توقف در ترکیه

ترک‌ها در بخش‌هایی که مواد اولیه و تکنولوژی بهتری دارند جلوتر هستند ولی احساس می‌کنم اگر همین تکنولوژی و مواد اولیه به ایران برسد نمایشگاه‌های ما بهتر باشند.

iranpack sanat bastebandi 172 tuyap 131712iranpack sanat bastebandi 172 tuyap 131737iranpack sanat bastebandi 172 tuyap 131631iranpack sanat bastebandi 172 tuyap 131518

دیدگاه چند تن از بازرگانان و صنعتگران ایرانی در بازدید از نمایشگاه بسته‌بندی استانبول

 

سلمانی مدیر تولید شرکت پاک‌فوم البرز:

راجع به کیفیت محصولاتی که در نمایشگاه ترکیه به نمایش در آمده به دلیل این که مواد اولیه خوب و مناسبی دارند از نظر نوع کالا با کیفیت هستند و در کل نمایشگاه خوبی است. از نظر قیمت در بخش نایلون و تولید کیسه فریزر سودی که برای ایران حاصل می‌شود مخصوصا در بخش صادرات ده درصد است و ترکیه پول نقد می‌دهد. به نظر من این نمایشگاه در کل خوب است ولی نسبت به پارسال تغییری مشاهده نکردم.

 

پژمان قنبری مدیر فروش سارنا پلاستیک:

به نظر من نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته از نظر نوآوری محصول چیز جدیدی ارائه نکرده است. تغییرات عمده‌ای از نظر فیزیکی روی محصولات انجام شده است ولی محصول جدیدی ارائه نشده که البته این تغییرات فیزیکی خودش نوعی نوآوری محسوب می‌شود، می‌تواند وزن ظرف را کمتر کند یا استقامت نوع محصول را بیشتر کند و …
تفکر ترک‌ها تفکری حرفه‌ایست، آنها خودشان را با شرق آسیا یکی نمی‌دانند و کارشان از نظر بسته‌بندی، شکل و زیبایی خیلی متفاوت است و ایده‌های خوبی می‌شود از آنها گرفت، هم از نظر طراحی و هم نوع محصول.
در واقع در بخش نوآوری محصول جدید چیز خاصی نسبت به پارسال متفاوت نبود اما عملکرد مثبتی دارند، تغییرات ریزی که روی محصول داده‌اند کارگشاست.

 

iranpack sanat bastebandi 172 tuyap 131602

سامان امینی از سهام‌داران شرکت ساپل:

من سال گذشته از این نمایشگاه بازدید نکرده بودم به همین خاطر نمی‌توانم به صورت مقایسه‌ای نظر بدهم ولی هرچقدر بیشتر از نمایشگاه‌های خارجی بازدید می‌کنم به این نکته بیشتر ایمان می‌آورم که برندینگ تصادف بین اقتصاد، بیزینس و هنر است و معمولا در مملکت ما بخش هنر کاملا نادیده گرفته می‌شود.
البته منظورم از هنر نقاشی با رنگ و روغن نیست. کسی که طراحی صنعتی انجام می‌دهد یک هنرمند است. کسی که طراح گرافیک است یک هنرمند است و شما نمی‌توانید جایی از این نمایشگاه قدم بردارید و هنر را نبینید.

ولی متاسفانه در صنعت و برندهای ایرانی این بخش نادیده گرفته شده است و اکثر کارفرماها فکر می‌کنند خودشان بلدند، مثلا چون توانسته است یک دستگاه طراحی کند فکر می‌کند که هر کاری می‌تواند انجام دهد و خودش برای طراح مسیر مشخص می‌کند و در این صورت خروجی کار ناخوشایند است.
در نتیجه وقتی از نمایشگاه ایرانی بازدید می‌کنیم از نظر بصری هیچ چیزی مارا جذب نمی‌کند. ولی در نمایشگاه‌های خارجی همه چیز مثل رنگ، طراحی، طرز فکر و ارائه کار متفاوت است.
نکته دیگری که من متوجه آن شدم این است که ترک‌ها قبول کرده‌اند که دانش ندارند، که تکنولوژی روز دنیا را ندارند. همچنین آنها پذیرفته‌اند که باید با کشورهای پیشرفته لینک شوند.

به عنوان مثال بنده با دو کمپانی مذاکره کردم که تمام محصولات‌شان تولید آلمان بود و حتی خودشان را جزئی از آنها می‌دانستند و به نظر من این اصلا ایرادی ندارد. ولی ما ایرانیان این چیزهارا نمی‌پذیریم و تلاش بیهوده‌ای داریم که چیزی که قبلا اجرا شده را دوباره اختراع کنیم. این دو نکته نظر من را خیلی جلب کرد.

iranpack sanat bastebandi 172 tuyap 131530

مهدی حقوقی، شرکت ساپل:

به نظر من بین ما و ترک‌ها اشتراکاتی است و همان جاهایی که ما در کارمان اشکال داریم آنها هم دچار مشکل هستند.
مثلا در بخش ظروف سطلی که خیلی برای ما اهمیت دارد عرض می‌کنم. شرکت‌های ایرانی سطل تولید می‌کنند ولی درب سطلی که مربوط به روغن موتور باشد که قیف داشته باشد و روغن موتور بتواند از آن خارج شود را ندارند. همچنین ترک‌ها هم در این قسمت ضعف دارند.
البته

رسول پناهی مدیر‌عامل شرکت شبنم پلاستیک ایرانیان:

در این نمایشگاه وسعت شرکت‌کننده‌ها زیاد است و این مسئله جهت ایده گرفتن برای ما خوب است و در مقایسه با کشور خودمان می‌بینم که ما مواد اولیه و پتروشیمی خوبی داریم، مخصوصا در زمینه پلاستیک.

ما می‌توانیم قیمت محصولی که به ترک‌ها ارائه می‌دهیم را با قیمت مواد اولیه‌ای که تهیه می‌کنند را در یک سطح برسانیم و این مسئله برای ما حسن بزرگی است.
من این جا با تولیدکننده‌هایی صحبت کردم که می‌گفتند قیمت جنسی که ما از شما می‌خریم با قیمت مواد اولیه‌ای که از این جا تهیه می‌کنیم برابر است. ولی متاسفانه‌ بخاطر مدیریت‌های غلطی که از بالا انجام می‌شود اجازه نمی‌دهند که کار راحت پیش رود. وقتی کسی می‌خواهد یک کارخانه راه بیاندازد باید سه سال تلاش کند که به نتیجه برسد ولی در کشورهای رو به توسعه و پیشرفته این مسئله خیلی راحت انجام می‌شود و دولت، بانک و کلا همه نهادها در اختیار این هستند که کسی بیاید و اشتغال‌زایی کند، در صورتی که در کشور ما همه فقط شعار می‌دهند.
آیا این جا دنبال چیز خاصی بودید؟
من بیشتر دنبال ایده‌های خاص بودم و در این مدت توانستم با چند شرکت مذاکره کنم و می‌توانیم با آنها همکاری کنیم و تا این جا این نمایشگاه برایمان مفید واقع شده و می‌توانیم از همین طریق روی کالاهای نمایشگاه تولیدی خودمان کار کرده و صادرات داشته باشیم و این مسئله برای ما ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌کند.
این نمایشگاه بیشتر به صنعت بسته‌بندی مربوط می‌شد، همان طور که چندی پیش آقای رئیس جمهور در جلسه تولید و صادرات راجع به بسته‌بندی صحبت می‌کردند، فرمودند که ما در صنعت بسته‌بندی خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم.
امروزه در همه جای دنیا هر محصولی که تولید می‌شود روی بسته‌بندی آن هزینه می‌شود. خیلی از تولید‌کننده‌های کشور ما بسته‌بندی را هزینه اضافی می‌دانند. در صورتی که این‌طور نیست بلکه سرمایه‌گذاری است که شما می‌توانید محصولتان را با ظاهر زیبا نشان دهید، چرا که اولین چیزی که خریدار دریک فروشگاه می‌بیند بسته‌بندی کالا است ولی متاسفانه این مسئله در کشور ما نادیده گرفته شده است. حتی بعضی از تولیدکننده‌ها به دلیل ارزان‌تر تمام شدن قیمت کالا آن را به صورت فله ارائه می‌دهند.
در واقع بسته‌بندی می‌تواند هرمقدار هزینه‌ای که روی کالا شده را به اندازه دو برابر از مشتری بگیرد و به تولید‌کننده برگرداند و همچنین می‌تواند روی دیده شدن و حتی کیفیت کالا تاثیرگذار باشد. این موضوع را می‌توان در همه صنایع بست داد و از آن نتیجه گرفت.

 

حسین قاسم‌پور مدیرعامل شرکت سالار‌تجارت:

ما در بخش تولید فیلم و کیسه‌های پلاستیکی فعالیت داریم. کلا محصول ما به ترکیه صادر می‌شود. این شرکت کارگزار رسمی گمرک در کار ترخیص کالا و صادرات و واردات فعالیت دارد. من هر سال چهار بار در نمایشگاه‌های تویاپ شرکت می‌کنم. نمایشگاه یورو‍‌پلاست، چاپ و بسته‌بندی،نمایشگاه لوازم یدکی خودرو و … و همیشه ایده‌ها و طرح‌های جدید و موفقیت آمیز نمایشگاه تویاپ را می‌بینم.
من پانزده سال از این نمایشگاه دیدن کردم و پیشرفت همیشگی آن را دیدم. به نظر من ایران باید از برنامه‌های این‌ها ایده بگیرد. مثلا سرویس رایگان گذاشتن از مرکز شهر تا نمایشگاه و کارهای این‌چنینی به پیشرفت نمایشگاه کمک می‌کند.
همه دنیا ترکیه را محل مناسبی برای تجارت می‌دانند، اروپایی‌ها این جا مشتری آسیایی خود را پیدا می‌کنند و بلعکس آسیایی‌ها مشتری اروپایی خود را.
ماشین‌آلات ترکیه اکثرا خوب هستند. درست است که کپی شده‌اند ولی خیلی خوب و ماهرانه کپی کرده‌اند. مثلا شرکتی در ترکیه هست که ما از آنها ماشین می‌خریم، آنها این ماشین‌ها را از آلمان کپی کرده‌اند و به خود آلمان می‌فروشند.

iranpack sanat bastebandi 172 tuyap 164308

رضا انصاری‌راد مدیر شرکت مهیاران:

ما فعال در کار بازرگانی و نماینده شرکت‌های ترک و اروپایی هستیم. در زمینه صنعت بسته‌بندی، هم ماشین‌آلات، هم ملزومات و هم لفاف‌ بسته‌بندی فعالیت داریم. ملزومات شامل انواع تیوب‌های لمینیت، تیوب‌های آلومینیومی، انواع و اقسام غلیظ‌پاش‌ها، پاشنده‌ها، ظرف کرم، درب بطری، درب شامپو و … و لفاف‌ها شامل لفاف‌های چندلایه و لفاف‌های شرینک اسلیو، لیبل پشت‌چسب‌دار و سیفتی‌کپ (SAFETY CAP) می‌شوند.
در نمایشگاه استانبول سه غرفه از شرکت‌هایی که من با ایشان همکاری دارم وجود دارد. شرکت ETMAG تولید‌کننده انواع کپ‌های امنیتی، شرینک‌اسلیو با درصد شرینک‌های متفاوت از چهل‌ و‌ پنج درصد تا هفتاد و دو درصد را داریم.
همچنین امکان پرفراژ لیزری را هم داریم که در اصل ایجاد پرفراژ‌های دقیق برای جدا‌سازی انجام می‌شود. لیبل‌های پشت‌چسب‌دارهم داریم که هم به صورت شفاف و هم به صورت کاغذی موجود است. این مجموعه کار در شرکت ا‌تی‌ماگ انجام می‌شود. ما تا امروز فروش‌هایی به شرکت‌های بزرگ داخلی داشتیم که نسبت به محصولشان ارزش و اهمیت قائل می‌شوند. همچنین شرکت ا‌تی‌ماگ برای تولیدات کارخانه کوکاکولا در کل منطقه که شامل ایران، اوکراین، آذربایجان، ترکیه، ازبکستان و … می‌شود، تنها تولید‌کننده‌ای هست که از طرف کارخانه کوکاکولا برای تولید اسلیو مجوز دارد.

iranpack sanat bastebandi 172 tuyap 155140
بازار ایران هنوز برای ما دست نخورده است و می‌شود در آن خیلی فعالیت کرد به شرط این که این خواست از طرف تولیدکننده‌ها که همان مصرف‌کننده محصولات ما هستند وجود داشته باشد. یعنی آنها بخواهند برای کیفیت محصولشان ارزش و اهمیت قائل شوند و محصولی را با کیفیت و شفافیت رنگ بالا ارائه دهند.
ما هم به صورت فلکسو و هم روتوگراور چاپ می‌کنیم، همچنین در بعضی موارد محدود چاپ دیجیتال هم انجام می‌دهیم.

iranpack sanat bastebandi 172 tuyap 154651
شرکت بعدی، شرکت الکتروماگ است که ارائه دهنده انواع خطوط شرینک، خطوط بسته‌بندی، لیبل‌زن و درب‌گذار است. شرکت بعد، ERKA هست، تولید‌کننده انواع درب‌های شامپو، مایع‌های ضدعفونی کننده با بالغ بر چهل مدل کپ مختلف و با صادرات به بیش از شصت کشور دنیا از جمله کشورهای اروپایی مثل آلمان، سویس، یونان، اسپانیا و …
کپ‌های ما در بعضی موارد پتنت هستند یعنی مثلا شامپوی جانسون در ترکیه تنها از این شرکت خرید می‌کند و این شرکت تنها تولیدکننده درب‌های شامپوی جانسون است و همچنین دامستوس هم به همین‌گونه است. این شرکت بر روی درب‌های مایع ظرف‌شویی طرح‌ها و برندهای پتنت خودش را هم ارائه می‌دهد.

iranpack sanat bastebandi 172 tuyap 131455

بیشتر بخوانید . . .