حضور 77 فعال صنعت ماشینسازی در نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران
ماشینسازان صنایع چاپ و بستهبندی با حضور پررنگ خود در بیست و نهمین نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران چهره این نمایشگاه را تغییر دادند. 77 ماشینساز داخلی که تعدادی از آنها دانشبنیان و تعداد قابل توجهی از آنها نیز عضو برنامه توسعه صنعت ماشینسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بودند حدود یک چهارم کل شرکتکنندگان این نمایشگاه را به خود اختصاص دادند.
این عدد جدا از تامینکنندگان صنعت ماشینسازی مانند تیغه، اتوماسیون، تسمه و نوار نقاله و یا ماشینآلات وارداتی است. اگر اینها را هم در آمار بیاوریم میتوان گفت ماشینآلات در برابر تنوع موضوعات سایر رشتههای چاپ و بستهبندی، بتنهایی اکثریت مطلق نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران را به خود اختصاص داد.
این در حالی است که ظرفیت ماشینسازی فعال در این زمینه حداقل 5 برابر این عدد است. با این حال بیست و نهمین نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران فرصت خوبی برای ارزیابی و بروزرسانی اطلاعات در زمینه ماشینآلات چاپ و بستهبندی بود.
در این میان نمایشگاه بیست و نهم که از نظر وزن صنعت ماشینسازی داخلی مثالزدنی بود یک نقطه سیاه هم داشت و آن عدم حضور هیچ یک از مسئولان دولتی ماشینسازی در این نمایشگاه بود.
علی رغم تاکید و دعوت مسئولان برگزاری نمایشگاه و بعضی تشکلهای مرتبط و حتی هماهنگی این امر در آخرین جلسه شورای هماهنگی تشکلهای ماشینسازی و دولت (به نقل از نماینده تشکلهای مرتبط در شورا) هیچ مسئولی از بخش ماشینآلات در دولت در هیچ ردهای برای بازدید به این نمایشگاه نیامد. با این حال نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران شاهد حضور شخص وزیر صمت و معاون صنایع او بود اما از صدر تا ذیل بخش ماشینآلات وزارت صمت خبری نشد.
چه بسیار ماشینسازانی که در چهار روز نمایشگاه چشم به راهروهای سالنهای نمایشگاه داشتند تا تشریففرمایی یکی از مسئولان دولتی مربوط به خود را ببینند و در این رابطه بارها از مجریان نمایشگاه و اصحاب رسانه چون ما پرسیدند. مشخص نیست به چه دلیلی این نمایشگاه و 77 ماشینساز آن مورد بیمهری و بیتوجهی مسئولان اداره ماشینسازی قرار گرفتند اما واضح است که بازنده این تصمیم بد همانا خود دولت است. زیرا با این بیتوجهی بیتوجیه که اتفاق افتاد بذر کدورت در دل ماشینسازانی که با قدم گذاشتن در ایجاد تشکل در حال بلوغ صنفی هستند کاشته شد. درست در زمانی که همراهی و همدلی دولت به عنوان چاشنی مهم این همگرایی عنوان شده بود.
بدیهی است ماشینسازان همچون گذشته مسئولانه و پر توان به کار خود مشغول هستند اما متولیان ماشینسازی در دولت برای بروزرسانی خود در این بخش و ارتباط و گفتگوی نزدیک با زیرمجموعه مربوطه همراه با دیدن ساختههای جدید ایشان باید تا یک سال دیگر صبر کنند.
گزارش از رضا اسعدی