یک روز خوب در جاجرود

روز چهارشنبه 22 اسفند توفیق داشتم در سه کارگاه و کارخانه در منطقه جاجرود حضور پیدا کنم.

ملاقات با سه صنعتگر

روز چهارشنبه 22 اسفند توفیق داشتم در سه کارگاه و کارخانه در منطقه جاجرود حضور پیدا کنم.

نمی دانم از سادگی است یا عامی بودن من که هر وقت به کارگاه و کارخانه ای سر میزنم خیلی احساس غرور می کنم و باور و افتخار در وجودم موج می زند.

این که میگویم از سادگی و عامی بودن به این دلیل است بسیاری از مدیران کل و معاونان وزرا و وزیران صنعت و دیگرمسئولان و مقامات کشور صدها برابر بیشتر از من از این گونه کارخانه ها دیدن کرده‌اند و با سربازان و سرداران صنعت دیدار داشته‌‌اند و باید بسیار بیشتر از من احساس مسئولیت و عشق و علاقه به این کشور و کارافرینان و نخبگان آن داشته باشند اما نمی دانم چرا هر از چند گاهی اسامی گروهی از آنان به عنوان کلاهبرداران ملت منتشر می شود و مورد محاکمه قرار می گیرند؟!

بماند….

 

توان ماشین پویا

آن روز ابتدا به کارخانه شرکت توان ماشین پویا رفتم. شرکتی که بتازگی تاییدیه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را به دست آورده است. این شرکت طراح و سازنده ماشین آلات برش کاغذ، چاپ فلکسو و پوشش‌دهی روی کاغذ است.

حضور من در این کارخانه مقارن با حضور دو گروه از مشتریان این شرکت بود. یکی مشتری که آمده بود از آخرین وضعیت ماشین آلات در حال ساخت خود خبر بگیرد یکی هم مشتری که به دنبال نخستین سفارش خود بود.

احسان سجادیان مدیرعامل شرکت به همراه مدیر فروش و تیم مونتاژ مشغول ایفای مسئولیت های خود بودند و این کار تا زمانی که من از آن کارخانه بیرون آمدم همچنان ادامه داشت.

نکته مهم برای من در این بازدید کیفیت قطعات و دقت در ساخت و برپا کردن ماشین توسط کارکنان بود. ضمن آن که چند نوآوری انحصاری در ماشین آلات وجود داشت که می تواند به عنوان پتنت جهانی ثبت شود.

2edaa533-7282-4656-8155-058d743546bf

 

شرکت عقابهای آمارد

روزبه سیف شرکت عقاب های آمارد را راه انداخته تا بتواند خلاقیتهای طراحی، تولید و حتی مارکتینگ را در صنعت به هم آمیزد و بعضی نقطه ضعفها در کسب و کار صنعتی را از بین ببرد. او با چند دستگاه چاپ صنعتی، چاپگر سه بعدی، دستگاه CNC و انبوهی از ارتباطات داخل صنعت توانسته خدمات زیادی را به مصرف کنندگان کالاهای صنعتی ارائه کند.

روزبه سیف را بسیاری از شرکت پدرش یعنی شرکت سوپیشی که نماینده جت پرینترهای دومینو است می شناسند. اما او اکنون ویژگی هایی متفاوت در طراحی را به صنعت ارائه داده است.

b0161105-b0ff-4d4b-bef7-29510e61301b

 

 

ماشین سازی حکمایی

سالها بوده و هست که منطقه جاجرود برای من مترادف نام یکی از ماشینسازان بزرگ و موثر در توسعه کشور به نام حکمایی است. اما در این سالها هیچ وقت توفیق دیدار از این کارخانه پیش نمی آمد.

ماشین سازی حکمایی نیز مانند بسیاری از ماشینسازان مدرن کشور ما بصورت طراحی و مونتاژ کار می کند. یعنی طراحی ماشین را انجام داده و بسیاری از قطعات را بر اساس طراحی خود به پیمانکاران قطعه ساز می سپارد سپس قطعات برون سپاری شده را همراه با قطعات فوق تخصصی که در شرکت ساخته شده مونتاژ کرده و پس از آزمونهای لازم دستگاه را به سفارش دهنده تحویل می دهد. بسیاری از شرکت های معتبر ماشینسازی که من بازدید کردم مانند همان شرکت توان ماشین پویا و دیگر شرکتهایی که این اواخر دیدم مثل طرسام و ماه ماشین آریا نیز با همین روش به ساخت دستگاه های پیشرفته مشغول هستند.

نیما سیدالحکمایی مدیر ماشین سازی حکمایی یکی از کتابخوانهای حرفه ای صنعت است و به جز مهندسی تولید و ساخت ماشین آلات شم بالایی نیز در بازاریابی و بازارسازی ماشین آلات دارد.

من در کارخانه حکمایی سخت ترین روشهای پرکنی و بسته بندی مواد را دیدم. دستگاه های پرکنی و بسته بندی پنیر پیتزای رنده شده که فرایندی دشوار دارد. همچنین دستگاه پرکنی و بسته بندی چسب گرم با دمای 140 درجه سانتی گراد! این دستگاه ها از تجهیزات بسیار پیشرفته اتوماسیون بهره می برند.

8d6cb4fe-b6b8-4b3f-82e8-6d0c4eec46c7

 

سخن پایانی

روز چهارشنبه دوازدهم اسفند یکی از بهترین روزهای کاری من بود. زیرا از نزدیکتر شاهد فعالیت خلاقانه و جدی تعدادی از دوستان صنعتگر خود بودم. برای ایشان و همه سربازان و سرداران صنعت کشور آرزوی موفقیت دارم.

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .