بازار قنادی: گردش مالی بالا و رقابتی بالا

منبع: اینترپک 2023

بیشتر مردم از شیرینی لذت می‌برند، اما با گرایش به سمت پایداری بیشتر، تقاضا برای شیرینی‌هایی با بسته‌بندی سازگار با محیط زیست نیز افزایش می‌یابد. این فشار شدیدی را بر صنعت شیرینی سازی برای اتخاذ فرآیندهای بسته‌بندی و موادی که برای منابع طبیعی ملایم هستند، وارد می‌کند. بسیاری از تولیدکنندگان بسته‌بندی در حال حاضر قادر به ارائه راه حل‌های پایدار برای شکلات، بیسکویت و غیره هستند.

صنعت شیرینی سازی اروپا یکی از پویاترین و بزرگ ترین بخش‌ها از نظر تولید و صادرات است. انجمن اروپایی Caobisco می‌گوید بیش از 12000 شرکت سالانه 14.7 میلیون تن شیرینی تولید می‌کنند. با این حال، در سراسر جهان، ایالات متحده آمریکا با گردش مالی پیش بینی شده 264 میلیارد یورو در سال 2023 و بزرگترین رشد مطلق، طبق گزارش Euromonitor International، در پنج سال آینده، بزرگترین تولید کننده شیرینی است.

به خصوص شکلات چیزی است که مصرف کنندگان بیش از همه ترجیح می‌دهند. در رده بندی اروپا توسط Chocosuisse در سال 2020، سوئیس با بیش از یازده کیلوگرم در سال، سرانه مصرف شکلات را در اختیار داشت و پس از آن آلمان (9.2 کیلوگرم)، استونی (8.3 کیلوگرم) و دانمارک (8.2 کیلوگرم) قرار دارند. بر اساس گزارش Euromonitor، استونی حتی بالاترین مصرف سرانه شیرینی را در سال 2022 داشته است – هر ساکن از نظر آماری در مجموع 13.6 کیلوگرم غذا خورده است. پیش بینی‌ها می‌گویند که این روند در کشور بالتیک طی پنج سال آینده رشد زیادی را تجربه خواهد کرد.

یک نظرسنجی فعلی توسط پلتفرم آنلاین آلمانی Statista نشان می‌دهد: زنان شیرینی بیشتری می‌خورند. در سال 2022، حدود 34 درصد از زنان گفتند که هر روز شیرینی یا تنقلات شور مصرف می‌کنند. این تعداد برای مردان 23 درصد بود. در یک مطالعه متفاوت، یک چهارم شرکت‌کنندگان به محققان بازار POSpulse گفتند که از زمان همه‌گیری، شیرینی‌ها و تنقلات بیشتری مصرف کرده‌اند.

به گفته انجمن فدرال آلمان BDSI، تولیدکنندگان مواد اولیه اصلی برای شیرینی‌ها و خوراکی‌ها را بیشتر از آلمان یا اتحادیه اروپا تهیه می‌کنند. این امر باعث می‌شود صنعت شیرینی سازی نه تنها شریک مهمی برای کشاورزی آلمان و اروپا باشد، مسافت‌های کوتاه حمل و نقل نیز به این معنی است که در صرفه جویی در منابع کمک می‌کند. تجارت بین المللی البته برای صنعت شیرینی سازی نیز مهم است. تولیدکنندگان آلمانی قنادی با استفاده از تقریباً 400000 تن کاکائو، مهمترین ماده خام برای شکلات، 10 درصد محصول سالانه جهانی را پردازش می‌کنند. به گفته کائوبیسکو، در مجموع، تولیدکنندگان اروپایی از حدود نیمی از کاکائو موجود در جهان استفاده می‌کنند.

