نگذارید تکرار شود

نامه سرگشاده مهدی رضاییان
مدیرعامل چاپ اندیشه آمل
به اهالی صنف چاپ
در آستانه نمایشگاه دروپا 2016

چهار سال قبل یعنی سال 2012 امیدوار بودم در آستانه برگزاری نمایشگاه دروپایی دیگر در سال ۲۰۱۶، با خوشحالی  از افتخاری که می‌توانستم در صنعت چاپ کشور رقم بزنم با سربلندی اعلام کنم که می‌توان در روزهای سخت بین‌المللی به هموطنان خود تکیه کرد. چهار سالی که در پی یک قرارداد بی‌سرانجام و پرهزینه، البته فقط برای چاپ اندیشه آمل، به طرفیت کمپانی KBA آلمان و نماینده بی‌تعهد آن در کشورمان یعنی شرکت نورتک تابان به مدیریت سعید علیرضایی، موجب شد که با اطمینان اعلام کنم نباید به چنین نمایندگانی تکیه کرد چرا که هموطن خود را به ارزانی به بیگانگان می‌فروشند.

iranpack-sanat-bastebandi-anisheh-amol
قبل از قرارداد، مدیر ارشد کمپانی KBA آلمان، اسپارک فالک، با دلبری‌های تصنعی خود و استفاده از چند کلمه فارسی که در محاوره از آن استفاده می‌کرد و وعده و وعیدهایی آن چنانی که کمپانی KBA تا چه اندازه نسبت به اصول مشتری‌مداری پایبند است تاکید داشت، که با همین خدعه و فریب و دغل‌بازى نماینده خود در ایران، توانست تمامی دسترنج پنج دهه زندگیم و ماحصل اندوخته‌های تجربی و اعتباری که طی سال‌ها تلاش مستمر کسب کرده بودم را به یغما برده و چهار سال تمام مرا در کریدورها و راهروهای دادگستری با همکاری وکلای زبردست خود بپیچاند و هزینه‌ی مرتبط بر موضوع، که خود تا کنون نزدیک به نیم میلیارد تومان شده، را به من و شرکتم تحمیل کند.
داستان من با توجه به در پیش بودن دروپا ، شرح حال طوطی و بازرگان است که همه در کتاب فارسی دوران ابتدایی آن را خوانده‌ایم:
بازرگانی قصد سفر به هندوستان کرد. از طوطی خود که در دارالتجاره‌اش داشت هم پرسید که چه چیزی از سرزمین مادری خویش دوست دارد تا برایش به ارمغان بیاورد. طوطی هم گفت برای اقوام و دوستانم در جنگل هندوستان، شرح حال مرا بازگو کن.
بازرگان در هندوستان طبق سفارش طوطی عمل کرد در جنگل داستان طوطی خویش را برای همنوعانش بازگو کرد. یکی از طوطی‌ها بعد از شنیدن حال و روز طوطی بازرگان از درخت افتاد و مرد. بازرگان از نقل داستان پشیمان شد و به شهر خود بازگشت. اتفاق سپری شده را برای طوطی خویش تعریف کرد و چون به پایان داستان رسید، طوطی نیز در قفس افتاد و دیگر هیچ حرکتی نکرد. بازرگان بسیار غمگین شد و طوطی بی‌جان را از قفس بیرون آورد و در گوشه ای گذاشت. اما چند قدمی که از طوطی فاصله گرفت، ناگهان طوطی به پرواز در آمد و از بازرگان به پاس این که پیام آن طوطی را به او رساند تشکر کرد و از آن جا  گریخت.
اکنون در آستانه پنجمین سال قرارداد بى‌فرجام به مبلغ دو میلیون و پانصد و پنجاه هزار یورو با کمپانى KBA در دروپا 2012 هستیم و رسید دریافت وجه از طرف KBA به ارزش نصف قرارداد و مصاحبه اسپارک فالک در مجله صنعت چاپ که پول چاپ اندیشه نزد ما محفوظ است را هم در دست داریم. این کارخانه که از اوایل اجرایی شدن قرارداد در جریان عدم ایفای تعهدات نمایند خود قرار گرفت و به درخواست مشتری خود، شركت چاپ اندیشه آمل، مبنی بر ادامه اجرای قرارداد بطور مستقیم و بدون دخالت نماینده توجهی نکرد و فرصتی گرانبها را برای خود از دست داد، موجب شد به جای این که بتواند بعد از حدود یک سال از انعقاد قرارداد، بزرگترین ماشین چاپ را در کشور ایران داشته باشد، پرونده‌ای به همان بزرگی برای خودش و نماینده‌اش در مراجع قضایی باز شود. پرونده‌اى که اگر کمپانى KBA  در آستانه پنجمین سال و بخصوص با نزدیک شدن به دروپای 2016 نسبت به حل آن اقدام نکند، مى‌تواند براى هر سرمایه‌گذارى که بخواهد ماشین‌آلات این کمپانى را وارد کشور کند با عدم ترخیص یا توقیف ماشین‌آلات توسط دادگاه مواجه شود.
شرح کامل ماجرا را همه می‌دانند، و می‌دانند که تنها شرکت چاپ اندیشه آمل قربانی بى‌کفایتی‌های شرکت نورتک به مدیریت سعید علیرضایى نبود و خریداران دیگری نیز در شهرها و استان‌هاى دیگر بودندکه زیان‌هاى جبران‌ناپذیرى به آنها تحميل شد.
اما در این ایام که توجه همه اهل چاپ به نمایشگاه دروپا است و در کنار آن نیز شرکت‌های KBA و نورتک، بدون هر گونه شرمندگی از عملکرد خود با برگزاری سمینار به دنبال شکار جدیدی برای خدعه‌های خود می‌گردند، نمی‌توانم از دوستان همکار خود تقاضا کنم که بازدید از غرفه KBA را تحریم کنند بلکه به جهت استمداد، از همه آنها درخواست می کنم حتما سرى به غرفه کمپانى KBA بزنید و از مدیرعامل این شرکت و آقای فالک یک سوال را حتما بپرسید: قرارداد دو نیم میلیون یورویى KBA با شرکت چاپ اندیشه آمل با توجه به دریافت نیمى ازمبلغ قرارداد بعد از 4 سال تا کجا باید بلاتکلیف بماند؟ آیا رکود و کسادى بازار KBA که آقاى فالک در مصاحبه با مجله صنعت چاپ اعلام کرد از جیب مشتریانى مثل اندیشه آمل پرداخت می‌شود؟
توجه و همدلی شما کمک شایانی به پاکسازی صنعت چاپ کشور از وجود هر گونه عوامل ناسالم خواهد کرد و حتی می‌تواند تنبیهی جدی و صنفی برای این کمپانی بی‌تعهد و نماینده آن باشد.
آرزو دارم بتوانید انتخاب‌های بسیار بهتری از دیگر کمپانی‌ها که به اصول و تعهدات خود پایبند بوده و هستند داشته باشید. و هیچ فروشنده حقه‌بازى سر راه کسب و کار شما قرار نگیرد……

بیشتر بخوانید . . .