مطلبی که میخوانید حاصل گفت و گو با مهندس حمیدرضا لشگری مدیر کارخانه ایراندار است. وی بیست و چهار سال سابقه فعالیت دارد و از سه سال پیش فعالیت خود را در گروه صنعتی گلرنگ شروع کرده است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان مدیر کارخانه ایراندار انتخاب شد. لشگری در این گفت و گو به پرسشهایی مانند معرفی کارخانه و محصولات تولیدی همچنین آینده و چشمانداز چسب در ایران پاسخ گفته است. او کیفیت محصولات و مشتریان، رقبا، استاندارد و محیط زیست را هم از نظر دور نداشته است.
* در ارتباط با تولید محصولات و طرح و توسعه و میزان سرمایهگذاری توضیحاتی بدهید؟
* تولیدات کارخانه ایراندار انواع محصولات پشت چسبدار، نوار چسب و فیلم لمینیت است. ماشینآلات تولید این شرکت با دو منظور تهیه شدهاند. یکی تولید لیبل بر پایه چسب آبی (آکرولیک) و دیگری به صورت هاتملت. ماشینآلات برش به صورت برش انواع رول و شیت در سایزهای متنوع، همچنین دستگاه ریمرَپِر بستهبندی شیت هستند. این شرکت در راستای برنامههای خود در مسیر توسعه صنعت پشتچسبدار اقدام به سرمایهگذاری تولید مواد اولیه پشت چسبدار کرده است.
* چشماندار آینده محصولات پشت چسبدار در ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟
* با توجه به روند صنعتی شدن، انواع محصولات به صورت بستهبندی عرضه میشوند و تولید انواع مواد شیمیایی و دارویی و… بازار مصرف لیبل رو به رشد است و در مقایسه با استانداردهای جهانی بیش از پیش فرصتهای خوبی وجود دارد.
گفتنی است روند رشد این صنعت به گونهای است که گسترش آن به صورت سالانه و با سرعت زیاد بخوبی قابل لمس میباشد.
* امکانات آزمایشگاهی و توسعه فنآوری در شرکت ایراندارتا چه حد مورد توجه قرار گرفته است؟
* ماشینآلات این شرکت مجهز به آخرین تکنولوزی روز دنیا در زمینه پوششدهی (Coating) و تبدیل (Converting) میباشد.
خوشبختانه شرکت ایراندار تجهیزات آزمایشگاهی منحصر به فردی دارد. به دلیل عدم وجود استاندارد ملی برای صنعت پشت چسبدار تجهیزات آزمایشگاهی این شرکت بر اساس استاندارد فینات (FINAT) تست میشود.
* با این توصیف پیشنهاد شما برای استانداردسازی لیبل در ایران چیست؟
* پیشنهاد به سازمان استاندارد برای استانداردسازی این صنعت بعد از اخذ مجوزهای لازم اندازهگیری و همکاری و تعامل با اداره استاندارد و تصمیم استانداردسازی تولید لیبل به دلیل افزایش سطح دانش نهفته و ایجاد رقابت مطابق با استاندارهای بینالمللی انجام شده است.
* درباره ویژگیها و جزییات محصول هم توضیح دهید.
* محصولات تولید شده: تولید انواع لیبلهای پشتچسبدار
به طور کلی تولید یک لیبل از قسمتهای زیر تشکیل شده
رویه که توسط چاپخانهها چاپ انجام میشود
چسب: چسبندگی لیبل به بطری را انجام میدهد
زیره:حفاظت چسب روی محصول نهایی را انجام میدهد
رویه از انواع کاغذ و فیلمهای PVC و BOPP، گلاسه مات و کرافت
چسب انواع پایه آبی مقاوم در برابر سرما، مقاوم در برابر گرما، کاربرد عمومی، مقاوم در برابر حرارت، سرما، کاربرد Hotmelt، چسب پایه پلاستیکی
زیره با پایه کاغذ و روکش سیلیکون و پایه فیلم با روکش سیلیکون
زیره کرافتگلاس….
زیره مطابق استاندارد بینالمللی تاثیری در محصول ندارد. گفتنی است در بیشتر کشورها مخصوصا ایران رنگ زیره عاملی برای طبقهبندی انواع لیبل است.
چاپ بر روی زیره تاثیری برای مشتری ندارد و از آن جا که بعد از نصب لیبل دور ریخته میشود فقط معرف تولیدکننده است.
* چه پیامی برای کاربران این صنعت دارید؟
* شرکت ایراندار سیستم مشتریمداری را درتمام واحدهای مختلف تولیدی، کیفی و فروش رعایت میکند. این شرکت جمله “مشتری ولینعمت ماست” را سرلوحه کارهای خود قرار داده است. از این رو کار یا خدماتی را که ارائه میدهد در راستای اهداف بخش فروش و خواست مشتریان بوده و آن را پوشش میدهد.
تولید در راستای اهداف فروش با استفاده از پویایی در این مجموعه شدکل گرفته به طوری که هر واحد نیاز خود میداند که در کنار واحدهای دیگر خواستهها را برطرف کند. مجموعه فعالیتها باعث حس همکاری تیمی در کل پرسنل و در نهایت موجب افزایش کمی وکیفی محصولات میشود.
در رابطه با مشتریان این شرکت دست دوستی به سوی مشتریان دراز کرده و آماده ارائه هرگونه خدمات به مصرفکنندگان این محصولات است چه خرید از شرکت انجام شود و چه نشود. مصرفکنندگان محترم میتوانند محصولات شرکت ایراندار را با نمونههای مشابه خارجی مقایسه کنند. مشخصات فنی هر محصول ما بر روی پیوست فنی آن (Data sheet) وجود دارد. مصرفکننده محترم میتواند با مطالعه پیوست فنی و بررسی کاربرد هر لیبل، محصول مورد نظر خود را با توجه به نیاز خود انتخاب کند.
همچنین برگه نظرخواهی از مشتریان همیشه همراه محصول است تا در صورت نارضایتی برگه را تکمیل و برای شرکت ارسال کنند. شرکت ایراندار با بررسی بیشتر برای رفع معایب و مشکلات اقدام میکند. بیتردید نظرات مشتریان این صنعت به ما کمک میکند بتوانیم تمام توان خود را به کار بگیریم.
* از فضای رقابتی خود بگویید؟
* ما واژه رقیب را در مورد هیچ کدام از شرکتهای ایرانی که در این زمینه فعالیت میکنند به کار نمیبریم بلکه ما آنها را به عنوان همکار تلقی میکنیم. امید داریم که همه ما همراه و همدل در رفع نیازهای صنایع کشور عزیزمان و توسعه صادرات ایران در منطقه و جهان موفق باشیم.
* چه کارهایی در رابطه با محیط زیست انجام شده است؟
* در حال حاضر استاندارد ایزو ۱۴۰۰۰که کلا در رابطه با محیط زیست و برای ملاحظات زیستمحیطی میباشد مورد توجه است. سیاست شرکت ایراندار کاهش ضایعات است بنا بر این استفاده از مواد اولیه مرغوب که قابلیت بازیافت بهتر و کاهش میزان مصرف را به دنبال داشته باشد جزئی از برنامه ما است. همچنین شرکت ایراندار کاهش سطح مواد آلاینده محیط زیست شامل انواع چسب و مواد سیلیکون و مواد پلیمری را هم در دستور کار خود دارد.