آینده چاپ ایران در همین نزدیکی

نمایشگاه آینده چاپ ایران ۲۰ تا ۲۳ دی‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در مرکز نمایشگاهی ایران مال برگزار خواهد شد

بابک عابدین، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به ویژگی نمایشگاه «IFPEX»، عنوان کرد: بحثی که در روند برپایی این رویداد وجود دارد این است که تلاش کردیم مراکز جریان‌ساز اقتصادی در آن حضور داشته باشند و نمایشگاه نه فقط محل فروش غرفه یا ارائه خدمت از طرف فروشنده به خریدار باشد بلکه زنجیره‌ای از صنایع مختلف در کنار هم قرار بگیرند تا براساس تقاضا و نیاز بازار به تولید محصول بپردازند.

وی در این زمینه توضیح داد: یکی از دیدگاه‌های ما در جریان برگزاری نمایشگاه «آینده چاپ ایران» ایجاد ارتباط بین دو سر صنعت یعنی متقاضی بسته‌بندی و صنعت ارائه‌دهنده یا عرضه کننده بسته‌بندی است، نکته‌ای که تاکنون با حضور صنایع مختلف به ایده ما نزدیک شده است.

عابدین همچنین با اشاره به اینکه صنایع مختلفی متقاضی بسته‌بندی هستند، افزود: جریان‌سازی‌ ما در نمایشگاه به این سمت است که علاوه بر شناسایی نقاط قوت، ضعف‌های موجود نیز شناخته شوند. صنایع متقاضی بسته‌بندی نیازهایی دارند که ممکن است بخشی از این نیازها در ایران تامین شود یا بخشی از آن در ایران وجود ندارد. در این حوزه ما می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که کاستی و کمبود وجود دارد، زمینه توسعه فعالیت چاپ را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: بنابراین در آینده چاپ ایران، محفلی ایجاد می‌کنیم که صنایع مرتبط مصرف کننده به ارائه‌دهندگان خدمات چاپ و بسته‌بندی در کنار هم قرار گیرند و با نشست‌های چهره به چهره، مصرف‌کنندگان نیازهایشان را اعلام کنند و فعالان حوزه چاپ نیز به تناسب این نیازها خدمات و کالا ارائه دهند.

عابدین درباره نتایج این دیدارها و جلسات، گفت: فعال حوزه چاپ وقتی به عنوان یک تولیدکننده از نیاز مشتری محلی یا منطقه‌ای خود مطلع می‌شود، سرمایه گذاری را به سمتی هدفمند هدایت می‌کند تا نیاز بازار را رفع کند و نتیجه آن سرمایه‌گذاری سودآور است.

به گفته وی، یکی از فرایندهای نمایشگاه در زمینه عرضه توانمندی‌های صنعت چاپ کشور است اما موضوع دیگر این است که یک بازاریابی رایگان نیز از بازارهای صادراتی هدف برای تولیدکنندگان بسته‌بندی انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ در این زمینه توضیح داد: این حرف به آن معناست که وقتی شرکتی محصول دارویی، غذایی بهداشتی و آرایشی به بازارهای هدف صادر می‌کند بازاریابی و بازارسازی، همچنین روند صادراتی ایجاد کرده است، از سوی دیگر از یکسری استانداردها، سلیقه‌ها و نیاز بازار نیز مطلع شده است.

وی یادآور شد: از آنجایی که این مجموعه‌ها چون هزینه کرده و بازاریابی کرده‌اند، وقتی به بخش تولید محصولات بسته‌بندی وصل می‌شوند و سرمایه‌گذاری یا هدف‌گذاری می‌کنند، در اصل چند قدم جلوتر هستند و می‌تواند بر اساس نیاز و سلیقه بازار جلو بروند.

وی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به اقدامات و برنامه‌های این نمایشگاه طی روزهای اخیر، توضیح داد: تماس‌هایی از چاپخانه‌داران و فعالان رسته‌های مختلف چاپ افغانستان برای حضور در نمایشگاه «IFPEX» داشتیم که بخشی از این درخواست‌ها در دست بررسی است.وی افزود: قرار است رئیس اتحادیه چاپ هرات نیز در نمایشگاه حضور داشته باشد، همچنین درخواست غرفه برای حضور فعالان چاپ این کشور نیز به دبیرخانه ارائه شده که در حال مذاکره و بررسی شرایط هستیم.عابدین با اشاره به اینکه افغانستان طی سال‌های اخیر در حوزه تاسیس چاپخانه سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده است، گفت: این گذرگاه می‌تواند فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی در حوزه ماشین‌آلات، ملزومات، مواد اولیه مثل کاغذ و مقوا، فیلم‌های چاپی و خدمات فنی – مهندسی فراهم کند تا این تولیدات را به این کشور صادر کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به قیمت پایین تولید محصولات چاپی در ایران، مرز مشترک و هزینه اندک جابجایی و حمل و نقل کالاها به افغانستان فرصتی ایجاد می‌‌کند تا بتوانیم ارتباط اقتصادی مناسبی در نمایشگاه آینده چاپ برای توسعه صادرات صنعت چاپ خود فراهم کنیم.رئیس نمایشگاه آینده چاپ ایران با اشاره به اینکه نمایشگاه آینده چاپ ایران، پایه‌گذاری اولیه برای حضور هیات‌های تجاری چاپخانه‌داران افغانستان برای تامین مایحتاج چاپی‌شان از ایران است، عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه، فرصتی فراهم می‌کند تا سفارش چاپخانه‌های افغانستانی  که امکان تولید آن را ندارند در ایران تولید شود. امیدواریم این رویداد و حضور فعالان چاپ افغانستان در نمایشگاه، زمینه فعالیت گسترده‌ای را پیش روی فعالان چاپ ایران فراهم کند و شاهد رشد درخور توجه در صادرات غیرنفتی ایران باشیم. 

ماشین‌سازان در IFPEX

داود تات‌داودی، مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی «حرفه و فن» با اشاره به روند برگزاری این رویداد اقتصادی، گفت: برگزارکنندگان نمایشگاه پیش از این با حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور و ارائه توانمندی‌های صنعت چاپ ایران در کشورهای منطقه و دنیا، تلاش‌های بسیار خوبی برای توسعه صادرات صنعت چاپ انجام داده‌اند.

وی افزود: در این زمینه معتقدم که نمایشگاه آینده چاپ ایران برای دست‌اندرکاران صنعت چاپ می‌تواند آینده و آتیه خوبی به همراه داشته باشد، زیرا به دنبال شیوع بیماری کرونا مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان و فعالان حوزه صنعت ایجاد شد و این رویداد می‌تواند این مشکلات را جبران کند و دستاورد خوبی برای ما و همکاران‌مان داشته باشد.

داوی با اشاره به حضور مجموعه‌های چاپی ایران در نمایشگاه چاپ امارات و اربیل عراق، عنوان کرد: بازدیدکنندگان زیادی به غرفه ایران که به همت اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ راه‌اندازی شده بود، می‌آمدند و بسیاری حتی باور نمی‌کردند که در ایران صنعت چاپ دستاوردهای بزرگی دارد، اما به ما ایمان آوردند و توانستیم در بازارهای منطقه حضور پررنگی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: امروز نیز با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و می‌توانیم از بازارهای کشورهای اطراف و همسایه و حتی روسیه سهم خوبی در صنعت چاپ داشته باشیم.

داودی با بیان اینکه حضور نمایندگان چاپ و بسته‌بندی این کشورها در نمایشگاه آینده چاپ ایران، در این حوزه می‌تواند کمک خوبی باشد، گفت: حضور هیات‌های تجاری کشورهای مختلف در این نمایشگاه و آشنایی آن‌ها با توانمندی‌های صنعت چاپ کشور نتایج‌ خوبی در توسعه صادرات و افزایش نقدینگی برای چاپ کشور به همراه دارد.

وی همچنین درباره حضور مجموعه «حرفه و فن» در نمایشگاه «IFPEX»، توضیح داد: ما امسال یک دستگاه دایکات اتومات ساخته‌ایم که برای اولین بار در ایران ساخته شده و در خیلی از کشورهای اطراف ما هنوز ساخته نشده است، دستگاهی کاربردی در صنعت چاپ که مخاطبان زیادی دارد و در نمایشگاه برای عرضه آن به مشتریان برنامه‌ریزی داریم.

 

کارتن‌سازان در IFPEX

علیقلی حُسنی‌اعظمی، مدیرعامل کارتن‌ میهن، ضمن اعلام حضور در نمایشگاه «آینده چاپ ایران»، از سایر کارتن‌سازی‌های کشور دعوت کرد تا در این رویداد مهم، شرکت کنند.

این پیشکسوت صنعت چاپ و بسته‌بندی، ایران‌مال را محلی مناسب برای برگزاری نمایشگاه IFPEX خواند و گفت: توجه اصلی این رویداد، روی صادرات محصولات چاپ و بسته‌بندی است و قطعا نتایج مثبتی را برای شرکت‌کنندگان به همراه خواهد داشت

 

IFPEX آماده است

اسعدی، معاون مرکز نمایشگاهی ایران مال در نشست برگزارکنندگان و غرفه‌داران نمایشگاه «IFPEX»، عنوان کرد: ایران مال در فضایی به وسعت 27 هکتار و دو هزار و 100 مترمربع زیربنا به عنوان بزرگترین مال دنیا شناخته می‌شود که از تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا بهره‌مند است.

وی ادامه داد:‌ کشور ما به موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نیاز دارد و ما تلاش می‌کنیم که این فرهنگسازی و تغییر نگاه را در برگزارکنندگان و مخاطبان ایجاد کنیم.

اسعدی همچنین در بخش دیگر صحبت‌هایش افزود: نمایشگا‌ه‌های بین‌المللی ویترین کشور هستند؛ زمانی که از کشورهای دیگر به کشور ما می‌آیند باید در جریان نوآوری‌ها و دستاوردهای کشور قرار گیرند، ما باید با کمک هم اقتصاد جهانی را جلو ببریم و نمایشگاه‌های تخصصی مسیر خوبی هستند.

وی در ادامه به امکاناتی که برای مجریان و غرفه‌داران و بازدیدکنندگان اختصاص داده شده است، گفت: فضای مرکز نمایشگاهی حدود ۵۰ هزار مترمربع است که سه سالن دارد و ۱۵ هزار مترمربع آن مفید و برای غرفه‌ها کاربرد دارد.

اسعدی با بیان اینکه کف‌سازی مناسب برای فضای نمایشگاه انجام شده است، ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم فقط محل برگزاری را به مجری ندهیم بلکه در کنار مجری و غرفه‌دار ایستاده‌ایم تا کار به خوبی انجام شود، در این زمینه امکانات مناسب برای حمل و نقل بار و شرکتی خدماتی برای ارائه خدمت به غرفه‌داران در نظر گرفته‌ایم.

 

اتحادیه صحافان موافق IFPEX

جلیل غفاری‌‌رهبر، رئیس اتحادیه صحافان تهران با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی برای هر صنفی کاربرد دارد، گفت: نمایشگاه IFPEX نیز با توجه به اهداف و ماموریت‌هایی که برای آن پیش‌بینی شده است با تکیه بر موضوع صادرات می‌تواند نتایج خوبی برای اهالی صنعت چاپ به همراه داشته باشد.

وی افزود: نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که برای صادرات، کالاهای آماده چاپی اهمیت زیادی دارند و باید تلاش کنیم که با تقویت تولید کالاهای مختلف، در حوزه صادرات موفق‌تر عمل کنیم.

غفاری‌رهبر با بیان اینکه تمرکز بر این موضوع می‌تواند به رونق کسب و کار فعالان این حوزه منجر شود، به تجربیات برگزارکنندگان نمایشگاه اشاره کرد و گفت: ما در ساختار صادرات کالاها یا خدمات چاپی، مشکلاتی در حوزه گمرک و… داریم که امیدواریم مشکلات این حوزه نیز در تعامل با نهادهای مختلف مرتفع شود.

وی همچنین به حضور اتحادیه صنف صحاف در این رویداد اشاره کرد و یادآور شد: صنف صحافان در حوزه صحافی در بخش کالای آماده صادرات دفتر مشق یا زونکن و .. آمادگی بسیار خوبی دارد و کارهایی هم در این زمینه انجام می‌‌شود اما چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد.

غفاری‌رهبر تاکید کرد: امیدوارم با توجه به حضور نهادهای مختلف در نمایشگاه آینده چاپ ایران زمینه‌ای برای رفع مشکلات و دغدغه‌های فعالان این حوزه در بخش صادرات فراهم شود تا صادرات رونق بیشتر و بهتری بگیرد.

تهیه و تنظیم: رضا اسعدی

بیشتر بخوانید . . .