صدور 56 تن زعفران ایران به 37 کشور جهان

ایرنا- مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال 56 تن زعفران ایران به 37 کشور جهان صادر شده است. محمد رضا کلامی بجستان در نخستین جشنواره ملی توسعه و تجارت زعفران در تربت حیدریه افزود: 90 درصد این میزان زعفران به پنج کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، چین، اسپانیا و افغانستان صادر شده است. وی با بیان این که فقط این پنج کشور با زعفران ایران آشنایی دارند اظهار کرد: این بدان معنا است که ما هنوز در زمینه معرفی برند زعفران ایران کارهای بسیار باید انجام دهیم.

ایرنا- مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال 56 تن زعفران ایران به 37 کشور جهان صادر شده است.  محمد رضا کلامی بجستان در نخستین جشنواره ملی توسعه و تجارت زعفران در تربت حیدریه افزود: 90 درصد این میزان زعفران به پنج کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، چین، اسپانیا و افغانستان صادر شده است. وی با بیان این که فقط این پنج کشور با زعفران ایران آشنایی دارند اظهار کرد: این بدان معنا است که ما هنوز در زمینه معرفی برند زعفران ایران کارهای بسیار باید انجام دهیم.
وی گفت: نکته دیگر این که این پنج کشور و به ویژه اسپانیا و امارات متحده عربی زعفران ایران را با برند خود به دیگر کشورها صادر می‌کنند. کلامی مشکل دیگر صادرات زعفران ایران را صدور فله ای آن دانست و افزود: از مجموع 56 تن و 525 کیلو گرم زعفران صادر شده امسال، سه تن و 235 کیلو گرم آن در بسته‌بندی‌های کمتر از 10 گرم، 28 تن و 308 کیلو گرم در بسته‌بندی‌های 10 تا 30 گرم و 24 تن و 978 کیلو گرم معادل نیمی از صادرات زعفران در بسته‌های بیش از 30 گرم صادر شده است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم گفت: یکی از عمده ترین مشکلات ما در روند تولید، فراوری و صادرات زعفران آن است که تولید‌کننده و صادرکننده ما مصرف‌کننده نهایی را نمی‌شناسد. راضیه علیرضایی افزود: پارسال 160 تن زعفران از استان خراسان رضوی صادر شد که هر چند در تولید و صنعت استان نقش تاثیر گذاری داشت اما چون غالب آن به صورت فله ای بود، یک فرصت دیگر در معرفی زعفران ایران از دست رفت.

بیشتر بخوانید . . .