در حال حاضر، این صنعت مانند بسیاری دیگر با یک بحران وجودی مواجه است: افزایش هزینه‌های انرژی و مواد خام، اما همچنین اختلال در زنجیره‌های تحویل و در دسترس بودن مواد خام به طور نامتناسبی بر مشاغل کوچک و متوسط خانوادگی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، در پاییز سال 2022، افزایش قیمت شکر 100 درصد، کره 57 درصد و گندم 60 درصد گرانتر بوده است. برای شرکت‌های ما، فشار زیاد ناشی از افزایش هزینه‌ها باعث می‌شود که سایت‌های تولید یا حتی موجودیت آن‌ها را زیر سوال ببرند. این امر نه تنها به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی و مواد خام در سال 2022 است، بلکه به دلیل فشار منفی وابسته به موقعیت مکانی است که در آلمان برای مدت طولانی بالاتر از میانگین بوده است. دکتر کارستن برنوت، مدیر عامل انجمن فدرال آلمانی تولیدکنندگان شیرینی‌سازی آلمانی (BDSI) می‌گوید: این شامل هزینه‌های مربوط به دستمزد، مالیات و کمبود فزاینده پرسنل واجد شرایط است. برای تولیدکنندگان ما، جبران این هزینه‌های فزاینده قابل توجه با صرفه‌جویی یا افزایش متناسب قیمت‌های فروش غیرممکن است.»

 

با وجود بحران‌ها، شیرینی‌پزی یکی از بخش‌های صنایع غذایی است که بیشترین گردش مالی را دارد. این بخش چهارمین بالاترین را کسب می‌کند. بنابراین جای تعجب نیست که بازار شیرینی یکی از رقابتی ترین بازارهای خرده فروشی آلمان است. و این صنعت با نیازهای جدیدی مواجه است. به ویژه آگاهی روزافزون مصرف کنندگان در مورد سلامت و محیط زیست، تقاضای جدیدی را برای انواع و بسته‌بندی‌های بدون قند که سازگارتر با محیط زیست هستند ایجاد می‌کند. برای تولیدکنندگان شیرینی، این بدان معناست که آنها باید فرآیندهای بسته‌بندی خود را ایجاد کنند تا انعطاف پذیرتر و کارآمدتر باشند. روند رو به رشدی به سمت فرآیندهای تولید و بسته‌بندی خودکار وجود دارد و ظرافت‌های شیرین آن‌ها اغلب در یک بسته‌بندی پایدار قرار می‌گیرند. برای مثال، ما اولین تخته‌های شکلاتی را داریم که در یک فویل آلومینیومی پیچیده نشده‌اند و فقط در مقوا بسته‌بندی شده‌اند – اما چون در تماس مستقیم با غذا است، نیاز به روکش دارد. کارخانه شیرینی پزی Fazer اکنون از یک مقوای سبک و با پوشش پراکنده از Metsä Board برای تقویم‌های ظهور خود استفاده می‌کند. این شرکت می‌گوید تغییر به ماده جدید باعث کاهش استفاده از پلاستیک در مقایسه با مقوای روکش پلی‌اتیلن قبلی در سال 1200 کیلوگرم شده است. تقویم ظهور اکنون به طور کامل می‌تواند بازیافت شود، وزن سبک و استفاده کارآمد مواد جدید از منابع نیز ردپای کربن آن را یک چهارم کاهش می‌دهد. مقوای فیبر ویرجین ایمنی لازم را برای تقویم‌های ظهور، به ویژه در جایی که شکلات و مقوا در تماس مستقیم هستند، ارائه می‌کند. Olli Haaranoja، مدیر فروش در Metsä Board می‌گوید: مقوای روکش شده پراکندگی ما دارای خواص حسی خنثی است، به این معنی که طعم شکلات برای مدت طولانی حفظ می‌شود.

تقویم ظهور Fazer به لطف جعبه مقوایی پوشش داده شده توسط متسا برد نیازی به پلاستیک ندارد. تصویر: فازر

بسته‌بندی شکلات با سرعت بالا

خروجی 250 تخته شکلات در دقیقه، نرخ یک دستگاه بسته‌بندی جدید است که توسط Sacmi به عنوان بخشی از برند Carle & Montanari به بازار عرضه شده است. همچنین مواد بسته‌بندی جدید سازگار با محیط زیست را پردازش می‌کند. این دستگاه نتیجه یک رویکرد جدید در ساخت ماشین آلات در Sacmi Packaging & Chocolate است که فراتر از مفاهیم مکانیکی سنتی است و بسته‌بندی محصولات حساس را با سرعت بالا و با کیفیت دائمی ممکن می‌سازد. دستگاه بسته‌بندی شکلات تخته ای با بسته‌بندی داخلی و خارجی تولید می‌کند که در آن بسته‌بندی داخلی از سه طرف مهر و موم می‌شود در حالی که بسته‌بندی بیرونی از مقوا یا کاغذ از پیش برش خورده ساخته شده است. سنسورهای متصل به سیستم بر میزان مصرف، ساعات کار و شاخص‌های کارایی نظارت می‌کنند. در صورت ناهماهنگی در فرآیند بسته‌بندی، دستگاه به طور خودکار یک پیام هشدار صادر می‌کند و یک اتصال از راه دور به بخش خدمات باز می‌کند.

