کاهش دورریز محصول از 6 به 0/4 درصد!

یک شرکت انگلیسی، تنها با تغییر روش قرار دادن بُرش‌های ترد سیب‌زمینی در سینی، مقدار دورریز محصول را تا حد چشمگیری کاهش داده است. Branston، یکی از بزرگترین شرکت‌های انگلیسی فعال در زمینه فرآوری سیب‌زمینی، سیب‌زمینی‌های تازه، بذری، فرآوری شده و آماده است که در سال 1968 تاسیس شده و سالانه نزدیک به 350000 تن سیب‌زمینی را فرآوری می‌کند.

یک شرکت انگلیسی، تنها با تغییر روش قرار دادن بُرش‌های ترد سیب‌زمینی در سینی، مقدار دورریز محصول را تا حد چشمگیری کاهش داده است. Branston، یکی از بزرگترین شرکت‌های انگلیسی فعال در زمینه فرآوری سیب‌زمینی، سیب‌زمینی‌های تازه، بذری، فرآوری شده و آماده است که در سال 1968 تاسیس شده و سالانه نزدیک به 350000 تن سیب‌زمینی را فرآوری می‌کند.
این شرکت اخیرا در مواجهه با رشد تقاضا، یک خط جدید بسته‌بندی را برای بسته‌بندی سیب‌زمینی سرخ‌ شده خریداری کرده است. هسته محوری این خط، یک ترازوی چندتوزینه 14 سر ساخت Multipond است. بسته‌های پر شده از PET بازیافتی ترموفورم می‌شوند و هر بسته شامل 350 گرم سیب‌زمینی ترد است. در آینده محصولات بیشتری از جمله سیب‌زمینی‌های رُزماری و دیگر محصولات سیب‌زمینی شیرین (که اکنون به روش دستی‌، بسته‌بندی می‌شوند) در این خط، بسته‌بندی خواهد شد. در مجموع، در این واحد 300000 بسته در هفته تولید می‌شود که 76000 بسته از این تعداد در خط جدید آماده می‌شود.
برشهای ترد سیب‌زمینی قبلا با سرعت 12 بسته در دقیقه بسته‌بندی می‌شدند. اما سیستم جدید 77 سینی بر دقیقه را آماده می‌کند. به طوری که این خط شش برابر سریعتر از قبل کار می‌کند و دخالت دستی آن کمتر است. استفاده از ترازوی چندتوزینه Multipond به عنوان محور اصلی این خط، موجب کاهش دورریز محصول از 6 به %4/0 شده است. ریچارد هَپلِستون، مدیر کل Branston می‌گوید از نتایج حاصله راضی است:”اکنون به علت کاهش دورریز محصول و همچنین دستمزد پرسنل مشغول در خط، سرمایه‌گذاری ما با بیشترین سود همراه است. خط جدید، هفت روز در هفته و یک شیفته کار می‌کند. ما اکنون سي درصد حجم محصول بیشتر را در نصف زمان سابق بسته‌بندی می‌کنیم.” همچنین یک خط دیگرِ دارای ترازوی Multipond نیز برای بهینه‌سازی فرآیند بسته‌بندی آماده راه‌اندازی است.

ترازوی چندتوزینه جدید
سیستم وزن‌کننده‌ی خط جدید، ترازوی چندتوزینه مدل MP14-2400/1250-H MULTIPOND است. تمامی قطعات در تماس با محصولِ این ترازو با شرایط تولید و همچنین محصولات، تطبیق داده شده‌اند تا جریان تولید بی‌نقص را ممکن کنند. محصول ابتدا از طریق سینی‌های قرار داده شده به طور شعاعی واردِ هاپِر (کانال قیف‌شکل) پیش‌تغذیه می‌شود و سپس به کانال های وزن‌کننده‌ی زیرین انتقال می‌یابد.
در این جا یک کامپیوتر، با استفاده از سهم‌های تقسیمی، ترکیب مربوط به وزن هدف یا نزدیکترین مقدار به آن را تعیین می‌کند. پس از فرآیند وزن کردن، سهم‌های وزن شده از طریق خروجی قیفی توسط یک کانال زمان‌بندی شده به قیف چرخشی انتقال می‌یابند که سهم‌ها را در سیستم انتقال محصول سفارشی Multipond توزیع ‌می‌کند. ماکزیمم دقت توسط سیستم‌های کالیبراسیون یکپارچه در هر لودسِل (load cell) تامین می‌شود که امکان کالیبراسیون کاملا اتوماتیک حین تولید را فراهم می‌کند. این ترازو با سخت‌ترین مقررات بهداشتی در صنعت خوراکی تطبیق دارد. در مرحله نهایی، سیستم انتقال محصول، سهم‌های آماده را با استفاده از یک نقاله سِروُدرایو به سینی‌ها می‌فرستد.
ترازو به وسیله یک مانیتور صفحه لمسی رنگی کنترل می‌شود. هَپلِستون می‌گوید:”به کمک رابط کاربردی ساده آن، استفاده از ترازو توسط کارکنان سریع و کارآمد است. من سابقا به عنوان اپراتور ترازوی Multipond کار می‌کردم و همین علت اصلی انتخاب آن بود.”
پایینتر از واحد Multipond، سینی‌های برخوردار از عایق حرارتی پلی‌استر 26 میکرونی قرار دارند. طول عمر محصول در قفسه یخچال هفت روز است و مصرف‌کنندگان در انگلستان هر بسته را به قیمت 50/1 پوند می‌خرند.
نصب کامل این خط توسط Multipond در محل، برنامه‌ریزی و اجرا شده و بدون مشکل به انجام رسیده است. به گفته هَپلِستون:”سرویس ارائه شده توسط این شرکت، آنی و کم‌نظیر بوده و ترازو، از زمان نصب بدون مشکل کار کرده است.”

iranpack-sanat-bastebandi-branston-multipond (1)

بیشتر بخوانید . . .