دوره‌های آموزشی بسته‌بندی و چاپ استاد رضا نورائی

ما معتقدیم برای انجام کارها، 70 درصد شناخت و 30 درصد مهارت لازم است. بنابراین دوره‌های شناختی ارزش بیشتری دارند زیرا که به عنوان قدرت و لوازم یک مدیر محسوب می‌شوند و هر فردی بدون شناخت، موفق به کار اجرایی هم نخواهد شد.

سه دهه تجربه آموزش بسته‌بندی و چاپ

گزارش از اکرم قدرت

مدرس باسابقه دوره‌های بسته‌بندی و چاپ در یک وبینار در صفحه اینستاگرامی انجمن علوم و فناوری بسته‌بندی که برای معرفی دوره‌های آموزشی خود برگزار می‌کرد درباره دوره‌های آموزشی گوناگون که آماده برگزاری می‌باشد اطلاع‌رسانی کرد.

رضا نورائی گفت: در مورد ماهیت این دوره‌ها و ارزیابی نیازهای صنایع و طراحان و افراد درگیر صنعت بسته‌بندی و چاپ، لازم است موضوعاتی مطرح شود.

اول این که ماهیت دوره‌های آموزشی، “شناختی” است. اصولا دوره‌ها بر اساس شناخت برنامه‌ریزی شده است. به این صورت که افراد در این دوره‌ها با اطلاعاتی آشنا می‌شوند که جنبه مهارتی ندارند به دلیل اینکه ما معتقدیم برای انجام کارها، 70 درصد شناخت و 30 درصد مهارت لازم است. بنابراین دوره‌های شناختی ارزش بیشتری دارند زیرا که به عنوان قدرت و لوازم یک مدیر محسوب می‌شوند و هر فردی بدون شناخت، موفق به کار اجرایی هم نخواهد شد. در نتیجه افرادی که اقدامات مدیریتی و اجرایی انجام می‌دهند آموزش شناختی را لازم دارند.

مدیر انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ادامه داد: بسته‌بندی کار مدیریتی است و طراحان و افرادی که با بسته‌بندی سر و کار دارند معتقدند هر کسی نمی‌تواند کار طراحی انجام دهد که البته این تفکر درست است اما مدیریت درک این مطلب که در هر بخشی، چه نوع بسته‌بندی باید انجام شده و کار چگونه پخش و توزیع و از همه مهمتر چه میزان بودجه در نظر گرفته شود باید با شناخت صورت گیرد. بنابراین اولویت با دوره‌های شناختی است تا بتوانیم مدیران خوبی در این حوزه داشته باشیم. ضمن این که افرادی که دارای مهارت هستند، به شناخت و مدیریت پروژه هم مجهز شوند.

دوره‌های ترکیبی

نوراِئی به برگزاری دوره‌های ترکیبی اشاره کرد و گفت: دوره‌هایی که بنده برگزار می‌کنم از هم تفکیک شده، اما بسته به نیاز افراد علاقمند و متقاضی، می‌توان آن را به صورت ترکیبی برگزار کرد.

سوء تفاهم درباره آموزش بسته‌بندی

وی اظهار کرد: تجربیات چندین ساله این جانب به عنوان مدرس بسته‌بندی این است که اغلب افراد فکر می‌کنند اگر از موضوعی در زمینه بسته‌بندی اطلاع دارند بنابراین از دانش کافی برخوردار هستند. ولی این طرز تفکر درست نیست به دلیل این که فقط اهمیت دادن و درک موضوع کافی نیست و آموزش شرط لازم و پایه فعالیت بسته‌بندی به شمار می‌رود، به عنوان مثال دوره آموزشی “کلیات بسته‌بندی” از دید اغلب شرکت‌کنندگان موضوعی شناخته شده تلقی می‌شود اما در پایان دوره 70 درصد آنان اذعان می‌کنند که از مطالب مطرح شده، آگاهی نداشتند.

استانداردسازی دانش بسته‌بندی

وی گفت: مسئولیت ما استاندارد کردن دانش بسته‌بندی است و افرادی که با اطلاعات و تجربیات بسته‌بندی در این کلاسها حاضر می‌شوند، دانش خود را منظم می‌کنند از این رو هر مطلب تخصصی در دوره‌های بسته‌بندی ارایه می‌شود تا افراد در موارد مختلف به تعادل و توجیه کامل دست یابند. این مانند رسالت دانشگاه‌هاست که دانش متقاضیان را استاندارد کرده و سپس مدرک دانشگاهی مربوطه را ارایه می‌دهد.

وی افزود: بنده به شرکت‌ها و سازمان‌ها پیشنهاد می‌دهم مبالغی را جهت برگزاری این دوره‌ها در نظر بگیرند و هزینه‌های کلاس‌های آموزشی را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری برای شرکت خود تلقی کنند.

هزینه برای آموزش

وی ادامه داد: هزینه‌ دوره‌هایی که بنده ارائه می‌دهم بر اساس تعداد مشخصی از افراد برنامه‌ریزی شده است. به طور مثال یک دوره آموزشی 10 نفره می‌تواند با یک نفر هم برگزار شود ولی هزینه‌ برگزاری آن دوره آموزشی ثابت خواهد بود.

دوره آموزشی مدیریت پروژه چاپ. سال 1378

دوره‌ها و سرفصل‌های آموزشی

نورائی به عناوین سرفصل‌های آموزشی در این دوره‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: در بخش تبلیغات و مدیریت بازار، تغییر در بازار، تغییر در جامعه مخاطب، تحقیقات بازار، لیبل گذاری اختصاصی و چاپ و گرافیک تدریس خواهد شد. همچنین در دوره ویژه مدیران و پرسنل چاپ، گرافیک دیجیتال، چاپ دیجیتال و مدیریت پروژه آموزش داده می‌شود.

وی دوره مدیریت عملیات بسته‌بندی را از مهمترین دوره‌ها برشمرد و افزود: روش‌های ماندگاری محصولات غذایی، طراحی بسته‌بندی، شناخت مواد بسته‌بندی از سرفصل‌های بسیار کاربردی و اساسی است.

همچنین دوره تجزیه و تحلیل بسته‌بندی های جهان که دید ما را نسبت به کل بسته‌بندی دنیا تغییر می‌دهد از دوره‌های جذاب و مهم محسوب می‌شود.

 نورائی افزود: در این دوره دلایل برنده شدن شرکت‌کنندگان کاملا تجزیه و تحلیل می‌شود بنابراین ما در خصوص گرایش های بسته‌بندی دنیا که هرساله تغییر می‌کند و اطلاعات فراوانی را به ما می‌دهد توضیح خواهیم داد.

وی از برگزاری دوره‌های تخصصی زبان تخصصی بسته‌بندی و چاپ نام برد و گفت: در این دوره لغات کلیدی بسته‌بندی که دانستن آنها مهم و ضروری است، آنالیز خواهد شد.

نورایی تاکید کرد: این دوره‌ها قابلیت سفارشی و شخصی شدن را هم دارد ولی از آن جایی که 70 درصد دانش بسته‌بندی پایه مشترک دارد گذراندن دوره‌های عمومی الزامی است.

وی همچنین به تدریس دوره‌های مانند طراحی کارتن، مباحث مربوط به رنگ در چاپ سیلک، تامپو و …، دانش بسته‌بندی، انواع بسته‌بندی فلزی تجاری و غیرتجاری، شیشه، چوب و … اشاره کرد.

او در ادامه به تنوع و گستردگی فنون و کتب مختلف در زمینه چاپ و بسته‌بندی اشاره کرد و گفت: تدریس نرم‌افزارهای بسته‌بندی هم از جمله سرفصل‌های آموزشی است که آن هم شناختی است و مهارتی نیست. ولی هر فردی که از نرم‌افزارهایی در حوزه بسته‌بندی استفاده می‌کند باید از این نرم افزارها آگاهی داشته باشد مانند نرم افزار ساخت، طراحی، لجستیک و …

نورایی همچنین از کاربرد چاپ دیجیتال در بسته‌بندی نام برد و یادآور شد: یکی از دوره‌های خاص ما در کنار مباحث دیجیتال، دوره‌های قالب‌های گرافیکی است که اشاره به قالب‌های فایل‌های دیجیتال دارد و فرمت‌های معروف آن توضیح داده می‌شود.

لیست تمامی دوره‌ها در سایت و اینستاگرام وجود دارد و افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرند و در نظر داشته باشند که دوره‌ها محدود نیست و اگر موارد خاصی از طرف داوطلبان مطرح شود حتما بررسی و نتیجه اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید . . .