خانه دوست کجاست؟

سفارش‌دهندگان بسته‌های مقوایی باید بدانند
عشق و تخصص در چاپ اندیشه آمل

چاپ و اندیشه آمل1

متن این رپرتاژآگهی در شماره 155 ماهنامه صنعت بسته‌بندی (مهر 1393) به چاپ رسیده است

پیچیدگی/ بسته‌بندی مواد غذایی یا بهداشتی و دارویی پیچیده‌ترین چالش‌های صنعت بسته‌بندی هستند.
پلاستیک‌ها راه‌حل‌های زیادی برای بسته‌بندی مواد غذایی و بهداشتی ارئه داده‌اند. اما این راه‌حل‌ها زمانی
به کار می‌آٌید که بخواهیم فقط از بسته‌بندی پلاستیکی استفاده کنیم.

اعتمادسازی/ وقتی پای بسته‌بندی مقوایی به میان آید انتخاب‌ها محدودتر می‌شود و نمی‌توان به هر کاغذ و مقوایی اعتماد کرد. از آن مهمتر پیدا کردن چاپخانه‌ مناسب است. چاپخانه‌ای که کاغد و مقوای مناسب برای بسته‌بندی این گونه محصولات را بخوبی بشناسد و با آنها کار کرده باشد.

فراز و نشیب‌ها/ کار با بسته‌های مقوایی به دلیل انتظارات بالای مشتریان از آن، همچنین به دلیل عملیات پس از چاپ پیچیده و تخصصی مانند دایکات همیشه دارای فراز و نشیب است. چاپخانه‌های توانمند در زمینه بسته‌بندی مقوایی این فراز و نشیب‌ها را از سر گذرانده‌اند و این توان را دارند که یک سفارش چاپی را به دفعات اما با کیفیتی یکسان چاپ کنند.

ناپایداری کیفیت مواد/ این در حالی است که برخلاف بسته‌بندی پلاستیکی که در همه دنیا با شرایط یکسان تولید مود مقواها طبیعت یکسانی ندارند و کیفیت آن متغیر است. در کشور ما ایران که هنوز مقوای بسته‌بندی تولید داخل به ثبات نرسیده و مقواهای وارداتی بیشتر بازار مقوای بسته‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند، شرایط ناپایدار تجارت خارجی و سلایق واردکنندگان روی بازار بسته‌بندی مقوایی تاثیرات جدی می‌گذارد.

از این رو چاپخانه‌هایی که بر روی بسته‌بندی مقوایی سرمایه‌گذاری کرده و در آن موفق بوده‌اند از جایگاه خاصی در صنعت چاپ و بسته‌بندی برخوردار هستند.

دو چالش مهم/ در این میان چاپخانه‌هایی که جعبه برای محصولات غذایی را چاپ و تولید می‌کنند باید از پس دو چالش مهم برایند. یکی موضوع مناسب بودن مواد آنها برای محصولات غذایی و دوم کیفیت چاپ و رنگ‌هایی که بهترین احساس نسبت به محصول را در بیننده یا مصرف‌کننده ایجاد کند.

برای مثال جعبه همبرگر از جمله بسته‌هایی است که کیفیت تصویر چاپ شده روی آن نقش زیادی در جذب خریدار دارد.

نقش پیش از چاپ/ نقش تعیین‌کننده کیفیت در چاپ جعبه‌های مقوایی باعث شده چاپخانه‌های معروف و موفق در این زمینه، اغلب عملیات پیش از چاپ را خود بر عهده بگیرند تا از حداکثر کیفیت ممکن مطمئن شوند. از این رو معمولا این چاپخانه‌ها تجهیزات و دانش فنی خوبی در زمینه پیش از چاپ در اختیار می‌گیرند. چنین چاپخانه‌هایی باید مجهز به پلیت‌ستر یا تهیه زینک از فایل کامپیوتری باشند. ضمن آن که متصدی این کار فردی باتجربه و متخصص باشد.

کار را که کرد؟/ همچنین سرنوشت مقوا پس از چاپ نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در مثل گفته می‌شود “کار را که کرد؟ آن که تمام کرد”.

یک چاپخانه قابل اعتماد در زمینه جعبه‌های مقوایی، چاپخانه‌ای است که خودش عملیات تولید بسته‌های مقوایی را تا پایان انجام دهد. این کار به جز اعتمادسازی نزد مشتری و هدایت یکپارچه کار، بخوبی باعث کاهش قیمت تمام‌شده می‌شود. زیرا هم هزینه جایجایی ندارد و هم ضایعات محصول را به دلیل یکپارچه بودن خط تولید کاهش می‌دهد. از طرفی کاهش بوروکراسی که ناشی از تمرکز کل کار در یک سازمان است نیز در کاهش زمان و هزینه تاثیر قابل توجهی دارد.

تضمین موفقیت/ کارآفرینانی در عرصه چاپ که به این امور توجه کافی نشان داده و سرمایه خود را چه اندک و چه بسیار در برقراری چنین سیستمی به کار گرفته‌اند در واقع موفقیت بلندمدت خود را تضمین کرده‌اند. این چیزی است که مشتری بخوبی حس می‌کند. یعنی مشتری در چنین سازمانی احساس امنیت کرده و با خیال آسوده پروژه بسته‌بندی کالای خود را به آنها می‌سپارد.

فرق سفارش بسته‌بندی/ سفارشات بسته‌بندی در میان انبوه سفارشات چاپ یک وجه تمایز مهم دارند و آن ارتباط تنگاتنگ چاپ بسته‌بندی با سرنوشت سرمایه‌گذاری سفارش‌دهنده است. یعنی اگر عملیات چاپ بسته‌بندی با کیفیت لازم انجام نشود می‌تواند منجر به شکست یک پروژه بزرگ تجاری یا تولیدی شود. از این رو به هر چاپخانه‌ای نمی‌توان اعتماد کرد.

خانه دوست کجاست؟/ وقتی دیده می‌شود نام‌های بزرگ و موفق تجاری به مجموعه‌ای اعتماد کرده و سال‌ها امور چاپ و بسته‌بندی خود را به آن جا می‌سپارند این خود بهترین نشانه برای آنهایی است که در جست و جوی چاپخانه خوب و قابل اعتماد هستند.

همین جا؟/ چاپ اندیشه آمل یکی از چاپخانه‌هایی است که همواره سعی داشته تمام موارد بالا را رعایت کند. مدیران، کارکنان و مشاوران این این چاپخانه مدام در حال امکان‌سنجی برای جلب رضایت مشتری هستند. تجهیزات مورد استفاده در چاپ اندیشه آمل برای ابد خریداری نشده‌اند. هر سال نقش این تجهیزات در براورده کردن نیازهای روز مشتریان ارزیابی می‌شود و در صورت نیاز به تعویض یا افزودن آنها این کار با شجاعت تمام انجام می‌شود.

ناملایمات/ البته گاهی این همه علاقه برای خدمت به مشتری و ارتقای کیفیت چاپ کشور موجب دردسرهایی برای این چاپخانه هم شه است. نمونه معروف و مشهور آن خرید استراتژیک و بزرگ ماشین چاپ پنج ر ورنی‌زن راپیدا 145 ک.ب.آ 2012 است که با وجود تامین اعتبار و پرداخت پول آن به فروشنده یعنی شرکت نورتک تابان پس از گذشت بیش از دو سال نه ماشینی تحویل داده شده و نه پولی بازگردانده شده است! در صورتی که این ماشین و دستگاه‌های جانبی آن مانند پلیت‌ستر فوق‌بزرگی که خریداری شده بود به چاپ اندیشه آمل تحویل داده می‌شد هم استان مازندران و هم کل کشور از بالاترین کیفیت چاپ کاغذ مقوا بهره‌مند شده بودند.

توسعه/ امروز چاپ اندیشه آمل در پی تامین تجهیزات جدید و افزای خدمات به مشتریان است. مشتریای که بالاترین مقام را در این چاپخانه به خود اختصاص داده‌اند.

چاپ اندیشه آمل خاه امن بسته‌های مقوایی است. جایی که صاحبان کالا و سرمایه با دیدن عشق و تخصص در آن، با خیال راحت بسته‌بندی محصولات خود را به آن می‌سپارند.

دعوت/ چاپ اندیشه آمل از همه صاحبان کالا که به دنبال کیفیت، قیمت حرفه‌ای و آسایش خاطر هستند دعوت می‌کند به باشگاه مشتریان این چاپخانه بپیوندند.

چاپ اندیشه آمل، تلفن: 3280700(0121)
همین متن به صورت فایل pdf

دومین سالگرد قرارداد بی‌سرانجام!
اول مرداد امسال برابر شد با دومین سالگرد قرارداد چاپ اندیشه آمل با شرکت نورتک. در طول دو سالی و چند ماهی که از قرارداد می‌گذرد نه چیزی از آن چه خریداری شده به خریدار یعنی چاپ اندیشه آمل تحویل داده شد و نه رقمی از پول‌های پرداخته شده به شرکت نورتک به ما (چاپ اندیشه آمل) برگردانده شد. اینک در سومین سالگرد این قرارداد بی‌سرانجام پرسش‌هایی دارم.

* پولی که ما دو سال پو چند ماه یش به شرکت نورتک پرداخت کردیم کجاست؟ این پول صرف چه کاری شده است؟ چرا وقتی فروشنده‌ای توان انجام تعهدات خود را ندارد، پول خریدار را برنمی‌گرداند؟

* چرا من به عنوان یک چاپخانه‌دار با نزدیک به یکصد نفر نیروی کار در این شرایط سخت باید به خاطر یک تعهد صد میلیونی دچار بحران شوم و تقاضای تقسیط و مهلت از تامین‌کنندگان خود کنم در حالی که میلیاردها پول من در دست شرکت نورتک و مدیران آن است؟! و در این حال من به جای آن که وقت خود را در کارخانه و با کارکنان و مشتریان خود بگذرانم باید در اتاق‌ها و راهروهای دادسراها و ادارات باشم.
* آیا این حق یک کارآفرینِ کاربلد است که پولش را ببرند و او را در این شرایط سخت به حال خود رها کنند تا با مشکلات دست و پنجه نرم کند؟

* در این دو سال و چند ماهی که گذشت، پول ما کجا بوده با آن چه کرده‌اند؟

* چرا حکم حَکَم قرارداد یعنی اتحادیه چاپخانه‌داران را حرمت نگذاشته و تمکین نکردند و در ادامه آن

اکنون که حُکم قضایی به کمیسیون تخلفات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده آیا باز همان رفتار را می‌خواهند تکرار کنند و این حکم را هم تمکین نکنند؟

بیشتر بخوانید . . .