اسفند 1401 در صنف ما چه خبر؟

مروری بر مهمترین رویدادهای دو صنعت بسته‌بندی و چاپ و صنایع وابسته به آن در اسفند 1401

رضا اسعدی نظرلو


صدور 2 پروانه بهره‌برداری در حوزه بسته‌بندی در آستارا

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا از صدور ۶ فقره پروانه بهره‌برداری در حوزه صنعت از ابتدای سال جاری تا کنون در این شهرستان خبر داد.

محسن آهنی با اشاره به اینکه مجوزهای صادره در صورت رسیدن به مرحله تولید در زمینه اشتغالزایی اثرگذار خواهند شد، افزود: حدود ۵۰ طرح و پروژه صنعتی در حال حاضر شهرستان آستارا وجود دارد که بخشی از آنها درون محدوده شهرک صنعتی و تعدادی از آنها هم در خارج از شهرک صنعتی مستقر هستند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا با بیان اینکه برخی از واحدها فعال و برخی نیمه فعال هستند، بیان کرد: تعدادی از طرح‌ها در مرحله ساخت و ساز هستند و پروژه‌های بهره‌برداری شده از جمله در زمینه تولید نایلون و نایلکس، صنایع غذایی، فولاد، بسته‌بندی میوه، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی فعالیت دارند.

 

تولیدکننده اصلی را به مصرف کننده صنعت چاپ وصل می‌کنیم

رئیس نمایشگاه آینده چاپ ایران با اعلام اینکه افق دید نمایشگاه آینده چاپ افزایش پیدا می‌کند،توضیح داد: به دنیال این هستیم که نمایشگاه تخصصی را به مخاطب متصل کنیم تا زنجیره اتصال از تولید تا مصرف را پوشش بدهد. هدف این است که تولیدکننده اصلی را به مصرف کننده صنعت چاپ وصل کنیم.

نشست اطلاع‌رسانی و تبیین سیاست‌های رسانه‌ای دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ در دفتر بازرگانی برگزارشد. در این نشست بابک عابدین رئیس نمایشگاه آینده چاپ ایران و رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران و سیدمسعود عرفانی مدیر امور تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند.

بابک عابدین با بیان اینکه نمایشگاه آینده چاپ نمایشگاهی تخصصی است، بیان کرد: مدل جدیدی از نمایشگاه‌ها در جهان برگزار می‌شود که نمایشگاه تخصصی است و در عین حال به مخاطب هم توجه دارد تا زنجیره اتصال از تولید تا مصرف را پوشش بدهد. هدف این است که از این مدل استفاده کنیم تا بتوانیم تولید کننده اصلی را به مصرف کننده صنعت چاپ وصل کنیم. در نتیجه افق دید نمایشگاه افزایش پیدا می‌کند.

رئیس نمایشگاه آینده چاپ ایران با بیان اینکه در سال آینده فضای نمایشگاه آینده صنعت چاپ افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: در نظر داریم تا سالن مجزایی را برای بخش تولید و ارائه آن‌ها داشته باشیم. در نتیجه این افزایشِ فضا، وسعت نمایشگاه حدود ۱۱ هزار متر خواهد بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران درباره اقدامات بین‌المللی دومین دوره نمایشگاه آینده چاپ بیان کرد: فضای بین‌المللی نمایشگاه به ارتباط مستقیم با سفارتخانه‌های مختلف برمی‌گردد و به صورت فیزیکی هم فعالان این حوزه در نمایشگاه آینده چاپ به بخش اقتصادی مراجعه خواهند کرد. می‌خواهیم این نمایشگاه پلتفرمی برای ارائه صنعت چاپ به دنیا شود تا بتوانیم به هاب منطقه‌ای (کانون نمایشگاهی منطقه‌ای) تبدیل شویم.

او با اشاره به اهمیت جغرافیایی ایران در مشارکت کشورهای منطقه بیان کرد: مرزهای گسترده آبی و خاکی در کشور داریم و این مساله امکان مراجعه به این کشور و استفاده از امکانات را بیشتر می‌کند.

 

ابداع یک شیوه کارآمد و غیرسمی برای بهیافت پلاستیک یک‌بار مصرف

گروهی از محققان فرآیندی یک مرحله‌ای برای تبدیل کیسه‌های پلاستیکی تجزیه‌ناپذیر به «نانومتریال» کربنی موسوم به «نقاط کربن» ابداع کرده‌اند که توجیه اقتصادی هم دارد.

از «فیز»، یک تیم از محققان در دانشگاه نیویورک ابوظبی یک فرآیند یک مرحله‌ای و عاری از محلل ارگانیک و آب‌گرمایی (hydrothermal ) برای تبدیل کیسه‌های پلاستیکی بر مبنای پلی‌اتیلن و ماسک‌های جراحی بر مبنای پلی‌پروپیلن به نقاط کربن (carbon dots) ابداع کرده اند.

برآورد شده است که ۲۶ هزار تن ضایعات پلاستیکی مرتبط با پاندمی کرونا – از پسماندهای پزشکی تا بسته‌بندی های خریدهای آنلاین – وارد اقیانوسهای جهان شده و این موجب فوریتِ یافتن شیوه‌های کارامدی برای بهیافت (upcycle ) این مواد پلاستیکی تجزیه ناپذیر شده است.

یک راه حل تبدیل این پلاستیکهای یک بار مصرف به مواد موسوم به نقاط کربن است که عبارت از مواد نانوی کربنی (نانو متریال کربنی) سازگار زیستی هستند که کاربردهایی در حوزه هایی مانند تصویربرداری بیولوژیک، نظارت محیط زیستی، آنالیز شیمیایی، انتقال هدفمند دارو، تشخیص و درمان بیماری دارد.

شیوه‌های موجود برای بهیافت پلاستیک و تبدیل آن به نقاط کربن شامل مراحل متعدد و وقت‌گیر و استفاده از مواد شیمیایی سمی است. این محققان ابداع یک روش سنتزی جدید را گزارش کرده اند که یک رویکرد ساده، مقرون به صرفه و بسیار قابل درجه‌بندی برای بهیافت ضایعات پلاستیکی است.

مساله مهم این است که این روش فرسایش اکسیداتیو (oxidative degradation) می‌تواند پلاستیکهای آلوده به ضایعات ارگانیک مانند خرده ریزه‌های غذا را نیز بهیافت کند در حالی این کار برای فناوریهای سنتی بازیافت (recycling ) یک چالش مهم است.

این محققان همچنین با بررسی جنبه اقتصادی این کار دریافتند که انتظار می‌رود ارزش بازار جهانی نقاط کربن تا سال ۲۰۲۵ به ۶.۴۱۲ میلیارد دلار برسد در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی به میزان ۲.۴۹۶ دلار بوده است. این ارزش اقتصادی بخوبی هزینه‌های مرتبط فرآوری را توجیه می‌کند.

 

برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی میوه و سبزیجات ایران از ۴ تا ۷ اسفند

نخستین نمایشگاه بین‌المللی میوه و سبزیجات ایران از ۴ تا ۷ اسفند در نمایشگاه شهر آفتاب با هدف معرفی دستاوردها، توانمندی‌ها و توسعه صادرات در تهران برگزار می‌شود.

«سعید رسا معرفی» مدیر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی میوه و سبزیجات ایران گفت: این نمایشگاه با حضور مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارتخانه و تولیدکنندگان، صادرکنندگان و تشکل‌ها و انجمن‌ها در حوزه میوه، سبزی و صیفی و فعالان در بخش فرآوری و صنایع تبدیلی در قالب حدود ۷۰ غرفه آغاز به کار می‌کند.

وی توانمندی‌های صنعت میوه، سبزی و صیفی، ایجاد یک برند نمایشگاهی در راستای فراهم آوردن فرصت‌های تجارت خارجی، توسعه صادرات، مدیریت و کاهش ضایعات و معرفی آخرین دستاوردها و تکنولوژی‌های نوین را از اهداف اصلی این نمایشگاه برشمرد.

مدیر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی میوه و سبزیجات ایران اظهار داشت: در این نمایشگاه بازدیدکنندگان تخصصی از کشورهای هند، روسیه، بلاروس، عراق و ترکیه حضور خواهند داشت.

رسا تصریح کرد: نخستین نمایشگاه بین‌المللی میوه و سبزیجات ایران با موضوعات تولید، خدمات پس از تولید همچون طراحی بسته‌بندی و سرتینگ محصولات تازه، ساخت سردخانه‌ها، حمل و نقل و لجستیک در صنعت میوه، گواهی‌ها و استانداردهای لازم برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این که در کنار این نمایشگاه، شش کنفرانس بین‌المللی تخصصی نیز به صورت حضوری و آنلاین برپا خواهد شد، گفت: این کنفرانس‌ها در زمینه‌هایی همچون حمل و نقل تخصصی میوه و سبزیجات، فناوری‌های پس از برداشت مانند بسته‌بندی، انبارداری و ماندگاری در بازار صادرات میوه است.

مدیر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی میوه و سبزیجات ایران افزود: در حاشیه این نمایشگاه، پاویون بین‌المللی خواهیم داشت که این فرصت را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی فراهم می‌کند تا با نمایندگان خریدار میوه ارتباط مستقیم داشته باشند.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه صنعت میوه را از ویژگی‌های نمایشگاه مذکور عنوان کرد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت نمایشگاه IRAN FRUT SHOW و یا با ارسال پیامک به شماره ۰۹۰۳۹۶۱۵۰۰۰ به لینک برنامه‌های زنده این نمایشگاه دسترسی پیدا کنند.

 

صادرات از 12 واحد بسته‌بندی در طرقبه شاندیز خراسان رضوی به ۱۱ کشور

رییس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خراسان رضوی گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ تن انواع فرآورده های دام و طیور و لبنیات از ابتدای سال جاری تاکنون از این شهرستان به مقاصد ۱۱ کشور آسیایی و اروپایی صادر شده است.

علیرضا قدرتی بیان داشت: هشت واحد بسته بندی گوشت در شهرک صنعتی توس، سه واحد بسته بندی آلایش دام خوراکی، یک واحد بسته بندی آلایش دام غیرخوراکی و ۱۷ واحد تولید فرآورده های لبنی در شهرستان فعالیت دارند.

شهرستان خوش آب و هوای طرقبه شاندیز در شمال شرق ایران و در غرب و شمال غربی مشهد به مساحت ۱۸۶ هزار هکتار با جمعیت تقریبی ۶۹ هزار و ۶۴۰ نفر واقع شده است. این شهرستان در حال حاضر شامل ۲ بخش طرقبه و شاندیز بوده که از اواخر سال ۱۳۸۷ در تقسیمات کشوری تبدیل به شهرستان شده است.

 

هنرمندان صنایع دستی زنجان در مضیقه بهبود بسته‌بندی محصولات

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان گفت: هنرمندان صنایع دستی استان چشم انتظار حمایت مسوولان هستند چون نوسانات اقتصادی به ویژه نرخ ارز، فعالیت در این حوزه را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

الناز خدایی فرد معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان ادامه داد: تعدادی از صنعتگران و هنرمندان زنجانی معتقدند روند کنونی فروش صنایع دستی نسبت به سال های قبل با وجود شیوع کرونا به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و باید برای حمایت از صنعتگران این حوزه تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی به وضعیت بسته بندی رشته های اصلی صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر بسته بندی زیورآلات، ملیله، چاروق و چاقو نسبت به گذشته وضعیت خوبی دارد اما در حوزه محصولات تولیدی از مس اینگونه نیست.

خدایی فرد افزود: مشکل اقتصادی، بسته بندی محصولات صنایع دستی را نیز با چالش مواجه کرده است و فعالان این حوزه به حمایت مسوولان برای کاهش مشکلات خود امیدوار هستند تا بتوانند بهتر از گذشته در مشاغل خود به فعالیت ادامه دهند.

 

طرح ویژه کنترل پیش بسته‌بندی در بوشهر آغاز شد

سرپرست استاندارد بوشهر گفت: طرح ویژه عیدانه نظارت و ارزیابی تراوزهای واحدهای صنفی و آزمایشگاه‌های اندازه شناسی این استان آغار شد.

مصطفی رامشی افزود: در این راستا بازرسان استاندارد ترازوهای واحدهای صنفی و آزمایشگاه‌های اندازه شناسی را مورد آزمون وارزیابی قرار داده و نظارت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این طرح در ۲ محور اجرا می شود بیان کرد: یک بخش در اندازه شناسی قانونی است که همه ترازوهای واحدهای صنفی بویژه واحدهای پر مصرف در این طرح تحت نظارت‌های ویژه و مستمر قرار می‌گیرند.

سرپرست استاندارد بوشهر اظهار کرد: با توجه به افزایش داد و ستد عمومی در عید نوروز طرح اندازه شناسی در راستای احقاق حق مردم اجرا می‌شود تل از ارائه خدمات و کالاهای کم و بدون کیفیت جلوگیری می‌شود.

سرپرست استاندارد بوشهر، محور بعدی را در شبکه توزیع و نظارت بر کالاها و خدمات مشمول استاندارد اجباری دانست و گفت: بر اساس ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد؛ این سازمان می‌تواند نسبت به ارزیابی انطباق کالاها یا خدماتی که از نظر ایمنی، بهداشت و سلامتی حائز اهمیت هستند اقدام و گزارش آن را به عموم جامعه برساند.

رامشی ادامه داد: دراین طرح مراکز هتل و هتل آپارتمان، فرودگاه و پایانه‌های اتوبوس‌رانی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رستوران‌ها، مراکز اقامتی بین راهی، میدان‌های میوه و تره بار، خدمات قالی‌شویی و مراکز فروش شیرینی وآجیل بازرسی می‌شود.

وی اظهار کرد: این خدمات به عنوان مطالبه عمومی و در راستای بهبود کیفیت زندگی به مردم ارایه می‌شود.

رامشی یادآور شد: در همین ارتباط مکاتبات لازم با دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله صمت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، راه و شهرسازی و اتاق اصناف انجام شده است.

 

اجرای طرح پایش کمی محصولات پیش بسته بندی در استان بوشهر

وی طرح پایش کمیت محصولات پیش بسته بندی را از طرح‌های نوین سازمان ملی استاندارد عنوان کرد و گفت: با توجه به مصوبه شورای عالی استاندارد؛ این سازمان در راستای احقاق حق مردم و مقابله با کم فروشی ملزم به اجرای این طرح شده است.

رامشی اظهار کرد: طرح پایش کمیت محصولات پیش بسته بندی با همکاری سازمان صمت و اتاق اصناف اجرا می‌شود.

سرپرست استاندارد بوشهر یادآور شد: در این طرح بسته بندی‌ها از نظر کمیت (وزنی و حجمی) محصول بررسی و گزارش آن در کاربرگی ثبت می‌شود که اگر نتیجه مثبت باشد کالا مطلوب و اگر منفی باشد در گام نخست تذکر و اگر تخلف تکرار شد به مراجع قضایی و تعزیرات معرفی می‌شوند.

وی هدف از اجرای طرح پایش کمیت محصولات را حذف رباداری محصولات پیش بسته بندی و درج وزن خالص محصول است به طوری که رباداری حذف و محصول با وزن خالص به دست مصرف کننده برسد.

 

مدیرکل استاندارد: کنترل پیش بسته‌بندی و برخورد جدی با کم فروشی در همدان

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه برخورد جدی با تخلف کم فروشی به عنوان مساله بسیار حائز اهمیت برای این اداره کل از آذر ماه امسال آغاز شد گفت: در این راستا با پیگیری های صورت گرفته آمار کم فروشی در استان به صفر رسیده است.

جعفر امیری پریان اظهار داشت: در نشست های وبیناری که با حضور رییس سازمان ملی استاندارد برگزار می شود همه استان ها ملزم به پیگیری تخلف کم فروشی هستند و آمارها پایش و بر روی آنها بحث و بررسی لازم صورت می گیرد.

مدیرکل استاندارد استان همدان افزود: بعد از ابلاغ مصوبه مقابله با کم فروشی ۷۳ نمونه کالا از بازار استان خریداری و مورد پایش قرار گرفت که ۱۶ مورد معادل ۲۳ درصد از نظر پیش بسته بندی دارای تخلف کم فروشی بودند.

امیری پریان گفت: این آمار با توجه به تذکرها و اخطارهای داده شده در آخرین پایش که هفته جاری صورت گرفت به صفر رسید یعنی پس از خرید اقلام و کالاهای اعلامی از سوی سازمان استاندارد و پایش آنها مشخص شد که کم فروشی صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: بر روی بسته بندی محصول، وزن کالا با یک حد رواداری (تلورانس) که با مثبت یا منفی (سقف و کف وزن کالا) مشخص شده ثبت می شود یعنی باید وزن کالا بین این عدد باشد.

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه این عدد روی برچسب کالا شامل وزن بسته بندی به همراه محتویات آن است ادامه داد: برخی تولید کنندگان از ناآگاهی و بی توجهی مردم سوء استفاده کرده و وزن کالای آنها کف عدد درج شده بر روی برچسب کالا است.

امیرپریان افزود: اداره کل استاندارد دنبال این است که عدد درج شده بر روی کالا وزن خالص محتویات داخل بسته بندی بدون تلورانس باشد که تحقق این امر در دست اجرا است.

 

واحدهای صنفی و تولیدی نباید وزن جعبه مواد غذایی را برای فروش محاسبه کنند

مدیرکل استاندارد خوزستان با اشاره به سنجش مستمر میزان رعایت استاندارد محصولات غذایی بسته بندی شده در استان گفت: واحدهای صنفی و تولیدی نباید وزن جعبه مواد غذایی را برای فروش محاسبه کنند.

علی داوودی بیان ‌کرد: ۲ استاندارد بررسی وزن و داشتن نشان استاندارد محصولات غذایی بسته بندی شده، امسال در برنامه کاری این اداره کل قرار گرفت که تا کنون ۳۶۷ مورد در این بخش مورد بازرسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: از این تعداد نمونه بررسی شده، ۲۰۵ مورد مطابق با استاندارد بوده و باقی نمونه‌ها مردود شدند.

وی گفت: میزان تخلف و خطای واحدهای تولیدی خوزستان نسبت به واحدهای تولیدی استان های دیگر پایین تر بوده و بیشترین خطا زیر نیم درصد بوده است.

داوودی ادامه داد: طبق قانون پروانه استاندارد واحد تولیدی متخلف لغو می شود و یا به تعزیرات معرفی می گردد.

مدیرکل استاندارد خوزستان افزود: همچنین به اصناف و واحدهای تولیدی که وزن جعبه مواد غذایی را برای فروش محاسبه می کنند تذکر داده شده که فقط وزن مواد غذایی برای فروش در نظر گرفته شود.

مدیر کل استاندارد خوزستان اظهار داشت: برای بازرسی ماه مبارک رمضان امسال کم فروشی در محصولاتی همچون زولبیا و بامیه نیز بررسی می شود.

تلاش برای تسهیل در ترخیص کالا از بنادر خوزستان

مدیر کل استاندارد خوزستان ادامه داد: دپوی کالاها در انبار بنادر استان و نگهداشت و ماندگاری آنها در مواردی به قدری طولانی شده که اگر محموله وارداتی سالم باشد امکان از بین رفتن آن وجود دارد.

داوودی گفت: اداره کل استاندارد خوزستان با استفاده از برخی راهکارها مسیر را برای ترخیص سریع تر کالاها از بنادر انجام داده است.

وی گفت: از جمله این اقدامات انجام نمونه برداری حین تخلیه بار و نمونه برداری قبل از گرفتن مجوز آزمایش کالا، حمل یکسره با گرفتن تعهد مرجوع کردن کالا در صورت مغایر بودن با استاندارد از صاحب بار بوده است.

 

گونی‌ پلاستیکی هنوز مجهزترین بسته‌بندی

تولیدکننده گیاهان دارویی گفت: هشت هزار گونه گیاهی در ایران است اما سهم ما از بازار جهانی صادرات گیاهان دارویی تنها ۷۰۰ میلیون دلار؛ مهمترین دلیل این مساله علاوه بر دشواری تبادلات ارزی، ناآشنایی با استانداردهای بسته‌بندی است و اینکه هنوز مجهزترین بسته‌بندی این محصولات، گونی‌های پلاستیکی هستند.

بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاع‌رسانی فورچون‌بیزینس اینسایتfortunebusinessinsights حجم بازار گیاهان دارویی در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۶۵ میلیارد دلار بود که احتمال دارد تا سال ۲۰۲۹ به بالای ۳۴۷ میلیارد دلار برسد. ایران نیز ظرفیت خوبی برای تولید انواع گیاهان دارویی دارد و به گفته مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، هشت هزار و ۴۲۳ گونه گیاهی در کشور شناسایی شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ گونه خاصیت دارویی دارند.

این فعال حوزه گیاهان دارویی گفت: یکی دیگر از مشکلات نداشتن دانش لازم برای رسیدن به استانداردهای جهانی در بسته بندی است. ما تولیدکننده هستیم ولی کسی نیست که مشاوره لازم را به ما بدهد که چه نوع محصولی را با چه کیفیتی تولید کنیم، به نوعی به ما مشاوره بدهد یا اگر نمایشگاهی باشد که در آن شرکت کنیم و ببینیم شرکت‌های مختلف محصولات را چطور عرضه می‌کنند.

صنعت بسته‌بندی ما هنوز حرفه‌ای نیست و مجهزترین بسته‌بندی، گونی‌های پلاستیکی است، محصولاتی مانند کشکش، سیر، گشنیز همینطور به شکل فله و در گونی‌های پلاستیکی عرضه می‌شود. مردم هم تصور می‌کنند، اگر اینطور بخرند هم ارزان‌تر است و هم خالص‌تر.

 

اجرای طرح پیش‌بسته‌بندی موجب کاهش کم‌فروشی در کردستان شد

سرپرست اداره‌کل استاندارد استان کردستان گفت: اجرای طرح پیش‌بسته‌بندی بر اساس نظارت و پایش‌های انجام شده منجر به کاهش کم فروشی واحدهای تولیدی در استان شد.

فرهاد حیدری با اشاره به اینکه طرح پایش کمی پیش بسته‌بندی فرآورده‌ها به طور مستمر در استان در حال اجرا است، اظهار کرد: برخی از واحدهای تولیدی محصولات خود را در حجم کمی بسته‌بندی می‌کنند بنابراین این طرح از واحدهای بزرگ تولیدی آغاز شد.

وی با بیان اینکه در قالب این طرح ۴۲ فرآورده از ۱۱ واحد تولیدی مورد آزمایش و سنجش قرار گرفت، افزود: از جمله واحدهای تولیدی استان که فرآورده‌های آنها مورد آزمایش قرار گرفت شامل تولیدی پاک آرا، لبندوش، نیرورخش و بیدزار ریمیا، ژینانوش، قند گروس، جاودان ستاره زیویه، عرقیات شفا، زیوان دارو و سقزسازی کردستان است.

حیدری با بیان اینکه بازدید از واحدهای تولیدی مشمول طرح پیش‌بسته‌بندی به صورت سرزده انجام شد، گفت: کالاهایی هم چون بیسکویت، ویفر، کیک، کلوچه، ماکارونی، ماست، چیپس، اسنک، انواع پودر های شوینده دستی و ماشینی، انواع خمیر دندان، انواع چای کیسه‌ای و بسته بندی کیلویی انواع مرغ و گوشت بسته‌بندی شده، انواع قند و شکر بسته‌بندی شده، انواع شکلات و آب نبات و غذاهای آماده و نیمه آماده در این طرح مورد بازرسی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه اساس این طرح صیانت از حقوق شهروندان است، ادامه داد: در این طرح فرآورده‌های تولیدی، در محل تولید توسط تیم طرح پیش‌بسته‌بندی با استفاده از تجهیزات و ابزار دقیق، مورد توزین قرار می گیرد و پس از تجزیه و تحلیل آماری، در صورت مغایرت وزن محصولات پیش بسته بندی با معیار درج شده از سوی تولید کننده بر روی بسته بندی محصول، برخورد قانونی انجام می شود.

۳۸۰ واحد تولیدی فعال در استان زیرپوشش استاندارد است که فرآورده‌های آنها براساس شاخص‌های استاندارد مشخص شده تولید می شود.

 

کم فروشی در فرآورده‌های پیش بسته‌بندی ۱۰ درصد کاهش یافت

رییس‌ کمیسیون ماده ۴۲ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد از کاهش ۱۰ درصدی کم فروشی در کنترل کمیت فرآورده های پیش بسته‌بندی خبر داد.

«درستکار» در جلسه نشست اطلاع رسانی کمیسیون ماده ۴۲ افزود: افراد برای اطمینان از اصالت کالا عدد ۱۰ رقمی زیر علامت استاندارد درج شده روی بسته بندی کالا را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال تا مشخصات کامل محصول را به فوریت ملاحظه کنند.
معاون توسعه مدیریت، امورحقوقی و مجلس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه تاکنون کیفیت محصولات و خدمات مورد پایش و رصد سازمان ملی استاندارد ایران قرار داشت، افزود: امسال سه میلیارد تومان در زمینه کنترل کمیت کالاها هزینه شده و کمیت کالاهای پیش بسته بندی شده را کنترل و اطلاعات قابل توجهی را احصا کردیم و برخوردهای قانونی نیز انجام شده است.
وی ادامه داد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که ۴۱ درصد کم فروشی داشتیم که در مرحله نخست برخورد، ۱۰ درصد کاهش یافت و نتیجه عملکرد مرحله دوم نیز هنوز ارائه نشده است.
درستکار، با اشاره به طرح عیدانه در ایام نوروز اظهار داشت: در این ایام نیز شاهد اجرای طرح عیدانه توسط همه ادارات کل استان ها خواهیم بود و در طول تعطیلات عید نوروز مسوولیت نظارت بر مراکز فروش، رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز ارائه خدمات به مسافران را با حضور کارشناسان استاندارد در کل کشور پیگیری خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: این دومین سال طرح عیدانه است که به طور جامع و با همکاری همه همکاران سازمان ملی استاندارد در استان ها تا بعد از تعطیلات نوروز ادامه خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید . . .