هنوز کاملا وقت آن نرسیده اما زمانی خواهد رسید که صنایع و کارشناسان بستهبندی افرادی مهم در سطح جهان قلمداد شوند. امیدوارم آن روز ما در جای درستی قرار گرفته باشیم. کمپینهای سازمان ملل در بخش تامین غذا و رفع گرسنگی در حال پررنگتر شدن هستند و ما شاهد بودیم که نهاد اصلی این منشور که به نام SaveFood فعالیت می کند در یک نمایشگاه بستهبندی شکل گرفت. با توسعه اختلاف طبقاتی در دنیا و بیشتر شدن مشکلات اقتصادی در جهان، سازمان ملل به بستهبندی به عنوان یکی از راههای نجات و برونرفت از این معضل نگاه میکند. سازمان ملل معتقد است بستهبندی میتواند از هدررفت مواد غذایی جلوگیری کند و بخش زیادی از مواد غذایی به شکمهای گرسنه برسد. اما بستهبندی در جایگاهی دیگر نیز باید به افکار نگران پاسخ دهد. با گسترش فنآوریهای صنعتی بازار جعل و تقلب نیز بسیار پررونق است. این هم شاخهای دیگر از کاربردهای بستهبندی است که جهان در آینده نیازمند آن خواهد بود. بدین معنی که هر چه پیش میرویم ماموریت بستهبندی در تهیه، معرفی و مصرف کالای اصل و غیرتقلبی بیشتر از گذشته میشود. امروز تولیدکنندگان و صاحبان برند بسیاری از فاکتورهای امنیتی را از بستهبندی میخواهند. باید بیاد داشته باشیم که عصر اطلاعات با خود تق هم به همراه داشت و راست و دروغ با یکدیگر آمیخته شدهاند. در این میان قالب (بستهبندی) و کیفیت آن نقش زیادی در تضمین محتوا دارند.
اینها تنها دو ماموریت از ماموریتهای بستهبندی است که در آینده بسیار از آنها خواهید شنید.
نقش بارکدها و بستهبندیهای هوشمند در هر دو موضوع بالا بسیار پررنگ است و این فنآوری نقل محافل بستهبندی خواهد بود.

ماموریت کارشناسان بستهبندی
متنی که در ادامه میآید جزء سرمقاله شماره ۱۴۲ ماهنامه صنعت بستهبندی به چاپ رسیده است