یک دستگاه بسته‌بندی چند سبک جدید برای ترافل شکلات توسط Sacmi نیز فویل‌های سازگار با محیط زیست را پردازش می‌کند. با استفاده از پیکربندی تاپ تاب، تا 500 ترافل شکلاتی را در هر دقیقه بسته‌بندی می‌کند، از جمله محصولات حساس یا آنهایی که شکل‌های نامنظم دارند. گفته می‌شود که این اولین دستگاه بسته‌بندی با فناوری هیبریدی است و نه تنها از درایوهای مکانیکی، بلکه قدرتمند و کارآمد در انرژی استفاده می‌کند. به غیر از آن، دستگاه بسته‌بندی به عملکردهای نگهداری در زمان واقعی مجهز است. به محض اینکه تنظیمات ایده آل برای هر حرکت تعریف شد، تشخیص زنده اطمینان می‌دهد که انحرافات فوراً متوجه می‌شوند و می‌توان از خرابی جلوگیری کرد.

 

بسته‌بندی قنادی برای اقتصاد دایره ای

مصرف کنندگان به طور فزاینده ای انتظار دارند بسته‌بندی پایدار برای قنادی‌ها باشد. در یک پروژه مشترک، غرفه‌داران اینترپک Sabic، تولیدکننده شیرینی‌سازی Mars و ارائه‌دهنده خدمات بازیافت Landbell اخیرا بسته‌بندی انعطاف‌پذیری را برای یک اسنک بار توسعه داده‌اند. تک ماده مورد استفاده از پلی پروپیلن معتبر و مدور از مجموعه Trucircle توسط Sabic تشکیل شده است. این دایره با جمع آوری پلاستیک‌های قدیمی مخلوط، با هماهنگی گروه لندبل آغاز می‌شود. سپس مواد مخلوط شده توسط یک فرآیند بی هوازی حرارتی به روغن پیرولیز تبدیل می‌شود که به عنوان یک ماده خام جایگزین برای پلیمر PP جدید که برای تماس با غذا مناسب است عمل می‌کند. از گلوله‌های ساخته شده از این ماده، سازنده Taghleef سپس فیلم‌های BOPP می‌سازد.

Mars، Sabic و Landbell با هم جایگزینی برای گردش خون ساخته اند که از پلی پروپیلن معتبر و گردشی ساخته شده است. تصویر: مارس

شکلات محبوب در اروپا

با توجه به CAOBISCO، انجمن شکلات و شیرینی‌سازی در اتحادیه اروپا، فنلاند در بین پنج کشور برتر مصرف شکلات در اروپا قرار دارد. فقط سوئیس، آلمان و استونی شکلات بیشتری مصرف می‌کنند و بریتانیا در رتبه پنجم قرار دارد.

شرکت تولید کننده شیرینی اروپای شمالی Orkla اخیراً روی یک دستگاه بسته‌بندی جدید به ویژه برای محصولات شکلات با انواع تاشو توسط Theegarten-Pactec سرمایه گذاری کرده است تا ظرفیت بسته‌بندی را در سایت تولید فنلاند Vaajakoski افزایش دهد. قبل از سرمایه گذاری یک مرحله آزمایشی طولانی انجام شد. برای ما این فرصت عالی بود تا ابتدا دستگاه بسته‌بندی CHS خود را در شرایط واقعی در تولید شیرینی آزمایش کنیم. جریان بی پایان محصولات، عملکرد ثابت، مواد بسته‌بندی مختلف و کیفیت محصول، کار تمیز کردن و نگهداری در حین کار یا حتی مشکلاتی مانند خاموش شدن سیستم‌های پردازش – چیزهای زیادی وجود دارد که نمی‌توان به طور کامل توسط یک شبیه سازی پوشش داد. دانیل شیبور، رئیس بخش فروش در Theegarten-Pactec می‌گوید: در پایان، چنین آزمایش‌هایی برای ارائه آخرین دستاوردها و آماده‌سازی آن به بازار ضروری هستند. در کنار تست‌های عملکرد کلی، تمرکز ویژه‌ای بر روی تغذیه دو مسیری دستگاه – یک تخصص CHS است. چالش: بخشی از محصولات را از جریان محصول بی پایان کمربند اصلی به تغذیه دو مسیری CHS هدایت کنید و در عین حال اطمینان حاصل کنید که تبادل یکنواخت بین دو مسیر انجام می‌شود. هر یک از دو مسیر تغذیه باید به طور مداوم 900 محصول در دقیقه دریافت کنند که سپس در فرآیند بسته‌بندی به یک جریان یک مسیری 1800 محصول در دقیقه ترکیب می‌شوند. یک سیستم دوربین یکپارچه و قرارگیری موثر حسگرها اکنون به طور مداوم جریان محصول را که به کمربند اصلی می‌رسد بررسی می‌کند. این تضمین می‌کند که دو جریان محصول در جلوی دستگاه بیش از پنج محصول با هم تفاوت ندارند. دستگاه را می‌توان به طور انعطاف پذیر به 9 نوع مختلف تاشو تغییر داد: دو تاب، پیچ محافظت شده، پیچش بالا، پیچش کناری، فویل قلع، تاشو پایین، تاشو کنار، تاشو میوه وین و – در حال حاضر – تاشو پاکت.

Theegarten-Pactec همچنین بخشی از شرکت مهندسی مکانیک ترکیه Makrev Packaging را خریداری کرده است. این شرکت مستقر در استانبول ماشین‌های بسته‌بندی ساعتی شکلات و ژله و همچنین سیستم‌های خودکار و تغذیه کامل را تولید می‌کند. از طریق این خرید، Theegarten-Pactec می‌خواهد به مجموعه خود اضافه کند و مشتریانی را در بخش عملکرد و قیمت متوسط، پایین‌تر از ماشین‌های با عملکرد بالا تولید شده در درسدن، جذب کند.

دستگاه بسته‌بندی مدولار با کارایی بالا CHS به طور ویژه برای بسته‌بندی ملایم محصولات شکلات طراحی شده است. تصویر: Theegarten-Pactec

سیستم بازرسی تنقلات و شیرینی‌ها

مانند همه جا در صنعت غذا، اجسام خارجی مطلقاً در شیرینی‌ها یا تنقلات مورد نیاز نیستند. بنابراین سیستم‌های بازرسی مدرن ایمنی را در ماشین‌های بسته‌بندی امروزی تضمین می‌کنند. به عنوان مثال، یک سیستم بازرسی اشعه ایکس جدید توسط Mettler-Toledo، به ویژه برای تشخیص اجسام خارجی در میان وعده‌ها و شیرینی‌های کوچک و بسته‌بندی شده جداگانه با سرعت‌های بالا توسعه داده شد. این یک بازرسی مقرون به صرفه را درست پس از بسته‌بندی جریان یا آب بندی محصولات جداگانه ممکن می‌کند. سیستم بازرسی فشرده مجهز به مکانیزم پرتاب یکپارچه است و از عملکرد تسمه تا سرعت 120 متر در دقیقه پشتیبانی می‌کند. به گفته سازنده، این امکان برای اولین بار تنظیم بازرسی اشعه ایکس با سرعت بالای بسیاری از کیسه‌های لوله ای یا ماشین‌های آب بندی را فراهم می‌کند که در صنعت شیرینی سازی برای بسته‌بندی محصولات جداگانه استفاده می‌شود. حتی اجسام خارجی بسیار کوچک نیز با دقت بالایی شناسایی می‌شوند. و از آنجایی که میله‌های تکی به جای کل واحدهای فروش بلافاصله پس از خروج از دستگاه کیسه‌های لوله‌ای بررسی می‌شوند و در صورت لزوم خارج می‌شوند، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود.

یک سیستم جدید بازرسی اشعه ایکس توسط Mettler-Toledo به ویژه برای تشخیص اجسام خارجی در میان وعده‌ها و شیرینی‌های کوچک و بسته‌بندی جداگانه ایجاد شده است. تصویر: Mettler-Toledo

بیشتر بخوانید . . .