پيش‌درآمد کتاب سال بسته‌بندي شماره دوم

متني که در ادامه مي‌آيد به عنوان سرمقاله دومين کتاب سال بسته‌بندي به چاپ رسيده است

87/10/30

‌اين دومين‌ کتاب سال بسته‌بندي است. نشريه سالنامه‌اي مستقل که نخستين شماره ‌آن در سال هزار و سيصد و هشتاد و شش‌ منتشر شد.
سال گذشته‌ از رشد صنعت بسته‌بندي کشور و سرعت بالاي آن گفتيم. امسال بازار بسته‌بندي مانند ساير صنايع تحت تاثير مشکلات اقتصادي قرار گرفت. بانک اطلاعات کتاب سال بسته‌بندي و ماهنامه صنعت بسته‌بندي که مرکز تلاقي بسياري از صنوف مرتبط با بسته‌بندي است امسال دستخوش تغييرات زيادي بود. تغيير نشاني‌هاي واحدهاي مربوط به بسته‌بندي به دلايل مختلف بيشتر شد و تعداد واحدهايي که رشته‌ کاري خود را تغيير داده بودند نيز رو به افزايش گذاشت.
امسال همچنان وعده‌هاي اجراي عرضه مرغ بسته‌بندي شده و بسته‌بندي در ميادين ميوه و تره‌بار برقرار بود. به جز توسعه استفاده از ظروف با پايه گياهي يا به عبارتي دوام آوردن توليدکننده ايراني آن، در بخش ظروف پلاستيکي اتفاق برجسته‌اي را شاهد نبوديم. براي مثال توليد ظروف پلي‌پروپيلن از نوع ليوان حتي روند نزولي داشته‌است.
يکي از مهمترين وقايعي که امسال رخ داد و مي‌توان آن را به نفع بسته‌بندي تعبير کرد، تغييراتي ساختاري در بخش مسابقه جشنواره صنعت چاپ بود. ساختار جديد که محصول‌محور مي‌باشد باعث شد چاپ بسته‌بندي در رشته‌هاي گوناگون خود به صورتي مستقل مطرح شود. براي مثال در نظر گرفتن بخشهايي مانند ”چاپ روي ظروف پلاستيکي“، ”چاپ بسته‌هاي مقوايي“، ”چاپ فلز“، ”چاپ لفاف‌“ و ”چاپ ساکهاي دستي“ فرصتهاي جديدي براي مطرح شدن شاخه‌هاي مختلف چاپ بسته‌بندي در جشنواره چاپ امسال بود. اين جهت‌گيري در راستاي برگزاري کيفي جشنواره طراحي بسته‌بندي با رويکرد صادرات در سال قبل، پايه‌هاي صنعت بسته‌بندي کشور را محکمتر کرد.
از طرفي اما امسال در اطلاع‌رساني بسته‌بندي تحولي رخ داد. بدين سان که پس از سالها صنعت بسته‌بندي کشور داراي يک مجله تمام رنگي شد. ماهنامه صنعت بسته‌بندي همزمان با انتشار يکصدمين‌شماره خود ضمن انجام تغييرات کمي و کيفي بسيار که از پيش برنامه‌ريزي شده بود، چشم خود و خوانندگانش را به تصاوير رنگي بسته‌هاي برگزيده و خبرساز جهان روشن کرد که تاکنون نيز ادامه دارد. همچنين براي نخستين بار دکه‌هاي فروش نشريات در تهران و شهرستانها با موضوعي به نام بسته‌بندي آشنا شدند و بسياري از آنها ماهنامه صنعت بسته‌بندي را با شکل و شمايل جديد آن بر روي پيشخوان دکه خود جاي دادند تا پاسخگوي سوالات وعلاقمندي‌هاي ايرانيان در زمينه بسته‌بندي باشد.
اما امسال در زمينه استانداردهاي بسته‌بندي سال بهتري نسبت به سال قبل بود. استانداردهاي مهمي تدوين شده و يا در دست تدوين هستند که ماهنامه صنعت بسته‌بندي نيز نقش مهمي در تدوين و تصويب آنها دارد.
تشکيل گروه آموزشي امورتکميلي در مرکز شماره پنج دانشگاه علمي‌کاربردي (مرکز آموزش چاپ) با هدف توسعه و تقويت ‌آموزش عمليات مربوط به بسته‌بندي (جعبه‌سازي، پوشش‌دهي‌و…) از جمله رويدادهاي مثبتي است که اثر آن در آينده پديدار خواهد شد. اغلب دروس عملي اين گروه در کارگاه‌ها يا با ماشين‌آلات انجام شده که در نوع خود بي‌سابقه است.
مرکز آموزش بازرگاني وابسته‌به وزارت بازرگاني نيز نه در طول سال جاري که براي سال آينده‌ برنامه‌هاي گسترده‌اي در خصوص آموزش بسته‌بندي دارد که تحت عنوان ”دوره جامع بسته‌بندي“ برگزار خواهد شد.
در پايان مي‌توان گفت بايد خيلي بيشتر از اين تلاش کنيم.

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .