بازی ارز: بخش سوم/ صادرات کاغذ، پس از تامین داخل

اظهارات متفاوتی از سوی افراد موجه در دو طرف ماجرا بیان شده و می‌شود که نشان از وجود مشکل در بیرون از صنعت دارد. معمولا آن نقطه بیرون از صنعت همان دولت است که هنوز نتوانسته برنامه مشخص و پایداری برای این گونه مواقع داشته باشد.

 

نامه ای که چندی پیش وزیر محترم صمت در ممنوعیت سه گروه “کاغذ و کارتن”، فیلم BOPP” و “فیلم پلی استر شفاف” اعلام کرد برای بسیاری از فعالان صنعت بسته بندی کشور به مثابه انگشت گذاشتن روی جراحتی بود که هنوز درمان نشده است.

اظهارات متفاوتی از سوی افراد موجه در دو طرف ماجرا بیان شده و می‌شود که نشان از وجود مشکل در بیرون از صنعت دارد. معمولا آن نقطه بیرون از صنعت همان دولت است که هنوز نتوانسته برنامه مشخص و پایداری برای این گونه مواقع داشته باشد.

پس از صدور نامه مذکور توسط وزارت صمت یک اعتراضیه هم از سوی دکتر روغنی رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ صادر گردید که در زمان کوتاهی باعث لغو بخشهایی از دستور وزیر شد.

در حاشیه این کشمکش از چند تن از فعالان صنعت بسته بندی و بطور ویژه صنعت کارتن نظرخواهی کردیم که نظرات ایشان را در ادامه می خوانید.

گفتنی است بعضی از این فعالان بطور مبسوط به ایراد نظر خود پرداختند که جداگانه منتشر شده و خواهدشد و برخی نیز پاسخی ندادند یا نداشتند.


ما برای ورود به موضوع سه پرسش مطرح کردیم تا سر صحبت را با صاحب نظران باز کنیم:

1- آیا ممنوعیت صادرات ماده ای که خوراک صنعت کارتن است را برای این صنعت یک فرصت می دانید؟
2- آیا با وضع قوانین اینچنینی در مدیریت کلان صنعت کشور موافق هستید؟
3- دوره زمانی مناسب برای این ممنوعیت را چه مدت می‌دانید؟

 

 

iranpack rajaei

محمد رجایی

محمد رجایی/ عضو هیئت مدیره شرکت کارتن خبره میهن

بهترین شرایط اقتصادی را در حالت تعادل غیر دستوری بازار باید جستجو کرد،

در موضوع صادرات همیشه کمبود مواد اولیه آخال عامل بازدارنده است. از این رو بهترین پیشنهاد، صادرات کاغذ در مقابل واردات آخال می باشد،

برای تعادل بازار لازم است به میزان حداقل ۳۰ درصد بیشتر از میزان صادرات، آخال وارد کشور شود. این امر زمانی پایدار خواهد بود که تعادل و تناسب قیمت های داخلی و خارجی به وجود آید.

در این صورت بازارهای خارجی متعادل کننده و با ثبات کننده بازارهای داخلی خواهند بود.


iranpack haddadi3

رحمت الله حدادی

رحمت الله حدادی/ مشاور فنی و بازرگانی صنعت

ممنوعیت صادرات در صنعت کاغذ فرصت نیست، بلکه مانع پیشرفت کیفیت ميشود.احتیاج به رقابت داريم.

.مدیریت کلان در صنعت بسته بندی صلاح نیست احتیاج به مشاوره و نظر سنجی دارد.

.هر نوع ممنوعیتی حتی کوتاه مدت باعث از دست دادن بازار و مشتری صادراتی میشود.

توليدات کارخانجات تولید کاغذ میبایستی توسط مراجع ذیصلاح مانند سازمان استاندارد، سندیکا، تعاونی، و کارشناسی تولیدکنندگان کارتن و بسته بندی ارزشيابى و شناسایی شده و درجه
گرید بندی یا رده بندی دریافت کنند و سپس بر مبنای نتیجه گریدبندی درصد فروش داخله و درصد فروش صادرات نسبت به تولید کارخانه مربوطه مشخص شود. در واقع مرغوبیت و کیفیت کالا اثرات مثبت در نسبت صادرات و فروش داخل دارند.

 


iranpack keramati

علی کرامتی

 

علی کرامتی/ رییس انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق

به نظر بنده تصميم غير كارشناسى بوده ضربه بزرگى به صنعت كاغذ و كارتن وارد شد. این را چون کاغذ هم تولید می کنیم نمی گویم.
با وجودی که ما تولید کاغذ هم داریم اما این کاغذ تنها 25 درصد نیاز بخش کارتن ما را تامین می کند و بنده خودم را كاغذ ساز نميدانم. پس هميشه تلاشم در رابطه با كارتن سازى بوده و هست ولى از مشكلات حاكم بر بقيه واحدهاى توليدى ديگر بى خبر نيستم.

 


iranpack manzour

مهدی منظورالاجداد

دکتر مهدی منظورالاجداد/ کارشناس صنعت کاغذ و کارتن

بنده گزارش تحلیلی مفصلی در ماهنامه اقتصاد مهرماه 97 بچاپ رسانده ام،

بر اساس نتیجه گیری بعمل آمده، صادرات انواع کاغذ زمانی می تواند منطقی و قابل توجیه باشد، که اولا نیاز کارخانجات بسته بندی داخلی در زمینه کاغذ کرافت و فلوتینگ و نیاز کاغذ روزنامه و کاغذ چاپ مطبوعات و ناشرین کشور تأمین شده باشد، ثانیا درصد محدودی (فرضا کمتر از 20درصد) از تولید کاغذ داخلی را با هدف حضور مستمر در بازار صادراتی و ارتقای سطح کیفی کاغذ تولیدی، فراتر از استاندارد داخلی می توان صادر نمود، بشرطی که ارز ناشی از صادر کردن هر تن کاغذ، حتما بیش از ارز واردکردن ماده اولیه (هر تن خمیر بعضا کرافت مورد نیاز تولید )آن کاغذ باشد و نهایتا ارز حاصله از صادرات کاغذ، منحصرا صرف وارد کردن خمیر کاغذ مربوطه برای کارخانجات کاغذسازی نیازمند داخلی گردد. در غیر این صورت صرف درآمد خوب ریالی و ارزی برای شرکت صادرکننده، نمی تواند در کل، برای کشور مفید و توجیه پذیر باشد.

البته، این کنترل و نظارت بر بالانس مثبت ارزی در سطح ملی، قطعا در توان کارشناسی وزارت صمت و سندیکای کاغذ و مقوا می باشد.

 


حسین ابویی مهریزی

حسین ابویی مهریزی

دکتر  حسین ابویی مهریزی/ معاون اسبق وزارت صمت

در شرايط متعادل اقتصادي سياستها و تصميم گيري ها منطق و خروجي متفاوتي نسبت به شرايط خاص كشور و قبض تجارت خارجي و تامين مالي و در كل، تحريم ساز و كار متناسب با اين فضا را طلب مي كند.

ولي در همين شرايط خاص تعادل در تصميمات و كاهش يا حذف بار رواني و عدم تذب ذب در عملكردها ضروري است.

لذا بايد بر اساس آمار و شواهد متقن تصميم بهينه گرفت و از تلاطم زائي در فضاي توليد و صنعت كشور با مديريت كارآمد بجد پرهيز شود.

 

 


iranpack nabatchian

مهرداد نباتچیان

 

مهرداد نباتچیان/ مدیر شرکت آسان قزوین

بنده اطلاعاتم كافى نيست و نظر خاصى ندارم، ولى چون اقاى رحمانى را ميشناسم تقريباً مطمئن هستم كه اين تصميم بى دليل نبوده است!!

 


بخش اول گزارش

بخش دوم گزارش

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .