با توجه به شرایط فعلی دولت برای کسب درآمدهای غیرنفتی به خاطر شرایط تحریم و وجود معضلات و مشکلات برای صادرات محصولات غیرنفتی به ویژه در بخش کشاورزی، برآن شدیم تا با آقای محمود بازاری مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت گفت و گویی داشته باشیم که در زیر می خوانید:
به طور کلی در بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی کشاورزی محصولات کشاورزی چه کارهایی در چند سال اخیر انجام شده؟
طی سنوات گذشته، صادرات محصولات میوه و تره بار به صوت فله ای و فاقد بستهبندی های استاندارد بود که منجر به آسیب پذیری و تقلیل کیفیت محصولات مذکور در کشورهای هدف شده بود، بنابراین پیرو درخواست جمعی از صادرکنندگان این صنعت، اتحادیه ملی صادرات کشاورزی ایران و دستاندرکاران این حوزه به منظور رسیدگی به مشکلات مطروحه، موضوع ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی در دستور کار این سازمان قرار گرفت و پس از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با اتحادیه مذکور و اخذ نظرات از صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و در راستای حفظ کیفیت محصول و جلوگیری از قیمت شکنی محصولات میوه و تره بار، دستورالعمل” شاخصها و ضوابط بستهبندی صادراتی میوه و ترهبار” با همکاری مستقیم اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران و تایید وزارت جهادکشاورزی تهیه شد و سپس طی جلسه مورخ ۴/۵/۹۶ میز ملی میوه و تره بار با حضور ریاست کل وقت این سازمان و روسای محترم اتحادیه های ملی و استانی و نیز جمعی از صادرکنندگان و کارشناسان مرتبط با این حوزه مورد تایید قرار گرفته و مقرر شد از تاریخ ۱۵/۸/۱۳۹۶ دستورالعمل مذکور از سوی تمامی گمرکات اجرایی کشور انجام شود.
شایان ذکر است پیرونامه شماره ۵۹۴۶۳/۱۰۰/۹۷ مورخ ۲۶/۱۲/۹۷ دستورالعمل فوق اصلاح و به گمرک ج.ا.ایران ابلاغ شد.
جایگاه ایران در زمینه صادرات محصولات تبدیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک مثل زعفران، پسته ، خرما و … در دنیا کجاست؟ آیا هنوزمحصولات کشاورزی به صورت فله ای صادر می شود؟
بسته بندی صنایع تبدیلی کشورمان در شرایط فعلی با توجه به ذائقه و تقاضای بازارهای مصرف داخلی و خارجی، نیازمند حمایت بیشتری است تا بتوانیم سالانه حجم بسیار بیشتری از محصولات خام کشاورزی را در فرآیند فرآوری تبدیل به محصولات نهایی مورد استفاده قرار دهیم.
در حال حاضر با توجه به لزوم صادرات محصولات غیرنفتی، صادرات محصولات کشاورزی با بستهبندی مناسب چگونه است؟
صادرات محصولات کشاورزی و ورود به عرصه بازارهای بین المللی باید با هدف جلب مشتری و در قالب بسته بندی های صادراتی مناسب با بازارهای جهانی صورت گیرد، هرچند با توجه به برخی از مشکلات در صنعت بستهبندی، ارزش این صنعت در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست ولی خوشبختانه با تصمیمات اتخاذشده در خصوص ساماندهی بستهبندی محصولات کشاورزی و ارسال محموله های صادراتی براساس بستهبندیهای متناسب با کالاهای صادراتی، صادرات محصولات کشاورزی در قالب بسته بندیهای قابل قبول، پیشرفت خوبی داشته است.
با توجه به این که هدف از راه اندازی این سایت در حوزه صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته بندی است لطفا اقداماتی که در این حوزه انجام شده و همچنین برنامه های آتی و اهداف بلندمدت دراین زمینه را تشریح بفرمایید.
ایران دارای پتانسیل های تولیدی بزرگی در بخش مواد غذایی است این ظرفیت و پتانسیل بزرگ چنانچه مورد حمایت مسوولان و دولت قرار گیرد میتوان به رشد وسیع و گسترده آن امید داشت.
امروزه صنعت بسته بندی به عنوان یکی از مولفه های مهم و تعیین کننده در صادرات غیرنفتی در سالهای اخیر با هدف فروش و بازاریابی مناسب در مناطق جهان ، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است ولی متاسفانه ضعف این صنعت در ایران به لحاظ فناوری، تامین مواد اولیه و طراحی باعث شده که کشورهای دیگر محصولات کشاورزی ایران را به صورت فله ای و با قیمت بسیار نازل خریداری کنند و عملیات بستهبندی را در کشور خودشان انجام دهند و به این ترتیب محصولات ایرانی را با نام کشورخود با قیمتهای مضاعف به دیگر کشورها صادرکنند.
بنابراین با توجه به ظرفیت های مساعد ایران برای تولیدات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی این سازمان در راستای رسالت و اهداف کاری خود که همان افزایش و ارتقای صادرات محصولات غیرنفتی به ویژه ” محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به بازارهای جهانی” است، اقدام به برگزاری جلسات متعدد با انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق ایران و اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران و همچنین دیگر فعالان و صادرکنندگان اینگونه محصولات کرده که در این مورد نتایج خوبی نیز حاصل شده است.