اردیبهشت ماه در صنف ما چه خبر؟

مروری بر مهمترین رویدادهای دو صنعت بسته‌بندی و چاپ و صنایع وابسته به آن در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲

رضا اسعدی نظرلو


اطلاعات مندرج در بسته‌بندی محصولات در قم صحت سنجی می‌شود

مدیرکل استاندارد قم گفت: در راستای گسترش نظارت و صیانت از ایمنی، سلامت و حقوق مردم، اطلاعات مندرج بر روی بسته‌بندی محصولات دارای استاندارد اجباری تولید شده در واحدهای صنعتی استان را صحت سنجی می‌کنیم.

محمد هادی سماواتی پیرامون این موضوع بیان داشت: در همین رابطه درج اطلاعات عام ناخوانا در ارتباط با فرآورده اعم از نام، ویژگی، برند، اجزای متشکله، تاریخ تولید و انقضا محصول مورد توجه است.

وی افزود: همچنین در این راستا به شرایط خاص عرضه و نگهداری، نوع بسته‌بندی، شکل یا تصویر، جرم یا وزن خالص، نوع عرضه در بازار و سایر اطلاعات هویتی محصول توجه می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که درجریان بازرسی‌ها مواردی همچون درج مقدار یا کمیت ناصحیح، عدم همکاری برای برنامه بازرسی، عدم توجه به بخش‌نامه‌های مربوطه و وصول شکایات، اداره‌کل استاندارد قم بر اساس قوانین با متخلفان اقدام‌های لازم از صدور اخطار کتبی تا ارسال پرونده به کمیته ویژه برای اعمال ضوابط و سایر موارد را انجام خواهد داد.

سماواتی گفت: بازرسان اداره‌کل استاندارد قم به صورت منظم و مستمر بر نحوه فعالیت واحدهای تولیدی مشمول استاندارد اجباری نظارت دارند تا محصولات تولید شده در این واحدها دارای شرایط لازم برای عرضه به بازار باشد.

وی تاکید کرد: کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند باید سطح مطلوبی از کیفیت را داشته باشند و در همین ارتباط از همه ظرفیت‌های قانونی برای برخورد با واحدهایی که شرایط تعیین شده را رعایت نمی‌کنند،‌ استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: همراهی مردم درمصرف کالاهایی که علامت استاندارد دارند، به طور حتم موجب تقویت شاخص‌های استاندارد در استان قم خواهد شد و تولیدکنندگان برای موفقیت در جلب رضایت مردم و فروش بیشتر محصولات خود در بازار، توجه بیشتری به این موضوع نشان می‌دهند.

گفتنی‌است ۴۱۹ واحد تولیدی و یک‌هزار و ۸۷ محصول در این استان مشمول استاندارد اجباری است؛ در بخش صنعت قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

 

کارگاه پیش‌بسته‌بندی و اوزان‌شناسی در سازمان استاندارد

حسن خانه زر در حاشیه آغاز کارگاه آموزشی کشوری الزامات کمیت در پیش بسته بندی ها و اوزان شناسی در کرج گفت : از سال گذشته سازمان ملی استاندارد با جدیت به موضوع نظارت کمی بر تولیدات واحدهای تولیدی کشور ورود کرد که نظارت های میدانی از واحدهای تولیدی کشور ۴۱ درصد کم فروشی را نشان داد.

وی گفت : با اقدامات عملیاتی و پایش های مستمر اکنون این رقم به زیر ۳۰ درصد رسیده است و تلاش می شود با فعالیت های تبیینی واحد های تولیدی پیشران مقابله با کم فروشی باشند .

خانه زر بیان کرد: با توجه به برنامه ها و سیاست های سازمان ملی استاندارد ایران که بحث حق الناس و رعایت حقوق مردم مطرح است مرکز اندازه شناسی اوزان و مقیاس ها برابر تکالیفی که داشته در خصوص پایش کمیت فرآورده های پیش بسته بندی از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: در این خصوص اقداماتی صورت گرفته و برگزاری کارگاه آموزش سراسری کارشناسان سازمان ملی استاندارد در همین راستا است تا بتوان با این دوره آموزشی که حالت تبیینی دارد واحد های تولیدی را به رعایت استاندارد های مطلوب و ایجاد بازار رقابتی در داخل کشور و خارج ملزم کنیم .

خانه زر گفت: ما برای پایش کمیت، ۲ استاندارد ملی به شماره ۱۶۳۸۱ و ۲۱۷۵۹ داریم که این ۲ استاندارد برابر تکالیف دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران و تاکیدات رییس جمهور در خصوص مقابله با کم فروشی پیش خواهد رفت.

رییس مرکز ملی اندازه شناسی و اوزان سازمان ملی استاندارد ایران افزود: امروز در برنامه کاری سازمان ملی استاندارد و مرکزاندازه شناسی این سازمان بحث حذف «رواداری» از برچسب گذاری و بسته بندی ها با هدف پیشگیری از کم فروشی مطرح است که اتفاق بزرگی در صنعت کشور رخ خواهد داد.

وی گفت: برای تحقق این مهم ابلاغیه ای در سراسر کشور صادر شده و مهلت قانونی به واحدهای تولیدی برای رعایت الزامات فروش داده شده است.

کارگاه آموزشی الزمات کمیت و اوزان شناسی از امروز شنبه به مدت سه روز با حضور کارشناسان ادارات کل استاندارد سراسر کشور زیر نظر کلوس هلموت استاد اوزان شناسی آلمانی در سالن اجتماعات سازمان ملی استاندارد ایران مستقر در کرج آغاز شد.

سی ام اردیبهشت ماه روز جهانی اوزان شناسی نام گرفته است.

 

بسته‌بندی صادراتی حلقه مفقوده سیر همدان

سیر یک محصول راهبردی و با کیفیت جهانی در همدان است که ثبت جهانی آن به حل مشکلات فعلی سیرکاران از کشت و برداشت استاندارد، صادرات، بسته بندی و توسعه این محصول، اشتغالزایی و توسعه کشاورزی در این منطقه کمک بزرگی می کند.

نبود کارخانه فرآوری، صنایع تبدیلی و سردخانه و بسته‌بندی برای نگهداری و بالا بردن ضریب کیفیت و صادرات این محصول کمبود فاحش شرکت‌های صادراتی و ضعف بازاریابی در کشورهای هدف از جمله چالش ها و مشکلات سیرکاران همدانی و فرآیند زنجیره از تولید تا توزیع سیر در استان پر ظرفیت و مستعد کشاورزی همدان محسوب می شود.

۲ هزار نفر عضو انجمن سیرکاران همدان هستند که فحوای کلام و خواسته بسیاری از انها نیز سامان بخشیدن به وضعیت صادراتی این محصول و همچنین ایجاد زیرساخت های لازم از جمله در حوزه صنایع تبدیلی است و البته برخی از این افراد هم از کم توجهی مسئولان و متولیان نیز گلایه دارند.

با توجه به بروز خشکسالی و تنش آبی ناشی از کاهش نزولات جوی به ویژه در بخش کشاورزی، توسعه کاشت سیر به عنوان محصولی کم آب بر با خواص دارویی منحصر به فرد باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان بخش کشاورزی به خصوص در شهرستان همدان قرار گیرد.

یکی از کشاورزان روستای سولان صادرات را عمده مشکلی که در خصوص سیر برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه در زمینه صادرات اقدامی صورت نگرفته است، شاید محصول ما کم و بیش به سمت افغانستان و پاکستان کشورهای شرق صادر می شود اما ما نیاز داریم بازار بزرگی به سمت اروپا داشته باشیم و اگر پای سیر همدان به بازارهای اروپا باز شود اشتغالزایی بزرگی برای استان همدان ایجاد خواهد شد.

نعمتی افزود: متاسفانه هیچگونه همکاری با سیرکاران صورت نمی گیرد و کشاورزان و کاسبان منطقه ما دستشان به جایی بند نیست و به حالت سنتی کار خود را انجام می دهند.

وی ادامه داد: الان در سردخانه های استان و سایر شهرها سیر سال گذشته انبار شده است و بیشتر سیرکاران متضرر شده اند، چرا سیر سال گذشته نباید به فروش برود؟

این کشاورز، فقدان بسته بندی مناسب را از دیگر عوامل صادر نشدن سیر اعلام کرد و گفت: بسته بندی های کنونی از سال ها پیش تغییر نکرده و وضعیت کنونی برای صادرات مطلوب نیست و سیر با بسته بندی شکیل و به روز می تواند در بازار های اروپایی حرفی برای گفتن داشته باشد.

نعمتی با اشاره به اینکه پساب سیر در کارخانجات صنایع تبدیلی دارای بوی نامطبوعی است که در فصل تابستان و گرمای هوا تشدید می شود ادامه داد: محیط زیست، کارخانجات مجاور و شرکت شهرک های صنعتی همیشه از این موضوع شکایت دارند و چوب لای چرخ صنیع تبدیلی سیر می گذارند که با جانمایی محل اختصاصی و دفع صحیح پساب و فاضلاب مشکل حل می شود و می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی، واسطه گری و دلالی در بازار خرید و فروش سیر را از عمده مشکلات این حوزه برشمرد و افزود: کشاورزان برای پرورش سیر از صفر تا صد زحمت می کشند در حالیکه دلالان این محصول را ارزان از کشاورز خریداری می کنند و سودهای هنگفت نصیب آنها می شود.

مدیرعامل تعاونی سیرکاران استان همدان با بیان اینکه کیفیت سیر همدان در دنیا حرف اول می‌زند گفت: سیر همدان یک برند است اما زیرساخت صادرات آن وجود ندارد.

سعید میرزایی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی متقاضی سیر همدان هستند افزود: ۳۰ درصد سیر همدان به صورت سنتی فرآوری می‌شود و زیرساختی در زمینه فرآوری و صادرات آن نداریم.

وی با بیان اینکه ۹۰ صنعت مرتبط با سیر در همدان مجوز دارد گفت: مصرف کل این صنایع سه هزار تُن است در حالیکه باید به صورت تخصصی صنایع تبدیلی سیر ایجاد شود.

مدیرعامل تعاونی سیرکاران استان همدان خواست که احداث شهرک سیر و دادن مجوز اسلایس و پودر روغن گیری سیر به تعاونی سیرکاران همدان در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

میرزائی گفت: سیر ارزآوری خوبی داشته و از طرفی محصول کم‌آب‌بری است اما متأسفانه در سال گذشته برای صادرات آن هیچ حرکتی نشده و سیر روی دست کشاورزان مانده است.

وی با اشاره به مشکلات صادرات سیر، اظهار داشت: فقدان بسته‌بندی مناسب و به‌روز سیر از مشکلات پیش روی صادرات این محصول است.

آنگونه که سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده شمار واحدهای فعال صنایع تبدیلی در این استان به لحاظ کمیت کم نیست اما اینکه توازن و توزیع این واحدها در زمینه همه محصولات راهبردی و استراتژیک به طور نسبی رعایت شده است یا نه سئوالی است که بی پاسخ مانده است و شاید همین ضعف یعنی توزیع نامناسب و ناآشنایی برخی سیرکاران در فرآیند بسته بندی هم دلیلی بر بروز چالش و مشکلات فراروی سیرکاران برای موضوع صادرات این محصول بشمار می رود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان می گوید: ۴۵۱ واحد صنایع تبدیلی در استان با تولید چهار میلیون و ۳۰۹ هزار و ۷۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال است این در حالی است که از این تعداد ۱۳۷ مورد آن در شهرستان ملایر است که نبع تولید انگور و کشمش است و بدون شک تعداد واحدهای صناعی تبدیلی این شهرستان به نسبت همدان و منطقه جغرافیایی “سولان” منبع اصلی تولید سییر قابل قیاس نیست.

وی ادامه داد: شهرستان بهار نیز با ۱۲۴ واحد بهره بردار و ۸۶۵ هزار و ۱۹ تن تولید محصولات تبدیلی و اشتغال به کار ۲ هزار و ۶۳۲ نفر در رتبه دوم قرار دارد.

 

سود شیرین قنادی‌ها، با جعبه یا بی‌جعبه؟

این موضوع از زمانی بیشتر مطرح شد که مدیرکل استاندارد خراسان رضوی در مصاحبه ای اعلام کرد که مطابق بررسی های صورت گرفته در بازار، ۸۰ درصد شیرینی فروشی های استان، خالص فروشی شیرینی را رعایت نمی کنند.

محمد سجادی گفت که اداره کل استاندارد طی سال گذشته در راستای بررسی وزن بسته بندی کالاها و اقلام خوراکی به عنوان یکی از استانداردهای اجباری، برنامه مدون و ملی را پیگیری کرده است و عدم خالص فروشی به عنوان مصداق کم فروشی کالا و اقلام خوراکی محسوب می شود.

وی بیان کرد: خالص فروشی در قنادی ها به دلیل فروش ظرف و جعبه شیرینی و محاسبه وزن آن به قیمت کالا (شیرینی) مصداق کم فروشی است و طبق بررسی ها، قیمت هر کیلوگرم جعبه ۵۰۰ هزار ریال است اما قیمت هر کیلوگرم شیرینی به طور میانگین یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است یعنی خریدار شیرینی برای جعبه، معادل قیمت شیرینی و سه برابر قیمت واقعی آن می پردازد.

این موضوع اعتراض اتحادیه صنف شیرینی فروشان مشهد را در پی داشته است به طوری که رییس این اتحادیه در این خصوص گفت: خالص فروشی شیرینی چه معنایی پیدا می کند وقتی که هزینه بسته بندی در همه کالاها لحاظ می شود؟

محمد فرزانی افزود: برای یک کیلوگرم شیرینی، ۱۲۰ گرم جعبه در نظر گرفته می شود که اداره کل استاندارد نیز این میزان را تایید کرده است، این صنف برای حفظ حقوق مصرف کننده و تولیدکننده، هزینه جعبه را در قیمت تمام شده شیرینی گنجانده است.

وی قیمت تمام شده شیرینی را نرخی مشخص دانست و گفت: مواد اولیه شیرینی از جمله شکر، روغن، کره، آرد، پودر کاکائو و سایر اقلام نرخ معینی دارد و قیمت تمام شده شیرینی به اضافه هزینه های جانبی آن مانند دستمزد کارگر در قیمت نهایی لحاظ می شود، در هر صورت ما جعبه شیرینی را رایگان نمی خریم که آن را برای مردم رایگان حساب کنیم.

رییس اتحادیه صنف شیرینی سازان مشهد گفت: بعضا قیمت جعبه ها از قیمت خود شیرینی گرانتر درمی آید، مثلا قیمت جعبه ۱۰۰ گرمی برای شیرینی فروش ۲۰ هزار تومان تمام می شود، آیا نباید این نرخ را در قیمت تمام شده شیرینی محاسبه کرد؟

فرزانی اضافه کرد: اداره کل استاندارد مدعی است که صنف شیرینی‌ساز “کم‌فروشی” می‌کند، که این موضوع را متوجه نمی شویم، منظور از خالص فروشی را هم نمی دانیم، آیا ما باید هزینه بسته بندی را از مردم بگیریم یا نگیریم، به هرحال ما نیز برای خرید جعبه هزینه کرده ایم.

فرزانی با اشاره به وجود حدود هزار و ۲۰۰ واحد صنفی شیرینی در مشهد گفت: به طور میانگین به ازای هر واحد صنفی تولید شیرینی در این شهر برای ۱۲ نفر اشتغال ایجاد شده است اما تعداد کارگران واحدهای بزرگ و صادراتی از ۱۰۰ نفر هم فراتر می‌رود.

سخنان رییس اتحادیه صنف شیرینی سازان مشهد در حالی مطرح می شود که برخی از خریداران شیرینی هم از نرخ بالای جعبه های شیرینی گلایه داشته و این اقدام قنادی ها را اجحاف در حق مشتری می دانند.

“مجید خسروی” یکی از شهروندان مشهدی در این باره به خبرنگار ما گفت: برخی از جعبه های شیرینی، فانتزی با نقش و نگار خاص هستند که همراه با کیک یا شیرینی به مشتری فروخته می شوند و وقتی شیرینی فروش هزینه آن را با مشتری محاسبه می کند، نرخ بسیار بالایی دارد.

وی افزود: شیرینی فروشان به مشتریان نمی گویند که هزینه جعبه را با شیرینی حساب کرده اند و عمده مشتریان هم از این موضوع مطلع نیستند و وقتی هزینه را پرداخت می کنند، می بینند که با نرخ اعلام شده برای شیرینی، چندان همخوانی ندارد، از سویی هم نمی توان همه انواع شیرینی یا کیک ها را بدون جعبه خرید، چون شکل خوبی ندارد.

پرنیان عباسپور، یک شهروند دیگر به خبرنگار ما گفت: وقتی نانوایی ها هزینه پلاستیک را از ما می گیرند، نمی توان از شیرینی فروشان انتظار داشت که هزینه جعبه را از ما نگیرند، اما بهتر است جعبه مانند شیرینی نرخ مشخصی داشته باشد.

براساس قانون نظام صنفی، اصناف در نرخ گذاری اولویت بندی شده اند و صنف شیرینی سازان در زمره گروهی از اصناف به شمار می روند که نرخنامه آنها توسط کمیسیون نظارت استان به ریاست مدیرکل صنعت، معدن و تجارت تایید و تصویب می شود و خبرنگار ما در این راستا نظر مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد را جویا شد.

امیر دلداری گفت: در آنالیز نرخ پیشنهادی که اتحادیه صنف شیرینی سازان برای تایید و تصویب آن در کمیسیون نظارت استان به اتاق اصناف ارایه می دهد، قیمت جعبه شیرینی لحاظ نشده است، به همین سبب شیرینی فروشان نرخ جعبه را با نرخ شیرینی محاسبه کرده و به خریدار عرضه می کنند.

وی اظهار داشت: براساس قانون نظام صنفی، شیرینی های پرمصرف در اولویت دوم نرخگذاری قرار دارند، به این معنا که آنالیز پیشنهادی اتحادیه شیرینی فروشان برای نرخ شیرینی به اتاق اصناف ارسال می شود، اتاق اصناف پس از بررسی اولیه آن را به انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان ارایه می دهد و این انجمن پس از بررسی و تایید، برای تصویب نهایی آنرا به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ارسال می کند که در صورت تایید و تصویب نهایی، این نرخ قابلیت اجرا پیدا می کند.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: شیرینی های کم مصرف در اولویت سوم نرخگذاری قرار می گیرند به این معنا که قیمت شیرینی راسا توسط واحد صنفی تعیین می شود و مسوولیت گران فروشی یا کم فروشی یا تخلفات دیگر برعهده خود واحد صنفی است.

دلداری اظهار داشت: با این حال برای شیرینی های پرمصرف، هزینه جعبه در نرخنامه محاسبه نشده است، بعضا قیمت جعبه ها بسیار بالا است و شیرینی ساز در صورت عدم دریافت هزینه آن از مشتری، متضرر می شود لذا باید این موضوع را نیز در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: پیشنهاد ما برای این موضوع آن است که صنف شیرینی سازان، شیرینی را به قیمت خالص به مشتری فروخته و قیمت جعبه را نیز به صورت مجزا در فاکتور لحاظ کند و اکنون در خصوص موضوعی که از سوی اداره کل استاندارد خراسان رضوی مطرح شده است، این پیشنهاد در حال بررسی است.

 

۸۰ درصد شیرینی فروشی های خراسان رضوی خالص فروشی را رعایت نمی کنند

محمد سجادی افزود: اداره کل استاندارد طی سال گذشته در راستای بررسی وزن بسته بندی کالاها و اقلام خوراکی به عنوان یکی از استانداردهای اجباری، برنامه مدون و ملی را پیگیری می کند و موضوع خالص فروشی به عنوان مصداق کم فروشی کالا و اقلام خوراکی محسوب می شود.

وی ادامه داد: خالص فروشی در قنادی ها به دلیل فروش ظرف و جعبه شیرینی و محاسبه وزن آن به قیمت کالا (شیرینی) مصداق کم فروشی است و طبق بررسی ها قیمت هر کیلو جعبه ۵۰۰ هزار ریال است اما قیمت هر کیلو شیرینی به طور میانگین یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است یعنی خریدار شیرینی برای جعبه معادل قیمت شیرینی و سه برابر قیمت واقعی می پردازد.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت:خالص فروشی علاوه بر قنادی ها در واحدهای عرضه پروتئین بسته بندی و آجیل نیز رعایت نمی شود و خریداران در واحدهای پروتئینی سه برابر و در فروشگاه های آجیل نیز تا چهار برابر وزن بسته بندی هزینه پرداخت می کنند یعنی وزن بسته بندی پلاستیکی برای آنها به قیمت گوشت و پسته و آجیل محاسبه می شود.

سجادی افزود: البته این ادعا مطرح است که صنف شیرینی فروش، برای محاسبه وزن بسته بندی، قیمت نهایی محصول را کاهش داده است که آنالیز قیمتها نشان می دهد این موضوع صحیح نیست.

وی اضافه کرد: قیمت نهایی در قنادیها فقط مربوط به شیرینی است با این حال با فرض این که قیمت و وزن بسته بندی در آنالیز قیمت نهایی شیرینی لحاظ شده باشد این سوال مطرح است این نوع قیمت گذاری، برای شیرینی با قیمت کیلویی یک میلیون ریالی است یا مثلا ۲ میلیون ریالی؟ لذا این نوع قیمت گذاری برای خریدار مبهم و نادرست است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت: مطابق تکالیف قانونی استاندارد، کم فروشی و عدم رعایت استاندارد اجباری در این خصوص توسط واحد صنفی اگر کمتر از نیم درصد وزن کالا باشد، مشمول تذکر است اما اگر کم فروشی در واحد صنفی بیش از نیم درصد وزن کالا باشد متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی می شود.

هزار و ۶ قلم کالا و خدمات در کشور مشمول استاندارد اجباری است و هم اکنون هزار و ۹۵۳ واحد تولیدی و خدماتی در خراسان رضوی پروانه استاندارد دارند و برای ۲ هزار و ۷۳۲ محصول و خدمت نیز پروانه استفاده از نشان استاندارد اجباری صادر شده است.

 

گیلان با ۳۰۰ واحد تولیدی قطب اول صنایع سلولزی کشور است

تیمور پورحیدری گفت: درحال حاضر نیاز اولیه مجتمع‌های پتروشیمی و سایر کارخانجات کاشی، سرامیک و پالت کشور توسط واحدهای صنعتی این استان تامین می‌شود.

وی افزود: گیلان برای تامین مواد اولیه در سالیان اخیر در زارعت چوب از استانهای پیشرو بوده و در حوزه جنگلها و منابع طبیعی بیشترین عملکرد را با حمایت صنایع بزرگ استان داشته است.

وی تصریح کرد: در این استان پنج کارخانه بزرگ ام. دی. اف، نئوپان و ۲ کارخانه بزرگ در صنعت بسته بندی کاغذ و ۲ واحد بزرگ و شاخص پالت سازی وجود دارد.

پورحیدری اضافه کرد:صنایع سلولوزی شامل واحدهای تولیدی نئوپان، ام دی اف، کاغذ قهوه‌ای (بسته‌بندی مقوا یا کرافت)، انواع کارتن و پالت سازی و صنایع سلولوزی بهدلشتی می شود که تعداد این واحد ها در این استان حدود ۳۰۰ واحد تولیدی است.

وی یادآور شد: در حوزه نئوپان نیز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب بطور واقعی ام دی اف و نئوپان تولید می کنیم. در تولید کاغذ نیز سالانه در این استان حدود ۸۰ هزار تن کاغذ بسته بندی یا کرافت تولید می‌شود.

 

حمایت اتحادیه چاپ تهران از فاطمی امین

در این نامه آمده است: با توجه به دغدغه‌های جناب سید رضا فاطمی امین وزیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی که منجر به پدید آمدن روزنه امید و رضایت در میان فعالان این صنعت شده است؛ از جنابعالی درخواست می‌شود با اعطای رأی اعتماد دیگری به ایشان امکان ابقای وزیر صنعت، معدن و تجارت در سمت فعلی فراهم شود تا بدین‌وسیله پویایی و احیای صنعت چاپ از مسیر سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های حمایتی وزارت صمت که در طول یک سال گذشته ایجاد شده است امکان‌پذیر شود.

 

6 کارخانه بسته‌بندی ماهی قزل‌آلا در چهارمحال و بختیاری

محمد کریمی افزود: چهارمحال و بختیاری با آب و هوایی سرد و خشک و دارا بودن منابع آبی شامل چشمه‌ها، قنوات، چاه‌های کشاورزی، رودخانه‌های دائمی، تالاب‌ها و سدهای مخزنی کشاورزی و برقابی، شرایط آب و هوایی مناسبی برای تکثیر و پرورش ماهیان سردابی و به خصوص ماهی قزل‌آلای رنگین کمان دارد و همین شرایط سبب شده تا این استان در بیش از یک دهه اخیر به عنوان یکی از قطب‌های اول تولید ماهیان سردابی کشور معرفی شود.

وی ادامه داد: علاوه‌بر ۴۰۰ مزرعه پرورش ماهی، حدود ۴۰ مزرعه تکثیر و تولید بچه ماهی که منجر به تولید بیش از ۳۰ میلیون قطعه ماهی می‌شود نیز از دیگر پتانسیل های این استان به شمار می‌رود.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت ۶ کارخانه در زمینه فرآوری و بسته‌بندی ماهی قزل‌آلا، اظهار داشت: این واحدها ظرفیت بسته‌بندی و فرآوری حدود ۱۵ هزار تن ماهی را دارد که بیشتر این محصولات به کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس صادر می‌شود.

چهارمحال و بختیاری علاوه‌بر شرایط طبیعی مناسب برای رونق صنعت شیلات، دارای یکی از بزرگترین کارخانه تولید خوراک آبزیان کشور است.

 

۱۴۰ هزار تن ظرفیت تولید کاغذ در کشور داریم

«ابوالفضل روغنی» در نشست بررسی راهکارها و رفع موانع تحقق شعار سال با بیان اینکه تولید کاغذ یکی از شاخصه‌های اثرگذار در مقوله توسعه یافتگی است، اظهار داشت: ۳۸۰ میلیون تن تولید میزان کل تولید کاغذ در جهان است و از این میزان سهم ایران سرانه مصرف ۲۲ کیلوگرمی در سال است که این استاندارد در اروپا ۵۸ کیلوگرم و در آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی ۱۸۰ هزار کیلوگرم به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف دستمال کاغذی نیز در سرانه کاغذ محاسبه می شود،‌ تاکید کرد: سرانه مصرف این محصول در کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است و مصرف در بخش بسته بندی در این به ۹۰۰ هزار تن می رسد.

روغنی خاطرنشان کرد: برای کاغذ تحریر کشور در روند ۱۰ ساله ۲۸۰ تا ۳۸۰ هزار تن واردات داشتیم و مصرف کاغذ روزنامه از ۱۳۰ هزار تن به ۸ تا ۱۰ هزار تن رسیده است و این روند نزولی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به دنبال خودکفایی در تولید کاغذ تحریر است، تصریح کرد: در این مسیر نخست باید میزان دقیق مورد نیاز کشور مشخص شود تا به تولید برسیم؛ در حال حاضر برای تولید کاغذ در کشور ۱۴۰ هزار تن ظرفیت سازی انجام شده است که با بازگشت شرکت های تولیدی دیگر به مدار تولید نباید واردات با ارزهای ارزان رخ دهد.

روغنی تاکید کرد: اگر بخواهیم با تمام توان کشور تولید کاغذ را انجام دهیم و به ارقام قطعی برسیم نیاز به حمایت دولت داریم که یکی از آنها ندادن مجوز به واردات با ارزهای ارزان قیمت است، از سوی دیگر در تولیدات کاغذ ۹ درصد ارزش افزوده محاسبه می‌شود اما به واردات تعلق نمی گیرد.

وی با بیان اینکه در تولید خمیر کاغذ نیازهایی به واردات وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای تنظیم بازار این محصول نیاز به واردات وجود دارد زیرا با انحصار در تولید نیز مخالف هستم اما اصل حمایت دولت باید از تولید داخل باشد زیرا این روند اشتغال ایجاد می کند و امنیت اقتصادی مردم را به دنبال دارد.

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه یکی از دلایل پایین بودن نرخ بهره وری در تولید کاغذ مشکلات زیرساختی است، اظهار داشت: باید زیرساخت های برق، گاز و آب مورد توجه قرار بگیرد تا به دلیل کمبود هر یک از این انرژی‌ها دچار توقف در تولید نشویم.

وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم به تولید کاغذ توجه شده است و اراده تغییر نیز وجود دارد تا بتوانیم به بهبود شرایط به خودکفایی در تولید برسیم اما برای این اتفاق باید موانع بسیاری را رفع کنیم که نیاز به حمایت دولت دارد و با تعامل سازنده می‌توانیم در جهت رفع آنها قدم برداریم.

روغنی با بیان اینکه برای صادرات نیاز به تسهیل گری دارد، تصریح کرد: ۸۰ هزار تن کاغذ بسته بندی به بازارهای عراق و افغانستان صادرات داریم پیش از این نیز به کشورهای اروپایی و ترکیه نیز این محصول را ارسال می کردیم که ارزآوری بسیاری نیز به دنبال داشت.

 

سود کشاورزان خوزستان در توسعه صنایع بسته‌بندی است.

سیدعلی اکبر حسینی محراب در شورای اشتغال خوزستان که در محل استانداری برگزار شد اظهارکرد: تنها مشکل ایجاد اشتغال، پرداخت تسهیلات نیست بلکه داشتن طرح، اندیشه و ایده مهم است بنابراین تمامی ارگان‌های مربوطه باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به وجود ظرفیت های لازم برای راه اندازی کارخانه قطعه سازی در استان افزود: استان خوزستان می تواند سهمی در صنعت خودروسازی داشته باشد لذا سازمان صمت باید در این خصوص ظرفیت سنجی و مطالعات لازم را انجام دهد.

حسینی محراب همچنین بر اهمیت جایگاه کشاورزی و صنایع بسته بندی در امر اشتغال تاکیدکرد و گفت: اگر صنایع بسته‌بندی در خوزستان برقرار باشد، قطعا کشاورزان از این موضوع سود می‌برد.

وی افزود: اگر چرخه تجارت استان به بازار کشورهای حوزه خلیج فارس، ارمنستان و روسیه متصل شود، نتایج بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت لذا استان خوزستان باید در واردات ۴۰۰ میلیارد دلاری روسیه، نقش تاثیرگذارترین داشته باشد.

گفتنی است بر اساس سامانه رصد، در سال جاری باید بیش از ۶۳ هزار فرصت شغلی در خوزستان ایجاد شود.

 

خط تولید کاغذ مقوا با حضور رییس جمهور در دزفول افتتاح شد

محمد پویه، مدیرعامل شرکت کارتن محمد، در جریان افتتاح این خط تولید در محل شرکت کارتن محمد واقع در شهرک صنعتی شماره یک دزفول گفت: ماده اولیه ورق کارتن که صنعت کارتن و یک صنعت مادر است از سال ۱۳۴۲ در کاغذپارس هفت تپه راه اندازی شده بود پس از آن در استان خوزستان با این ظرفیت، شکل و تناژ مجموعه تولیدی کاغذ نداشتیم که اکنون این خط در شرکت کارتن محمد با تجهیزات به روز و پیشرفته فعال شده است.

وی افزود: راه اندازی خط تولید کاغذ مقوا در این شرکت زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر را به همراه داشته که تاکنون ۳۰ نفر جذب شده و بقیه نیروها به تدریج جذب خواهند شد.

مدیرعامل شرکت کارتن محمد با اشاره به اینکه با استخدام این افراد، تعداد نیروهای مشغول به کار در این شرکت به ۳۰۰ نفر خواهد رسید، بیان کرد: برای راه اندازی این خط تولید ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده که ۱۵ میلیارد آن از محل تسهیلات بانک توسعه تعاون و مابقی آورده شخصی است.

پویه اظهارکرد: در این خط تولید از کاغذ باطله، کاغذ تولید می‌شود که طی آن کاغذهای باطله با بازیافت به چرخه باز می‌گردند.

وی با بیان اینکه در گام دوم این خط تولید که سال آینده افتتاح می شود، کاغذ تحریر تولید خواهد شد، افزود: شرکت کارتن محمد بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ تن در سال ظرفیت صادرات دارد که محصولات این شرکت علاوه بر خوزستان و استان‌های همجوار به عراق نیز صادر می‌شوند.

شرکت کارتن محمد فعالیت خود را از سال ۸۰ در زمینه تولید کارتن آغاز کرده و طی این ۲۱ سال توانسته زنجیره خط تولید خود را به صورت کامل تکمیل کند.
۱۸ هزار تن کاغذ بسته بندی، ۲هزار و ۴۰۰ تن ورق کارتن، یکهزار و ۲۵۰ تن کارتن و ۷۰۰ تن جعبه در سال در شرکت کارتن محمد تولید می شود.

جشن احیای ۱۶۰ واحد تولیدی خوزستان روز پنجشنبه با حضور آیت الله ابراهیم رییسی، رییس جمهور کشورمان و تعدادی از اعضای هیات دولت به صورت نمادین در شهرک صنعتی شماره یک دزفول برگزار شد.

آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان صبح پنجشنبه همراه با ۱۱ وزیر و پنج معاون از طریق فرودگاه دزفول وارد خوزستان شد.

افتتاح ۷۰ کیلومتر از طرح مهم دوخطه کردن اهواز اندیمشک، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک، افتتاح طرح‌های آبرسانی به چند روستا و بازدید مانیتورینگ از پروژه آب غدیر، افتتاح پالایشگاه هویزه، دیدار با مردم اندیمشک و شادگان، دیدار با کارآفرینان، فعالان اقتصادی، مدیران استانی، فعالان فرهنگی از جمله برنامه‌های دومین سفر رییس جمهور به خوزستان است.

بیشتر بخوانید . . .