استعلام 309 واژه از فرهنگستان زبان برای تبلیغات و بسته‏ بندی

ایرنا: دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 6 ماهه نخست سال جاری، 309 واژه را از فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نامگذاری یا اصلاح تابلوی سردر اصناف، محصولات، کالا و بسته‌بندی‌ها و سایر امور تبلیغاتی استعلام کرد.

ایرنا: دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 6 ماهه نخست سال جاری، 309 واژه را از فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نامگذاری یا اصلاح تابلوی سردر اصناف، محصولات، کالا و بسته‌بندی‌ها و سایر امور تبلیغاتی استعلام کرد.
دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با هدف حفظ و صیانت از زبان و ادب فارسی، اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و استفاده از واژگان مناسب در نامگذاری یا اصلاح تابلوی سردر اصناف، محصولات، کالا و بسته‌بندی ها و سایر امور تبلیغاتی در 6 ماهه نخست امسال 309 واژه را از فرهنگستان زبان و ادب فارسی استعلام کرد.
این دفتر با توجه به ضرورت استفاده از فن‌آوری‌های نوین و با هدف تسهیل اجرای قانون و تسریع امور ارباب رجوع، از ابتدای مهرماه جاری، سامانه‌ای را برای تشخیص واژگان بیگانه ایجاد و راه‌اندازی کرده است.
این سامانه، امکان آگاهی از نتیجه استعلام عبارات، اسامی و اصطلاحات را از فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای تمامی کارشناسان استان‌ها، متقاضیان، مراجعان یا علاقمندان تسهیل کرده است.
این گزارش می‌افزاید: مخاطبان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی به نشانی ad.gov.ir بیگانه یا غیربیگانه بودن عبارات، اصطلاحات و اسامی مورد نظر خود را پیگیری کنند. فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان تنها مرجع رسمی تشخیص بیگانه یا غیربیگانه بودن واژگان، به طور مستمر با دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی در این زمینه همکاری می‌کند.
دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی بر اساس اصل 15 قانون اساسی به منظور پاسداشت و صیانت از زبان و ادب فارسی و به منظور اجرای قانون منع به کارگیری عناوین، اصطلاحات و اسامی بیگانه که در سال 1375 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، نظارت خود را در این زمینه آغاز کرده است. این دفتر برای جلوگیری از تخلف در نام گذاری تابلوهای سردر اصناف، کالاها، خدمات، محصولات و بسته‌بندی‌ها و همچنین نظارت بر اصطلاحات به کار رفته در انواع تبلیغات و آگهی‌ها، واژه‌های مورد نظر را با مراجعه متقاضیان و ارباب رجوع یا بررسی میدانی، دریافت و بیگانه یا غیربیگانه بودن آن‌ها را از فرهنگستان زبان و ادب فارسی استعلام می‌کند و نتیجه این استعلام اطلاع‌رسانی می‌شود.
لیست این 309 واژه هم اکنون در سایت معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید . . .