بسته‌بندی فرآورده‌های دارویی: امنیت سراسری

افزایش امید‌به‌زندگی، افزایش بیماری‌های مزمن و معرفی اشکال جدید و اغلب بسیار گران درمانی مسئول رشد قدرتمند در چند سال گذشته بوده‌اند. بیماری‌های بیشتر و بیشتری درحال تبدیل به قابل‌درمان هستند. حتی برای اختلالات نادر در مواردی با تعداد نسبتاً کم، داروهای بیشتر و بیشتری درحال گسترش هستند که تولید‌کنندگان آنها خواستار دستیابی به پیچیدگی بیشتر با دسته‌هایی با اندازه کوچکتر از همیشه هستند. گرایشی پیوسته از استانداردسازی و حرکت به سمت درمان‌های شخصی وجود دارد. برای تولید‌کنندگان ماشین‌آلات و تامین‌کنندگان سیستم بسته‌بندی، انعطاف‌پذیری بالا و نوسامانی سریع در حال حاضر موردنیاز بازار بوده که در نتیجه تشدید بیشتر است.

بدون مدارا  بر روی امنیت محصول اصل مهمی برای شرکت‌های صنایع دارویی و شرکت‌های متحد در بخش بسته‌بندی است. به دلیل مسئولیت عظیم آنها برای سلامت بشر، آنها به شدت تحت‌نظارت هستند و باید مشخصات و دستورالعمل‌های متعددی را رعایت کنند. هیچ چالش حدواسطی برای کنارآمدن شرکت‌ها با آن وجود ندارد. از نقطه‌نظر اقتصادی، این بخش هنوز هم می‌تواند در بازار در حال تجربه با رشد ثابت لذت ایجاد‌کند. بازار دارویی آلمان این مورد را در اروپا هدایت نمود و با فروش سالانه بیش از 50 بیلیون یورو در سال 2015 جایگاه چهارم در سطح جهان را به خود اختصاص داد. اما در اینجا صنعت نیز باید با این دوره حرکت کند.

افزایش امید‌به‌زندگی، افزایش بیماری‌های مزمن و معرفی اشکال جدید و اغلب بسیار گران درمانی مسئول رشد قدرتمند در چند سال گذشته بوده‌اند. بیماری‌های بیشتر و بیشتری درحال تبدیل به قابل‌درمان هستند. حتی برای اختلالات نادر در مواردی با تعداد نسبتاً کم، داروهای بیشتر و بیشتری درحال گسترش هستند که تولید‌کنندگان آنها خواستار دستیابی به پیچیدگی بیشتر با دسته‌هایی با اندازه کوچکتر از همیشه هستند. گرایشی پیوسته از استانداردسازی و حرکت به سمت درمان‌های شخصی وجود دارد. برای تولید‌کنندگان ماشین‌آلات و تامین‌کنندگان سیستم بسته‌بندی، انعطاف‌پذیری بالا و نوسامانی سریع در حال حاضر موردنیاز بازار بوده که در نتیجه تشدید بیشتر است.
برای چنین شرایطی، سیستم Medipak، یک عضو از گروه Körber، راه‌حل‌های مشتریان خود را ارائه می‌دهد که به‌عنوان مدولار، برنامه‌های مقیاس‌پذیر تصور می‌شوند و به تولیدکنندگان قلمرولازم برای تولید در دسته‌های کوچک‌تر و استفاده از بسته‌های مختلف را می‌دهد. Clemens Berger، مدیرعامل اظهار می‌دارد که:” سرمایه‌گذاری مشتریان ما در فرآیندهای تولید و بسته‌بندی بسیار زیاد است. آنها به راه‌حل‌هایی نیاز دارند که بتوانند برای انواع زیادی از محصولات مورد استفاده قرارگیرند، و بتوانند سریع نوسامانی شده و و قادر به گسترش فراتر از چرخه‌زندگی خود باشند”.
در آینده صنعت 0.4، ماشین‌آلات منفرد و یا راه‌حل‌های مستقل دیگر مکفی نخواهند‌بود. تنها سیستم‌های یکپارچه که کل زنجیره ارزش به‌حساب می‌آیند می‌توانند در بلند‌مدت در بازار رقابت کنند. مشتری خواستار کاهش هزینه‌های خود در هر بسته در کل فرآیند است، و این امر نیاز به بهبودها در اثربخشی کلی ماشین‌آلات از تامین‌کنندگان دارد. دردسترس‌بودن ماشین‌آلات قابل‌اعتماد همراه با عملکرد بالای دستگاه و کیفیت مداوم رو‌به‌بالای تولید از همه مهمتر است.
رشد در بخش دارویی از طریق کاهش هزینه در سیستم‌های بهداشتی در بسیاری از کشورها با حداکثر قیمت، تخفیف اجباری، و سود حاصل از قیمت و یا بازپرداخت مدل‌ها تعادل ایجاد‌می‌کند. همچنین افزایش در الزامات قانونی اعمال‌شده توسط مقامات نظارتی در سراسر جهان وجود‌ دارد. برای تولید‌کنندگان دارو و بسته‌بندها، این مکان‌ها به عنوان یک کل هنوز دارای خواسته‌های بیشتر در زنجیره فرآیند هستند.
در همان ‌زمان، بازار داروهای عمومی، به‌عنوان ‌مثال داروهایی که مواد تشکیل‌دهنده فعال یکسانی با آنهایی دارند که اصلی ساخته ‌می‌شوند، اما با قیمت‌های بسیار پایین‌تر به‌فروش می‌رسند رشد نمود. این رقابت فناوری‌ها و فرآیندهای کارآمد را تشویق به جبران فشارهای بالای هزینه‌ها در بازار داروهای عمومی می‌کند.

در گذشته آسپرین به صورت پودر به داروخانه ارائه شده و دارو به اندازه مصرف برای بیمار بسته‌بندی می‌شد. امروزه، اهمیت وابسته به سرعت دردسترس‌بودن و حذف عملی طراحی بسته دارو است.

در گذشته آسپرین به صورت پودر به داروخانه ارائه شده و دارو به اندازه مصرف برای بیمار بسته‌بندی می‌شد. امروزه، اهمیت وابسته به سرعت دردسترس‌بودن و حذف عملی طراحی بسته دارو است.

Bayer führt neue Generation der Aspirin Tablette ein

 نوآوری در طراحی بسته‌بندی

جدیداً، مفاهیم نوآورانه بسته‌بندی با‌وجود و یا دقیقاً به دلیل رقابت با داروهای عمومی در‌حال‌توسعه هستند. معرفی نسل جدید آسپرین در سال 2014، زمانی که گروه بایر تصمیم به توسعه بیشتربسته‌بندی کلاسیک خود نمود، مثالی از سابقه اخیر است. تعداد معدودی از دارو‌ها می‌توانند چنین سنت طولانی را مرور کنند. این داروی مسکن مشهور خود را در بازار برای بیش از 115 سال تا کنون نگه‌داشته‌است.
در همکاری با گروه Romaco، یک تکنولوژی بسته‌بندی جدید را ایجاد نموده‌اند که مطابق با نیازهای درحال تغییر مصرف‌کنندگان است. برای این منظور، قرص‌ها به‌صورت جداگانه به شکل یک شبدر چهاربرگه پلمپ و پرفراژ شده‌اند. بسته‌های مربوطه شامل آلومینیوم/ورقه لمینیت‌شده است که از هر قرص به‌طورمجزا به صورت اثربخش در مقابل عوامل بیرونی ازجمله نور و رطوبت حفاظت می‌کند.
اهمیت این طراحی، در دسترسی آسان آن است- یک استدلال این است که آن از نظر جمعیت درحال‌رشد افراد سالخورده در کشورهای صنعتی جذابیت فزاینده‌ای دارد. در نمایشگاه INTERPACK 2017 در دوسلدورف از 4 تا 10 ماه مه سال 2017، بازدید‌کنندگان می‌توانند تحولات نوآورانه در بخش بسته‌بندی برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد ناشی از مقررات قانونی و نیاز مصرف‌کنندگان بیابند.
شناخت جالبی از توانایی آخرین فناوری تولید از طریق اجزاء هماهنگ به خصوص در نمایشگاه تجاری interpack وجود خواهد‌داشت. این در درجه‌اول تامین‌کنندگان در صنعت بسته‌بندی و شرکت‌های ارائه‌دهنده درایو، تکنولوژی کنترل و سنسور، محصولات برای پردازش تصویر صنعتی، تجهیزات حمل‌و‌نقل، نرم افزار صنعتی و ارتباطات، و سیستم‌های اتوماسیون کامل دستگاه بسته‌بندی را مورد هدف قرار‌می‌دهد.

استراتژی‌های ماشین در حال تبدیل‌ به ظریف‌ترشدن، کاربرپسندتر برای تعداد زیادی از اشکال و در‌عین‌حال کارآمد‌تر از همیشه هستند

استراتژی‌های ماشین در حال تبدیل‌ به ظریف‌ترشدن، کاربرپسندتر برای تعداد زیادی از اشکال و در‌عین‌حال کارآمد‌تر از همیشه هستند

 بسته‌بندی هوشمند

این واقعیت وجود دارد که بروشورها در بسته دارو همیشه نباید به صورت چاپی باشند که این امر توسط آخرین پیشرفت‌ها در تکنولوژی بسته‌بندی نشان‌داده‌شده است، که در‌حال‌حاضر برای اولین بار توسط ارتباطات میدان نزدیک (NFC) ساخته شده‌اند. تسهیل در پرداخت غیرپولی و ورود خودرو بدون کلید، NFC در حال حاضر با زندگی روزمره ما آشنا است. به لطف استفاده از گوشی‌های هوشمند گسترده، تبادل اطلاعات بدون‌تماس و بی‌سیم در مسافت‌های کوتاه به یکی از علایق بخش بسته‌بندی تبدیل شد. حیطه کاربردهای احتمالی از خواندن نسخه بیمار و سفارش خودکار دارو به‌صورت اتوماتیک از طریق اطلاعات بیشتر است.
بر اساس اصطلاح عمومی بسته‌بندی هوشمند، توسعه چاپ الکترونیک نیز به‌سرعت در حال پیشرفت است. پلاستیک‌های رسانا، جوهرهای درون فیلم، فویل، کاغذ و یا شیشه در ترکیب با اجزای الکترونیکی بسیار نازک، انعطاف‌پذیر و شفاف، به‌اضافه صفحه‌نمایش تعاملی، عوامل موثر در درخشش و سنسورها- در‌حال‌حاضر بسته‌های امروزی را به محصولاتی با تکنولوژی بالا تبدیل نموده‌اند. در آینده، بسته‌های هوشمند تقریباً تمام خواسته‌ها را برآورده خواهد ساخت و بخشی لاینفک از استراتژی کلی سلامت الکترونیکی خواهد بود. بسته‌های هوشمند دوز شخصی بیمار را می‌دانند و داروی مناسب را در زمان مناسب با کمک کنترل زمان دسترسی و صدای زنگ در هنگام مصرف دارو به بالا و پایین می‌اندازد.این‌ها ابداعاتی هستند که قادر به بهبود ایمنی بیمار هستند.

راه‌حل‌های پیگیری و ردیابی track & trace امنیت در بخش دارو را افزایش می‌دهد.

راه‌حل‌های پیگیری و ردیابی track & trace
امنیت در بخش دارو را افزایش می‌دهد.

 اولویت‌های برتر برای امنیت بیمار

یکی دیگر از چالش‌های جهانی برای این بخش مشکل چاپ قاچاقی محصول است. تجارت جهانی داروهای تقلبی یک کسب‌و‌کار چند میلیونی است که منجر به ایجاد خسارت قابل‌توجهی به صنایع داروسازی شده و از همه مهمتر، سلامت بسیاری از مردم را به خطر می‌اندازد. یکی از اهداف مشترک بسته‌بندی و صنایع دارویی باید جلوگیری از توزیع داروهای تقلبی باشد.
دستورالعمل‌های سختگیرانه‌تر و شناسایی محصول بهتر برای حفاظت از بیمار ضروری است. در بسیاری از کشورها، در‌حال‌حاضر این امر در‌حال اجرا و یا در آستانه اجرا می‌باشد. نمونه آن کمیسیون تفویض مقررات (اتحادیه‌اروپا) 2016/161 اتحادیه‌اروپا با مقررات اجباری در‌برابر ورود داروهای جعلی به زنجیره تامین قانونی است. این کمیسیون اظهار می‌کند که تمام داروهای تجویزی باید دارای شناسه منحصر‌به‌فرد و یک دستگاه ضد‌دستکاری باشند. به‌طور‌خاص، این ترتیب بدین معنی است که داروهای مربوطه باید از فوریه 2019 با شماره سریال منحصر‌به‌فرد علامت‌گذاری شده و به‌وضوح سالم باشند – چالشی که شرکت‌ها داروسازی و تولید‌کنندگان بسته‌بندی سال‌های گذشته با آن درگیر بودند.
Uhlmann-Pac-Systeme GmbH & Co. KG از سال 2005 نگران موضوع پیچیده شماره‌گذاری بودند و، در مواجهه با این چالش‌ها، به یک تامین‌کننده با راه‌حل‌های کامل دست‌یافته‌اند.
به‌روز‌رسانی، نسخه جدید نرم‌افزار و مشاوره مربوطه عناصر جدایی‌ناپذیر از کسب‌و‌کار امروزی است. Kathrin Günther، مسئول‌فروش نرم‌افزار و راه‌حل‌های اتوماتیک Uhlmann توضیح می‌دهد که:” این واقعیت که نباید تاثیر شماره‌گذاری بر روی بسیاری از فرآیندها در سراسر شرکت را دست‌کم گرفت. این جایی است که رهبران پروژه باید در جهت تغییر دستورالعمل مدیریتی حرکت کنند”.
بسیاری از تولید‌کنندگان نه‌تنها درحال توسل به تعیین‌هویت هستند، بلکه به‌دنبال قابلیت ردیابی مداوم محصولات خود با کمک راه‌حل‌های یکپارچه track & trace هستند. در این حوزه، شرکت انواع فناوری‌های چاپ و قابلیت کاربرد برچسب، سیستم‌های بازرسی هوشمند، و راه‌حل‌های چاپ و مارک‌زدن را ارائه می‌دهد.
بسته به شرایط، اجزا می‌توانند ترکیب شده و حتی در ماشین‌آلات و دستگاه‌های در حال کار ادغام شوند. از نظر ویژگی‌های نشانه جعلی‌بودن، راه‌حل‌های دستگاه‌های تولید‌کنندگان متنوع است. هولوگرام، DNA مصنوعی و کدهای لیزری، و جوهرهای خاص برای چاپ، در برخی موارد غیر‌قابل‌تشخیص با چشم غیر‌مسلح می‌باشد. نشانه پلمپ جعلی – همچنین به عنوان برچسب نشانه جعل شناخته می‌شود- می‌تواند به بسته دارویی الصاق شود و یا پس از پرکردن کالا به آن بجسبد.
روندو، یک شرکت از گروه سیستم‌های Medipak، به‌طور‌کامل بدون برچسب ایمنی و چسب‌ها عمل می‌کند. در طول فرایند پلمپ‌شدن، مهرزدن بر روی کالا و درب دهانه‌ها بازشدن درب‌ها را به‌وضوح فعال و برگشت‌ناپذیر می‌کند. مصرف‌کننده در نتیجه می‌تواند در نگاه اول مشاهده کند که آیا بسته از قبل باز شده یا خیر. بسته به‌راحتی قبل باز و بسته می‌شود و به‌عنوان یک جعبه تاشوی معمولی بدون دردسر است.
مزیت دیگر این است که ورقه‌ها می‌توانند بدون محدودیت در خطوط بسته‌بندی موجود پردازش شوند. در پایان سال 2018، انتظار می‌رود که بیش از 75 درصد از تمام داروهای تجویزی در سراسر‌جهان توسط قوانینی از این نوع حفاظت شوند و در نتیجه عملکرد آنها برای تمام زنجیره‌تامین بسیار مهم خواهد شد.علاوه بر بیمار و ایمنی محصول، بسته داروهای جدید همچنین وضعیت را برای شرکت‌های دارویی خود بهبود می‌بخشند. این‌بدین‌خاطر است که قابلیت شناسایی هر دارو به‌صورت مجزا می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی حجم‌کار متحمل‌شده ازطریق ارسالات بازگشتی و فراخوان‌ را کاهش دهد.

به‌عنوان حفاظت از جعل، پانچ بر روی جعبه تاشو به‌وضوح نشان می‌دهد که چه زمانی بسته باز شده‌است

به‌عنوان حفاظت از جعل، پانچ بر روی جعبه تاشو به‌وضوح نشان می‌دهد که چه زمانی بسته باز شده‌است

 درخواست تجدید‌نظر عاطفی در نقطه‌فروش

بسته‌بندی داروها مجبور به انجام وظایف متعدد هستند. آنها نه‌تنها باید با نیازهای پیچیده و محدودیت‌های فناوری و ایمنی مواجه‌شوند، بلکه از طریق نقطه‌فروش میزبانی از محصولات رقیب را به‌دست‌آورند. این امر به‌ویژه درخصوص داروهایی که بدون نسخه ارائه نمی‌شوند کاربرد دارد، هرچند که فشار رقابتی در میان داروهای تجویزی به‌طور‌قابل‌توجهی به دلیل افزایش در بین عموم افراد بالا می‌رود. طراحی و ارائه نام‌تجاری در اینجا تفاوت ایجاد‌می‌کند. همانند بسیاری دیگر از بسته‌های مصرفی، بسته‌بندی دارو نیز باید به‌طور‌مستقیم برای مصرف‌کننده جذاب ، تحریک‌کننده احساسات و دقیقا رفع‌کننده نیازهای آنها باشد.
برای به‌رسمیت‌شناختن نام‌تجاری، تامین‌کننده بسته‌بندی از طرح‌های سازگاری استفاده می‌کند که در‌حال‌حاضر تمام محصولات یک تولید‌کننده به‌عنوان قطعات یکنواخت بر روی قفسه محصول هستند و درنتیجه در بین موارد رقابتی برجسته هستند. توجه خریدار توسط زبان ساده، هدایت بدون ابهام با کمک طراحی،و ترتیبات متن بدون اصطلاحات خاص دارویی جلب می‌شود.
در چند سال‌گذشته، صنعت بسته‌بندی داروها با موفقیت چالش‌های مختلف در بخش دارویی را پذیرفته و استراتژی‌های مناسب برای این کسب‌و‌کار بسیار تخصصی را تعبیه نموده‌است. به لطف ظرفیت بزرگ آن برای نوآوری، صنعت عرضه به داروخانه جهانی سابق به‌خوبی برای آینده مجهز شده‌است.

یک مسئله بزرگ برای صنعت داروسازی پردازش محصولات بیوتکنولوژی شخصی است که باید محصولات استریل و ضدعفونی‌شده تولید‌کنند و در نتیجه نیاز به فناوری‌های خاص دارد.

یک مسئله بزرگ برای صنعت داروسازی پردازش محصولات بیوتکنولوژی شخصی است که باید محصولات استریل و ضدعفونی‌شده تولید‌کنند و در نتیجه نیاز به فناوری‌های خاص دارد.

بیشتر بخوانید . . .