آیا تغییراتی در هیئت مدیره صورت گرفته؟
با توجه به دو مجمعی که در حضور این جانب در شرکت تعاونی صورت گرفت با خبر بودم که اعضائ هیئت مدیره شرکت تعاونی که واقعاً با خلوص نیت در پیشبرد اهداف تعاونی فعال می باشند، تمایل داشتند که دیگر اعضاء تعاونی نسبت به کاندید شدن در هیئت مدیره اقدام نمایند حتی به یاد دارم چند نفر از اعضاء هیئت مدیره خودشان را کاندید نیز نکردند که دیگران نسبت به این کار اقدام نمایند اما با توجه به این که کسی از اعضاء کاندید نشد بنابراین برای پاره نشدن زنجیر تعاونی اعضاء هیئت مدیره قبلی مجدداً نسبت به این کار اقدام کردند. در نتیجه در جواب سوال شما اعلام میکند که از بدو تأسیس تعاونی اعضائ هیئت مدیره ثابت میباشند.
آیا تغییراتی در اساسنامه و سازمان تعاونی صورت گرفته؟
بله سال پیش تغییراتی در اساسنامه شرکت تعاونی داده شد و مجمع نیز به آن تغییرات رأی مثبت داد و یکی از تغییرات عمده این بود که اعضایی که از تعاونی بیشتر خرید میکنند نسبت به ارزش ریالی خریدشان پنجاه درصد بیشتر از اعضایی که خرید نکردهاند سود میبرند البته بزودی نیز تغییراتی باید در اساسنامه تعاونی جهت ارزش سهام اعضاء داده شود که در حال بررسی میباشد.
آیا تغییراتی در اعضای تعاونی صورت گرفته؟
بله تغییرات جدیدی در اعضای تعاونی به شرح ذیل رخ داده است:
الف: تعدادی به اعضاء تعاونی اضافه شدهاند.
ب: تعدادی درخواست عضویت در تعاونی را داریم که در حال بررسی میباشند.
پ: به تعدادی از اعضای فعلی تعاونی که مطابق اساسنامه شرکت تعداد سهامشان از حداقل پایین تر می باشد نامه ارسال شده که اگر نسبت به تأمین کسری حق عضویت خویش اقدام نکنند باید از عضویت تعاونی خارج شوند و این امر در مجمع سال 94 نیز مصوب گشته ولی با توجه به سیاست تعاونی نسبت به اعضاء خود هنوز در حال مذاکره میباشیم تا آن دسته از اعضاء نسبت به کسری نقدینگی اقدام نمایند.
توافقات جدید با دولت، مجلس و تشکل های صنفی و صنعتی چه بوده است؟
این سوال شما باید از طریق انجمن پاسخ داده شود زیرا که تعاونی یک بنگاه اقتصادی میباشد و فقط از نظر اقتصادی برای اعضاء خود خدمت می کند.
تحلیل شما از وضعیت مواد مورد نیاز صنعت کارتن و بازار آن در ایران چیست؟
برای این که بتوانیم از نظر اقتصادی تولید کارتن را تحلیل کنیم در درجه اول نسبت به نقش و میزان تأثیرگذاری بستهبندی در اقتصاد ایران اشاره میکنیم، سپس با توجه به نیاز نود درصد از مواد اولیه کارتن به کاغذ در مورد مشکلات و راهکارهای ساختاری و اقتصادی کارخانجات کاغذسازی اشاره مینماییم.
در درجه اول به موضوع اهمیت و میزان تأثیرگذاری بستهبندی در اقتصاد کشورمان میپردازیم:
یکی از راهکارهای توسعه اقتصاد هر کشور افزایش صادرات میباشد. صادرات هم مثل هر فرآیند دیگری دارای زیر ساخت، قواعد و روشهای مختلفی است که باید آنها را آموخت و به کار گرفت. در این میان یکی از زیرساختهای مهمی که میتواند به صادرات کالا کمک کند، طراحی اصولی و حرفهای بستهبندی چه از نظر گرافیکی، کیفی و طراحی صنعتی و چه از نظر تولیدی میباشد.
در حال حاضر در ایران با توجه به این که صادرات محصولات بیشتر به صورت فله انجام میپذیرد، مهمترین کاربرد بستهبندی، سلامت کالا تا مقصد است که همین امر اگر درست اجرا شود باعث افزایش و بهبودی رضایت مشتری و در نتیجه افزایش صادرات میگردد. بنابراین برای موفقیت در صادرات انواع محصولات، به مقوله رعایت کیفیت و تأثیر بستهبندی مناسب برای مصرفکننده باید توجه ویژه نمود.
بررسیها نشان میدهد که بستر ارتباطی بین تولیدکنندگان کاغذ و صنایع تولید کنندگان کارتن و مقوا دارای خلاء بزرگ میباشد. بستهبندی مناسب و منطبق بر اصول بازاریابی و برندسازی (حلقه مفقود شده تولید در ایران) ترسیمکننده مسیر صادرات با نام و نشان کالای ایرانی برای حمایت از تولیدکننده ایرانی میباشد.
بستهبندی جزء لازم و ضروری یک محصول است که شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف و ایجاد یک فروش مناسب را بر عهده دارد. در شرایطی که این صنعت تنها با هزینه کرد ده درصد ارزش کالای تولیدی، قادر به ایجاد تا نود درصد ارزش افزوده است صنعت بستهبندی را باید مسیرگذار اصلی حرکت به سوی حضور در بازارهای جهانی دانست که تحقق آن در اقتصاد ایران غیر ممکن نیست.
اگر توجه ویژه به صنعت بستهبندی داشته باشیم علاوه بر درآمد مازاد در بازار هدف می توانیم سهم بیشتری در اشتغال زایی بخش خدمات کالا بدست آوریم .جهت صنایع بستهبندی که اعم آن تولید کارتن و مقوا میباشد باید به تهیه مواد اولیه آن (کاغذ ) اهمیت ویژه قائل شد تا بتوان قیمت تمام شده مواد اولیه کارتن را کاهش داد تا در نتیجه تولیدکننده نیز بتواند با هزینه مناسبتر نسبت به بستهبندی مناسب تمایل بیشتری نشان دهد. بنابراین لازم میدانم که در درجه اول به مشکلات صنعت تولید کاغذ اشاره کنم:
مشکلات صنعت تولید کاغذ
کارشناسان کشت و صنعت کشور مدعی هستند در صورتی که تنها نیمی از ارز صادر شده برای خرید کاغذ یک سال مورد نیاز کشور در صنعت تولید کاغذ از باگاس هزینه شود ایران میتواند از واردکننده کاغذ به صادرکنندهای برتر در جهان تبدیل شود، همانگونه که میدانیم میزان تولید باگاس به عنوان ماده اولیه تولید کاغذ فقط در استان خوزستان، بیش از نیازی است که برای تولید کاغذ مورد نیاز کشور لازم است، به عنوان مثال برای تأمین کاغذ مورد نیاز کشور سالانه به چهارصد هزار تن باگاس به عنوان ماده اصلی تولید کاغذ نیاز است.
این در حالی است که چند برابر این مقدار باگاس فقط در خوزستان تولید میشود و به دلیل نبود امکان بهرهبرداری، بخش زیادی از این ماده گرانبها و ارزشمند آتش زده شده و در مقابل سالانه بیش از یک میلیارد دلار صرف خرید کاغذ از خارج می شود، که میتوان با نیمی از این اعتبار خط راهاندازی حمل باگاس به کارخانجات کاغذسازی را تأمین کرد.
اکثر کارخانجات کاغذسازی در ایران دچار فرسودگی خط تولید و ماشینآلات میباشد که باعث شده ظرفیت اسمی کارخانجات تولیدی کاغذ در بعضی موارد به سی درصدکاهش یابد.
به عقیده این جانب دولتمردان باید در صدد حمایت از کارخانجات کاغذسازی برای رفع فرسودگی خط تولیدشان باشند و کارخانجات کاغذسازی نیز برای برونرفت از وضعیت بحرانی نسبت به تدوین برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و درازمدت اقدام کنند و در خصوص اصلاح ساختاری سازمانی، ساختار مالی انضباطی مالی و در نتیجه جهت کاهش بهای تمام شده تولید کاغذ و کاهش ضایعات با هماهنگی سازمان محیط زیست نسبت به تبدیل کارخانجات کاغذسازی به صنعت سبز کشور اقدام نمایند.
ویکردها و کارهای انجام شده توسط تعاونی برای بهبود وضع عمومی صنعت کارتن یا اعضای تعاونی چه بوده است؟
1-7 جمعآوری مبالغ کوچک از هر عضو و ارائه سهام تعاونی در قبال سرمایههای اعضاء
2-7 ایجاد کارآفرینی به صورت مستقیم و غیر مستقیم
3-7 تنظیم نسبی قیمتهای مواد مصرفی اعضاء
4-7 حمایت از تولیدات داخلی و تشویق اعضاء برای خرید کاغذهای داخلی
5-7 جهت تعادل نوسانات قیمت در بازار کاغذهای خارجی، خرید انبوه کاغذهای خارجی و تقسیم آنها به اعضاء تعاونی
6-7 برگزاری کلاسهای آموزشی برای پرسنل فنی اعضاء جهت بروزرسانی علوم فنی اعضاء مطابق با استانداردهای بینالمللی
7-7 ایجاد وبسایت تعاونی cartonandpaper.com به زبان فارسی و en.cartonandpaper.cam به زبان انگلیسی برای بازدید عموم در داخل و خارج کشور جهت شناخت از فعالیتهای تعاونی
8-7 ایجاد کانالهای مختلف ارتباطی در شبکههای اجتماعی جهت اطلاعرسانی به موقع و ایجاد وحدت بین اعضاء
9-7 بازدید از کارخانجات مختلف تولید داخلی جهت شناخت بیشتر و حمایت از تولیدات داخلی
10-7 مذاکره و ایجاد جلسات حضوری با دستاندرکاران بنام کشورهای اروپایی جهت تبادل اطلاعات فنی بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی
11-7 کسب سود نسبتاً خوب از سرمایههای کوچک اعضاء و تقسیم آن بین همه اعضاء به قسمی که در سال 94 سرمایه شرکت تعاونی نسبت به سال 93 بالغ بر سیصد درصد رشد داشته است.
12-7 برگزاری گردشهای علمی به کشورهای اروپایی که اولین آن به کشور اتریش خواهد بود.
13-7 ایجاد گروهی بین کارکنان و مدیران میانی همه شرکتهای عضو تعاونی جهت تبادل اطلاعات فنی و اظهار کمبودها و کاستیها بین شرکتها
رابطه تعاونی با شرکتها و سازمانهای خارجی و توافقات انجام شده چگونه بوده و هست؟
همان گونه که میدانید از اهداف اصلی شرکت تعاونی، حمایت از تولید داخلی است و در این راستا تا کنون با کارخانه بزرگ چوکا، چوب و کاغذ مازندران و صنایع کاغذسازی کاوه و پیشگامان صنعت کاغذ وارد معامله شدیم و هدف اصلی از این کار حمایت از تولید داخلی بوده است.
اما در کنار تولیدات داخلی، سعی در برطرف کردن نیاز اعضاء به کاغذ خارجی نیز بوده است که تا کنون نودو نه درصد نیاز کاغذ خارجی اعضاء که از تعاونی در خواست کردهاند را برطرف نمودهایم. با این توصیف سعی بر این شده که با تولیدکنندگان کاغذ و ماشینآلات خارجی ارتباط برقرار شود و تا کنون جلسات متعددی نیز با خارجیها داشتهایم و اخیراً با سفر ریاست محترم جمهوری فنلاند هیئت اقتصادی نیز همراه بودند که در هتل اسپیناس پالاس سمینار داشتند و از گروه صنایع سلولزی فقط از شرکت تعاونی دعوت به عمل آورده بودند که در این مورد توافقات اولیه صورت گرفت و از گروه سلولزی فنلاند در خواست کردند در محل شرکت تعاونی سمینار داشته باشند که نتیجه مذاکرات در آینده به اطلاع خوانندگان محترم خواهد رسید.
امکانات تسهیلات و خدمات تعاونی برای اعضا و غیر اعضای تعاونی چیست؟
در این خصوص شرکت تعاونی با افتخار اعلام میکند که در همه موارد کنار اعضاء خود به صورت مشاور میباشد و در صورت نیاز اعضا به تأمین کاغذهای خارجی و داخلی به صورت اعتباری اقدام کرده است.
گفتنی است که شرکت تعاونی فقط از اول سال 95 تا کنون موفق به خرید نقدی، بالغ بر سه هزار تن کاغذ خارجی شده که بین اعضاء خود به صورت چهار تا شش ماه با سود بسیار ناچیز تقسیم کرده است و این امر مستلزم بنیه مالی قوی میباشد که شکر خدا به این مهم دست یافتیم و برای آینده هدفهایی را تعیین کردیم که به محض اجرای آن به اطلاع خوانندگان شما خواهیم رساند.
آیا این تعاونی، برنامههای آموزش برای اعضا یا غیر اعضا دارد؟
نتیجهای که از بررسیهای شرکت تعاونی حاصل شده است، مدیران و کارکنان فنی کارخانجات کارتن از اطلاعات فنی بالایی برخوردار میباشند فقط برای بروزرسانی این اطلاعات شرکت تعاونی تا کنون سمینارهای مختلفی به شرح ذیل گذاشته که مورد توجه و حضور مدیران اعضا تعاونی و همینطور غیر اعضا در سمینارهای مربوطه قرار گرفته است. شرکت تعاونی در پایان سمینارها گواهی حضور در سمینار نیز صادر کرده است.
موضوع و تعداد سمینارها عبارتند از:
1- آموزش علمی وکاربردی چاپ بر روی کارتن برای اپراتورها
2- توانمندیهای ماشینسازی اراک
3- آموزش علمی و کاربردی چاپ بر روی کارتن برای کارشناسان فنی و فروش
4- سمینار تصفیه پسآب فاضلاب صنعتی، محاسبه و کنترل مقدار BOD و COD
5- شناخت انواع کاغذ و مقوا و کاربرد آن در کارتنسازی
6- سمینار بازرگانی
7- سمینار ارزش افزوده
8- سمینار بیمه و اطفاء حریق
9- سمینار اصلاحیه مالیاتهای مستقیم
10- سمینار کمکهای اولیه
11- سمینار بازیافت حرارت در مقیاس صنعتی
12- سمینار تأثیرات طراحی و ساخت کلیشه در چاپ کارتن
سخن پایانی
در پایان خرسندی خود را از جا افتادن فرهنگ تعاون بین اکثریت اعضا اعلام میکنم و به آیه شریفه (اعتصموا بحبلالله جمیعاً و لاتفرقوا: همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید) اشاره کرده و سپاس خود را در درجه اول از اعضای محترم تعاونی و در درجه دوم از اعضای هیئت مدیره دارم که با پشتیبانی و حمایتهای خود باعث شدند در سال 95 شرکت تعاونی اعضای انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق به عنوان تعاونی برتر سال انتخاب شد. عملکرد خوب اعضای تعاونی و هیئت مدیره آن موجب شد برای اولین بار مدیرکل صنایع سلولزی وزارت تعاون به شرکت تعاونی آمده و از نزدیک از عملکرد تعاونی قدردانی کردند.