بطری‌‌هایی بدون عنوان چگونه هستند

این امر فرصتی عالی را به چاپ دیجیتال اعطا نموده است. امروزه صنایع آرایشی با چالشی که من آن را ” احساس لذت شخصی” می‌‌نامم مواجه هستند. قابلیت خرید لوازم آرایشی یا بطری عطر مطابق با ویژگی‌‌های شخصیتی شما گرایشی بزرگ در آینده‌ای نه چندان دور است. تنها تصور کنید بطری استاندارد با چاپ متفاوت برای هر مشتری! این یک استراتژی جدید فروش و بازاریابی است که صنعت لوازم آرایشی را تغییر می‌دهد.این امر می‌تواند تا زمانیکه بسیاری از مشتریان پول اضافی برای این خدمات پرداخت نمایند سودآور باشد.

درباره چاپ دیجیتال
روی ظروف شیشه‌ای
Mike Horsten، مدیرکل بازاریابی شرکت Mimaki Europe

ترجمه: رضا نورائی

دنیای لوازم آرایشی محلی برای خودنمایی کردن اغلب به‌‌وسیله بطری‌‌های چاپی فانتزی و ظروف شیشه‌‌ای است که ارزش آن‌‌ها بسیار بیشتر از محتویات درونشان است. بله، ظروف و جعبه برای این صنعت بسیار مهم‌‌تر از هر چیز دیگری است. با یک بطری با ظاهری مناسب شما می‌‌توانید فروش بیشتری داشته باشید، با رایحه‌‌ای خوب در یک بطری زشت، فروش به احتمال زیاد کم و بدون سود است.
این امر فرصتی عالی را به چاپ دیجیتال اعطا نموده است. امروزه صنایع آرایشی با چالشی که من آن را ” احساس لذت شخصی” می‌‌نامم مواجه هستند. قابلیت خرید لوازم آرایشی یا بطری عطر مطابق با ویژگی‌‌های شخصیتی شما گرایشی بزرگ در آینده‌ای نه چندان دور است. تنها تصور کنید بطری استاندارد با چاپ متفاوت برای هر مشتری! این یک استراتژی جدید فروش و بازاریابی است که صنعت لوازم آرایشی را تغییر می‌دهد.این امر می‌تواند تا زمانیکه بسیاری از مشتریان پول اضافی برای این خدمات پرداخت نمایند سودآور باشد.
اما چندین مشکل وجود دارد، البته و یا شاید این امری شایع باشد. چاپ روی شیشه ساده نیست، چاپ نیاز به داشتن مقاومت در برابر تست‌های الکل و سایش دارد، چاپ باید برای انسان بی‌خطر باشد، و نیاز به این دارد که شفاف و تاثیرگذار باشد. دلیل شفافیت و تاثیرگذاری تا حد زیادی مربوط به نوشته مناسبی است که یک محصول آرایشی به آن نیاز دارد که شامل ترکیبات، ماندگاری و بارکد محصول می‌باشد، این موارد لازم است که دقیق و درست باشند.
چاپ بر روی سطح صاف آسان است، اما اکثر بطری‌ها گرد یا مدور هستند، بنابراین آنها نیاز به راهی ساده برای چاپ بر روی اجسام مدور دارند. برخی از محصولات در ظروفی بزرگ و برخی در ظروف مدور کوچک مانند ریمل مژه و ابرو یا کرم‌پودر هستند. بنابراین برخی از موانع وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد. بعلاوه، درپوش بسیاری از این محصولات از پلاستیک ساخته شده، که این چالش دیگری را ایجاد می‌کند.
به‌طور‌سنتی، چاپ بر روی شیشه از طریق چاپ اسکرین و چاپ بالشتکی (Pad)  صورت می‌گرفت. این فرآیند نیازمند چاپ جدید برای هر رنگ بود، به همین دلیل است که شما بسیاری از محصولات آرایشی را تنها با چاپ تک‌رنگی که عمدتاً سفید است می‌بینید. استفاده از رنگ‌های بیشتر با توجه به این واقعیت که شما نیازمند تنظیم کردن رنگ‌های مختلف هستید و شما باید از صفحات با رنگ کمرنگ برای انجام این کار استفاده نمایید دشوار است. من حتی از مشکلات انتخاب بین رنگ‌ها که فرد با آن مواجه خواهد شد صحبتی نکرده‌ام. در اجسام مدور، این مشکل واقعاً یک کابوس است.
پس شما نیاز دارید از این موضوع آگاه باشید که نسل فعلی رنگ و یا جوهرها برای چاپ روی شیشه ساخته شده‌اند و عمدتاً به خاطر چسبندگی خوبشان بر روی اجسام شیشه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. مشکل دیگر این است که بعد از این که چاپ روی شیشه صورت گرفت شیشه از میان ماشین‌های پرکن عبور می‌کند، بنابراین همیشه این ریسک وجود دارد که چاپ روی شیشه خراشیده شود و یا آسیب ببیند، و این امر بطری را غیرقابل فروش می‌کند.برای حل این ریسک، اکثر چاپگرها مقدار زیادی جوهر بر روی بطری قرار می‌دهند تا مطمئن شوند که رنگ بر روی شیشه باقی می‌ماند. این موضوع را می‌توان امروزه بر روی اکثر محصولات آرایشی در قفسه‌ها مشاهده نمود.
با یک سیستم چاپ دیجیتال، ما می‌توانیم بسیاری از این مشکلات را از بین ببریم.اول، ما می‌توانیم 8/16 میلیون رنگ از طریق تن پیوسته (Contone) را چاپ کنیم که به ما تصویری با کیفیت عکاسی می‌دهد. ما می‌توانیم یک لایه ورنی برای محافظت از چاپ به آن اضافه کنیم، و می‌توانیم هر بطری را شخصی‌سازی کنیم یعنی برپایه تقاضا بر روی آن چاپ انجام دهیم، بنابراین محصولات زیادی که مورد نیاز نباشد تولید نمی‌شود، مقدار بسیار زیادی در هزینه‌ها و دارایی‌ها صرفه‌جویی شده و جریان مالی بهبود می‌یابد. چاپ بر روی سطوح صاف بطری‌ها و ظروف، آن چه که امروزه در حال انجام است، که توسط بسیاری از برندهای بزرگ برای هدایای ویژه و شخصی خود استفاده می‌شود، از طریق محصولاتی مانند چاپگرهای سری UJF استفاده می‌گردد. ما بر روی جعبه‌ها و ظروف آرایشی در نزدیکی زمان تعطیلات در مکان‌هایی مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای از قبیل Harrods در لندن و در بسیاری از فرودگاه‌های سرتاسر دنیا چاپ را انجام می‌دهیم. چاپ زنده (چاپ در همان زمان)، تنها ده دقیقه منتظر بمانید محصول شخصی شما آماده شده است.
اما این همیشه یک چاپ تبلیغاتی است، ” در حال حاضر و یا هیچ‌وقت” نوعی از تجارت بوده، و قطعاً امروزه کار و امری رایج نمی‌باشد. اگرچه این روش بسیار موفقیت‌آمیز بوده است، مشکلات تولید را برای گروه‌های کوچک که نیاز دارند در سرتاسر جهان چاپ شوند حل نمی‌کند. آیا شما می‌دانید بیش از پنجاه استاندارد برای برچسب‌گذاری محصولات آرایشی در جهان وجود دارد؟ زبان، قانون و مقررات و چاپ مناسب از حوزه‌ای به حوزه دیگر متفاوت است. بسته‌بندی سفارشی، هزینه‌های غیرقابل تحملی را برای برندهای معتبر (بالا شهری) آنهایی که عطرها و لوازم آرایشی گرانقیمت را در حجم کم و با محتوای گوناگون تولید می‌کنند ایجاد می‌کند.
ما بر روی حل این مشکلات به همراه مشکلات عاملان اولیه که از نسل جدید چاپگرهای مسطح UV ال‌ای‌دی Mimaki استفاده کرده‌اند کار کرده‌ایم. ما جوهرهای جدید و رنگ‌های قابل چاپی تولید کرده‌ایم که می‌توانند برای چاپ بر روی شیشه مورد استفاده قرار گیرند. اگرچه همیشه الزامات اضافه‌ای برای چاپ مستقیم روی شیشه مورد نیاز است، ما راه‌حلی مانند رنگ‌های خارجی را ارائه داده‌ایم که این چنین چالش‌هایی را به حداقل می‌رساند. بزرگترین چالش، با این‌حال، چاپ بر روی اجسام مدور است.این هیچ موقع آسان نبوده، اما با افزودن راه‌حل اختیاری Kebab، ما الان قادر به چاپ بر روی اجسام کروی با قطر بین یک تا یازده سانتی‌متر هستیم.
این بدان معناست که شما می‌توانید روی همه انواع بطری‌ها و ظروف با یک چاپگر چاپ را انجام دهید. نمونه‌‌ها متعدد و برنامه‌ها بی‌انتها هستند. جالب این است که شما حتی می‌توانید محتوای مورد نظر خودتان را بر روی جعبه‌های حاوی محصول خاص شما چاپ نمایید. UJF7151 Plus برای بازار صنعتی ساخته شده که نیازمند تولید با سرعت بالا و کیفیت بطور همزمان است.
بنابراین دفعه آینده به بطری‌های عطر یا لوازم آرایشی نگاه کنید، به این فکر کنید که آنها بدون چاپ بر روی شیشه چگونه به نظر می‌رسند. یا شاید بهتر است، آن را به صورت خاص برای خودتان و با متن یا عکس انتخابی و مورد نظر خودتان تجسم کنید. همانگونه که من گفتم، ” یک بطری بدون عنوان چگونه است”.

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .