برندگان مسابقه طراحي مفهومي (گزيده‌هاي بسته‌بندي)

همه‌ساله موسسه iF در آلمان برترين‌هاي خود در زمينه طراحي صنعتي را معرفي مي‌كند. برگزيدگان اين موسسه در بخش‌هاي مختلفي معرفي مي‌شوند. يكي از جذاب‌ترين بخش‌هاي مسابقه، بخش ايده‌هاست كه هر سال خروجي‌هاي جالبي در زمينه بسته‌بندي دارد. گفتني است موسسه iF از ديرباز ارتباط خوبي با ماهنامه صنعت بسته‌بندي داشته و تصاوير با كيفيت بالا را جهت چاپ در اين مجله در اختيار ما قرار مي‌دهد. همچنين بايد يادآور شد كه در هر دوره شركت‌كنندگاني از ايران نيز حضور دارند كه گاهي جزء برندگان هستند و در همين مجله نيز درباره آنها نوشته‌ايم. در اين شماره تعدادي از برگزيدگان بخش ايده‌ها كه ابداعات آنها به حوزه بسته‌بندي و چاپ نزديك بود به انتخاب سردبير مجله معرفي شده‌اند.

لبه‌اي با نتيجه بهتر
طرح از دانشجويان دانشگاه فن‌آوري Xi’an چين
طراحی ظرف جار كه مانع از چسبیدن مواد داخل ظرف به دهانه آن مي‌شود. همين خاصيت باعث مي‌شود دربندي بدرستي انجام شده و مانع از نفوذ هوا و اكسيد شدن محتوي ظرف شود. به جز اين منظره زشت آلوده شدن دهانه ظرف نيز وجود نخواهد داشت. نواري از پلاستیک به قسمت بالای ظرف اضافه شده است. این لبه كمك مي‌كند كه مواد اضافي كه به قاشق يا كاردك چسبيده را بدون تماس با دهانه ظرف پاك كرده يا اندازه كنيم. يك تغيير كوچك با نتایج مثبت زياد براي يك ظرف جار.


فنجان کاغذی
طرح از دانشجويان دانشگاه Kookmin واقع در سئول كره جنوبي
فنجان كاغذي 5/4+ می‌تواند به حل بسیاری از مشکلاتی که فنجان‌هاي كاغذي مورد استفاده در دستگاه‌هاي سكه‌اي دارند كمك كند. محتواي داخل فنجان‌هاي كاغذي اغلب داغ هستند و در دست گرفتن آنها سخت است. از طرفي ديگر گاهي مواد داخل ليوان بخوبي تركيب نشده و در ته فنجان باقي مانده‌اند.
فنجان كاغذي ما در كنار دسته خود يك همزن نيز دارد كه مي‌توان آن را جدا كرده و با آن محتويات فنجان را حل كرد.


بطری بچه
طرح از دانشجوي دانشگاه آسيا واقع در Taichung تايوان
یکی از راه‌های معمول پدر و مادرها برای آزمایش میزان داغی شیر کودک این است که چند قطره آن را روی مچ دست یا پشت دست خود می‌چکانند تا بفهمند که شیر بیش از حد گرم است یا نه. اندازه‌گیری درجه حرارت از این راه دور از واقعیت است و شما ممکن است دهان کودک را بسوزانید. در این جا محصولی ارائه شده که با استفاده از جوهر حساس به دما، میزان دمای محتویات بطری را نشان می‌دهد.این روشی آسان است و کمک می‌کند که از سوختگی‌های اتفاقی پیشگیری کنیم

IF-奶瓶
Screwcap
طرح از دانشجويان دانشگاه Lanzhou چين
بچه‌های فقیر نه تنها آب و غذا لازم دارند بلكه آنها باید سرگرمي، بازی و آموزش مهارت‌های جسمی و روانی هم داشته باشند.این همان ایده‌اي است كه پشت این طرح قرار گرفته است. پيرامون درپوش شيارهايي وجود دارد كه به وسيله آنها می‌توان درپوش‌ها را به یکدیگر درست مانند بلوک‌های ساختمان متصل كرد و بچه‌های فقیر می‌توانند درپوش‌ها را جمع‌آوري كرده و چیزی برای بازی کردن داشته باشند. علاوه بر این، با چنين درپوشي چرخه عمر درپوش افزايش و ضایعات کاهش می‌يابد.


ظرف سس
طرح از دانشجويان دانشگاه Konkuk واقع در سئول كره جنوبي
یکی از مشکلاتی که اغلب در رستوران‌های فست‌فود پیش می‌آید  استفاده از سس کچاپ بسته‌بندی شده و چگونگی قرارگیری این بسته کوچک بر روی میز است. آن را روی درپوش نوشابه خود می‌گذارید؟ یا به ظرف سیب‌زمینی یا لبه سینی تکیه می‌دهید؟ و یا روی یک دستمال می‌گذارید؟ این اصلا بهداشتی نیست. اما در این جا یک راه حل وجود دارد که همه را خوشحال می‌کند. در این بسته پس از بازکرد بسته از محل تعیین‌شده (خط چین)، ظرفی کوچک و تقریبا مربع‌شکل به دست می‌آید که می‌تواند به صورت ایستاده قرار گرفته و کج یا شکسته نمی‌شود و نیازی به تخلیه یکباره همه سس داخل بسته نيست. این بسته کوچک و مناسب را در هر نقطه‌ای مي‌توان قرار داد. بسته ارائه شده در این جا دارای لایه داخلی پلی‌اتیلن است.

بسته‌بندی نشان‌دار
طرح از جمعي از دانشجويان دانشگاه سئول كره جنوبي
بریل برای یک ظرف آرایشی و بهداشتی برای افراد نابینا است. ظروف معمولی برچسب خط بریل ندارند و یا خط بریل فقط برای بسته‌بندی استفاده نمی‌شود. طراحی بسیاری از طرح ظرف‌های مختلف برای مارک‌های مختلف لوازم آرایشی نیز می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد.
ظرف بریل با داشتن خط بریلی که به طور مستقیم بر روی ظرف ایجاد شده این مشکل را حل می‌کند. خط بریل بر روی ظرف همچنین می‌تواند اطلاعات مخصوص هر کالای آرایشی را بر روی آن ارائه کند. به طوری که کاربر نابینا به سادگی بتواند اعداد و نکات مصرف را که به خط بریل نوشته شده بخواند و لوازم آرایشی را طبق دستور آن مصرف کند.


گلدان پيچشي
طرح از دانشجويان دانشگاه Kookmin واقع در سئول كره جنوبي
با اين گلدان پيچ‌دار براحتی می‌توان گياهان را مستقیما و بدون نياز به هيچ ابزاري در زمین کاشت. مواد آن از خميري طبیعی است كه از زمین به دست آمده و به شكل طبيعي تجزیه می‌شود. این کمک می‌کند كه نهال جوان براحتي با محيط جديد خود انطباق پيدا كند. شكسته شدن و تجزيه گلدان به گياه اجازه مي‌دهد مواد مغذی لازم را از خاك اطراف خود تامين كند. اين ابداع كاشت هر نوع گياهي را آسان‌تر مي‌كند.


بطری با شناسه
طرح از دانشجويان دانشگاه Nanchang واقع در چين
بطری‌های آب معدنی اغلب مثل هم به نظر می‌رسند. بنابر این اگر چندین نفر در یک گروه‌ یک نوع آب بنوشند غیر ممکن است که بتوان گفت کدام بطری متعلق به چه کسی بوده است. این جایی است که طراحی ما “خراش”  مشکل را حل می‌کند. نقش‌های مختلفی در برچسب بطری پنهان هستند که با خراش برچسب پدیدار خواهند شد.
از آن جا که بسیاری از اشکال مختلف وجود دارد، بعید به‌نظر می‌رسد دو شکل شبیه به هم در یک گروه به‌دست آید.
بنابر این، شما می‌توانید بگویید که بطری متعلق به شماست یا نه. نيز می‌توان نکات جالبی مانند جایزه و قرعه‌کشی را در موضوع خراش دادن قرار داد. مثلا “خراش دهید و برنده شوید”.

چاپگر نابينايان
طرح از دانشجويان دانشگاه ملي علوم و فن‌آوري تايوان
Blind Memo (یادداشت نابينا) به افرادي كه در ديدن مشکل دارند كمك مي‌كند یادداشت‌هايی براي خود تنظيم كنند. حتی اگر آنها گاهي خواندن نوشته‌هاي بريل براي افرادي هم كه قادر به خواندن بریل هستند دشوار است.
این دستگاه شامل یک سیستم تشخیص گفتار به همراه یک ماشین ريزبرجسته‌ساز (Micro Embossing) است. كساني كه براي دیدن مشکل دارند می‌توانند نسخه قابل چاپ را به صورت یک کارت کوچک شبيه به یک برچسب شناسایی را از اين چاپگر مخصوص دريافت كرده و به شی که می‌خواهند مانند لباس، جوراب، کتاب، ميز و یا پیام‌هایي برای خانواده و یا دوستان به وسايل مورد نظر بچسبانند.


Aid Cup  بسته‌بندی پزشکی
طرح از دانشجويان دانشگاه Zhejiang واقع در هانگجو چين
جنگ و خشکسالی علل بیماری در آفریقا هستند و اغلب مصرف دارو كاري دشوار است زيرا براي مصرف دارو (قرص يا كپسول) لازم است كه آب وجود داشته باشد تا مصرف‌كننده قرص يا كپسول را بتواند فرو دهد. اما ممكن است آبي در دسترس نباشد. نام اين بسته Aid Cup است. اين بسته‌بندی شرايطي فراهم می‌کند كه راه حل این مشکل است. مجموعه‌ای شامل دارو (به شکل قرص) و آب آشامیدني.
وقتی که بسته‌بندي باز می‌شود، مي‌توان آن را به شکل فنجان گستراند و آب را می‌توان به طور مستقیم از آن نوشيد. Aid Cup  همچنین می‌تواند در بسیاری از موارد اضطراری دیگر نيز مفيد واقع شده و خود را اثبات کند. این بسته از فيبر گیاهی قابل بازیافت ساخته شده و دارای عمر مفید دو سال مي‌باشد.

بسته برنج یک‌نفره
طرح از جمعي از دانشجويان دانشگاه Keimyung كره جنوبي
با توجه به اين كه تعداد خانوار تک‌نفره رو به افزایش مي‌باشد، انواع بسیاری از مواد غذایی به طور خاص در مقياس فرد طراحی مي‌شوند. در خصوص پخت برنج، مقدار آب یک عامل کلیدی است. تیم ما برنج بسته‌بندي شده‌اي برای افراد مجرد (که مطمئن نیستید چه مقدار آب براي پخت برنج لازم دارند) طراحی كرده است.
این بسته حاوی یک یا دو پرس برنج است. در اين بسته خطي وجود دارد كه مقدار مناسب آب لازم براي پخت را براي آشپزهاي كم‌تجربه مشخص مي‌كند.

بیشتر بخوانید . . .