نامه به شرکت ک.ب.آ درباره عملکرد شرکت نورتک – نسخه فارسی

نامه سرگشاده مهدی رضاییان مدیر چاپ اندیشه آمل به شرکت ک.ب.آ

نامه سرگشاده مهدی رضاییان مدیر چاپ اندیشه آمل به شرکت ک.ب.آ

چاپ و اندیشه آمل1
عکس بالا: جمعی از کارکنان چاپ اندیشه آمل در سالن شماره 2 که برای نصب خط جدید ساخته شد ولی به دلیل عدم تحویل دستگاه هنوز راه‌اندازی نشده
است.
عکس پایین: دستگاه چاپ پنج رنگ عرض 145 سانت که هرگز تحویل داده نشد.

کمپانی ک ب آ
آقای دیتمار هایدوک
قائم مقام محترم فروش
بر مبنای اعتماد به نام یک کمپانی شناخته شده بین المللی و نماینده رسمی او، قراردادی در تاریخ 11 می 2012، که سه سال از آن گذشته و سال چهارم آن در پیش است منعقد گردید.
قراردادی برای یک ماشین چاپ سایز بزرگ به مبلغ 2,550,000 یورو، که در صورت تحقق می توانست یک رخداد مهم با منافعی برای تمام طرف ها، از جمله مشتریان باشد.
از سوی دیگر و بر اساس قرارداد با ک ب آ، صرفنظر از آنچه که در مورد نحوه پرداخت در آن ذکر شده بود، شرکت اندیشه گستر آمل و شرکت نورتک، نماینده رسمی ک ب آ در ایران، بمنظور تعهداتی که نورتک به شرکت اندیشه داده بود قرارداد داخلی برای پشتیبانی های زیر را منعقد کردند:
-تسهیلات مالی و پرداخت اقساطی 50 درصد از مبلغ قرارداد طی سه سال
-عرضه سیستم پلیت ستر سایز بزرگ کداک
-تامین مواد مصرفی رایگان برای مدت یک سال
-آموزش 7 نفر اپراتور در محل کارخانه ک ب آ
-گارانتی ماشین چاپ به مدت 18 ماه بعد از تاریخ نصب
-تحویل لوازم یدکی رایگان برای مصرف یک سال
-تحویل رایگان 5 تن مرکب، 2 تن ورنی و 5 دست لاستیک چاپ

 

با توجه به اعتبار مالی شرکت نورتک نزد ک ب آ که توسط آقای علیرضایی در ملاقاتی که برای امضای قرارداد اصلی با ک ب آ عنوان شد، و همچنین شرایط پرداخت توافق شده با نورتک در قرارداد داخلی با شرکت اندیشه آمل، ک ب آ می توانست پیش پرداخت قرارداد را دریافت کند.
بر مبنای شرایط قرارداد داخلی با نورتک، جمع مبلغ پرداختی به نورتک برابر با 850,000 یورو بود.
شرکت نورتک در تاریخ 01/05/1391) 15روز بعد از دریافت پیش پرداخت و به استناد ایمیل ارسالی از بخش فروش ک ب آ، طی نامه ای رسمی اعلام نمود که ” بنا بر ایمیل ارسالی بخش فروش و تاییدیه بخش تولید شرکت ک ب آ، دستگاه راپیدا 145 پنج رنگ با ورنی، موضوع قراردادهای با ک ب آ و نورتک، در پروسه تولید قرار گرفته و در زمان مشخص در قرارداد و قبل از پایان ژانویه 2013 تحویل خواهد شد”. هر چند که ما تا کنون این ایمیل را مشاهده نکرده ایم.
این نامه مطابق با انتظارات ما بود چرا که به دلیل تعهدات قبلی نورتک برای حمایت از شرکت اندیشه آمل، همه چیز طبق برنامه ریزی های توافق شده اظهار شده بود و مشخص می کرد که ک ب آ پیش پرداخت مورد انتظار خود را برای شوع ساخت دریافت کرده است.
با این نامه، ما عملیات ساخت سالن نصب را در زیربنای 2100 متر مربع آغاز کردیم. در ضمن بازدید آقای فالک و آقای علیرضایی از این سایت، آقای فالک در مورد کیفیت عملیات اعلام کردند که در این سالن می توان حتی ماشین راپیدا 205 هم نصب کرد.

 

Falk-l چاپ و اندیشه آمل
ما با توجه به زمان تحویل اعلام شده در نامه مذکور، با پرداخت هزینه های اضافه به عملیات ساخت و ساز سرعت بخشیدیم تا نصب ماشین در زمان مقرر و بدون تاخیر انجام شود. همزمان، ما به همه تعهدات خود بر مبنای اعتماد به نورتک عمل کردیم، اما متاسفانه این اعتماد در حدود 400,000 یورو برای ما هزینه داشت.
با توجه به نامه نورتک و در زمان پرداخت آخرین مرحله پیش پرداخت که معادل 520,000 یورو بود، نورتک از دریافت این بخش از پیش پرداخت، که مطابق با شرایط قرارداد داخلی بود، امتناع نمود. این رفتار نورتک موجب نگرانی ما شد و مجبور شدیم که موضوع را مستقیما” از طریق ک ب آ دنبال کنیم.
نهایتا” و بعد از مدتی طولانی، نورتک دلایلی را برای عدم امکان انجام تعهدات ک ب آ و نورتک اعلام نمود که موجب تعجب زیاد گردید.

در این نامه با تکیه بر دلایل بی اساس، مدیریت نورتک سعی کرد تا هر دو قرارداد رسمی موجود و معتبر را بدون هرگونه اعلام و توافق قبلی تغییر دهد.
توجه فرمایید که این نامه تغییر شرایط قرارداد، 123 روز بعد از نامه رسمی نورتک (18/09/1391) مبنی بر در حال ساخت بودن ماشین و حمل آن قبل از ژانویه 2013 ارسال شد، یعنی کمتر از دو ماه به تاریخ حمل تایید شده در نامه قبلی.

همه بازرگانان ایرانی و آلمانی از جمله شما، می دانید و تایید می کنید که روابط تجاری و بازرگانی بین ایران و آلمان، از دروپا 2012 تا به امروز هیچ تغییری نکرده، چرا که سایر شرکت ها و کارخانجات در صنعت چاپ کلیه تعهدات خود را انجام داده و سیستم ها و تجهیزات مختلفی را به راحتی به ایران صادر نموده اند. از سوی دیگر اگر چنین تغییری در قرارداد لازم می بود، چرا ک ب آ، به عنوان طرف اصلی قرارداد، این موضوع را رسما به شرکت اندیشه آمل اعلام نکرد؟
نکته قابل توجه این است که در این نامه، تاییدیه رسمی قبلی برای در حال ساخت بودن ماشین و تحویل قبل از پایان ژانویه 2013 به سادگی نادیده گرفته شده بود.

به دلیل رفتارهای تجاری غلط نورتک، هیچ اعتمادی به آنها برای انجام تعهداتشان در قراداد داخلی نبود و ما به قرارداد با ک ب آ تکیه کردیم.
این شرایط موجب گردید تا گزارش مختصری از آنچه که اتفاق افتاده بود برای شما به عنوان طرف اصلی قرارداد ارسال شده و درخواست شود که آخرین شرایط پرداخت های شرکت اندیشه آمل و چگونگی ادامه قرارداد بطور مستقیم را اعلام نمایید. اما متاسفانه علیرغم مکاتبات و تماس های تلفنی متعدد، شما هیچگاه به درخواست های ما توجه نکردید بطوریکه تصور می شد ک ب آ علاقه ای به انجام قرارداد ندارد و یا شما مجبور هستید برای هر گونه شفاف سازی، از نورتک اجازه لازم را بگیرید!
این بدیهی بود که شرکت اندیشه آمل حق داشته که آخرین وضعیت پرداخت های خود و مراحل ساخت را بداند تا قادر به انجام قرارداد باشد.
ما نمی خواهیم سئوالات زیر را تنها از شما بپرسیم، بلکه از تمام اعضای صنعت چاپ ایران و آنهایی که این نامه را در مجلات و وب سایت ها می خوانند بپرسیم:
آیا شما به چنین سازنده و نماینده او برای هر گونه همکاری و سرمایه گذاری اعتماد می کنید؟
آیا شما به چنین سازنده و نماینده او، که به هیچ عنوان منافع مشتری را در نظر نمی گیرد، اعتماد کرده و همکاری خواهید داشت؟
آیا فکر می کنید که چنین سازنده و نماینده ای، در حالی که به هیچ عنوان زیان های تحمیل شده ناشی از تصمیم هایشان به مشتری خود را در نظر نمی گیرند، حق فعالیت در ایران را دارند؟
تنها اقدام ساده ای که توسط ک ب آ انجام شد این بود که فقط تایید کردید مبلغی دریافت شده و منتظر بقیه آن هستید، اما هیچگاه روشن نکردید که چه مقداری دریافت شده تا به هر دوطرف برای خاتمه بخشیدن به قرارداد کمک کنید.
از آن زمان تا کنون، شما هیچ وقت به مکاتبات ما پاسخ ندادید، و نماینده رسمی شما نیز نه مبالغ پرداختی ما را برگردانده و نه ماشین را تحویل داده است، همانگونه که ک ب آ عمل کرده است.
از آنجا که ما جواب روشنی از ک ب آ و نورتک دریافت نکردیم، و هیج نتیجه از از پیگیری ها برای توافق جدید نیز حاصل نشد، مجبور شدیم که شکایت رسمی در مراجع قضایی مطرح کنیم که این اقدام نیز حدود 150,000 یورو هزینه داشته که هنوز ادامه دارد.
مجموع هزینه های اعلام شده فوق معادل 1,400,000 یورو به خاطر قرارداد ک ب آ و نماینده او تحت مدیریت آقای علیرضایی ایجاد شده است.
با توجه به سرمایه گذاری بسیار زیاد و در چهارمین سال قرارداد، اگرچه هیچ نتیجه ای جز پیگیری های قضایی نداشته ایم، اما همه چاپخانه داران ایران متوجه شده اند که ک ب آ و نورتک برای همکاری قابل اعتماد نیستند، که این امر بواسطه نماینده رسمی ک ب آ ایجاد شد و شما از این رفتار غلط نیز حمایت کردید.
چگونه یک نام معتبر جهانی می تواند اینچنین خطایی را از نماینده خود نادیده گرفته و هنوز با آنها ادامه دهند؟
جهت اطلاع شما، تمام چاپخانه داران ایران از جزییات این شکایت قانونی، که در مجلات و وب سایت ها منتشر شده است آگاهی کامل دارند.
مطمئنا” آگاهی آنها از رفتار ک ب آ و شناخت بیشتر از نماینده شما موجب خواهد شد که هیچیک از آنها اقدام برای خرید ماشین های چاپ ک ب آ نکنند، حتی برای خرید ماشین های دست دوم.
شما همچنین می دانید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه چاپانه داران، جزو سازمان های رسمی و مسئول در حوزه چاپ هستند. این سازمان ها از منافع مراکز چاپ حمایت می کنند و حتما با اقداماتی که ک ب آ و نماینده او انجام داده است، این سازمان ها به سادگی قادر خواهند بود از ورود محصولات ک ب آ به کشور جلوگیری نمایند.

 

رونوشت به:
– دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
– اتحادیه صنفی چاپخانه‌داران
– شرکت نورتک تابان

بیشتر بخوانید . . .