در آذرماه 1402 در صنف ما چه گذشت؟

مروری بر مهمترین رویدادهای دو صنعت بسته‌بندی و چاپ و صنایع وابسته به آن در آذرماه 1402

رضا اسعدی نظرلو

رییس جهاد دانشگاهی: پارک‌های علم و فناوری از صاحبان ایده حمایت می‌کند

حسن مسلمی نائنی روز جمعه در آیین افتتاح نخستین مرکز نوآوری و احیای واحدهای اقتصادی کشور که در پارک علم و فناوری البرز برگزار شد، اظهار کرد: بر همین اساس قرار است بخشی از زمین‌های پارک علم و فناوری البرز در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

وی بیان کرد: این اقدام بخشی از مشکل کمبود فضا و زیرساخت‌های مورد نیز تولیدکنندگان را رفع می‌کند و در نهایت به توسعه اقتصادی و اشتغالزایی بیشتر منجر می‌شود.

محدثه زارعی مدیرعامل مرکز نوآوری و احیای واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی کشور در این آیین گفت: این مرکز با هدف ایجاد و توسعه نوآوری در صنایع غذایی و فناوری‌های زیستی، با بهره‌گیری ازظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، فناوران و نخبگان کشور تاسیس شده است.
وی ادامه داد: شرکت توسعه و تولید قراردادی البرز با تشکیل یک شبکه گسترده از بازیگران زنجیره ارزش محصولات غذایی و زیستی، تلاش خواهد کرد تا چالش‌های موجود در ۲ طرف مخاطب را برطرف کند.
زارعی گفت : در ابتدا، شرکت‌های نوپا و فناور می‌توانند از خدمات این شرکت بهره‌مند شوند و با تولید بدون کارخانه و تولید قراردادی، شتاب‌دهی و توسعه کسب و کار، خود را تقویت کنند.

وی وظیفه این شرکت را نوآوری در صنایع غذایی و فناوری‌های زیستی با بهره‌گیری از ظرفیت دانش بنیان‌ها عنوان کرد و ادامه داد: شرکت توسعه و تولید قراردادی البرز امکان تحقیقات قراردادی، مدیریت نوآوری، افزایش بهره وری و رفع چالش های صنعت به واسطه فناوران را برای شرکت‌های صنعتی بزرگ فراهم می‌کند و افزون بر آن، ظرفیت خالی خطوط تولید آنها را نیز بهبود می‌بخشد.

مدیرعامل شرکت هم آفرینی البرز گفت: این شرکت با سرمایه گذاری بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز کرده و نه تنها به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در اشتغالزایی و افزایش توان رقابتی صنایع مرتبط خواهد داشت.

رییس جمهور و هیات دولت در راستای سفرهای استانی امروز جمعه مهمان مردم استان البرز هستند.

درخشش شرکت‌های دانش بنیان در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته

سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته که از امروز ۲۲ اذر ماه آغاز شده تا ۲۵ ماه جاری از ساعت ۸ الی ۱۵ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران دایر است.

این نمایشگاه بزرگترین رخداد صنعتی و تجاری ایران در حوزه چاپ و بسته بندی است که شرکت‌هایی از چین، ایتالیا و آلمان نیز محصولات خود را ارایه کرده‌اند.

با توجه به نقش محوری مواد اولیه بسته بندی و چاپ در توسعه و کیفی‌سازی این صنعت، امسال شرکت زر فروکتوز از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی و پژوهشی زر به عنوان بزرگترین تولید کننده نشاسته‌های صنعتی، اکسید، چسب پایه نشاسته، گچ برگ، اسپری استارج و ورق سازی، آخرین محصولات خود را که عمدتا در شرکت‌های دانش بنیان این گروه تولید شده در نمایشگاه عرضه کرده است.

در این نمایشگاه، علاوه بر عرضه جدیدترین دستگاه‌های چاپ، ماشین‌آلات بسته‌بندی، دستگاه‌ها و تجهیزات کد گذاری و پلمپ صادراتی، روش‌های نوین بسته‌بندی کالاها با هدف جذب مخاطبان و ورود به بازارهای صادراتی نیز ارائه خواهد شد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران خبر داد؛ رونمایی از سند چشم‌انداز چاپ، به‌زودی

ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران گفت: سند چشم انداز صنعت چاپ که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است به زودی رونمایی می شود.

احمد ابوالحسنی امروز (شنبه) در نشست خبری سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته اظهار داشت: تدوین این سند از ۲ سال گذشته آغاز شد و اکنون به نتیجه رسیده است.

این مقام صنفی عنوان‌کرد: این سند به رشد بخش های مختلف از جمله ماشین آلات و صادرات این صنعت منجر خواهد شد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با بیان اینکه ۸۵ درصد ماشین آلات صنعت چاپ و ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت وارداتی است، گفت: ماشین های تکمیلی چاپ در کشورمان تولید می شود.

وی ادامه‌داد: صنعتگران این حوزه در حوزه صادرات به دلیل نبود مشوق های صادراتی با مشکلاتی روبه‌رو هستند که از سوی وزارت صمت پیگیری می‌شود.

ابوالحسنی یادآوری‌کرد: چاپ و بسته بندی پیش از این زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، اما با توجه به اینکه اکنون ۸۵ درصد بحث چاپ صنعتی است زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.

حضور ۵۳۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه
وی با اشاره به برگزاری این دوره از نمایشگاه در متراژ ۴۵ هزار متر مربع، گفت: متراژ نمایشگاه امسال حدود ۳۰ درصد رشد یافته است و ۴۵۶ شرکت داخلی و ٧۴ شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران افزود: در این دوره از نمایشگاه شرکت کنندگانی از کشورهای چین، ایتالیا و آلمان حضور دارند. در این نمایشگاه در کنار عرضه جدیدترین و نوین ترین دستگاههای چاپ، دستگاه های بسته بندی، دستگاه ها و تجهیزات کدگذاری و دستگاه های پلمپ صادراتی، روش های نوین بسته بندی کالاها برای جذب مخاطبان و بازارهای صادراتی را نیز ارائه خواهند کرد. ضمن اینکه ماشین‌آلات صنعت چاپ بسیار سنگین و دارای قطعات و بخش های بسیاری است و نمی‌توان آن را در مدت کوتاهی سرهم کرد اما با این وجود در نمایشگاه امسال شاهد حضور تعداد زیادی از آنها خواهیم بود.

این مقام صنفی بیان داشت: در حاشیه این نمایشگاه یک همایش علمی و چندین کارگاه تخصصی در زمینه های مختلف صنعت چاپ و بسته بندی و نقش و جایگاه مهم آن در توسعه صنعتی و صادراتی کشور برگزار خواهد شد.

مدیر برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته گفت: این رویداد فرصت مناسب و ارزشمندی است تا شرکت‌های فعال این حوزه جدیدترین محصولات و دستاوردهای خود را در معرض بازدید متخصصان قرار دهند و از طرفی با در نظر گرفتن میزان عرضه و تقاضا و نیز پیشرفت این صنعت، به برنامه¬‌های آتی خود سمت و ‌سو دهند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران گفت: امسال در محل نمایشگاه، آموزش پیشرفته اوپراتوری چاپ همزمان نیز ارائه و به متخصصان صنعت چاپ کشور که در این دوره چهار روزه شرکت کنند گواهینامه برتر چاپ اوپراتوری، ارائه خواهد شد.

بخش توزیعی کشور نیاز به چاپ استاندارد دارد
رییس اتاق اصناف تهران در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه اتحادیه های ویترین اقتصادی کشور هستند، افزود: ١٣۵ اتحادیه در رسته های مختلف در کشور داریم که نیاز به چاپ و بسته بندی استاندارد کالاها دارند.

«حمیدرضا رستگار» ادامه‌داد: صنعت چاپ موضوعی نیست که بخواهیم به آن سطحی نگاه کنیم، در دنیا هر تولیدی که به نتیجه می رسد به خاطر نوع چاپ است که منجر به فروش و رقابت در عرصه بین المللی می شود.

وی ادامه‌داد: اتاق اصناف تهران آمادگی دارد تا برای استفاده اصناف، از صنعت چاپ در حوزه توزیع کالاها حمایت کند.

رستگار اضافه‌کرد: اکنون اتحادیه ها به صورت مویرگی کالاها را با استفاده از ارزش افزوده صنعت چاپ توزیع می کنند، ارزش افزوده این صنعت اثبات شده است که چاپ و بسته بندی بهتر داشته باشد در بازار تقاضای بیشتری خواهد داشت.

سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی: درج وزن تقریبی روی بسته بندی کالاها ممنوع شد

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی گفت: درج وزن تقریبی یا “وزن رواداری” و یا همان “وزن خالص به علاوه منها” بر روی بسته بندی کالاهای مصرفی به دلیل سوء استفاده برخی تولیدکنندکان ممنوع شده است و واحدهای تولیدی استان فقط تا پایان امسال فرصت دارند برچسب های قدیمی را مصرف کنند.

محمد سجادی عطار روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به واحدهای تولیدی اطلاع رسانی شده است که فقط وزن خالص را روی بسته بندی تولیدات خود درج کنند.

وی ادامه داد: البته این به معنای عدم وقوع خطا در فرایند توزین واحد صنعتی و تولیدی نیست و خطا در حد مورد تایید اداره استاندارد قابل قبول است اما پیش از این با درج وزن رواداری، برخی واحدهای صنعتی توزین خود را مطابق کاهش وزن تنظیم می کردند.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی گفت: هم اکنون عدم تطبیق وزن درج شده با وزن کالا با شرایط خاصی مورد قبول است، یعنی مطابق شیوه نامه های موجود اگر در بازرسی یک کالای بسته بندی با وزن نیم کیلوگرم، به صورت اتفاقی وزن ۵۰ قوطی اندازه گیری شود، میزان ثبت کاهش وزن خالص نباید بیشتر از ۱۵ گرم باشد و وقوع خطا نباید از سه قوطی در مجموعه ۵۰ تایی افزون تر شود.

سجادی افزود: ثبت وزن بیش از ۱۵ گرم در بیش از سه قوطی مصداق کم فروشی و تخلف محسوب می شود حال آن که قبلا با درج “وزن رواداری” مردم و تولید کنندگان کاهش وزن ۱۵ گرم در هر قوطی را مجاز تلقی می کردند که تخلف بود.

وی اضافه کرد: به واسطه سوء استفاده از قانون رواداری استاندارد، همه تولید کنندگان تا پایان سال جاری مهلت دارند برچسب کالاهای خود را تغییر دهند و از این پس تولیدکنندگان حق ندارند عبارت “وزن خالص به علاوه/ منهای وزن” را روی برچسب بزنند و فقط باید وزن خالص را قید کنند.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی به موضوع مقابله این اداره با کم فروشی و عرضه محصول با وزن کمتر از میزان درج شده، در طرح «پیش بسته بندی» اشاره کرد و گفت: این طرح از سال قبل آغاز شد و متاسفانه پس از تهیه هزاران نمونه از مواد غذایی بسته بندی سطح بازار و انبارها و مراکز تولید مشخص شد، وزن ۵۴ درصد نمونه ها با میزان درج شده روی کالا تطابق نداشته است.

سجادی افزود: با تداوم طرح پیش بسته بندی و صدور تذکرها، نتیجه پایش ها تا پاییز امسال از ۸۴۳ قلم کالای خوراکی نشان داد، عدم تطبیق وزن ها به ۲۵ درصد رسیده است و در ادامه هدف گذاری شد تا کم فروشی ها تا پایان سال به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

هزار و ۶ قلم کالا و خدمات در کشور مشمول استاندارد اجباری است و هم اکنون هزار و ۹۵۳ واحد تولیدی و خدماتی در خراسان رضوی پروانه استاندارد دارند و برای ۲ هزار و ۷۳۲ محصول و خدمت نیز پروانه استفاده از نشان استاندارد اجباری صادر شده است.

ضایعات بخش کشاورزی؛ نیاز غذایی ۲۷ میلیون نفر را تامین می‌کند

«محمدجواد عسکری» عصر امروز (سه‌شنبه) در اولین رویداد تخصصی فناوری‌های نوین با ایجاد ارزش‌افزوده از ضایعات کشاورزی در صنایع تبدیلی و امنیت غذایی، افزود: امروز امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است و هر کشوری در راستای امنیت غذایی طبق برنامه و نقشه راه حرکت نکند، حتماً آسیب خواهد دید.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: امنیت غذایی به امنیت ملی گره خورده است. کشور ما نیز به دلیل تنوع اقلیمی بحث آب و خاک ظرفیت‌های خوبی در این حوزه دارد؛ متاسفانه نتوانستیم از این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها استفاده کنیم؛ جاهایی خلاقانه و مبتکرانه ورود نکرده‌ایم تا ظرفیت‌های بخش کشاورزی را از بالقوه به بالفعل در آوریم.

وی اظهار داشت: در کشور ما کشاورزی بزرگ‌ترین بخش خصوصی و اقتصادی کشور است که ۳ برابر صنعت بازدهی و ۳۵ درصد اشتغال را دارد؛ کشاورزی در راستای وظایف خود و بحث ارزآوری به راحتی می‌تواند در حوزه اشتغال و ارزآوری جایگاه خوبی داشته باشد که اکنون نیز جایگاه خوبی دارد در بحث صادرات محصولات کشاورزی تقریباً حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت منطقه‌ای دارد.

عسکری گفت: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، زیرساخت‌ها در بخش صادرات خوب مهیا نیست و تصمیمات خلق‌الساعه مشکلاتی ایجاد کرد. ما در مجلس در بدو ورود در کمیسیون کشاورزی برای به‌روز کردن قوانین و توسعه بخش کشاورزی اقدام و قوانین خوبی را مثل شورای قیمت‌گذاری، صادرات محصولات کشاورزی، طرح امنیت غذایی و رفع موانع تولید را تصویب کردیم و همه مباحث مربوط به بخش کشاورزی در آن گنجانده شد.

تولید ۲.۵ میلیون تن گوشت مرغ در کشور

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث امنیت غذایی در مسئله مربوط به پروتئین سفید، قرمز، تخم‌مرغ و لبنیات ظرفیت‌های خوبی داریم. در تولید گوشت مرغ ۲۱ هزار مجوز صادر شده و ۱۷ هزار و ۵۰۰ مجموعه فعال هستند که حدود ۲.۵ میلیون تن گوشت سفید در کشور تولید می‌شود. از این میزان ۲.۲ میلیون تن به مصرف داخلی می‌رسد و ۳۰۰ هزار تن تولید مازاد را می‌توان صادر کرد.

بین ۸۰ تا ۹۰ درصد نهاده‌های موردنیاز بخش تولید وارداتی است

عسکری یکی از مشکلات این بخش را سه قلم نهاده ذرت، کنجاله سویا و جو دانست و گفت: اکنون از جو مورد نیاز کشور ۵۰ درصد در داخل و ۵۰ درصد وارداتی است. کنجاله سویا نیز ۷ تا ۷.۵ میلیون تن نیاز داریم که ۳۰۰ هزار تن در کشور تولید می‌شود و مابقی وارداتی است و ذرت نیز از ۱۰ میلیون تن ۸ میلیون تن از محل واردات تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه تقریباً ۸۰ تا ۹۰ درصد نهاده مورد نیاز کشور برای تولید وارداتی است، اظهار داشت: از ابتدا نتوانستیم طبق یک برنامه زمان‌بندی کار را دنبال کنیم.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: در برنامه پنج ساله هفتم تلاش‌های خوبی شد و تقریباً در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و آب، محیط زیست مواد خوبی دیده شده است؛ یعنی اگر دولت سیزدهم در این قالب حرکت کند و در راستای هفتم کار را پیش ببرد، حتماً اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و در راستای منویات مقام معظم رهبری به نقطه مطلوبی خواهیم رسید.

ضایعات بخش کشاورزی؛ نیاز غذایی ۲۷ میلیون نفر را تامین می‌کند

عسکری با بیان اینکه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی عقب هستیم، گفت: اکنون سالانه حدود ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ درصد آن ضایعات است؛ چرا باید این اتفاق بیفتد. این میزان ضایعات نیاز غذایی ۲۷ میلیون نفر جمعیت را می‌تواند تامین کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در برنامه توسعه هفتم، بانک‌ها باید بین ۱۵ تا ۲۰ درصد اعتباراتشان را به بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و صادرات توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی اختصاص دهند.

به گفته وی، امروز سردخانه‌ها، گلخانه‌هایی که در کشور احداث می‌شود امکانات و تجهیزاتی که در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد که نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست، اما باید در برنامه هفتم این موضوعات حل شود؛ در عین حال در منطقه پیرامونی ما ۵۰۰ میلیون نفر علاقه‌مند به محصولات کشاورزی تولیدی ما هستند که علاوه بر صادرات و اشتغال می‌توانیم ارزآوری خوبی داشته باشیم.

رییس کمیسوین کشاورزی مجلس با بیان اینکه ۲۵۵ هزار نفر فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی داریم، گفت: در حوزه تحقیقات و پژوهش نتوانستیم مقالات را تبدیل به محصول کنیم؛ این در حالی است که تقریباً ۷ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، ۳ هزار عضو هیات علمی در سازمان تات و ۱۸۰۰ عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد داریم.

عسکری تصریح کرد: اگر مقالات به محصول تبدیل شود، اتفاقی مهمی رخ خواهد داد که هنر است به طوری که امروز در سازمان انرژی اتمی ۲۱ مقاله را در حوزه هسته‌ای به محصول تبدیل کرده‌ و صادر می‌کنند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه امروز باید بخش کشاورزی را در اولویت برنامه‌های دولت قرار بگیرد، درباره جلوگیری از ضایعات بالای بخش کشاورزی گفت: در قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و شورای قیمت‌گذاری مقرر شد در صورت تولید کیفی و سالم شرایط برای خرید تضمینی فراهم شود.

روسای اتحادیه های چاپ کشور؛ تلاش داریم صنعت چاپ زیر مجموعه وزارت صمت قرار گیرد

روسای اتحادیه های چاپ کشور در دیدار با رئیس کمیسیون اصل نود خواستار انتقال صنعت چاپ به زیر مجموعه وزارت صمت شدند و تاکید کردند: وزارت ارشاد، برای حمایت از صنعت چاپ، ابزارهای لازم را در اختیار ندارد.

روز گذشته (دوشنبه، ۲۹ آبان ماه) روسای اتحادیه های چاپ کشور در دیدار و نشستی با حجت الاسلام نصراله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به بیان مشکلات و مطالبات صنعت چاپ پرداخته و خواستار نگاه صنعتی مسئولان دولتی به چاپ شدند.

در این دیدار روسای اتحادیه ها با بیان اینکه در تلاش هستیم صنعت چاپ زیر مجموعه وزارت صمت قرار گیرد؛ تصریح کردند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از چاپ ابزارهای لازم را در دست ندارد و منابع اندکی که در این وزارتخانه به بخش صنعت چاپ اختصاص می‌یابد؛ بیشتر در حوزه کتاب و نشریات هزینه می‌شود. در واقع اگر وزارت ارشاد اصرار بر ماندن صنعت چاپ در زیرمجموعه های آن وزارتخانه را دارد، باید زیرساخت های لازم جهت نگاه صنعتی به چاپ را فراهم کند.

حاضرین در این نشست با تاکید بر انتقال چاپ به زیر مجموعه وزارت صمت، افزودند: در صورت انتقال، مشکل تامین ارز برای نوسازی و بهسازی ماشین آلات ، قطعات‌یدکی و مواد اولیه چاپ تا حدود زیادی برطرف می شود و چاپ نیز همانند دیگر صنایع می تواند از امتیازات صنعتی وزارت صمت، بهره مند گردد.

همچنین در این نشست، موضوع معافیت چاپخانه ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز مطرح شد که روسای اتحادیه ها به نحوه محاسبه مالیات صنف چاپخانه داران نیز اشاره کرده و گفتند: متاسفانه رقم مالیات بر ارزش افزوده بعضا بر اساس مالیات عملکرد محاسبه می گردد که این محاسبه کارشناسی شده نیست و موجب تعطیلی تعدادی از چاپخانه های فعال در سطح کشور شده است.

به گفته حاضرین در این نشست، مشکلات مربوط به قراداد پیمان در سازمان تامین اجتماعی، مشاغل سخت و زیان آور، ضرورت اصلاح اینتا کد، در نظر گرفتن ضایعات به عنوان هزینه و… از دیگر موضوعاتی بود که در دیدار با رئیس کمیسیون اصل نود مجلس مطرح و مورد بحث قرار گرفت و مقرر گردید تمام خواسته های صنعت چاپ طی نامه ای به کمیسیون اصل نود و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارسال گردد.

گفتنی ست؛ پس از پایان این نشست، روسای اتحادیه‌های چاپ کشور در محل اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، در جلسه‌ای نسبت به موضوعات مبتلابه صنعت چاپ بحث و تبادل‌نظر کرده و این هم‌اندیشی تا ساعات پایانی ادامه داشت و پس از آن در ضیافت شامی که به افتخار میهمانان از طرف اتحادیه چاپخانه‌داران تهران ترتیب داده شده بود ، شرکت نمودند.

بیشتر بخوانید . . .