drinktec2017 گرایش‌‌های فن‌آوری برچسب‌‌گذاری و تجهیزات را نشان می‌دهد: چاپ مستقیم در آستانه دستیابی به موفقیت؟

فن‌آوری برچسب‌گذاری و تجهیزات، موضوعی تنش‌زا در بین کارشناسان بازاریابی، طراحان، تولیدکنندگان کاغذ و فویل و همچنین تکنسین‌های بطری‌های گیاهی است. حتی اگر نتیجه مطلوبی بدست بیاید، لزوما این نتیجه مورد تقاضای همه آنها نیست و همیشه با یکدیگر هماهنگ نیستند. بدون یکی از آنها نیز، دیگران نمی‌توانند موفق شوند و بالعکس. دلیل این امر این است که یک برچسب، “معرف نام تجاری” در نقطه فروش است. تمام کسانی که در فرآیند ایجاد طراحی ظرف قرار دارند، غرفه‌داران و همچنین بازدیدکنندگان، همگی در نمایشگاه drinktec 2017، که در صنعت نوشیدنی و مواد غذایی مایع در جهان پیشرو است از یازدهم تا پانزدهم سپتامبر در مونیخ گرد هم می‌آیند. روندهایی که در آنجا ایجاد می‌شوند، در سال‌های بعد روی بازار تاثیرگذار هستند.

بطری آبجو یا ظرف نوشیدنی نرم در قفسه نگهداری می‌شوند و منتظر خریداران هستند. علاوه بر قیمت و نوع ظروف یا بسته فروش، برچسب نیز معیاری برای انتخاب است. این کار به تولید رویکرد فروش مستقیم و ایجاد شناخت موثر از یک برند می‌انجامد.
بسته‌بندی و فن‌آوری برچسب‌گذاری، فضای قابل توجهی را در drinktec به خود اختصاص خواهد داد. تقریبا پنجاه درصد غرفه‌داران، راه‌حل‌های بسته‌بندی را ارائه خواهند داد که در این مورد منحصر به فرد هستند. علاوه بر این، drinktec یک فضای اختصاصی (سالن A2) با دنیایی از برچسب‌ها به طور خاص برای تولیدکنندگان تکنولوژی برچسب‌زدن و برچسب‌ها ایجاد کرده است.
استفان ریچتر، مدیر فن‌آوری بازرسی و برچسب‌زدن در Krones AG، Neutraubling، در مورد drinktec می‌گوید که: ” یک نمایشگاه تجاری (trade fair) ضروری است و بابت برگزاری هر چهارسال یک بار آن سپاسگذار است. این نمایشگاه، کاملا بین‌المللی است و مانند مغناطیس، مخاطب جهانی را جذب می‌کند. همچنین برای Krones، این امکان یک پلت فرم برای ثبت مود بازار و کسب بازخورد ارزشمند از مشتریان در سراسر جهان است. ”
برنامه حمایت‌کننده نیز به این موضوع توجه دارد. مسائل مهم مربوط به آینده فضای بسته‌بندی، با جریانی خلاقانه و در زمینه فن‌آوری بسته‌بندی در فروم drinktec مطرح می‌شود.
پروفسور ماتیاس نایمیر، مدیر عامل شرکت KHS AG دورتموند اعلام کرد: “ما دوستان قدیمی و مشتریان جدید را از سراسر جهان در drinktec که بزرگترین دورهمی صنعتی جهان است ملاقات می‌کنیم. این فرصتی است که ما با خوشحالی می‌خواهیم از مزایای آن بهره‌مند شویم.”

دستگاه‌های ماژول و برچسب‌های خودچسب (self-adhesive)
استفان ریچتر اظهار داشت: ” بخش‌های بازاریابی در دنیای نوشیدنی، خواهان بیشترین انعطاف‌پذیری هستند. طراحی بطری، تبلیغاتی و بسیار شخصی است. مصرف‌نندگان دوست دارند در زمان خرید، به اولین ظاهر یک محصول متکی باشند و تولیدکنندگان می‌توانند با طراحی مناسب، آنها را پشتیبانی کنند. بعنوان یک تولیدکننده ماشین‌آلات برچسب‌زنی، ما تجربه می‌کنیم که تعداد تجهیزات ماژول سفارش داده شده، به طور پیوسته و سال به سال افزایش می‌یابد. ”
بطری‌سازها (Bottlers) همه امکانات بازکردن با دستگاه‌های ماژول را دارند. واحدهای مختلف برچسب‌زنی از هر نوعی برای انواع برچسب‌هایی با چسب سرد، چسب داغ و یا خودچسب موجود است. به عنوان نتیجه باید گفت که تولیدکنندگان نوشیدنی حتی سال ها پس از تصمیم برای سرمایه‌گذاری بزرگ، در انتخاب طرح‌هایشان انعطاف‌پذیر مInnoket_Neo_SKی‌مانند. گرایش در برچسب‌گذاری ظروف پلاستیکی، به طور فزاینده‌ای به سمت فویل‌های نازکتر در بخش PET است.
یکی دیگر از پیشرفت‌های جالب، توسط برچسب‌های اسلیو پیش‌چسب (pre-glued sleeve labels) ارائه شده است. برچسب‌های خاص خودچسب، گزینه‌های سفارشی‌سازی زیادی را ارائه می‌دهند. آنها اکنون بسیار محدود (longer limited) به بسته‌بندی غیرقابل برگشت نیستند، اما در عوض بعنوان برچسب‌های قابل شستشو (wash-off labels) در رابطه با بطری‌های قابل برگشت آبجو، آب و نوشیدنی نرم موفقیت‌آمیز بوده‌اند.
برچسب خودچسب در شستشو دهنده بطری (bottle washer) برداشته می‌شود و سپس می‌توان ظرف را دوباره پر کرد و برچسب زد. آقای ریچتر، خلاصه‌ی از روند ها در طراحی بطری را این گونه توضیح داد: ” تنوع بالاتر محصول ، تغییرات کوتاه مدت و دسته‌های کوچکتر.”

قدردانی فراوان راه‌حل‌های
سفارشی از چاپ مستقیم
این روند نیز با چاپ مستقیم (direct printing) مطابقت دارد.
چاپ دیجیتال تقریبا در هر کجا استفاده می‌شود و صرف نظر از PET، HDPE، فلز یا شیشه، ظرف یا بطری شکل، راه‌حل‌های بسیار سفارشی و منحصر به فردی را ارائه می‌دهد. مهم‌تر از همه، ماده شیمیایی بین جوهر و مواد ظروف است. به گفته آقای ریچتر: ” کیفیت چاپ در چاپ مستقیم رو به بهبود است و سرعت آن به شدت در حال AR-150429943افزایش است. ”
علاوه بر روند کلی کاهش مواد بسته‌بندی و گرایش به افزایش پایداری، بازار نیز فضای فن‌آوری برچسب‌گذاری و طراحی را دستخوش تغییر می‌کند. پروفسور نایمیر به طور خاص راجع به چاپ مستقیم اعلام کرد: ” گرایش به سمت طراحی بطری سفارشی ادامه می‌یابد و حتی بیشتر از اینها رشد خواهد کرد. اجرای صنعتی یک فرایند چاپ دیجیتال با کمترین تغییر و جوهر سخت شده UV (UV-curing) که یک راه‌حل مطمئن برای بطری‌های PET را فراهم می‌کند، در این زمینه بسیار جالب توجه است. بطری‌سازها مواد را با روش چاپ مستقیم ذخیره می‌کنند و می‌توانند با پیاده سازی انعطاف‌پذیر، یک نگاه جدید برای یک ظرف در کوتاه مدت داشته باشند.”

یک گرایش جدید:
سریال‌گذاری (serialization)
روند دیگری که در صنعت آشامیدنی از فن‌آوری برچسب‌گذاری پشتیبانی می‌کند، ترتیب‌دهی یا سریال‌گذاری است. به عبارتی دیگر، این روش تبدیل یک شی به یک جریان بایت (byte stream) است. این اصطلاح علم کامپیوتر متشکل از دو درخواست در صنعت است: سفارشی‌سازی محصولات از یک طرف و ردیابی مسیرهای محصول از سوی دیگر. به گفته ریچتر: “به عنوان مثال، فن‌آوری برچسب‌گذاری، این کار را با استفاده از کد QR روی یک ظرف برای شخصی‌سازی آن و کد مصرف‌کننده برای ردیابی مسیر محصول ممکن می‌سازد.”
مشتری به نوبه خود گزینه‌ای برای بررسی اصالت و صحت محصول با استفاده از گوشی هوشمند برای اسکن کد QR دارد. در همان زمان، اقدام وی به سازنده‌ای ارسال می‌شود که پس از آن می‌تواند وارد تعامل مورد نظر با مصرف‌کننده شود. گوگل، آمازون و یا چه شرکتی امروز می‌تواند برای صنعت آشامیدنی فردا واقعیت داشته باشد. به عبارت دیگر، اینترنت اشیاء، Industry 4.0، تبدیل به یک موضوع برای تولیدکنندگان نوشیدنی می‌شود.
فن‌آوری RFID، ” شناسایی با کمک امواج الکترومغناطیسی”، در حال حاضر در صنعت نوشیدنی مطرح شده است. این فن‌آوری از یک طرف از صحت حفاظت می‌کند (authenticity protection) و از طرف دیگر حفاظت ضد سرقت (anti-theft protection) را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، در کشورهای جنوب اروپا، یک ویسکی معروف به طور مداوم فن‌آوری RFID را برای کیفیت بالای محصول به خدمت می‌گیرد. یک فرستنده RFID (RFID transponder) در پشت برچسب پنهان است که می‌تواند یک هشداری را در مواقع بروز سرقت اعلام کند.
برای مثال آقای ریچتر افزود: ” استفاده از فن‌آوری RFID با تکنولوژی مدرن برچسب‌زدن، بسیار آسان است. با این حال، هزینه‌های حمل و نقل بعنوان یک مساله باقی می‌ماند.” با وجود تمام توسعه‌های جدید، پیگیری برای دیدن در drinktec 2017 وجود دارد. برچسب کاغذ قدیمی خوب، قطعا هنوز آینده دارد. می‌توان در سرعت‌های بالا آن را پردازش کرد و به نظر خوب می‌رسد و پیش‌بینی آینده بیانگر این است که در بازار باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید . . .