چهره در حال تغییر بسته‌بندی لوازم آرایشی و بهداشتی

منبع: اینترپک 2023

کرم دست در یک لوله کاغذی توسط Stora Enso، پوشش داده شده با مانع EVOH تا کنون فقط برای جعبه‌های نوشیدنی رایج است.
تصویر: Kneipp

پایداری (Sustainablity) برای سال‌ها برای بسته‌بندی لوازم آرایشی نیز یک روند بزرگ بوده است. تولیدکنندگان اغلب از یک ماده قابل بازیافت، کاغذ و منابع تجدیدپذیر، اغلب از ضایعات کشاورزی و جنگلداری، یا صنایع غذایی، برای بسته‌بندی خود استفاده می‌کنند. راه حل‌های قابل پر کردن مجدد نیز با استقبال خوبی از سوی مشتریان مواجه می‌شوند، زیرا به کاهش میزان ضایعات کمک می‌کنند.

این بسته‌بندی‌های جدید و پایدار به طور یکسان برای محصولات آرایشی معمولی و طبیعی استفاده می‌شود. اما یک چیز مسلم است: لوازم آرایشی طبیعی در حال افزایش هستند. پلتفرم آمار آنلاین Statista می‌گوید که رشد قوی در بازار باعث کاهش سهم کسب و کار با لوازم آرایشی معمولی شده است. در اروپا، آلمان از نظر مراقبت طبیعی بدن و زیبایی در رتبه اول قرار دارد و پس از آن فرانسه و ایتالیا قرار دارند. در سراسر جهان، بازار ایالات متحده آمریکا برای لوازم آرایشی طبیعی بزرگترین است.

 

مصرف پایدار

به سختی یک تولید‌کننده می‌تواند گرایش عمومی به سمت پایداری را نادیده بگیرد، زیرا مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی طبیعی یا نه، محصولات زیبایی و مراقبتی را با بسته‌بندی پایدار می‌خواهند، ترجیحاً بدون هیچ گونه پلاستیک. بنابراین مدتی پیش، غرفه‌دار اینترپک، Stora Enso، کاغذ کامپوزیتی جدیدی را برای صنعت آرایشی و بهداشتی ایجاد کرد، که از آن شرکا، برای مثال، بسته‌بندی‌های لوله‌ای برای کرم‌های دستی ایجاد می‌کنند. کاغذ کامپوزیت با یک مانع EVOH پوشانده شده است، که تاکنون فقط برای جعبه‌های مقوایی نوشیدنی رایج بوده است. لوله‌ها را می‌توان با چاپ دیجیتال با کیفیت بالا تزئین کرد. یکی از تولیدکنندگان لوازم آرایشی طبیعی اولین کسی است که از این فناوری برای مقاصد بازاریابی نیز استفاده می‌کند، زیرا استفاده از یک نرم افزار ویژه امکان دستیابی به تغییرات نامحدود طراحی را در طول چاپ دیجیتال فراهم می‌کند. هر لوله از این طریق به یک اثر هنری منحصر به فرد تبدیل می‌شود.

صابون‌های سخت، شامپوهای سفت یا پودر آرایشی طبیعی که به راحتی می‌توان آنها را در خانه با آب مخلوط کرد تا به مراقبت از بدن یا مو تبدیل شود، در حال حاضر محبوب هستند و در بسته‌بندی صرفه جویی می‌کنند. اما محصولات مایع در بطری‌های ساخته شده از مواد بازیافتی یا پر کردن مجدد در کیسه‌های ساخته شده از مواد تک مواد در حال حاضر به نفع مصرف‌کنندگان هستند. یک لوله توسط غرفه دار اینترپک هافمن نئوپاک نیز بخشی از گرایش به سمت پایداری است، زیرا بیش از 95 درصد از منابع تجدیدپذیر ساخته شده است. 10 درصد از چوب کاج ساخته شده است. جزء گرد و غبار چوب به سطح لوله Picea که اصطلاحاً لوله Picea نامیده می‌شود، روکش کمی خشن می‌دهد. با توجه به عملکرد مانع، دکوراسیون، ایمنی مواد غذایی یا قابلیت بازیافت، همان ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد که لوله‌های پلی اتیلن معمولی انجام می‌دهند. چوب کاج مورد استفاده از جنگل‌های تایید شده در اتحادیه اروپا و الیاف چوب از گرد و غبار اره‌ای زباله کارگاه‌های نجار آلمانی به دست می‌آیند.

لوله Picea با اجزای چوب کاج در مسابقه “لوله سال 2022” توسط انجمن تولیدکنندگان لوله اروپایی (etma) اهدا شد.
تصویر: etma

 

مواد جایگزین

سهم کوچکی در حل مشکل زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس، هدف ماده جدیدی برای برچسب گذاری است که توسط UPM Raflatac از پلیمرهای PP دایره‌ای تایید شده توسط Sabic تولید می‌شود. این پلاستیک اقیانوسی در طی یک فرآیند بازیافت تخصصی جمع آوری شده و به روغن پیرولیز تبدیل می‌شود. سابیک از این روغن به عنوان یک ماده خام جایگزین برای تولید پلیمر PP دایره‌ای تایید شده استفاده می‌کند، که سپس بیشتر به فویل تبدیل می‌شود و UPM Raflatac مواد جدید را برای برچسب‌ها تولید می‌کند. مطابق با الزامات برنامه گواهینامه پایداری و کربن بین المللی (ISCC) تایید شده است. از آنجایی که PP دایره‌ای تایید شده از Sabic دارای همان کیفیت‌های مشابه PP است که به تازگی از روغن معدنی ساخته شده است، سوئیچ تغییری در فرآیندهای تولید فویل و مواد برچسب را ضروری نمی‌کند.

 

زباله‌های بسته‌بندی کمتر

یک بار استفاده و سپس دور ریخته می‌شود، این نیز سرنوشت اکثر بسته‌بندی‌های لوازم آرایشی و مراقبت از بدن است. تعدادی از تولید‌کنندگان می‌خواهند با استفاده از سیستم‌های پر کردن مجدد با این مشکل مبارزه کنند. اینها با جایگزینی برای بسته‌بندی‌های یکبار مصرف، کاهش مواد بسته‌بندی و همچنین هزینه‌های حمل و نقل و لجستیک کمک می‌کنند. در بسیاری از کشورها، چنین سیستم‌های پر کردن مجدد در حال حاضر گسترده است. در ژاپن، خرید صابون مایع، شامپو و محصولات پاک‌کننده خانگی در کیسه‌های فویل نازک و سپس ریختن آن‌ها در تلگراف خانه یا استفاده از یک ضمیمه مخصوص برای تبدیل واحدهای پر کردن مجدد به بسته‌بندی اولیه قابل استفاده، صرفاً بخشی از زندگی روزمره است.

با این حال، محلول‌های قابل پر کردن بیشتر از بسته‌های پر کردن مجدد قابل بازیافت هستند. شیمیدان‌ها و سوپرمارکت‌ها در حال آزمایش پمپ بنزین‌ها و آزمایش این هستند که چگونه مشتریان پیشنهاد را برای کشیدن محصولات مراقبت از بدن، پاک‌کننده‌ها، شوینده‌ها و مایعات شوینده از شیر آب می‌پذیرند. می‌توانید ظروف خود را بیاورید یا از فروشگاه خریداری کنید. همچنین اولین طرح‌های بتن برای سیستم سپرده‌گذاری برای بسته‌بندی لوازم آرایشی وجود دارد. در نظر گرفته شده است که از طریق همکاری بین بسته‌بندی‌ها و تولیدکنندگان برند و جمع‌آوری‌کننده‌های زباله کار کند: در حالی که برخی بسته‌بندی‌های لوازم آرایشی مستعمل را جمع‌آوری می‌کنند، برخی دیگر آنها را بازیافت می‌کنند و سپس بازیافت توسط شرکای دیگر به بسته‌بندی جدید تبدیل می‌شود.

 

پر کردن کارآمد انرژی

تعداد فزاینده فرمت‌های فردی و همچنین تعداد زیادی از محصولات آرایشی جدید نیازهای فزاینده‌ای را برای پر کردن ایجاد می‌کند. شرکت مهندسی مکانیک Rationator در خطوط پرکننده مدولار متخصص است و به عنوان مثال خط پرکننده Robomat خود را با یک دستگاه بسته‌کننده Robocap ترکیب می‌کند تا به طور خودکار درب‌های بسیار مختلف مانند کلاهک‌های پیچی، درپوش‌های فشاری یا پمپ‌های اسپری و دوز را روی بطری‌های پر از لوازم آرایش نصب کند. این نسل جدید ماشین آلات همچنین بر پایداری و استفاده کارآمد از انرژی تمرکز دارد.

خط پرکننده Robomat، همراه با یک دستگاه بسته‌کننده، به طور خودکار بسته‌های بسیار متفاوتی را روی بطری‌های پر شده لوازم آرایش نصب می‌کند.
تصویر: Rationator

گروه Marchesini نیز شاهد بخش فزاینده‌ای از گردش مالی خود از بخش رو به رشد لوازم آرایشی است. بخش زیبایی این گروه اکنون قادر است کل چرخه تولید یک محصول آرایشی را با دستگاه‌های خود پوشش دهد. مدل‌های جدید همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی را در مواد سازگار با محیط‌زیست می‌پیچانند، به‌عنوان مثال ماشین‌هایی برای بوکس کردن محصولات در سینی‌های مقوایی، یا دستگاه‌های ترموفرمینگ و بسته‌بندی تاول‌زنی برای تولید تاول‌ها و سینی‌ها از PLA یا rPET، یا خطوط بسته‌بندی چسبنده با استفاده از مواد پلاستیکی 100٪ قابل بازیافت.

دستگاه پرکن لوله جدید به طور خودکار لوله‌های پلاستیکی، لمینیت و آلومینیومی را پر و بسته می‌کند.
تصویر: گروه مارکسینی

انعطاف پذیری مورد تقاضا است. بنابراین شوبرت لوازم آرایشی اخیراً یک سیستم پر کردن بطری مونوبلاک برای یک تولید‌کننده لوازم آرایشی ایجاد کرده است که طیف گسترده‌ای از اشکال را پوشش می‌دهد. نمونه کارها مربوطه در حال حاضر یازده محیط پرکننده مختلف با ویسکوزیته بسیار متفاوت را پوشش می‌دهد که باید به پنج شکل بطری پلاستیکی و دو بطری شیشه‌ای پر شوند. یک شکل منفرد می‌تواند تا سه جزء واحد مانند بطری، پمپ و درب مهر و موم شده داشته باشد. سیستم جدید کل فرآیند پر کردن و بسته‌بندی را در یک خط واحد ادغام می‌کند. در مراحل بعدی، بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای تمیز می‌شوند، به طور دقیق پر می‌شوند، با یک درب مهر و موم می‌شوند و در جعبه‌های تاشو بار جانبی خودکار از قبل چسبانده شده بسته‌بندی می‌شوند. الزامات بالا در مورد کامل بودن و سالم بودن محصولات و بسته‌بندی آنها از طریق نصب چندین سیستم دوربین که محصولات را در نقاط مختلف فرآیند بازرسی می‌کنند و بدون ایجاد وقفه در فرآیند بسته‌بندی، در صورت نیاز دور می‌ریزند، برآورده می‌شود. اساس این تغییر فرمت بسیار آسان و مقرون به صرفه، چاپ سه بعدی توسط پلتفرم شوبرت “Partbox” است. این به تولید‌کنندگان لوازم آرایشی اجازه می‌دهد تا قطعات یدکی یا جدید خود را تولید‌کنند. به جز چند استثنا، به این ترتیب تمام قطعات قابل تغییر می‌توانند به راحتی تکثیر شوند. این شامل، برای مثال، گیره برای پیپت و همچنین سینی برای ظروف است.

سیستم پر کردن بطری مونوبلاک جدید توسط شوبرت آرایشی و بهداشتی طیف گسترده ای از اشکال مختلف را پوشش می‌دهد.
تصویر: Gerhard Schubert GmbH

تقریباً تمام قطعات قابل تغییر با چاپ سه بعدی ساخته شده اند، به عنوان مثال سینی‌های حمل بطری‌های لوازم آرایشی.
تصویر: Gerhard Schubert GmbH

 

قابل ردیابی و با اظهارات قابل اعتماد

بسته‌بندی لوازم آرایشی می‌تواند بسیار کوچک باشد. به عنوان مثال چوب‌های بالم لب سطح زیادی را ارائه نمی‌دهند، اما با این وجود نیاز به اعلامیه دارند. استفاده از این محصولات کوچک برای تراز بهینه در حین چاپ اظهارنامه‌ها می‌تواند به سرعت به یک چالش تبدیل شود. بنابراین متخصص اعلامیه Bluhm Systeme یک سیستم تخصصی برای برچسب زدن و چاپ محصولات آرایشی بسیار کوچک ایجاد کرده است. سیستم برچسب‌گذاری جدید Geset 700 از یک توزیع‌کننده برچسب، یک نشانگر لیزری و فناوری حمل و نقل مرتبط تشکیل شده است. تا 150 محصول آرایشی استوانه‌ای در دقیقه توسط سیستم با استفاده از برچسب‌های از پیش چاپ شده و شماره دسته‌های جداگانه برچسب‌گذاری می‌شود. سیستم جدید محصولات استوانه‌ای کوچک را به‌طور قابل‌اطمینانی در کل فرآیند علامت‌گذاری حمل می‌کند: یک تسمه ارتعاشی میله‌های عمودی را به چرخ‌گردان محصول منتقل می‌کند، که با استفاده از یک مارپیچ آنها را ۹۰ درجه می‌چرخاند. در موقعیت شیب دار، محصولات از روی غلتک‌های به اصطلاح منشوری عبور می‌کنند که آنها را از طریق سیستم در فاصله از پیش تعریف شده از یکدیگر حمل می‌کند. برای اطمینان از قابلیت ردیابی، استیک‌های بالم لب باید اطلاعات دسته‌ای جداگانه دریافت‌کنند. یک نشانگر لیزری این داده‌ها را قبل از اینکه توسط توزیع‌کننده صادر شود به برچسب‌ها اضافه می‌کند. به دلایل ایمنی، یک دوربین بلافاصله اطلاعات چاپ شده را تأیید می‌کند.

سیستم جدید برچسب گذاری Geset 700 اعلامیه‌هایی را روی محصولات آرایشی بسیار کوچک قرار می‌دهد.
تصویر: Bluhm Systeme

بیشتر بخوانید . . .