10نکته برای خرید دستگاه پرکن مایع

برای خرید یک دستگاه پرکن مایع (liquid filler) مناسب نکات متعددی وجود دارد که باید آنها را در نظر داشت:

آگاهی از چگونگی تاثیر دستگاه بر محصول:
شما باید تاثیر دستگاه پرکن بر محصول مد نظر برای بسته‌بندی را مورد توجه قرار دهید. حالت یا گرانروی (ویسکوزیته) مایع می‌تواند به طور ناخواسته و تنها بر اساس ساختار فیزیکی دستگاه تغییر کند.
برای مثال، عبور مایع از زانویی‌، لوله‌ها و پمپ‌های اضافی می‌تواند گرانروی مایع را تغییر داده و آن را بسیار رقیق کند. همچنین سرعت بالا می‌تواند بر بعضی از محصولات تاثیر منفی بگذارد.

برای خرید یک دستگاه پرکن مایع (liquid filler) مناسب نکات متعددی وجود دارد که باید آنها را در نظر داشت:

آگاهی از چگونگی تاثیر دستگاه بر محصول:
شما باید تاثیر دستگاه پرکن بر محصول مد نظر برای بسته‌بندی را مورد توجه قرار دهید. حالت یا گرانروی (ویسکوزیته) مایع می‌تواند به طور ناخواسته و تنها بر اساس ساختار فیزیکی دستگاه تغییر کند.
برای مثال، عبور مایع از زانویی‌، لوله‌ها و پمپ‌های اضافی می‌تواند گرانروی مایع را تغییر داده و آن را بسیار رقیق کند. همچنین سرعت بالا می‌تواند بر بعضی از محصولات تاثیر منفی بگذارد.
آیا محصول شما خوراکی یا نوشیدنی دارای اجزای کوچک (تکه‌های میوه، فیبر یا دانه‌) است؟ آیا محصولتان، تمیزکننده دارای افزودنیهای معطر یا آنزیمهایی است که به مراقبت خاص نیاز دارد؟
آیا برش (shearing) محصول موجب تغییرات نامطلوب گرانروی آن می‌شود؟ بنابراین شما باید خواص محصول را در صدر اولویت‌ها موقع انتخاب دستگاه پرکن مایع قرار دهید.
آگاهی از این که محصول،
استفاده از چه نوع دستگاه پرکن را ایجاب می‌کند؟
نوع دستگاه پرکن غالبا وابسته به خواص نوشیدنی/محصول و نوع و شکل ظروف است. در مورد مایعات برخوردار از ویژگی جریان آزاد مانند نوشیدنی‌ها، استفاده از دستگاه‌های با جریان زمان‌بندی شده (timed-flow) یا سرریز (overflow) مناسب است، در حالی که برای محصولی با گرانروی بالاتر، پر کن پیستونی یا نوعِ جابجایی مثبت (PD) می‌تواند مناسبتر باشد.
نوع ظرف، حجم پرشدن و قطر دهانه‌ نیز  اهمیت دارد. دستگاه‌های با ویژگی جریان زمان‌بندی شده و اُوِرفلو در نحوه انتقال محصول به ظرف تفاوت دارند. پرکن‌های جریان زمان بندی شده، دستگاه‌های پر کننده حجمی هستند به این معنا که در هر سیکل پر کردن، دقیقا حجم یکسانی از مایع را وارد ظرف می‌کنند. این دستگاه‌ها برای پر کردن بسیار دقیق صرفنظر از شکل ظرف طراحی می‌شوند. با این حال اگر حجم ظرف متغیر باشد، سطح پر شدن می‌تواند ناهمسان به نظر برسد. بطری‌های شیشه‌ای، نمونه خوبی از ظروفی هستند که غالبا شکل و حجم متغیر دارند.

شناخت چالش‌های پیش رو
در مورد نوشیدنی‌های دارای تکه‌های میوه یا پالپ:
در مورد تکه‌های میوه یا پالپ، به پمپها و شیرهای خاصی بر اساس اندازه و چگالی این اجزا نیاز است. چالش پیش رو در این خصوص، می‌تواند اختلاف قابل توجه اندازه این تکه‌ها باشد. برای مثال ترشیها از جمله محصولاتی هستند که اجزای آنها اختلاف اندازه قابل توجهی دارد. معمولا اجزای کوچک یا نرمتر دردسر کمتری ایجاد می‌کنند.

سهولت تمیزکاری: به تمیزکاری دستگاه توجه کنید. همانند هر محصول دیگری، دستگاه پرکن نیز باید با مواد بهداشتی مورد تائید FDA ساخته شده باشد. اکثر مشتریان از جمله تامین‌کنندگان نوشیدنی، خواهان دستگاهی هستند که تمیزکاری و نگهداری آن آسان باشد. موقع پر کردن بطری‌ها، تمیز نگه داشتن نازل برای تولید باکیفیت از اهمیت اساسی برخوردار است.

طراحی ساده‌تر نیز بهتر است. طراحی باید تا حد امکان فاقد کنج و شکاف باشد زیرا می‌توانند محل تجمع میکروارگانیزم‌ها باشند. سازندگان ماشین‌آلات نسبت به اصول طراحی بهداشتی، بیشتر آگاهی دارند. آنها به شیب‌دار کردن سطوح افقی دستگاه برای تمیز شدن خودکار، اضافه کردن توپی‌های اسپری شوینده (spray ball)، استفاده از قطعات الکتریکی آسان تمیزشونده و… توجه دارند. شما باید دستگاه‌های با قابلیت تمیزکاری درجا به عنوان یک ویژگی استاندارد را خریداری کنید.
دستگاه‌های مجهز به سیستم‌های تمیزکننده به صورت سرخود را در اولویت قرار دهید.

سبک وزنی:
سبک کردن بطری‌های پلاستیکی همچنان یک گرایش غالب است و با توجه به مزایای هزینه و پایداری، انتظار می‌رود که این گرایش باز هم تقویت شود. بنابراین با توجه به لاغرتر شدن پیوسته‌ی بطری‌ها، باید فناوری‌های مرتب‌سازی و پر کردنی را که با آنها سازگارند مد نظر قرار دهید. فرآیند مرتب‌سازی و پر کردن بطری‌های فوق سبک مثلا یک بطری پلاستیکی هفت گرمی نیم‌لیتری با درپوش کوتاه، باید به طور ملایمتر و با حساسیت بیشتری انجام شود.

هدررفتِ محصول، هرگز!:
از فروشنده‌ای که یک متوسط عمومی اختلاف وزن پیشنهاد می‌دهد خرید نکنید! شما باید بدانید که این عدد برای اندازه ظرف واقعی که اکنون و در آینده از آن استفاده می‌کنید، چقدر خواهد بود. هدر رفتِ محصول در اندازه ظروف مختلف، تنها اندکی تغییر می‌کند.

از پیچیدگی اجتناب کنید.
هر چه دستگاه پرکننده پیچیده‌تر باشد، شرایط نگهداری آن هم پیچیده تر است. به طوری که مزیت دستگاه‌های ساده، آسان بودن نگهداری، آموزش کمتر و تعداد اجزای کمتری است که باید به طور دستی کنترل شوند. باید به قطعات یا اجزایی که احتمال جدا شدن آنها وجود دارد توجه شود.
اگر یک سیستم فیلتر پیش از ورودی پر شدن یا نازل وجود نداشته باشد، ممکن است اجزای فلزی یا پلاستیکی وارد محصول شوند. حتی سیستم‌های بازرسی پیشرفته نمی‌توانند در تشخیص یک ذره فلزی یا پلاستیکی در یک قوطی فلزی، %100 موثر باشند.

درباره تغییر محصول اطلاع کسب کنید.
اگر می‌دانید که ممکن است با محصولات مختلفی سر و کار داشته باشید، باید از زمان لازم برای آماده‌سازی دستگاه متناسب با این تغییر اطلاع داشته باشید. کاهش زمان تغییر یک فاکتور کلیدی در افزایش بازدهی است. هدف شما باید تغییر سریع و قابل تکرار باشد، به طوری که بتوانید در کمترین زمان ممکن، خط بسته‌بندی را مجددا راه‌اندازی کنید. درباره سادگی حاصل از طراحی یعنی وقتی که می‌توان از یک قطعه تعویضی برای بسته‌های متعدد استفاده کرد از فروشنده سوال کنید. درباره هزینه و فرآیند برای قطعات تعویضی آتی بحث و سوال کنید. آیا به فروشنده اصلی دستگاه (OEM) محدود می‌شوید یا انتخاب‌هایی (بعضا ارزانتر و سریعتر) برای استفاده از یک فروشنده متخصص در زمینه قطعات تعویضی دارید؟

یک تست پر شدن ترتیب دهید.
بهترین راه برای آشنایی فروشنده با محصول شما، تست پر شدن است. چندین نمونه محصول، بطری و اطلاعات کلیدی (دمای پر شدن، گرانروی) را در اختیار فروشنده قرار دهید تا تست پر شدن به بهترین نحو انجام شود. به این ترتیب، از زمان پر شدن، دقت و هر گونه مشکلات احتمالی مطلع می‌شوید.

نیاز فعلی را بشناسید،
اما انعطاف‌پذیری برای آینده را از یاد نبرید.
موقع انتخاب دستگاه، نیم‌نگاهی به برنامه آینده خود داشته باشید. سال‌های بعد و محصولات جدید را مد نظر قرار دهید و شرایط پر شدن را در مورد آنها ارزیابی کنید. اگر یکی از مواد اصلی فرمول محصول تغییر کند چه رخ می‌دهد؟ آیا ممکن است نازل‌ها ناکارآمد شوند؟ چالش‌های مربوط به فرآیند پر شدن را با نگاه به آینده بررسی کنید.

بیشتر بخوانید . . .