iranpack-sanat-bastebandi-eti logotypo hq(1)

راه‌کارهای برای انتخاب صحیح ماشین برچسب‌زن در نشستی با Andrea Castaldini مدیر صادرات شرکت اِتی‌پک ایتالیا

یکی از سازندگان پیشرو در ماشین‌آلات برچسب‌زنی، شرکت اتی‌پک ایتالیا است که بیش از هر چیز کارایی را سرلوحه کار خود قرار داده. در نمایشگاه اینترپک آلمان این فرصت دست داد که با یکی از مدیران صاحب اندیشه این شرکت گفت و شنودی داشته باشیم.
آندرِا کاستالدینی مرد جالبی بود.
خودش می‌گفت جوان که بوده می‌خواسته جهان را اصلاح کند. او با هیجان و علاقه حرف می‌زد و دوست داشت با کیفیت ماشین‌هایش بسیاری از باورهای غلط بازار را اصلاح کند.

*Andrea Castaldini* وقتی شما به نوشته‌هایی که شرکت‌ها در غرفه‌های خود نوشته‌اند نگاه می‌کنید و به طور کلی وقتی نمایشگاه را بازدید می‌کنید به نظر می‌آید همه شبیه هم هستند. این پرسش به ذهن می‌آید که چه برتری بین شرکت‌ها وجود دارد. در حالی که برای کسانی که تخصص این کار را دارند و نگاهشان عمیقتر است این تفاوت‌ها کاملا مشهود می‌باشد. به این صورت که وقتی کسی به غرفه شرکت اتی‌پک می‌رسد و سه دستگاهی که ما در این جا گذاشته‌ایم یا نوشته‌هایی را که ما در غرفه نصب کرده‌ایم می‌بیند اگر متخصص باشد می‌فهمد که این ماشین می‌تواند تا ده سال دیگر هم مشکلات او را رفع کرده و در این صنعت کارایی داشته باشد.
یعنی اگر کسی دستگاه لیبل‌زنی بخواهد که تنها روی کارتن برچسب بزند طبیعی است که به شرکتی که آن ماشین را می‌سازد مراجعه می‌کند اما اگر کسی به دنبال دستگاهی باشد که توانایی لیبل زدن روی انواع سطوح و بسته‌ها را داشته باشد سراغ اتی‌پک می‌آید. بعضی شرکت‌ها دستگاهی می‌سازند که به صورت معمولی کار می‌کند اما اتی‌پک کار خود را به طور تخصصی انجام می‌دهد.
در حال حاضر سازندگان دستگاه لیبل‌زن در سه سطح فعالیت می‌کنند. آن چه که ما باید برای رسیدن به آن در ده سال آینده تلاش کنیم، این است که تمرکز دست‌اندرکاران صنعت بر کیفیت باشد.
برای مثال مشتری از یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه مثلا عربستان سعودی می‌آید و قیمت می‌گیرد. قیمت محصولات شرکت‌های اروپایی معمولا بالاست. چند ماه می‌گذرد و خبری از آنها نمی‌شود.
پرس و جو که می‌کنیم پاسخ می‌شنویم که رفته‌اند از چین تهیه کرده‌اند.
این مشتری که ماشین خود را شاید با یک‌چهارم قیمت ما از چین تهیه می‌کند. پس از چندی به مشکلاتی برخورد می‌کند و دوباره به ما مراجعه می‌کند و می‌گوید چنین مشکلی برای ما رخ داده و از ما می‌خواهد که کمکش کنیم. کارشناسان ما که برای حل مشکل می‌روند بالای سر دستگاه، متوجه می‌شوند که بخشی از عملکرد دستگاه با استانداردهای اروپا یا آمریکا مطابقت ندارد. بدیهی است وقتی با آن دستگاه غیر استاندارد محصول خود را برچسب می‌زنند و صادر می‌کنند محصول پذیرفته نشده و برگشت می‌خورد. در چنین وضعیتی دوباره به سازنده اروپایی رو می‌آورند در حالی که قبلا برای ماشین چینی هم هزینه کرده‌اند.
بنا بر این شرکت‌هایی چون Etipack که روی کیفیت تمرکز دارند تلاش می‌کنند که صنعت را متقاعد کنند هزینه‌ای که برای خرید یک دستگاه پرداخت می‌شود فقط برای کیفیت است. برای مثال در ماشینی که ما می‌سازیم پیش‌بینی شده که تا پنج سال دیگر قابل بروز شدن باشد. در حالی که آن ماشین ارزان‌قیمت همین حالا هم بروز نیست و قابل تغییر هم نمی‌باشد چه رسد به این که پنج سال بعد قابل اصلاح باشد.
آینده از مسیر بسته‌بندی می‌گذرد. یعنی زندگی انسان‌ها در آینده ارتباط زیادی با بسته‌بندی خواهد داشت. چرا؟ امروزه شما به هر صنعتی اعم از غذایی، آرایشی، بهداشتی دارویی و… اگر از بعد درامدزایی نگاه کنید نقش برجسته بسته‌بندی را در آن بخش از صنعت می‌بینید. ضمن آن که آزادی انتخاب نقش زیادی در توسعه بسته‌بندی دارد.
*صنعت بسته‌بندی* وقتی درباره کیفیت یک ماشین صحبت می‌کنیم می‌توان دو استنباط متفاوت از آن داشت. یکی کیفیت محصول تولید شده توسط ماشین، و دیگری کیفیت فن‌آوری و قطعات به کار رفته در خود ماشین. شاید به دلیل این که ما صادرات قابل توجهی به اروپا نداریم. تولیدکنندگان ما هم توجه کافی به کیفیت محصول تولیدی ندارند. اما کیفیت عملکرد و قطعات خود ماشین چیز دیگری است که می‌تواند کارکرد و دوام ماشین را تضمین کند. اگر به جای آن کیفیت، این کیفیت در معرفی ماشین مد نظر قرار گیرد تفاوت‌های ماشین‌آلات شما در مقابل ماشین‌آلات ارزانتر بهتر درک می‌شود.

*Andrea Castaldini* موارد زیادی برای ما پیش آمده که صداقت در معامله وجود نداشته و من آن را به هم زده‌ام حتی معاملاتی با ارقام بسیار بالا. ما به جای آن که دیگران را حتی آنها که عملکرد بدی در بازار دارند (فرض کنید شرکت‌های چینی) نفی کنیم سعی می‌کنیم مشتری را متوجه سازیم که نیاز واقعی او چیست و چه چیزی به دردش می‌خورد.
فرض کنید تولیدکننده‌ای می‌خواهد محلول تزریقی تولید کند. اگر این محصول در اروپا تولید شود به دلیل آن که فرهنگ و قوانین اروپا حساسیت‌های بسیار زیادی در مورد سلامتی انسان‌ها دارد دقت بسیار زیادی درباره کیفیت این گون محصولات اعمال می‌شود. اما در کشورهای در حال توسعه چنین حساسیتی وجود ندارد و به همین نسبت خواسته‌های تولیدکننده (خریدار ماشین) هم تفاوت خواهد داشت.
آن حساسیت‌های بالا، ایجاب می‌کند که متصدی ماشین نیز از توانایی بالایی در بکار گرفتن ماشین برخوردار باشد و بتواند از همه امکانات آن بهره‌برداری کرده آن را راهبری و نگهداری کند. در اروپا به دلیل آن حساسیت‌های فرهنگی و قانونی، متصدیان ماشین تخصص بالایی در بکارگیری ماشین‌آلات پیشرفته دارند. در واقع زمینه اجتماعی و قانونی بکارگیری کیفیت‌های بالا باید فراهم شود. این کیفیت هم در ساخت و هم در کاربری باید وجود داشته باشد. ما همه باید در این مسیر حرکت کنیم. هم قوانین خوب ایجاد کنیم و هم در اجرای آنها اصرار بورزیم که بتوانیم در این هرم به سوی بالا حرکت کنیم.
اگر پدرها و مادرها در سراسر جهان بتوانند فرزندان خود را طوری تربیت کنند که فرزندان به دنبال جهانی بهتر (تمیزتر، سالمتر و…) از جهان پدر و مادرهایشان باشند و این حرکت به طور مداوم و نسل به نسل ادامه یابد، مطمئن باشید همه جهان رشد خواهد کرد. دیگر این طور نخواهد بود که جمع اندکی در راس قرار گیرند و انبوهی از مردم جهان در فاصله زیاد از آنها و در فقر و بدبختی باشند.

بیشتر بخوانید . . .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *