هفت پرسش از ماشین‌سازان بسته‌بندی (پرسش سوم)

ماشین‌سازی کاراتوس: برای ورود به بازارهای جهانی و رقابت با تولید کنندگان مطرح، ماشین‌سازها باید کلیه استانداردها را رعایت نمایند.
رعایت استانداردها، احترام به مصرف‌کننده نیز می‌باشد.

3- اهمیت رعایت استانداردهای ایمنی در ماشین‌آلات بسته‌بندی

طرسام:

در صورت عدم رعایت استانداردها و اصول ایمنی در ساختن ماشین‌آلات ممکن است صدمات بسیاری به تولیدکننده ماشین‌آلات یا نیروی انسانی وارد گردد.
همچنین بازارهای جهانی عموماً به دنبال محصولات با استانداردها و کیفیت بالاتر هستند لذا برای رقابت در بازار لازم است این نکات رعایت گردد.

آرادپک:

خوشبختانه انجمن صنفی ماشین‌سازان کتاب‌هایی را در این رابطه تألیف کرده است. کتاب‌هایی که در اروپا از آن‌ها استفاده می‌شود. این مسئله زمان‌بر است ولی به مرور زمان این اتفاق می‌افتد و حداقل آن این است که شرکت‌هایی که در سطح A هستند، در مقایسه با شرکت‌هایی که در مناطق دیگری از ایران کار می‌کنند جلوتر هستند.
مسئله ایمنی نسبت به قبل خیلی بهتر شده اما همه بخش‌ها باید با هم رشد کنند. امکان ندارد که یک قسمت را به صد برسانید اما قسمت دیگر در نقطه یک بماند. من فکر می‌کنم همه بخش‌‌های این شرکت به موازات جلو می رود.

ماشین‌سازی کاراتوس:

برای ورود به بازارهای جهانی و رقابت با تولید کنندگان مطرح، ماشین‌سازها باید کلیه استانداردها را رعایت نمایند.
رعایت استانداردها، احترام به مصرف‌کننده نیز می‌باشد. البته ناگفته نماند هنوز استاندارد مدونی برای صنایع بسته‌بندی تنظیم نشده است.

ماشین‌سازی نصرتی:

استاندارد اهمیت دارد، اما در اداره استاندارد، برای ماشین‌آلات استانداردی تعریف نشده است.البته ممکن است اصلاً نمی‌توانند چنین استانداری را تعریف کنند.بهتر بود همانند بویلرها برای دستگاه‌ها هم امکان گرفتن پلاک استاندارد وجود داشت.
هرچند قیمت دستگاه بالا خواهد رفت، اما در طول زمان باعث بالا بردن کیفیت کار صنعت‌گران خواهد شد.

ماشین‌سازی اوصانی:

این موضوع بسیار مهم است اما در این زمینه بسیار از ماشین سازها موفق نبوده‌اند. علت آن هم خارج کردن سیستم‌های ایمنی از مدار توسط بهره‌برداران می‌باشد. دلیل آن‌ها هم مواردی مانند دست و پاگیر بودن سیستم‌های حفاظتی و ایمنی در دستگاه‌ها عنوان می‌شود.

آذرماشین چاپ:

با توجه به نیروی انسانی به‌عنوان اصلی ترین سرمایه یک کارخانه و بهبود فرایندهای کاری درراستای تولید وبرای رسیدن به هدف پیشرفت و توسعه، رعایت استانداردهای ایمنی یکی از اولویت‌های کسب وکار می‌باشد.
به‌نظر بنده مدیریت و کنترل مسائل حفاظتی و ایمنی مربوط به ماشین‌آلات به‌صورت ادواری و توجه به اصول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نقش زیادی در کاهش زیان‌های اقتصادی واحدهای صنعتی خواهد داشت. چرا که با کاهش حوادث، احتمال آسیب دیدن تجهیزات وایجاد خسارات مالی کاهش یافته و کاهش لطمات جانبی نیز رخ خواهد داد.
همچنین از دیدگاه ماشین‌سازی و ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی رعایت اصول استانداردهای ایمنی برای بازار صادراتی جزو ضروریات می‌باشد.

شیرزاد:

ارزش به نیروی انسانی و اپراتور ماشین از اصلی‌ترین موارد در تولید می‌باشد. (البته در موارد بسیار پیشرفته که در اروپا و آمریکا رایج است و استفاده از سیستم‌های روبات در تولید است که هنوز شرکت ما به آن دانش نرسیده است) ما را ملزم به رعایت استانداردهای بین‌المللی مثل یورو 2 و یا 3 می‌کند.

گروه صنعتی ویدر:

طراح و ماشین‌ساز حین طراحی و ساخت ماشین‌آلات بسته‌بندی غیراز صحت کارماشین وسرعت کارکرد آن و همچنین بهداشت محصول نهایی (درصنایع غذایی، دارویی و بهداشتی) باید حتماً امنیت اپراتورها و کارکنان مرتبط با دستگاه را نیز به‌طور جدی در نظر داشته باشند. بدیهی است بازار داخلی به این نوع ماشین‌ها روی خوشی نشان می‌دهد و یکی از الزامات قانونی بازار صادرات، الزام به رعایت موازین ایمنی و دریافت گواهینامه‌های مربوط به استانداردهای ایمنی است.

بهپک‌ساز:

با آن که دستگاه ایرانی تحت لیسانس شرکت خارجی ساخته نمی‌شود و الزامی به رعایت نکات ایمنی دیکته شده‌ای وجود ندارد، اما باعث افتخار است که سازنده‌های ایرانی از حداقل امکانات موجود استفاده کرده و باخوش‌سلیقگی و احترام به حقوق اپراتورها سعی در رعایت اصول ایمنی می‌کنند. شایان ذکر است که اگر این اصول استاندارد سازی، داخلی می‌شد، کمک بیشتری به سازنده‌ها و استفاده کننده‌های آن ماشین می‌گردید.
این وظیفه می‌تواند توسط تشکل‌های منتخب از طرف خود سازندگان انجام گردد، گرچه جای نظارت به خود اصل ساخت در کشور ما فعلاً خالی است تا برسد به اصول ایمنی در کنار ساخت.

ماشین‌سازی حکمایی:

رعایت موارد ایمنی در یک ماشین بسته‌بندی مانند کلیه ماشین‌آلات الزامی است و بنا بر اهمیت این موضوع نمی‌توان راه‌های رعایت ایمنی را بدون استفاده از تجارب مدون در استاندارد پیمود. اکثر موارد ایمنی توسط مؤسسات استاندارد معتبر جهانی مدون گردیده‌اند که به‌کارگیری این استانداردها از سوی ماشین‌سازان صنعت بسته‌بندی لازم‌الاجرا می باشد.
علائم ایمنی استاندارد و نیز تجهیزات کنترلی مانند پرده‌های نوری در راستای عملیاتی شدن و رعایت موارد ایمنی دستگاه بسته‌بندی جایگاه ویژه‌ای دارند و از منظر صادرات یک ماشین بسته‌بندی، اعمال استانداردهای ایمنی یک الزام می باشد.

ماه ماشین/ ناصرعلی خرائی اول تحقیق و مطالعه در سراسر دنیا داریم و بعد گزینه مناسب را انتخاب می‌کنیم. اکثر خرید‌های ما از اروپا و گاهی از قسمت‌های غرب آسیا انجام می‌شود.

ماه ماشین/ ناصرعلی خرائی
اول تحقیق و مطالعه در سراسر دنیا داریم و بعد گزینه مناسب را انتخاب می‌کنیم. اکثر خرید‌های ما از اروپا و گاهی از قسمت‌های غرب آسیا انجام می‌شود.

ماه‌‌ماشین:

ما در ماشین‌آلات خود در بخش استاندارد‌های ایمنی تلاش می‌کنیم، از ساده‌ترین چیزها که می‌توانند کارهای مهمی را انجام دهند استفاده ‌کنیم. اولین چیزی که در‌نظر گرفته می‌شود، آرم‌ها و علامت‌های اخطار و علامت‌های راهنما برای کارگر و اپراتور دستگاه است. بخش دوم کلیدهایی هستند که بتوانند ماشین را در مواقع حساس و خطرناک خاموش کنند. در کل، در قسمت طراحی ماشین باید ایمنی را درنظر بگیریم که کارگری که قرار است هفت، هشت ساعت با دستگاه کار کند در امنیت و سلامت کامل کارش را انجام دهد.

کاراصنعت‌سازان نوین:

در بسیاری از ماشین‌های بسته‌بندی استفاده از تیغ‌های برش و فک‌های فشاردهنده رایج است. همچنین قطعاتی که با سرعت بالا حرکت دورانی یا رفت و برگشتی دارند. استفاده از حفاظ با سویچ ایمنی و یا سنسورهای ایمنی در نقاط لازم می‌تواند احتمال حادثه را به حداقل برساند.

ماه‌‌ماشین:

ما در ماشین‌آلات خود در بخش استاندارد‌های ایمنی تلاش می‌کنیم، از ساده‌ترین چیزها که می‌توانند کارهای مهمی را انجام دهند استفاده ‌کنیم. اولین چیزی که در‌نظر گرفته می‌شود، آرم‌ها و علامت‌های اخطار و علامت‌های راهنما برای کارگر و اپراتور دستگاه است. بخش دوم کلیدهایی هستند که بتوانند ماشین را در مواقع حساس و خطرناک خاموش کنند. در کل، در قسمت طراحی ماشین باید ایمنی را درنظر بگیریم که کارگری که قرار است هفت، هشت ساعت با دستگاه کار کند در امنیت و سلامت کامل کارش را انجام دهد.

کوشش‌کاران:

ماشین ها حتماً باید استاندارد باشند. مخصوصاً در صنایع غذایی این مسئله اهمیت مضاعفی دارد و ماشین‌های این صنعت باید حتماً استاندارد‌های ایمنی داشته باشند.

ماشین‌سازی یادگاری:

استفاده از تجهیزات جدید و مدرن و به‌روز در دقت و نوع بسته‌بندی و ظرافت بسته و در کل در کیفیت بسته‌بندی تاثیر به‌سزایی دارد.

تولیدی صنعتی عباسی:

برای حفظ امنیت و رعایت استانداردها یکی از الزامات خود ماشین و شرکت تولیدکننده است که حتماً باید رعایت شود.

 

این گزارش در دهمین شماره کتاب سال بسته بندی در دی ماه 1395 منتشر شده است

 

همراهان ما در این گزارش (به ترتیب حروف الفبا):
* آذرماشین چاپ (محسن گلابی)
* آرادپک (علی علمیه)
* بهپک ساز (رحمت الله روشنفکر)
* تولیدی صنعتی عباسی (قربانعلی عباسی)
* صنایع بسته‌بندی شیرزاد (هوشنگ چاووشی)
* طرسام (علی شیرزاده)
*کاراصنعت‌سازان نوین(علیرضا صالحی قمصری)
* کوشش‌کاران (مجتبی نائلی)
*گروه تولیدی صنعتی کاراتوس (مجید خادمی)
*گروه صنعتی ویدر (مهران زنوزی)
* ماشین‌سازی اوصانی (علی‌رضا اوصانلو)
* ماشین‌سازی حکمایی (نیما سیدالحکمایی)
* ماشین‌سازی نصرتی (موسی نصرتی)
* ماشین‌سازی یادگاری (علی یادگاری)
* ماه‌ماشین (ناصر علی خزائی)

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .