راه‌كارهاي براي انتخاب صحيح ماشين برچسب‌زن در نشستي با Andrea Castaldini مدير صادرات شركت اِتي‌پك ايتاليا

يكي از سازندگان پيشرو در ماشين‌آلات برچسب‌زني، شركت اتي‌پك ايتاليا است كه بيش از هر چيز كارايي را سرلوحه كار خود قرار داده. در نمايشگاه اينترپك آلمان اين فرصت دست داد كه با يكي از مديران صاحب انديشه اين شركت گفت و شنودي داشته باشيم.
آندرِا كاستالديني مرد جالبي بود.
خودش مي‌گفت جوان كه بوده مي‌خواسته جهان را اصلاح كند. او با هيجان و علاقه حرف مي‌زد و دوست داشت با كيفيت ماشين‌هايش بسياري از باورهاي غلط بازار را اصلاح كند.

*Andrea Castaldini* وقتي شما به نوشته‌هايي كه شركت‌ها در غرفه‌هاي خود نوشته‌اند نگاه مي‌كنيد و به طور كلي وقتي نمايشگاه را بازديد مي‌كنيد به نظر مي‌آيد همه شبيه هم هستند. اين پرسش به ذهن مي‌آيد كه چه برتري بين شركت‌ها وجود دارد. در حالي كه براي كساني كه تخصص اين كار را دارند و نگاهشان عميقتر است اين تفاوت‌ها كاملا مشهود مي‌باشد. به اين صورت كه وقتي كسي به غرفه شركت اتي‌پك مي‌رسد و سه دستگاهي كه ما در اين جا گذاشته‌ايم يا نوشته‌هايي را كه ما در غرفه نصب كرده‌ايم مي‌بيند اگر متخصص باشد مي‌فهمد كه اين ماشين مي‌تواند تا ده سال ديگر هم مشكلات او را رفع كرده و در اين صنعت كارايي داشته باشد.
يعني اگر كسي دستگاه ليبل‌زني بخواهد كه تنها روي كارتن برچسب بزند طبيعي است كه به شركتي كه آن ماشين را مي‌سازد مراجعه مي‌كند اما اگر كسي به دنبال دستگاهي باشد كه توانايي ليبل زدن روي انواع سطوح و بسته‌ها را داشته باشد سراغ اتي‌پك مي‌آيد. بعضي شركت‌ها دستگاهي مي‌سازند كه به صورت معمولي كار مي‌كند اما اتي‌پك كار خود را به طور تخصصي انجام مي‌دهد.
در حال حاضر سازندگان دستگاه ليبل‌زن در سه سطح فعاليت مي‌كنند. آن چه كه ما بايد براي رسيدن به آن در ده سال آينده تلاش كنيم، اين است كه تمركز دست‌اندركاران صنعت بر كيفيت باشد.
براي مثال مشتري از يكي از كشورهاي منطقه خاورميانه مثلا عربستان سعودي مي‌آيد و قيمت مي‌گيرد. قيمت محصولات شركت‌هاي اروپايي معمولا بالاست. چند ماه مي‌گذرد و خبري از آنها نمي‌شود.
پرس و جو كه مي‌كنيم پاسخ مي‌شنويم كه رفته‌اند از چين تهيه كرده‌اند.
اين مشتري كه ماشين خود را شايد با يك‌چهارم قيمت ما از چين تهيه مي‌كند. پس از چندي به مشكلاتي برخورد مي‌كند و دوباره به ما مراجعه مي‌كند و مي‌گويد چنين مشكلي براي ما رخ داده و از ما مي‌خواهد كه كمكش كنيم. كارشناسان ما كه براي حل مشكل مي‌روند بالاي سر دستگاه، متوجه مي‌شوند كه بخشي از عملكرد دستگاه با استانداردهاي اروپا يا آمريكا مطابقت ندارد. بديهي است وقتي با آن دستگاه غير استاندارد محصول خود را برچسب مي‌زنند و صادر مي‌كنند محصول پذيرفته نشده و برگشت مي‌خورد. در چنين وضعيتي دوباره به سازنده اروپايي رو مي‌آورند در حالي كه قبلا براي ماشين چيني هم هزينه كرده‌اند.
بنا بر اين شركت‌هايي چون Etipack كه روي كيفيت تمركز دارند تلاش مي‌كنند كه صنعت را متقاعد كنند هزينه‌اي كه براي خريد يك دستگاه پرداخت مي‌شود فقط براي كيفيت است. براي مثال در ماشيني كه ما مي‌سازيم پيش‌بيني شده كه تا پنج سال ديگر قابل بروز شدن باشد. در حالي كه آن ماشين ارزان‌قيمت همين حالا هم بروز نيست و قابل تغيير هم نمي‌باشد چه رسد به اين كه پنج سال بعد قابل اصلاح باشد.
آينده از مسير بسته‌بندي مي‌گذرد. يعني زندگي انسان‌ها در آينده ارتباط زيادي با بسته‌بندي خواهد داشت. چرا؟ امروزه شما به هر صنعتي اعم از غذايي، آرايشي، بهداشتي دارويي و… اگر از بعد درامدزايي نگاه كنيد نقش برجسته بسته‌بندي را در آن بخش از صنعت مي‌بينيد. ضمن آن كه آزادي انتخاب نقش زيادي در توسعه بسته‌بندي دارد.
*صنعت بسته‌بندي* وقتي درباره كيفيت يك ماشين صحبت مي‌كنيم مي‌توان دو استنباط متفاوت از آن داشت. يكي كيفيت محصول توليد شده توسط ماشين، و ديگري كيفيت فن‌آوري و قطعات به كار رفته در خود ماشين. شايد به دليل اين كه ما صادرات قابل توجهي به اروپا نداريم. توليدكنندگان ما هم توجه كافي به كيفيت محصول توليدي ندارند. اما كيفيت عملكرد و قطعات خود ماشين چيز ديگري است كه مي‌تواند كاركرد و دوام ماشين را تضمين كند. اگر به جاي آن كيفيت، اين كيفيت در معرفي ماشين مد نظر قرار گيرد تفاوت‌هاي ماشين‌آلات شما در مقابل ماشين‌آلات ارزانتر بهتر درك مي‌شود.

*Andrea Castaldini* موارد زيادي براي ما پيش آمده كه صداقت در معامله وجود نداشته و من آن را به هم زده‌ام حتي معاملاتي با ارقام بسيار بالا. ما به جاي آن كه ديگران را حتي آنها كه عملكرد بدي در بازار دارند (فرض كنيد شركت‌هاي چيني) نفي كنيم سعي مي‌كنيم مشتري را متوجه سازيم كه نياز واقعي او چيست و چه چيزي به دردش مي‌خورد.
فرض كنيد توليدكننده‌اي مي‌خواهد محلول تزريقي توليد كند. اگر اين محصول در اروپا توليد شود به دليل آن كه فرهنگ و قوانين اروپا حساسيت‌هاي بسيار زيادي در مورد سلامتي انسان‌ها دارد دقت بسيار زيادي درباره كيفيت اين گون محصولات اعمال مي‌شود. اما در كشورهاي در حال توسعه چنين حساسيتي وجود ندارد و به همين نسبت خواسته‌هاي توليدكننده (خريدار ماشين) هم تفاوت خواهد داشت.
آن حساسيت‌هاي بالا، ايجاب مي‌كند كه متصدي ماشين نیز از توانايي بالايي در بكار گرفتن ماشين برخوردار باشد و بتواند از همه امكانات آن بهره‌برداري كرده آن را راهبري و نگهداري كند. در اروپا به دليل آن حساسيت‌هاي فرهنگي و قانوني، متصديان ماشين تخصص بالايي در بكارگيري ماشين‌آلات پيشرفته دارند. در واقع زمينه اجتماعي و قانوني بكارگيري كيفيت‌هاي بالا بايد فراهم شود. اين كيفيت هم در ساخت و هم در كاربري بايد وجود داشته باشد. ما همه بايد در اين مسير حركت كنيم. هم قوانين خوب ايجاد كنيم و هم در اجراي آنها اصرار بورزيم كه بتوانيم در اين هرم به سوي بالا حركت كنيم.
اگر پدرها و مادرها در سراسر جهان بتوانند فرزندان خود را طوري تربيت كنند كه فرزندان به دنبال جهاني بهتر (تميزتر، سالمتر و…) از جهان پدر و مادرهایشان باشند و اين حركت به طور مداوم و نسل به نسل ادامه يابد، مطمئن باشيد همه جهان رشد خواهد كرد. ديگر اين طور نخواهد بود كه جمع اندكي در راس قرار گيرند و انبوهي از مردم جهان در فاصله زياد از آنها و در فقر و بدبختي باشند.

بیشتر بخوانید . . .