راه‌اندازی پایگاه قرنطینه چوبی و واردات 172 هزار تن چوب

ایانا: بخش خصوصی آمادگی دارد در بندر ترکمن و خواجه‌نفس، پایگاه قرنطینه چوبی را با همکاری دولت احداث کند. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت چوب با اعلام این خبر گفت: یکی از مسائلی که باعث ایجاد مشکلات زیادی در بخش تولیدات چوبی شده، واردات چوب است که به دلایل زیادی ازجمله سخت‌گیری‌های سازمان حفظ نباتات، شرایط دشواری برای واردات مواد اولیه چوبی به کشور ایجاد کرده است.

ایانا: بخش خصوصی آمادگی دارد در بندر ترکمن و خواجه‌نفس، پایگاه قرنطینه چوبی را با همکاری دولت احداث کند. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت چوب با اعلام این خبر گفت: یکی از مسائلی که باعث ایجاد مشکلات زیادی در بخش تولیدات چوبی شده، واردات چوب است که به دلایل زیادی ازجمله سخت‌گیری‌های سازمان حفظ نباتات، شرایط دشواری برای واردات مواد اولیه چوبی به کشور ایجاد کرده است. عبدالعظیم آقاجانی افزود: بخش خصوصی در نظر دارد به‌منظور احترام به حساسیت‌های سازمان حفظ نباتات و تسهیل فعالیت صنف فعالان چوب با هزینه بخش خصوصی اقدام به تشکیل پایگاه قرنطینه چوبی در منطقه بندر ترکمن یا بندر خواجه‌نفس که در منتهاالیه شرقی دریای خزر قرار دارد، کند. وی خاطرنشان کرد: این منطقه که در کرانه جنوب شرقی دریای خزر قرار دارد، جزو دورترین بنادر به منطقه جنگلی محسوب شده که در صورت تأیید سازمان حفظ نباتات برای ایجاد قرنطینه چوبی، بخش خصوصی می‌تواند پس از اقدام دولت برای تأسیس زیرساخت‌ها نظیر اسکله‌سازی برای پهلو گرفتن کشتی‌ها و همچنین لایروبی برای ایجاد مساحت جغرافیایی و فضای فیزیکی قرنطینه گیاهی و همچنین تأمین تجهیزات را بر عهده بگیرد. آقاجانی ادامه داد: این پیشنهاد پیش از این در همایش مدیریت پایدار جنگل به وزارتخانه‌های ذی‌ربط و همچنین سازمان حفظ نباتات داده شده است.
واردات 630 هزار مترمکعب چوب به کشور
وی تصریح کرد: تا پایان شش ماهه نخست سال جاری، 171 هزار و 468 تن به ارزش 86 میلیون و 667 هزار و 626 دلار وارد کشور شده است که این مواد اولیه در استفاده از کاغذ اوراق فشرده و همچنین تخته و الوار کاربرد دارد.
آقاجانی یادآور شد: از این مقدار 97 درصد تخته و الوار بوده است که نمی‌تواند در مصارف صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار گیرد و صنایع چوبی برای فعالیت‌های خود نیازمند واردات چیپس چوب یا چوب‌های گرد هستند که با سخت‌گیری‌های سازمان حفظ نباتات، واردات آن به کندی صورت می‌گیرد.
واردات چوب با پوست، هیچ خطری برای محیط زیست ندارد
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت چوب تأکید کرد: صنعت کاغذ و صنایع فشرده چوب نیازمند چوب‌های غیرالوار است، اما سازمان حفظ نباتات برای واردات چوب با پوست که بازدهی و ضدعفونی می‌شود، مخالف است و ممنوعیت آن را همچنان مورد تأکید قرار داده است. وی اظهار داشت: چوب با پوست ضدعفونی‌شده با نوعی گاز به نام متیل‌بروماید و فسفین ضدعفونی شده و تمام موجودات زنده و آفات موجود در پوست آن از بین می‌رود؛ این در حالی است که سازمان حفظ نباتات همچنان از واردات چوب با پوست جلوگیری کرده و واردات این نوع چوب در انتظار ابلاغیه این سازمان است. آقاجانی همچنین گفت: چوب با پوست می‌تواند در همه مصارف صنعت چوب نظیر کاغذ و نئوپان کاربرد داشته باشد و صرفه اقتصادی برای واردات آن بیشتر از شرایط کنونی است. وی در ادامه افزود: چوب وارداتی با پوست که در کشورهای توسعه‌یافته نظیر آلمان استفاده صنعتی فراوانی دارد و پس از ضدعفونی و آفت‌کشی وارد سیستم تولید می‌شود، یکی از پیش‌شرط‌های صنایع کاغذ و چوب فشرده است که مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد. آقاجانی خاطرنشان کرد: کشور روسیه سالانه 200 میلیون مترمکعب چوب تولید می‌کند که ایران می‌تواند چوب مورد نیاز خود را از این کشور وارد کند. وی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه تعرفه بازرگانی واردات چوب صفر مشخص شده، در صورتی که سازمان حفظ نباتات دست از سخت‌گیری‌های خود بردارد و برای واردات چوب با پوست تحت شرایط و نظارت آن سازمان مجوز صادر کند، فعالیت صنف چوب در بخش‌های صنعتی نظیر مسکن چوبی و مبل می‌تواند ارزش اقتصادی را افزایش داده و رقابت با سایر کشورها را برای ایران فراهم کند. یادآور می‌شود یکی از ضعیف‌ترین بخش‌های صنعت بسته‌بندی کشور نیز بخش بسته‌بندی چوبی است که سازندگان تجهیزات صنعتی و بخش نظامی بسیار به آن نیاز دارند ولی نه از کیفیت لازم و استاندارد برخوردار بوده و نه در مقدار و قیمت مناسب عرضه شده است.

بیشتر بخوانید . . .