کاهش قیمت تمام شده با کمک دانش مواد

نسبت و ارتباط دو عامل پیشبرد و توسعه صنعت، یکی فن‌آوری ساخت تجهیزات و دیگری تولید مواد با کارایی بهتر مانند علت و معلول هستند. اما علت و معلولی که همواره با یکدیگر جا به جا می‌شوند.
بخشی از نوآوری و ساخت تجهیزات جدید در مسیر رسیدن به مواد با کیفیت و کارایی بهتر است. ماشین‌های جدیدتر می‌توانند موادی با کیفیت و کارایی بهتر تولید کنند. این نوآوری باعث می‌شود فرصت‌های جدیدی در صنعت و بازار به وجود آید و انسان به عرصه‌های جدیدی در علم و فن‌آوری دست پیدا کند.
برای مثال امکان تولید مواد در مقیاس نانو باعث شد تحولات بزرگی در کاربرد مواد به وجود آید. تغییر اندازه ذرات مواد مختلف از میکرو (یک میلیونیم) به نانو (یک بیلیونیم) بسیاری از خواص جدید را در مواد ایجاد کرد.
اگر یک ذره نقره یک میکرون بود هم‌اندازه یک میکروارگانیسم مثلا قارچ یا کپک بود. وقتی در اندازه نانو قرار گرفت هزار برابر کوچکتر شد و امکان ورود آن به داخل ساختار درونی میکروب عامل قارچ یا کپک فراهم شد که نتیجه آن پیشگیری از رشد و تولید مثل میکروب بود.
آن سوی ماجرا استفاده از موادی مانند کربن در اندازه نانو امکاناتی در تولید قطعات ریز با استحکام مناسب فراهم شد که کیفیت و دقت تجهیزات را بالا برد. تا جایی که ساخت ابزاری مانند مته و فرز در اندازه میکرو فراهم شد.
نانوفن‌آوری فقط یک مثال از تاثیر متقابل نوآوری و پیشرفت تجهیزات و مواد بر یکدیگر است.
سال‌های اخیر دوران خوبی برای شیمی بوده است. دورانی که هنوز ادامه دارد. محصولات زیادی به بازار بسته‌بندی و چاپ عرضه شد. حل مشکل بعضی ناهمگونی‌ها در ترکیب مواد پلیمری، ورود بسیاری از افزودنی‌ها و پوشش‌های شیمیایی برای تقویت و افزایش کارایی سطوح چه در زمینه مواد سلولزی و چه پلیمری و حتی منسوجات همه تحت تاثیر پیشرفت‌های شیمی در سال‌های اخیر بوده است. پیشرفت‌هایی که پیامد آن در ماشین‌آلات جدید نیز دیده خواهد شد.
فیلترهای جدید، آلیاژهای جدید، قطعات پلیمری جدید که جایگزین قطعات فلزی خواهند شد، مبدل‌های حرارتی و الکتریکی جدید، مقاومت‌های بالاتر در برابر فشار، پیچش، ضربه، کشیدگی، پوشش‌های رنگی و فعال در برابر بسیاری از عوامل و انبوهی از قابلیت‌های نوین خواهند توانست ساختار تجهیزات را تغییر دهند. آنها وزن، سرعت، کارایی، مصرف انرژی، قیمت، قیافه، ایمنی کار، دوام و بسیاری از شاخصه‌های ماشین‌آلات را تغییر داده و بالا و پایین خواهند کرد.
بدیهی است که کیفیت مواد مصرفی در صنعت هم دستخوش دگرگونی است.
امروزه با اعمال یک لایه نازک از ماده‌ای بر روی ماده دیگر ناگهان بازاری بزرگ بر روی تولیدکننده باز می‌شود. حتی گاهی معضلات یک اقتصاد حل می‌شود. برای مثال می‌توان به تقویت کاغذ در صنعت کارتن اشاره کرد که پیامدهای گوناگونی در اقتصاد حمل و نقل تا فروش کالا و کاهش قیمت تمام شده خواهد داشت.

بیشتر بخوانید . . .