مواد غذایی: بسته بندی در برابر ضایعات

منبع: اینترپک 2023

فیلم جدید PA/PE قابل بازیافت نیز برای غذاهای راحت مناسب است. (تصویر: allvac)

امروزه بسته بندی مواد غذایی بسیار فراتر از محافظت از هر محصول است. درست است که مهم‌ترین عملکرد، از لحظه بسته‌بندی در سراسر حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و خرده‌فروشی، اطمینان از این است که محتویات به صورت یک‌پارچه به خانه‌های شخصی برسد. اما طراحی و مواد نیز تأثیر زیادی بر تصمیمات خرید دارند، زیرا افراد بیشتر و بیشتری خواهان غذایی هستند که در بسته بندی پایدارتری عرضه شود.

با این حال، بدون هیچ گونه بسته بندی، اکثر غذاها نمی توانند حمل و نقل، ذخیره یا فروخته شوند و در حالت بسته بندی نشده، زودتر از موعد خراب می شوند. پوشش محافظ تأثیرات مضر مانند نور، اکسیژن یا رطوبت را دور نگه می دارد و از کثیفی یا آسیب جلوگیری می کند. ماندگاری طولانی‌مدت سهم معناداری در کاهش ضایعات مواد غذایی است.

در طول کل زنجیره ارزش آفرینی، سالانه بیش از 930 میلیارد تن مواد غذایی در جهان دور ریخته می شود. این رقم برگرفته از آخرین گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) است. جامعه سوئیسی Food Waste حتی تا آنجا پیش می رود که می گوید به طور متوسط یک سوم کل مواد غذایی در مسیر مزرعه تا بشقاب از بین می رود یا هدر می رود. بنابراین، بخشی از دستور کار 2030 سازمان ملل است که ضایعات سرانه غذا در سراسر جهان را تا سال 2030 به نصف کاهش دهد. نویسندگان گزارش شاخص ضایعات غذایی 2021 همچنین فرض می‌کنند که هشت تا ده درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی از مواد غذایی ناشی می‌شود که چنین نیست. مصرف شده است. بسته بندی می تواند به جلوگیری از این اتلاف کمک کند.

به دنبال “اهداف توسعه پایدار” سازمان ملل متحد، ابتکار صرفه جویی در غذا نیز است که در سال 2011 توسط Messe Düsseldorf، فائو و اینترپک تاسیس شد. هدف آنها ایجاد آگاهی عمومی برای این موضوع و توسعه استراتژی ها و راه حل های مقابله با همکاری با سیاست، جامعه و صنعت است. تمرکز ویژه بر نوآوری های صنعت بسته بندی است. و بنابراین، یک پروژه تحقیقاتی فعلی توسط SAVE FOOD به دنبال پاسخ به این سوال است که چگونه بسته بندی مواد غذایی زیست تخریب پذیر می تواند از ضایعات مواد غذایی یا از محصولات جانبی تولید مواد غذایی ساخته شود.

 

ترکیب حفاظت و پایداری

اما بسته بندی تنها برای افزایش تازگی و ماندگاری آن نیست. مصرف کنندگان به طور فزاینده ای خواستار بسته بندی سازگار با محیط زیست هستند. قرار است قابل بازیافت یا ساخته شده از مواد پایدار باشد، اما حفاظت بهینه را برای محصولات فاسد شدنی ارائه دهد. و این بدان معنی است که به ویژه بسته بندی مواد غذایی امروزه یک محصول واقعی با تکنولوژی بالا است. به عنوان مثال، شرکت allvac Folien GmbH یک بسته بندی مواد غذایی یازده لایه پلی آمید/پلی اتیلن ساخته است که کاملاً قابل بازیافت است و به همین دلیل گواهینامه معتبر در سراسر اتحادیه اروپا توسط موسسه cyclos-HTP اعطا شده است. «ارائه هیچ راه حل بسته بندی سازگار با محیط زیست دیگر یک گزینه نیست. فشار روی تولیدکنندگان مواد غذایی به سادگی بسیار زیاد است.» دکتر Andreas S. Gasse، مدیر عامل allvac Folien GmbH می گوید.

برای بسته بندی مواد غذایی ضد عطر، مواد مناسب فیلم های پلی آمیدی با جهت گیری دو محوره هستند که به عنوان مثال برای بسته بندی غذاهای روغنی، چرب یا غذاهای منجمد استفاده می شود. تقاضا برای این فیلم‌ها، که ویژگی‌های خاص خود را مدیون فرآیند کشش خاصی است، همچنان در حال افزایش است و تقاضا برای خطوط کشش فیلم مربوطه نیز افزایش می‌یابد. یکی از تولیدکنندگان چنین خطوطی، غرفه‌دار اینترپک، Brückner Maschinenbau، نیز بر کارایی بیشتر در هنگام تولید فیلم‌ها تمرکز دارد. از دیدگاه مهندسی مکانیک، این امر از طریق استفاده کمتر از منابع، مصرف کمتر انرژی و سیاست «ضایعات صفر» در تولید فیلم حاصل می‌شود. بروکنر اکنون مفاهیم تطبیقی را برای خطوط کارخانه ایجاد کرده است.

تقاضا برای خطوط کشش فیلم برای تولید فیلم هایی با جهت گیری دو محوره از پلی آمید در حال افزایش است. (تصویر: Brückner Maschinenbau)

 

با تماس با غذا بازیافت می شود

Greiner Packaging در حال حاضر از محلول‌های بسته‌بندی ساخته شده از 100 درصد مواد بازیافتی PET، به اصطلاح rPET استفاده می‌کند و می‌خواهد نشان دهد که بسته‌بندی مواد غذایی در آینده می‌تواند شبیه این باشد. گفته می شود با کمک ماده مقاوم در برابر حرارت rPET HTS، در آینده، PET بازیافتی حتی برای محصولاتی که نیاز به استریل شدن از طریق گرما دارند، قابل استفاده خواهد بود. سازنده بسته بندی همچنین یک ترکیب مقوا-پلاستیک خود جدا شونده ایجاد کرده است که قرار است بازیافت را آسان تر کند. این امر با بسته بندی مقوایی به دست می آید که یک فنجان پلاستیکی تولید شده با دیواره های نازک را تثبیت می کند و در طول فرآیند جمع آوری زباله به تنهایی از این فنجان جدا می شود. بنابراین مقوا و پلاستیک را می‌توان در طول اولین فرآیند جداسازی در جریان صحیح مواد طبقه‌بندی کرد، یعنی قبل از اینکه بسته‌بندی حتی به کارخانه بازیافت برسد.

مصرف کنندگان راه حل های بیشتری می خواهند که “کاهش، استفاده مجدد، بازیافت” را انجام دهند. (تصویر: بسته بندی گرینر)

بازیافت PET یک فرآیند قدیمی است و مواد بازیافتی را برای بسته بندی مواد غذایی جدید فراهم می کند. اما سایر پلاستیک‌ها نیز می‌توانند برای تولید بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده مجدد قرار گیرند. برای مثال، با پلی آمید بازیافتی شیمیایی Ultramid Ccycled، BASF امکانات جدیدی را برای توسعه بسته بندی پایدار به ویژه برای بخش کالاهای تازه ارائه می دهد. این گروه شیمیایی در حال بررسی فرصت های جدید برای استفاده از زباله های پلاستیکی در پروژه “ChemCycling” خود است و در حال توسعه بیشتر فناوری تجزیه در اثر حرارت است که برای به دست آوردن منابع جدید از زباله های پلاستیکی استفاده می شود که در غیر این صورت با انرژی بازیافت می شوند یا به محل دفن زباله فرستاده می شوند. یک فرآیند ترموشیمیایی به شرکای ما اجازه می‌دهد تا مواد خام بازیافتی را از پلاستیک‌های قدیمی بدست آورند که سپس به سیستم BASF وارد می‌شوند. با نگاه کردن به توازن جرم، می توان مواد خام را تا محصولات خاصی ردیابی کرد، به عنوان مثال Ultramid Ccycled. این به جایگزینی منابع فسیلی کمک می کند و گام مهمی به سوی اقتصاد دایره ای است. از آنجایی که پلاستیک های بازیافت شده شیمیایی با محصولات جدید از نظر کیفیت و ایمنی برابری می کنند، طیف پلاستیک های پایداری که می توان برای بسته بندی کالاهای تازه استفاده کرد در حال افزایش است.

فضای محافظ سازگار در داخل بسته بندی کیفیت میوه را برای مدت طولانی تری حفظ می کند. (تصویر: BASF)

 

خودکارسازی فرآیند بسته‌بندی

نه تنها تولیدکنندگان بسته بندی، بلکه تولیدکنندگان ماشین آلات نیز مدت هاست که با خواسته های جدید سازگار شده اند. به عنوان مثال، اخیراً تمام ماشین‌های Syntegon که برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شوند، می‌توانند مواد پایدار را نیز پردازش کنند. برای نمونه، نصب کارتن در حال حاضر سینی های کاغذی برای بیسکویت را به عنوان جایگزینی برای سینی های پلاستیکی معمولی تولید می کند. ماشین‌های کیسه‌های لوله‌ای عمودی نیز در حال پردازش پلاستیک و مواد مبتنی بر کاغذ هستند. آنها برای مثال کیسه های بالشی برای کالاهای یخ زده و کیسه های ایستاده یا کیسه های دودی برای غذاهای خشک تولید می کنند.

تمام دستگاه‌های Syntegon که برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شوند، اخیراً قادر به پردازش مواد پایدار هستند. (تصویر: Syntegon)

تغییر در خرده فروشی به سمت غذاهای الکترونیکی و نیاز در تمام طول سال به غذای تازه، تقاضاهای زیادی را برای انعطاف پذیری تولیدکنندگان و تولیدکنندگان ایجاد می کند. یکی از این راه حل ها از گروه شوبرت می آید و از ماشین های بسته بندی مبتنی بر ربات استفاده می کند. ربات ها توسط خود شرکت توسعه داده شده اند و اتوماسیون را با هماهنگی بهینه فرآیندهای بسته بندی امکان پذیر می کنند. آنها محصولات تازه مانند سوسیس یا محصولات پخته شده را مستقیماً از تولید می گیرند و در بسته بندی های اولیه مانند سینی ها، کاسه های مسطح یا کیسه های لوله ای قرار می دهند. اغلب ابزارهای خاصی لازم است که با شکل محصول سازگار شده و برای استفاده بهداشتی در صنایع غذایی مناسب است و شوبرت برای آن پرینتر سه بعدی Partbox خود را توسعه داده است. این به مشتریان اجازه می دهد تا قطعاتی را که در اسرع وقت آماده می شوند، درست در محل خود تولید کنند. به این ترتیب می توان قطعات معیوب را به سرعت تعویض کرد و مشتریان می توانند فرمت های جدیدی را برای محصولات تغییر یافته تولید کنند. شوبرت همچنین مواد چاپی مطابق پلاستیک Partbox Black را نیز عرضه می کند. مطابق با استانداردهای بهداشت مواد غذایی، خواص مکانیکی خوب و مقاومت بالایی در برابر دما دارد.

با پرینتر سه بعدی Partbox، تولیدکنندگان می توانند ابزار و قطعات یدکی را در محل خود تولید کنند. (تصویر: شوبرت)

علامت‌گذاری فیلم کمپوست پذیر بدون چاپ

به منظور ارائه راه حل های بهینه به شرکت ها برای کدگذاری و علامت گذاری بسته بندی مواد غذایی خود، در آکادمی لیزر دومینو در هامبورگ، کارشناسان این شرکت در حال تحقیق و آزمایش بر روی بسترهای جدید هستند. ما زمان زیادی را صرف تجزیه و تحلیل مواد بسته بندی جدید می کنیم. با توجه به الزامات قانونی جدید اروپا برای پلاستیک های بازیافتی، حدود 95 درصد از نمونه های بسته بندی مواد غذایی که باید آزمایش کنیم، پلاستیک های بازیافتی یا قابل بازیافت هستند. لیزرهای فیبر و فرابنفش ما راه حل های خوبی برای کدگذاری این بسترها ارائه می دهند. با این حال، ما متقاعد شده‌ایم که در سال‌های آینده، تقاضا برای محلول‌های کمپوست‌پذیر افزایش خواهد یافت. بنابراین، ما می‌خواهیم برای ارائه مشاوره‌ها و راه‌حل‌های مرتبط برای این مواد جدید به مشتریان خود آماده باشیم. با توجه به این تمرکز، تیم لیزر محصولات فیلم کمپوست پذیر NatureFlex توسط شرکت ژاپنی Futamura را از نظر مناسب بودن آنها برای کدگذاری لیزری آزمایش کرده است. لیزر بدون آسیب رساندن به یکپارچگی فیلم اصلی، تغییر ترکیب شیمیایی یا تأثیر بر خواص سد رطوبتی، یک کد واضح و سفید بر روی فیلم ایجاد می کند. روش کدگذاری بدون چاپ به مواد اضافی در بالای بستر قابل کمپوست نیازی ندارد، که باید گواهینامه برای بسته بندی نهایی را بسیار آسان تر کند.

واضح و واضح: کد QR که توسط لیزر بر روی یک فیلم کمپوست اعمال می شود. (تصویر: دومینو آلمان)

 

بدون بهداشت چاره‌ای نیست

تولیدکنندگان بسته بندی در صنایع غذایی موظف به رعایت مقررات قانونی سختگیرانه هستند که از جمله مواردی است که سطح بالایی از بهداشت را می طلبد. اما بهداشت چیزی فراتر از تمیز کردن و ضدعفونی کردن است. بسیاری از کاربردها، به عنوان مثال در بخش مواد غذایی، از هوای فشرده استفاده می کنند. اگر این ماده مستقیماً با غذا تماس پیدا کرد یا برای تمیز کردن استفاده می شود، نباید به میکروب آلوده شود. SMC Deutschland فیلتر جدیدی برای باکتری ها ایجاد کرده است که الزامات بهداشتی سختگیرانه صنایع غذایی را برآورده می کند. با عملکرد فیلتر 99.99 درصد، اطمینان حاصل می کند که می توان استانداردهای بین المللی مواد غذایی را رعایت کرد. این امر در مورد استفاده از هوای فشرده برای باز کردن یا باز نگه داشتن بسته بندی در حین پر کردن، برای تمیز کردن باقیمانده مواد غذایی، پودر یا خمیر، یا دمیدن نیتروژن به داخل بسته بندی برای جلوگیری از اکسید شدن غذا اعمال می شود.

فیلتر جدید باکتری ساخته شده توسط SMC Deutschland آلودگی را به شدت کاهش می دهد. (تصویر: SMC آلمان)

بیشتر بخوانید . . .