iranpack-sanat-bastebandi-IMG_1298

هیچ‌گاه و تحت هیچ شرایطی ایران را ترک نکرده‌ایم

پروفسورGrabenweger مدیرعامل کمپانی KHS در گفت و گوی ویژه با مجله صنعت بسته‌بندی

آمدن پروفسور یوهان گرابن‌ویگر به ایران در زمان برگزاری نمایشگاه صنایع غذایی و کشاورزی تهران فرصت بسیار خوبی فراهم آورد تا با اندیشه‌های یکی دیگر از مدیران برجسته صنایع آلمان آشنا شویم. او مردی خوش‌مشرب و سرحال به نظر می‌آمد و حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. با او به گفت و شنود نشستیم و آن چه در ادامه آمده است بخشی از گفته‌ها و شنیده‌های ماست.

* شرکت KHS امروزه در جهان و از جمله ایران به عنوان طراح و سازنده ماشین آلات مورد استفاده در صنایع پرکنی و بسته‌بندی انواع آشامیدنی از موقعیت بسیار خوب و بالایی برخوردار است. دلیل و رمز دست‌یابی به چنین موقعیتی از نظر شما چیست؟
Grabenweger: شرکت KHS عضو یک گروه بزرگ در آلمان است که از شرکت‌ها و در واقع برندهای شناخته‌شده‌ای چون Salzgitter (Mannesmann Internationatl) ،H&K ،O&H ،SEN ،ALFILL، Kisters ،Corpoplast ،Till ،Metec وAnker تشکیل شده است. این شرکت‌ها به لحاظ کیفیت محصولات تولیدی خود، دارای شهرت جهانی هستند. در خصوص شهرت کمپانی KHS در ایران می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که ما از گذشته دور در کشور شما حضور داشته‌ایم و هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی ایران را ترک نکرده‌ایم ولو این که به دلیل مسائل و مشکلاتی که مطلوب ما هم نبوده، شرایط برای حضور فعال ما در این بازار فراهم نبوده است اما هم‌اینک در وضعیتی هستیم که می‌توانیم از حضور مستمر خود بهره‌گیری کنیم.
* این که کنار هم قرارگرفتن این همه شرکت های معروف و برندهای شناخته شده، یکی از عوامل شهرت خوب KHS در جهان و ایران است، برای ما معلوم است اما به نظر می رسد عوامل و انگیزه‌های دیگری هم وجود دارد که موجب شده طی همه این سال که از عمر شرکت KHS می‌گذرد، این میل به پیشگام بودن و از بهترین‌ها بودن در این شرکت فروکش نکند. می‌خواهیم با آن انگیزه‌ها و عوامل آشنا شویم.
Grabenweger: هر شرکتی شجره‌نامه و تاریخچه و فرهنگ خاص خود را دارد. شرکت‌های عضو این گروه هرکدام در حوزه کاری و فعالیت خود پیشگام بوده و هستند و KHS قدیمی‌ترین شرکت در جهان در زمینه پرکنی و بسته‌بندی محصولات آشامیدنی است. ما همواره تلاش کرده‌ایم با ابداع و اختراع فن‌آوری‌های جدید در بخش‌های مختلف مرتبط با پرکنی و بسته‌بندی موقعیت بالای خود را در بازار رقابت با سازندگان دیگر حفظ کنیم و هر فردی در این مجموعه تلاش دارد تا حتی‌الامکان مبتکر و خلاق باشد و برای مشتریان KHS ارزش‌های جدیدی را خلق و عرضه نماید.

* از نگاه ما، این پیشگام بودن از دو منظر مختلف قابل بررسی است. یکی این که شرکت KHS با نگاهی به آینده همواره سعی می‌کند پی به نیازهای آتی مشتریان خود ببرد و با ارائه فن‌آوری‌های جدید، همواره حرف اول را در تأمین خواسته‌های مشتریان بزرگ و جهانی خود بزند و دیگر این که بخش تحقیق و توسعه KHS با ارائه راه‌حل‌ها و ایده‌های جدید، احساس‌نیاز در فعالان صنعت آشامیدنی ایجاد کند که به KHS روی آورند و از فن‌آوری‌هایی که توسط متخصصین این شرکت ارائه می‌شود برای توسعه و ارتقا فعالیت‌های خود بهره‌مند شوند. واقعاً کدامیک از این دو نگاه با عملکرد شرکت KHS انطباق بیشتری دارد؟
Grabenweger: نکته مهم این است که ما همیشه در کنار مشتریان خود در اقصی نقاط جهان حاضر هستیم و با سفرها و بازدیدهای مختلف از خطوط تولید مشتریان خود و صحبت با آنها، نقطه نظرات و نیازهای آنها را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنیم و در نهایت راه‌حل‌های بسیارخوب و فوق‌العاده‌ای را به آنها پیشنهاد می‌دهیم که هم اجرایی است و هم سودآور. یک نمونه آن فن‌آوری چاپ مستقیم روی بطری است که شرکت KHS اخیراً آن را عرضه کرده است.
در زمینه الصاق لیبل روی بطری‌ها، ما به این نتیجه رسیدیم که باتوجه به تفاوت شرایط اقلیمی در کشورهای مختلف و اثری که شرایط جغرافیایی در الصاق لیبل دارد، باید راه‌حلی پیدا کنیم که این کار حتی‌الامکان تحت تأثیر شرایط آب و هوایی محل نباشد. حاصل این تحقیقات طولانی منجر به دستیابی به فن‌آوری چاپ مستقیم روی بدنه بطری شد.
در روش جدید که در واقع چاپ لیبل روی بطری می‌باشد، با استفاده از تکنولوژی خاص، عملکرد سه ماشین در یک ماشین خلاصه شده است. در الصاق لیبل به شیوه رایج نیاز به ساخت لیبل، چاپ روی لیبل و الصاق آن می‌باشد اما در روش ابداعی KHS اطلاعات مورد نظر مستقیماً روی بطری چاپ می‌شود و نیازی به لیبل و چسب نیست و این خود جدای از ساده‌شدن کار، هزینه‌ها را نیزکاهش می‌دهد.
برای طراحی و ساخت سیستم جدید مجوزهای مختلفی از مراجع ذی‌ربط اخذ شده است از جمله جوهری که برای چاپ استفاده می‌شود، مجوز کاربرد در صنایع غذایی دارد. بطری‌هایی که این گونه لیبل می‌خورند، قابل بازیافت هستند و در نهایت برای این که عمل چاپ روی بطری با توجه به سرعت خط تولید، با کیفیت مطلوب صورت گیرد از دانشگاه‌ها کمک گرفتیم تا سیستمی را طراحی و ارائه کنیم که کاربردی و عملی باشد. حاصل بیش از ۲ سال مطالعه و تحقیقات ما در کمپانی KHS منجر به ابداع سیستم جدید شد.

* آیا PET که برای چاپ مستقیم استفاده می شود از نظر رزین و موارد سازنده آن نوع خاصی است؟
Grabenweger: خیر، هیچ تفاوت خاصی وجود ندارد. دستگاه روی همین بطری‌های معمولی که در بازار مصرف می‌شوند، کار چاپ را انجام می‌دهد. هنگام عبور پریفرم از آون دستگاه بادکن، در اثر حرارتی که می‌بیند رطوبت خود را از دست می‌دهد و زمانی که تبدیل به بطری می‌شود، به راحتی می‌توان اطلاعات را روی آن چاپ کرد.
خوب است در این جا به یکی دیگر از ابداعات KHS اشاره شود مخصوصاً در وضعیت رقابتی که بین بسته‌بندی در بطری‌های شیشه‌ای و PET وجود دارد. اطلاع از این موضوع می‌تواند شاهد دیگری بر دلیل پیشگامی شرکت KHS در این صنعت باشد. PET و شیشه به عنوان مواد مورد استفاده در صنایع بسته‌بندی هرکدام مزایا و معایبی دارند و تلاش شرکت‌هایی مثل KHS همواره این بوده و هست که سیستم‌هایی را برای صنایع بسته‌بندی طراحی کنند که از مزایای این ظروف حداکثر استفاده به عمل آید در حالی که معایب آنها کمتر فرصت ظهور پیدا کند.
وزن سنگین شیشه و عبور اکسیژن از بدنه بطری PET از عیوب این دو ماده می باشد. شرکت KHS با طراحی و ساخت دستگاه Plasmax موفق شده است که با استفاده از یک فن‌آوری خاص، داخل بطری‌های PET را با ماده‌ای از جنس شیشه پوشش میکرونی دهد و به این ترتیب ظرفی را بسازد که هم مزیت شیشه مبنی بر عدم امکان عبور اکسیژن از جداره بطری را داراست و هم مزیت سبکی و نشکن بودن بطری PET را.
از طرف دیگر امکان چاپ مستقیم روی بدنه این ظرف هم وجود دارد. این همان ارزشی است که استفاده از چنین فن‌آوری‌هایی برای تولیدکنندگان محصولات آشامیدنی به وجود می‌آورد و ضمن صرفه‌جویی بسیار در مصرف مواد، ماندگاری محصولات حساس به اکسیژن را بالا می‌برد بدون آن که مثلاً رنگ محصول در اثر نفوذ اکسیژن به مرور زمان تغییر کند و این خود به معنای بالارفتن میزان سود تولیدکنندگان است.

* درباره چاپ روی بطری توضیح بیشتری بدهید؟
Grabenweger: فن‌آوری چاپ، پدیده جدیدی نیست و همه با کاربردهای مختلف آن آشنا هستیم. کاری که KHS کرد این بود که با طراحی و ساخت سیستمی کاملاً ابداعی و جدید، امکان چاپ روی بطری‌های PET را فراهم آورد. این که فاصله هد پرینتر از بطری چقدر باشد، دقت پاشش جوهر و امکان استفاده از رنگ‌های مختلف و از همه مهم‌تر یافتن جوهری که برای این کار مناسب باشد. این جوهر هم باید گرید غذایی داشته باشد و هم سریع خشک شود و به داخل بدنه بطری نفوذ نکند.

* بحران‌های اقتصادی همواره تهدیدی حتی برای شرکت‌های بزرگ هستند. KHS چگونه خود را در برابر خطر این بحران‌ها که نمونه‌اش را چند سال قبل در جهان داشتیم، حفظ کرده است؟
Grabenweger: انسان‌ها سه نیاز اساسی دارند که عبارتند از خوردن، آشامیدن و خوابیدن. با خوابیدن انسان درآمدی حاصل نمی‌کند اما نیاز انسان به غذا و آشامیدنی می‌تواند وسیله‌ای برای تولید درآمد باشد. وقتی بحرانی در جهان رخ می‌دهد، قید بسیاری چیزها را می‌توان زد اما امکان قطع خوراکی و آشامیدنی نیست. برای مثال جمعیت ایران ظرف ۳۰ سال دو برابر شد. طبیعی است که چنین جمعیتی نیاز به خوراکی و آشامیدنی دارد و لذا بازار خوبی برای تولیدکنندگان این‌گونه اقلام است.
* این پرسش پیش می‌آید که در بحران‌ها و چالش‌های اقتصادی که طبیعتاً توان سرمایه‌گذاری شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی و آشامیدنی تا حد زیادی کاهش می‌یابد، شرکت‌هایی مثل KHS که سازنده ماشین‌آلات با کیفیت بالا و به همان نسبت گران هستند، چگونه مشتریان خود را توجیه می‌کنند که از دستگاه‌های آنها برای طرح‌های توسعه خود استفاده کنند؟ چون به دلیل تنگناهای مالی، شرکت‌ها کمتر میل به سرمایه‌گذاری‌های کلان دارند.
Grabenweger: من قبول دارم که مردم در بحران‌ها به دنبال استفاده از ارزان‌ترین محصولات هستند اما این لزوماً به معنای این نیست که تولیدکنندگان مواد آشامیدنی و غذایی هم به دنبال دستگاه‌ها و ماشین‌آلات ارزان می‌روند. دلیل این امر، فواید اقتصادی است که استفاده از این گونه ماشین‌آلات برای تولیدکنندگان دارد. مثلاً میزان مصرف انرژی در بعضی از دستگاه‌های ساخت KHS تا ۳۰ درصد کمتر از سازندگان دیگر بوده و راندمان این دستگاه‌ها بالاست.
مثلاً میزان تلرانس سطح محصول در بطری‌هایی که با پرکن‌های KHS پر می‌شوند یک میلیمتر است، میزان فشار هوای مصرفی در بادکن‌ها بسیار پائین است و بسیاری مزایای دیگر که موجب می‌شود محصول تولیدی با این دستگاه‌ها به مراتب ارزان‌تر از محصولاتی باشد که با خطوط و ماشین‌آلات ارزان و با کیفیت پائین تولیدی می‌شود.
این امر به تولیدکنندگانی که از ماشین‌آلات ما استفاده می‌کنند امکان این را می‌دهد که در دوره‌های بحرانی، بیشتر و بهتر بتوانند نیاز بازار را برآورده سازند. به همین دلیل خطوط KHS همیشه برای صاحبان آنها سودآور بوده و شما کسی را پیدا نمی‌کنید که خط KHS داشته باشد و کارخانه‌اش زیان‌ده باشد. شما می‌توانید به شرکت‌های ایرانی که از خطوط KHS استفاده می‌کنند نگاه کنید. آیا در میان آنها شرکتی را پیدا می‌کنید که خطوط ما برای آنها سودآور نباشد؟ در سطح منطقه خاورمیانه و جهان هم همین‌گونه است و بزرگترین مشتریان ما شرکت‌های بزرگ تولیدکننده آشامیدنی هستند که بخش عمده سفارشات خود را به ما می‌دهند. البته تفاوت‌هایی بین بازار ایران و سایر کشورهای منطقه خاورمیانه وجود دارد به این صورت که KHS در سال‌های اخیر رشدی ۳۰ درصدی در این منطقه داشته و انتخاب نخست بیشتر شرکت‌های معتبر تولیدکننده مواد آشامیدنی بوده اما در ایران موقعیت تا حدی متفاوت است.

* از نظر KHS آینده بازار آشامیدنی در ارتباط با ظروف مورد استفاده در این صنعت چگونه پیش‌بینی می‌شود؟
Grabenweger: قبل از هر چیز بگویم که پیش‌بینی رشد بازار صنعت آشامیدنی در آینده نیاز به ابزار خاصی ندارد چون مسلم است که این بخش از صنعت حتماً رشد خواهد داشت.
از طرف دیگر احتمال تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان آشامیدنی در ارتباط با بعضی از محصولات وجود دارد.
همین طور ممکن است سلیقه آنها در مورد ظروف هم بعضاً دستخوش تغییر شود. این که ذائقه‌ها در بعضی بازارها از مصرف نوشابه‌های گازدار به سمت آب‌های معدنی و یا آبمیوه تغییر جهت دهد و یا بر عکس وجود دارد. احتمال دارد مثلاً نوشیدن محصولاتی که با قندهای طبیعی تولید می‌شوند، گسترش یابد.
در مورد ظروف هم ملاحظه می‌شود که قوطی دارد به بازار مصرف بر می‌گردد و شیشه هم کنار گذاشته نخواهد شد و PET هم سریع‌تر رشد می‌کند. ما در مورد بازار ایران با توجه به حجم درخواست‌ها برای ماشین‌آلات مختلف بسیار خوش‌بین و امیدوار بوده و معتقدیم که در آینده نزدیک، ایران بازار بسیار خوبی برای KHS خواهد بود. ما برای افزایش ارائه خدمات خود برنامه داریم و تیم فروش ما هم فعال است و من خودم بیشتر به ایران سفر خواهم کرد همان طور که ظرف کمتر از یکسال گذشته دو بار به ایران آمده‌ام و به موفقیت در این بازار بسیار امیدوار هستیم.

* در ایران تولیدکنندگانی داریم که آماده سرمایه‌گذاری برای تولید محصولات آشامیدنی هستند اما انتخاب خاصی در مورد محصول تولیدی و یا ظرف آن ندارند. توصیه شما به این دسته از تولیدکنندگان ایرانی چیست؟
Grabenweger: ما تأمین‌کننده راه‌حل‌های عملی در صنعت آشامیدنی هستیم. اصولاً مشتریان نزد ما آمده و ایده اولیه خود را درمورد محصولی که می‌خواهند تولیدکنند، بیان می‌کنند. ما برای چنین مشتری یک راه‌حل جامع ارائه می‌دهیم که چگونه چنین محصولی را تولید، بسته‌بندی و به بازار عرضه کند. نکته مهم این است که مشتری ما باید بازار خودش و یا بازار هدف را بخوبی بشناسد. به‌ همین‌ خاطر این که محصول در چه نوع ظرفی به بازار عرضه شود را مشتری با توجه به شناخت خود از بازار هدف مشخص می‌کند سپس بقیه کار را ما انجام می‌دهیم. این که مشخصات ظرف مورد نظر مشتری چه باشد، محصول تحت چه شرایطی تولید و پر شود و از چه تجهیزاتی برای این منظور استفاده شود، اینها در تخصص KHS است.

* و پیامی خاص برای مشتریان ایرانی.
Grabenweger: برای ما مهم است که مشتری ما بداند استفاده از ماشین‌آلات KHS برای او سودآور است و از هزینه‌های سربار او می‌کاهد.
واضح است که ماشین‌آلات KHS ارزان نیست بنابر این، این گونه نیست که مشتری فکر کند چون ماشین گران‌قیمتی خریده، امکان موفقیتش کم است. بلکه عکس این مطلب صادق است چون دستگاه‌های ساخت KHS در بخش‌های راهبری و تولید و نگهداری موجب صرفه‌جویی زیادی برای تولیدکننده است.

شرکت کار و اندیشه
نماینده انحصاری شرکت KHS در ایران
تهران، خیابان وحید دستگردی(ظفر)،
تقاطع خیابان ولی‌عصر(عج)، پلاک ۳۴۱
تلفن: ۸۸۸۸۰۲۹۲-۰۲۱ فکس: ۸۸۸۸۱۵۹۹-۰۲۱
info@koa.ir * www.koa.ir

بیشتر بخوانید . . .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *