تیرماه در صنف ما چه خبر؟

مروری بر مهمترین رویدادهای دو صنعت بسته‌بندی و چاپ و صنایع وابسته به آن در تیرماه 1402

رضا اسعدی نظرلو

 

ایجاد مشکل جدی در بازار کاغذ با تأخیر در ثبت سفارش و تأمین ارز

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، معتقد است، وزارت صمت برای تمدید ثبت‌سفارش‌ها و تایید قیمت کالاها باید به‌موقع عمل کند؛ چراکه تاخیر در ثبت سفارش، تامین و تخصیص ارز علاوه‌ بر ایجاد مشکل جدی در بازار کاغذ موجب دلسردی تجار می‌شود.

سیدحسن میرباقری با اشاره به برخی مشکلات در تخصیص ارز برای واردات کاغذ، عنوان کرد: با وجود همکاری‌هایی که تاکنون شاهد بودیم، هنوز در تخصیص، تمدید و تأمین ارز مشکل جدی در بازار کاغذ داریم، الان مسائل فراوانی در بخش فروشندگان خارجی، تأمین‌کنندگان ارز و ثبت سفارش‌ها وجود دارد و این موضوع شرایط کار را دشوار کرده است.

وی افزود: به تازگی تمدید فرم‌های ثبت سفارش و تأیید آن زمان‌بَر شده است، این درحالی است که طی سال‌های مختلف با وزارت صمت در زمینه تأیید و تمدید فرم‌های ثبت سفارش همکاری خوبی داشتیم و داریم؛ سعی کردیم همواره براساس اهداف دولت حرکت کنیم.

میرباقری با توضیح درباره این مسئله، ادامه داد: وزارت صمت برای تمدید ثبت‌سفارش‌ها و تأیید قیمت کالاها باید تعجیل داشته باشد، زیرا تأخیرهایی که در حوزه ثبت سفارش، سپس تامین و تخصیص ارز می‌شود، برای واردات با مشکل جدی در بازار کاغذ روبه‌رو می‌ شویم؛ علاوه‌براین موجب دلسردی تجار می‌شود. امیدوارم اقداماتی انجام شود که واردکننده را برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در یک بازار امن دلگرم کند.

وی با بیان اینکه تأمین به موقع کاغذ در کشور همواره در برنامه‌های انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا وجود دارد، گفت: در این مدت همکاران واردکننده تلاش کردند با تکیه بر تجارب و سرمایه‌گذاری‌های به موقع و مناسب، کاغذ به کشور وارد کنند و طی این مدت کاغذ ازجمله بازارهای با ثبات در کشور بوده است و همسو با قیمت جهانی کاغذ، سعی کردیم قیمت داخلی را تعیین کنیم و کاهش قیمت داشته باشیم.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا وضعیت عرضه کاغذ در بازار را با ثبات و پایدار ارزیابی کرد و گفت: روند قیمت‌گذاری‌ها در بازار کنترل شده است و اگر همکاری سراسری در بخش‌های مختلف بدنه دولت وجود داشته باشد، این آرامش ادامه خواهد داشت.

 

آب بسته‌بندی در مرزها برای مراسم اربعین تأمین شد

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تأمین آب پایدار کمی و کیفی برای مراسم اربعین حسینی در مرزها خبر داد و این امر را جزو راهبردهای اصلی آبفای کشور دانست.

اتابک جعفری افزود: نخستین هدف تأمین آب باکیفیت مطلوب و گوارا و هدف بعدی ایجاد امکانات درشان زوار عتبات‌عالیات بوده است.

جعفری به خدمت‌رسانی شرکت آب و فاضلاب کشور در شهرهای زیارتی عراق نیز اشاره کرد و گفت: در شهر کربلا شرکت آب و فاضلاب استان تهران مسئولیت خدمات‌رسانی را برعهده دارد و اقدام‌هایی شامل ایجاد انشعاب‌های کافی و مناسب برای مواکب و مراکزی که نیاز آبی دارند، ایجاد یک هزار دوش حمام، تأمین آب سرویس‌های بهداشتی، کمک‌رسانی در توزیع آب بسته‌بندی‌شده و انتقال باری مخزنی‌های سیار به شهرهای زیارتی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

 

رفع موانع یک واحد بسته‌بندی عسل در ایلام

حسن بهرام‌نیا در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ایلام اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین رویکردهای دولت سیزدهم رفع موانع واحدهای تولیدی است که با جدیت دنبال می‌شود.

براساس این گزارش مشکلات و موانع ۹ طرح تولیدی لوله‌ی پلی‌اتیلن شباب، تولیدی آسفالت هلیلان، جمع‌آوری و فرآوری پشم، پرورش کبک، تولید و بسته‌بندی عسل، تولید بلوک سیمانی، تولید شن و ماسه‌ هلیلان، تولید سیم مفتول شباب، مجتمع گردشگری آبگرم دهلران، بررسی و توسط استاندار ایلام دستورات لازم برای رفع موانع این طرح‌ها صادر شد.

 

نبود بسته‌بندی مناسب مهمترین آسیب بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، خام‌فروشی را مهمترین چالش بخش کشاورزی و به ویژه حوزه دامپروری استان عنوان کرد و گفت: گوشت گوسفند لری بختیاری از سالم‌ترین گوشت‌های دنیاست اما نتوانستیم در این حوزه برندسازی و بسته‌بندی گوشت داشته باشیم و بسیاری از تولیدات ما در بخش‌های مختلف خام‌فروشی می‌شود.

حسین برزگر در همایش آشنایی با بازارها و روش‌های بازاریابی تولیدان عشایری کشور اظهار کرد: در حالیکه امروز ارزش تولیدات کشاورزی در اروپا به ازای هر مترمکعب آب بیش از هشت دلار است اما این رقم در کشور و استان ما کمتر از سه دلار است که این موضوع اثرات خام‌فروشی و کم‌کاری در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

 

سومین جایزه طراحی صنایع ملی بسته‌بندی

محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در مراسم امضای این تفاهم نامه با وزارت ارشاد: اتصال با مجموعه های بیرون یکی از برنامه ها و اهداف پارک ملی علوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است. این گونه نیست که شرکت های مجموعه ما بدون هیچ ارتباطی با بیرون فعالیتی داشته باشند.

وی افزود: در روز های گذشته، سومین دوره جایزه طراحی صنایع ملی بسته بندی فرهنگی را برگزار کردیم. اکنون یکی از مشکلات ما در صنایع دستی مربوط به مساله بسته بندی است. این مساله به خصوص در بخش بین المللی به وضوح دیده می شود. با سه دوره برگزاری این جایزه ملی ۵۰۰ هنرمند در کشور شناسایی شدند. با حضور معاونان وزارت علوم و میراث فرهنگی در سومین دوره این جایزه، اتفاق خوبی در این زمینه رخ داد و اکنون یک مجموعه ای قدرتمند در زمینه طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی شکل گرفته است.

 

۲۳۱ همت تسهیلات برای تکمیل صنایع تبدیلی و بسته‌بندی کشاورزی نیاز است

«کریم ذوالفقاری» در حاشیه دومین گردهمایی سراسری مدیران صنایع تبدیلی و غذایی سازمان‌های جهاد کشاورزی افزود: از مبلغ ۲۳۱ هزار میلیارد تومان نیاز تسهیلاتی، بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام و بهره‌برداری از طرح‌هایی است که بین ۲۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و شامل طرح‌هایی مانند بسته‌بندی، سرت، فرآوری، کنسانتره، طعم دهندها و رنگ دهنده‌ها می‌شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی اظهار داشت: مبلغ ۲۸ هزار میلیارد تومان نیز نیاز تسهیلاتی برای اتمام ۱۳۰۰ طرح با ۶۰ تا ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی است.

ذوالفقاری ادامه داد: در صورت تحقق ۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اتمام و بهره‌برداری از ۱۳۰۰ طرح، ظرف یک سال و نیم ۱۰ میلیون تن به میزان جذب و فرآوری مواد خام کشاورزی در صنایع تبدیلی و تکمیلی اضافه خواهد شد.

وی تکمیل زنجیره‌های ارزش برای ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در بخش کشاورزی را مهم خواند و تصریح کرد: تولید به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد و اشتغال در بخش کشاورزی را تامین کند و اقدامات در حلقه‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی ضروری است.

ذوالفقاری با بیان این که تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی موجب ساماندهی نظام اقتصادی کشور می‌شود، گفت: با تخصیص این تسهیلات، سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی را خواهیم داشت.

وی ضمن گله‌مندی از نظام بانکی اظهارداشت: در سال جاری مبلغ جزئی از تسهیلات بانکی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی پرداخت شده است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی درباره میزان تسهیلات پرداختی به صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در سال گذشته خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی و حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از منابع داخلی بانک‌های غیرتخصصی و از محل طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها به بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی پرداخت شد.

وی کارمزد تسهیلات تکلیفی و تسهیلاتی که از منابع داخلی بانک‌های غیرتخصصی تامین می‌شوند را ۲۳ عنوان کرد.

 

نیاز به دستگاه بسته‌بندی اب در موکب‌های خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: ایجاد تونل سرما برای زائران هم از موارد ضروری بوده که باید نیازسنجی شده و امکانات لازم برای آن از ظرفیت‌های مختلف تامین شود.

وی گفت: تامین یک میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت برق هم در سایت کاظمین از مواردی است که به شرکت توزیع نیروی برق استان کمک خواهد شد تا مشکلی برای زائران ایجاد نشود.

عباس زاده یادآور شد: امکانات برق و آب استان برای شرایط اضطرار و بحران استان باید به شکلی باشد که بتوان در کمترین زمان نیاز مردم را رفع کرد و از همین امکانات برای اربعین هم می‌توان استفاده کنیم لذا دستگاه بسته بندی آب بهداشتی مهمترین موضوعی بوده که برای این شرایط باید تامین شود.

وی گفت: با توجه به پهناور بودن استان وجود ۲ دستگاه بسته‌بندی آب بهداشتی ضروری است که باید در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی، یک دستگاه بسته‌بندی آب، ۱۰ تانکر ۲ هزار لیتری و ۱۵ عدد وان از تعهدات شرکت آب و فاضلاب برای اربعین امسال است که باید تامین شود.

وی بیان کرد: ۲ دستگاه تانکر ۱۰ هزار لیتری هم توسط ستاد عتبات عالیات استان تامین و در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان قرار خواهد گرفت.

 

فاز اول تجهیز کارگاه بسته‌بندی محصولات سوزن در شهرستان ایرانشهر افتتاح شد

رئیس اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر گفت: فاز اول تجهیز کارگاه بسته‌بندی محصولات سوزن‌دوزی این شهرستان با تحویل اولین محموله دستگاه‌های بسته بندی سازمان توسعه صنعتی ملل (یونیدو) انجام شد.

رحمان ریگی اظهارکرد: در راستای کمک به ارتقای معیشت صنعتگران سوزن‌دوز و افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی و با هدف بازار پسندی و صادرات بهینه محصولات شهر ملی سوزندوزی این اقدام در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: ایجاد کارگاه بسته‌بندی محصولات با تکنولوژی روز دنیا در دستورکار اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان قرار گرفته که با حمایت سازمان توسعه صنعتی ملل (یونیدو) در حال تجهیز است.

رئیس اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر اظهارکرد: این دومین همکاری اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان با سازمان توسعه صنعتی ملل پس از برگزاری دوره های موفق یونیدو است.

وی تصریح کرد: در گام اول تعداد ۷۰ نفر از هنرجویان سوزن دوز از آموزش های اساتید دانشگاه هنر تهران در زمینه های مختلف برندسازی و زیبا شناختی بهره مند شدند.

ریگی افزود: به زودی فاز نهایی تجهیز کارگاه بسته‌بندی با تحویل دستگاه‌های چاپ و توری‌کش انجام خواهد شد و پس از آن کارگاه بسته‌بندی محصولات سوزن‌دوزی در شهر ملی سوزن‌دوزی راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته این مسوول؛ شهرستان ایرانشهر در سال ۱۳۹۷ به عنوان شهر ملی سوزن دوزی نامگذاری شده است.

 

ایران در حوزه چاپ چیزی از دیگر کشورها کم ندارد

تولیدکننده نوشت‌افزار ملی با تاکید بر اینکه ایران در حوزه چاپ چیزی از دیگر کشورها کم ندارد، گفت: برگزاری نمایشگاه آینده چاپ ایران کمک می‌کند، آخرین فناورها و دستاوردهای روز جهان و مسائلی که با صنعت مرتبط است، در صنف به اشتراک گذاشته شود.

مجید اکبری با بیان اینکه هر محصولی که تولید می‌شود نیاز به بسته‌بندی دارد، افزود: محصولاتی که در حوزه نوشت‌افزار تولید می‌شوند، علاوه بر بسته‌بندی و روکش که روی آن قرار می‌گیرد باید استانداردهایی مانند سلامت کودکان، بازیافت و مسائل دیگر را رعایت کنند.

این تولیدکننده نوشت‌افزار ملی، با اشاره به لزوم رعایت استانداردهایی در ساخت کالاهایی که به منظور استفاده در دفاتر تولید می‌شوند، توضیح‌داد: برخی از کالاهایی که در حوزه دفاتر تولید می‌شود، به صورت مستقیم با کاغذ مقوا و صحافی در ارتباط است، محصولاتی هم که در حوزه نوشت افزار تولید می‌شود ارتباط نزدیکی با حوزه بسته‌بندی محصول دارد. هرچقدر فناوری این صنعت توسعه پیدا کند، به لحاظ فناوری، کیفیت و شکل می‌تواند برای محصولاتی که تولید می‌شود تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه ایران در حوزه چاپ چیزی از دیگر کشورها کم ندارد، ادامه‌داد: برگزاری نمایشگاه آینده چاپ ایران کمک می‌کند، آخرین فناورها و دستاوردهای روز دنیا و مسائلی که با صنعت مرتبط است، در صنف به اشتراک گذاشته شود و افرادی که در حوزه تولید محصول فعالیت می‌کنند بتوانند از دستاوردها و آخرین محصول‌ها استفاده کنند.

اکبری با اشاره به ریشه‌های مشترک میان صنعت چاپ، بسته‌بندی و نوشت‌افزار، ادامه‌داد: اگر بخواهیم مسائلی مانند بازیافت را در نظر بگیریم، توجه به ریشه‌های مشترک این سه حوزه می‌تواند به پیشرفت اقدامات کمک کند. به نظر من نمایشگاه آینده چاپ ایران کمک می‌کند که صنایع بتوانند بازار را رصد و محصولات با کیفیتی را عرضه کنند.

این تولیدکننده نوشت‌افزار ملی، نقش زیرساخت‌های دولتی را در موضوع صادرات کالای تولید شده مهم عنوان کرد و گفت: تحریم‌ها، مسائل بانکی و نحوه اختصاص ارز، همه به تولیدکننده داخلی آسیب وارد می‌کند، اما تولید را عقب نمی‌اندازد. تولیدکنندگان مجبور هستند به روز باشند، زیرا با مخاطبان جهانی در ارتباط هستند. هیچ جایی محصولاتی که سال‌ها قبل تولید شده است، ارائه نمی‌شود. صنعت به سمتی می‌رود که همه چیز به روز می‌شود و این در همه ابعاد زنگی خود را نشان می‌دهد. در نتیجه این تولیدکننده است که باید با ابعاد زندگی مصرف کننده تطیبق پیدا کند.

به گفته او، اقدامات در سطح بین‌المللی باید در سطح کلان‌تر انجام شود و دولت باید زیرساخت‌هایی را ایجاد کند تا تولیدکنندگان بتوانند در بازارهای جهانی ارتباط بگیرند و برای صادرات محصولات کاری کنند.

اکبری با بیان اینکه تولیدکنندگان برای دستیابی به آخرین تکنولوژی، با تمام مشکلات، دستگاه‌های چاپ را وارد ایران می‌کنند، ادامه داد: ماشین‌های چاپ با مشکل وارد کشور می‌شود، این دستگاه‌ها کالایی ارائه می‌دهند که در کشورهای پیشرفته مانند ایتالیا و چین و ژاپن ارائه می‌شود. قطعا در ایران موارد اولیه با سختی تامین می‌شود اما تولیدکننده سعی‌اش را برای به روز بودن انجام می‌دهد. در نهایت اتفاق کلان باید در بخشی که دولتمردان تصمیم‌گیری می‌کنند بیفتد.

این تولیدکننده نوشتار ملی با اشاره به اینکه ایران به صورت محدود و با کشورهای محدود کالا صادر می‌کند، ادامه داد: استاندارد تولید کالا در ایران باید با کشورهای بزرگ رقابت کند، به همین دلیل فعلا توانایی همکاری با چند کشور بزرگ را داریم. اگر مشکلات رفع شود، می‌توانیم اقدامات گسترده‌تری انجام بدهیم.

به گفته او اگر رقابت نباشد ممکن است تولیدکننده دچار خودشیفتگی شود. ورود محصول به کشور محدود است اما اگر ورود آزاد بود رقابت شیرین‌تری انجام می‌شد. در نتیجه رقابت با کالای خارجی، محصولات تولید ملی استانداردها، تنوع و کیفیت بالاتری خواهندداشت.

 

 

بیشتر بخوانید . . .