مروری بر مهمترین رویدادهای دو صنعت بستهبندی و چاپ و صنایع وابسته به آن در اسفندماه 1403
رضا اسعدی نظرلو
بسته ویژه تولیدشده با تعداد محدود، به خاطر پیامی که درباره جنسیت داشت، در شبکههای اجتماعی میان چپ و راست جنجال به پا کرد. خبری در مورد بستهبندی جدید M&M’s منتشر شد که تنها شخصیتهای زن – از جمله جدیدترین عضو یعنی بنفش – را نشان میدهد. شرکت مارس، صاحب این برند، این بسته را با شخصیتهای کاملا زنانه برای “تجلیل از زنان در همه جا که در حال تغییر وضعیت موجود هستند” ایجاد کرد. این محصول با تعداد محدود، سه سخنگوی زن – بنفش، قهوهای و سبز – را به صورت وارونه روی بستهبندی “الهامبخش” نشان میدهد.
بسته بندی M&Ms
در ادامه ماجرا، شبکه CNN و بسیاری از رسانههای دیگر این خبر را پوشش دادند. این پوشش رسانهای باعث طوفانی در شبکههای اجتماعی شد. برخی از مردم شرکت مارس را به خاطر حساسیتش تحسین کردند و برخی دیگر آن را به خاطر بیاحتیاطیاش مورد انتقاد قرار دادند.
با این حال، منطقی به نظر میرسد که برندها از بستهبندی برای برقراری ارتباط با مصرفکنندگان در مورد مسایل اجتماعی مهم، حتی مسایل بحثبرانگیز مانند هویت جنسیتی و برابری، استفاده کنند.
بستهبندی برای انتقال پیام، در کنار خود محصول، ابزاری قدرتمند است، چون بستهبندی تنها نقطه تماس (touchpoint) مطمئنی است که مصرفکنندگان هنگام خرید محصول آن را میبینند.
فاطمی امین به شرکتهایی مجوز واردات ماشین آلات داد که کارخانه آن حتی زمین برای تاسیس خط تولید نداشت
به گزارش منیبان، ثبت سفارش ماشین آلات شرکتهای گروه دبش مسیر بسیار جالبی را طی کرده است. با توجه به ضوابط مربوط از جمله مصوبه هیات وزیران و… موافقت با انجام ثبت سفارش منوط به تایید دستگاههای متولی از جمله وزارت صمت بوده است. در مورد واردات ماشین آلات مربوط به بسته بندی و چاپ بسته بندی چای باید وزارت صنعت، معدن، تجارت بر روند ثبت سفارش و تخصیص ارز نظارت میکرده است.
در خصوص ماشین آلات مرتبط با صنعت چاپ و بسته بندی چای نیز وزارت صنعت، معدن تجارت متولی بررسی و تایید یا عدم تایید اهلیت بوده است. ثبت سفارشهای واردات ماشین آلات باید همراه با صدور جوازهای تأسیس ایجادی و توسعهای و میزان پیشرفت فیزیکی و… مربوط به شرکتهای تولیدی گروه دبش میبوده است. در یک اقدام عجیب در مواردی مجوزهای تاسیس ایجادی و توسعهای مکانی که به عنوان محل پروژه معرفی شده بوده ملک اجارهای بوده که مهلت اجاره آن نیز به پایان رسیده بوده و هیچ نظارتی مبنی بر صحت سنجی مجوز ارائه شده صورت نگرفته بوده است. یا در نمونهای دیگر مجوزی برای توسعه ارائه شده بود که میزان پیشرفت پروژه صفر درصد بوده است.
علیرضا پیمان پاک، رئیس وقت سازمان توسعه تجارت، در پاسخ به سوالی که متولی اصلی رد یا ثبت سفارشهای شرکتهای دبش چه کسی بوده است میگوید: سامانه جامع تجارت بستری است برای ثبت سفارش کالاهای کشاورزی و ماشین آلات تحت نظر سازمان توسعه تجارت نبوده و مستقیم زیر نظر شخص وزیر صمت و قائم مقام وزیر صمت فعالیت میکند.
در نمونهای دیگر جواز تأسیس ایجادی شرکت دبش سبز گستر به شماره 822341/1/100 مورخ 24/3/1401 جواز تأسیس مزبور به شرکت شهرکهای صنعتی استان البرز ارائه و 12 هکتار زمین طی مزایده به شرکت مذکور تخصیص یافته بود. در زمان بازدید مشخص شده است زمین در مرحله پی کنی و دارای پیشرفت فیزیکی صفر درصد بوده است. بنابر اظهار معاونت برنامه ریزی صمت با توجه به بررسیهای صورت گرفته، پیشرفت فیزیکی جواز تأسیس مزبور به اشتباه در سامانه بهین یاب به دلیل مشابهت با جواز توسعه شرکت که دارای پیشرفت بالا بوده به اشتباه 75 درصد لحاظ شده بوده است.