeme

سیستم Uhlmann تغییر از تاول های PVC کلاسیک به بسته بندی های تک ماده ای پایدارتر ساخته شده از PE را ممکن می سازد.
حق چاپ: Uhlmann

بسته بندی دارویی پایدار

صنعت داروسازی همچنان تمایلی به استفاده از مواد قابل بازیافت ندارد. با این حال، مصرف کنندگان امروز نیز انتظار تعهد بیشتری به پایداری از این صنعت دارند. تولیدکنندگان بسته بندی دارویی در حال حاضر یک قدم جلوتر هستند و راه حل های قابل بازیافت متعددی را برای بسته بندی اولیه و ثانویه داروها توسعه داده اند. به عنوان مثال، سال گذشته ارائه یک تاول کاغذی قابل بازیافت باعث ایجاد حسی شد و یک لوله بازدارنده تک ماده قابل بازیافت با کیفیت دارویی جایزه بسته بندی را دریافت کرد. اخیراً یک فیلم لوله‌ای ساخته شده از پلیمر زیستی PLA به بازار عرضه شده است که به صورت صنعتی قابل کمپوست است و می‌تواند به عنوان یک سیستم مانع استریل برای کاربردهای تشخیصی فلو پک استفاده شود.

در حوزه بسته‌بندی اولیه، یعنی جایی که داروها مستقیماً بسته‌بندی می‌شوند، احتمالاً مدتی طول می‌کشد تا مواد تک‌مواد قابل بازیافت ایجاد شوند. در مقابل، کارشناسان در حال حاضر تمایل به راه حل های قابل بازیافت را در بسته بندی های ثانویه مشاهده می کنند. به عنوان مثال، Körber Pharma GmbH بسته بندی ثانویه ساخته شده از کاغذ چمن را به عنوان جایگزینی برای بسته بندی ساخته شده از کاغذ و مقوا بازیافتی توسعه داده است و جایزه ابتکار پایداری Pharmapack 2022 را برای این کار دریافت کرد. در تولید کاغذ چمن، نیمی از سلولز با الیاف چمن جایگزین می شود و آب و انرژی کمتری مصرف می کند. وجود تقریباً نامحدود منطقه ای چمن مسیرهای حمل و نقل را کوتاه می کند و تقریباً 95 درصد از انتشار CO2 را کاهش می دهد. Körber Pharma قبلاً پروژه های آزمایشی و توسعه ای را با چندین شرکت داروسازی برای بسته بندی ثانویه ایمن ساخته شده از مقوای چمنی انجام داده است که ثابت می کند هزینه مواد بسته بندی جدید معادل هزینه های مقوای معمولی است، در حالی که این مواد همان سطح بالایی از حفاظت محصول را ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید . . .