انجمن صنفی توليدكنندگان قوطی فلزی صنایع غذایی

نشستي
با چند تن از
اعضاي
هيئت مديره

انجمن صنفي توليدكنندگان قوطي فلزي يكي ديگر از تشكل‌هاي مستقيم و موثر بسته‌بندي است. نفوذناپذيرترين ظروف بسته‌بندي توسط اعضاي اين انجمن توليد مي‌شوند. كيفيت فعاليت اعضاي اين تشكل بسته‌بندي نيز رابطه مستقيم با سلامتي مردم دارد.
هميشه حرف و حديث‌هاي زيادي از روابط اعضاي صنعت قوطي‌سازي به گوش رسيده است. اكنون با تشكيل انجمن فرصتي پيش آمده تا تمركزي در اظهار نظرهاي صنفي به وجود آيد. اين تشكل جديد حدود يك سال عمر دارد و يكي از ويژگي‌هاي آن، حقوقي بودن اعضاي آن است.
اعضاي اين انجمن نه به نام شخصيت حقيقي بلكه به نام شخصيت حقوقي شناخته مي‌شوند. بنا بر اين وقتي اعضا به صورت رسمي معرفي مي‌شوند از نام واحد توليدي استفاده مي‌شود.
در آستانه بيست و يكمين نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي تهران در پايان يكي از جلسات هيئت مديره انجمن و در فضايي دوستانه با تعدادي از اعضاي هيئت مديره به گفت و گو نشستيم در اين گفت و گو حسين منشي‌زاده عضو اصلي هيئت مديره انجمن و مدير شركت ايران‌قوطي به همراه مظفر عبدالله بازرس هيئت مديره و مديرعامل مجتمع روژين‌تاك شركت داشتند.

اعضای هیئت مدیره چه تعداد و چه کسانی هستند؟

* حسین منشی‌زاده/ پس از تشکیل جلسه و رای‌گیری، نتيجه به اين صورت اعلام شد:
اعضاي اصلي هيئت مديره
ایران‌قوطی
صنایع قوطی تبریز
صنایع بسته‌بندی ایران
صنایع بسته‌بندی مشهد
صنایع قوطی‌سازی تنگه نور
اعضاي علي‌البدل هيئت مديره
نیکان قوطی
سهند حلب تبریز
بارزس اصلي
مجنمع كشت و صنعت روژین‌تاک
اين اعضا به مدت دو سال انتخاب شدند و در خدمت همکاران هستند. طبق برآوردی که انجام دادیم چیزی در حدود 80 درصد سهم بازار در این صنف را اعضای هیئت مدیره در اختیار دارند.
با وجود سابقه بسیار طولانی صنعت قوطی سازی در ایران، چرا این تشکل این اندازه دیر تشکیل شد؟

* حسین منشی‌زاده/ این انجمن و تشکل در واقع در دهه 60 با نام تعاونی قوطی‌سازان و صنایع مشابه وجود داشته و شروع به کار کرده است که با لطف و محبت دوستان در آن دوره هم بنده به عنوان رئیس هیئت مدیره در خدمت دوستان و همکاران بوده‌ام. در دهه 70 انجمن غیررسمی اما زیر نظر وزارت صنایع و تحت عنوان شورای قوطی‌سازان کشور فعالیت می‌کرد. در دهه 80 متاسفانه شاهد فعالیت جمعی همکاران نبودیم و این نیاز در دهه 90 باعث تشکیل دوباره این انجمن با نام انجمن قوطی فلزی صنایع غذایی شد.

آيا در تهیه مواد اولیه، یعنی ورق قلع‌اندود، با مشکل یا مشکلاتی رو به رو هستید؟چه از نظر کیفی و چه کمی؟

* حسین منشی‌زاده/ میزان مصرف ورق‌قلع اندود یا همان تین‌پلیت سالانه در حدود 250 تا 300 هزار تن است که فعلا در ایران توانایی تولید فولاد مبارکه با حداکثر ظرفیت تولید فعلی آن بر اساس مستنداتی که به انجمن ارائه کرده‌اند، بالغ بر 100 هزار تن است. بقيه ورق مورد نیاز اين صنعت وارد می‌شود.
شرکت دیگری نيز به نام “توان‌آوران آسیا” وجود دارد که ورق خام را از خارج کشور وارد کرده و در ایران قلع‌اندود می‌کنند. اين شركت در بهترین شرایط و زحماتی که می‌کشد در حدود 80 تا 100 هزار تن ورق را به بازار عرضه می‌کند. با این تفاسیر در حدود 180 تا 200 هزار تن ورق قلع‌اندود در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد. بقيه ورق مورد نیاز تولید‌کنندگان از راه‌هاي مختلف و با کیفیت‌های گوناگون با نرخ ارزهای مختلف از کشورهای کره، هند، چین، ژاپن و … خریداری و تهیه می‌شود.
در سال 1393 تلاش‌ها و همکاری‌های گروه صنعتی فولاد مبارکه با تشکل قوطی‌سازان فلزی صنایع غذایی بسیار بهتر و تنگاتنگ‌تر از سال‌های گذشته بوده است که به مراتب تقدیر و تشکر خود را از دوستان خود در فولاد مبارکه ابراز می‌داریم. اما همچنان مشکلاتی از نظر کمیت و کیفیت در طی مراحل تولید مشاهده می‌شود که امید است با تعامل و تبادل نظر و همکاری و ارتباط بیشتر شاهد برطرف شدن مشکلات باشیم.

آيا ورق تولید شده در داخل ایران کیفیت عالی و مطلوب براي تولیدات قوطی فلزی را دارد؟

* حسین منشی‌زاده/ اگر بخواهم در یک کلمه پاسخگو باشم، خواهم گفت: خیر، ورق تولیدی در ایران کیفیت مطلوب را ندارد. اما کیفیت تولید ورق در ایران از بسیاری از کشورهای دیگر بهتر است.
با توجه به استانداردهای بین‌المللی به تصور بنده فولاد مبارکه باید زحمات بسیاری بکشد تا به درجه عالی و مطلوب مورد نظر تولیدکنندگان قوطی در ایران برسد.

آیا ورق وارداتی کیفیت موردنظر تولیدکنندگان قوطی فلزی در ایران را تامین کرده است؟

* حسین منشی‌زاده/ خیر، ورق وارداتی نیز طیف گسترده‌ای دارد، برخی از همکاران و شرکت‌ها، از تولیدکنندگان ورق درجه یک، ورق خود را تامین می‌کنند. به عنوان مثال ورق‌های با کیفیت کره‌ای و ژاپنی خریداری می‌کنند که کیفیت مطلوب را دارند.
اما برخی از شرکت‌ها نیز از ورق‌های نامطلوب و یا حتی ورق‌هایی که ممنوعیت مصرف در صنایع غذایی دارند، استفاده می‌کنند که عمدتاً این ورق‌ها، ورق‌های نامطلوب چینی هستند که از نظر انجمن قوطی‌سازان فلزی صنایع غذایی مردود و غیرقابل قبول است.

به نظر شما و به عنوان رئیس هیئت مدیره اين انجمن، آيا در حال حاضر نياز و ضرورت احداث و راه‌اندازی کارخانه‌ای در کنار فولاد مبارکه، جهت تولید ورق قلع‌اندود، احساس مي‌شود؟

* حسین منشی‌زاده/ وقتی به آمار نگاه کنیم، جواب مثبت است و نیاز وجود دارد و اگر بتوانیم تمام ملزومات اولیه این صنعت تولیدی را که ورق است در کشور خودمان تولید کنیم، گامی بزرگ در جهت رشد و ترقی صنعت قوطی فلزی برداشته‌ایم.
اما گمان بنده این است که اگر فرد حقیقی یا حقوقی دیگری بخواهد در کنار فولاد مبارکه در زمینه تهیه و تولید آهن و ورق قلع‌اندود وارد بازار شود، موفق نخواهد شد اما اگر این توان و افزایش تولید در خود فولاد مبارکه رخ دهد، با توجه به سابقه طولانی در این امر هم موفق خواهد بود و هم نیاز کلی صنعت قوطی‌سازان را به طور کامل برطرف خواهد نمود.

مشکلات و چالش‌های صنعت قوطی فلزی صنایع غذایی در سال 93 چه چیزهایی بوده است؟

* حسین منشی‌زاده/ باید عرض کنم با تشکیلات انجمن در حدود یک سال پیش اولین اقدام انجمن شناسایی مشکلات و چالش‌های موجود در صنعت قوطی فلزی بود که در حدود 32 مشکل را شناسایی کردیم. این 32 مشکل، مشکلات مختلفی بوده‌اند که برخی در خود ما تولیدکنندگان وجود داشت و ما باید در خودمان این مشکل را برطرف می‌کردیم،
برخی از این مشکلات را باید به مسئولان و دست‌اندرکاران انعکاس می‌دادیم که منعکس کرده‌ایم که شاید یکی از مهمترین آنها مربوط به مسائل بانکی، وام‌ها و نرخ بهره برای تولیدکننده باشد.
یک تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با نرخ بهره فعلی که نسبت به نرخ بهره‌های جهانی بسیار بالاست، با تولیدکننده‌های خارجی رقابت کند؛ البته باید اذعان کرد که تحریم‌ها نیز نقش بسیار زیادی در روند رو به رشد کلیه صنایع و صنعت قوطی فلزی در ایران داشته است. نکاتی نیز در صنعت قوطی فلزی صنایع غذایی وجود دارد که خود تولیدکنندگان باید به آن بپردازند، به عنوان مثال تلاش بیشتر برای رسیدن به کیفیت بالاتر، استفاده از تکنولوژی روز، استفاده از مواد اولیه مطلوب‌تر و … به نظر من نجات صنعت ما در گرو بهبود کیفیت است. در این راستا باید دقت خود را افزایش دهیم، باید از نیروی کار حمایت کنیم.

صنایع قوطی فلزی از نظر ماشین‌آلات و فن‌آوري، در چه جایگاهی قرار دارد؟

* حسین منشی‌زاده/ از نظر ماشین‌آلات، صنعت قوطی فلزی مشکلی ندارد. این جا اضافه کنم چیزی در حدود چهار برابر نیاز مملکت، ظرفیت ماشین‌آلات داریم.

چشم‌انداز و اهداف انجمن در سال 1394 چگونه است؟

حسین منشی‌زاده/ انجمن یک مسائل کلی را برنامه‌ریزی و به اعضاء ابلاغ می‌کند. برآن هستیم تا رابطه نزدیک خود را با وزارت محترم صنعت و معدن و تجارت حفظ کنیم و ارتقا دهیم. رابطه خود را با فولاد مبارکه نزدیک‌تر و مستمرتر کنیم.  مهم‌ترین و بزرگ‌ترین حسن تشکیل انجمن این بوده است که موجب شده گوش شنوایی در دولت جهت شنیدن خواسته‌های این صنف پیدا شود. در واقع انجمن به عنوان یک مرجع حقوقی ثبت شده و به خواسته‌های آن توجه ویژه شده و انشاالله خواهد شد.

iranpack-sanat-bastebandi-photo 1 (1)

بیشتر بخوانید . . .

تعداد نظرات: 2 مورد

  1. کارگر ایران قوطی گفت:

    اقای منشی زاده بابت کارهایی که در حق کارگرانت انجام میدهی فقط میتوانم بگویم برایت متاسفم

  2. کارگر ایران قوطی گفت:

    4ماه حقوق نداده ای 5ماه بیمه واریز نکرده ای 3سال است عیدی و سنوات نداده ای بن کارگری 4سال رابه کارگر ندادی بس کارگر ایران قوطی چه خاکی بر سرش بریزد شما بفرما یید