زیبایی خارج از تیوب، شیشه و بطری

هر کسی که مایل به کسب موفقیت در بازار شدید رقابتی محصولات آرایشی است نیز باید از داشتن موقعیت‌ دقیق و ارتباطات محتوای نام‌تجاری اطمینان حاصل‌نماید. در هنگام انتخاب بسته‌بندی، نام‌تجاری و شرکت‌های بسته‌بندی، درجستجوی طراحی بدون اشتباه نام‌تجاری باشید.

یوهان ولفگانگ فون گوته در آغاز قرن 19 نوشت: “زیبایی در همه‌ جا به عنوان مهمانی خوشایند است”. و 3000 سال پیش از این، مقدار زیادی از زمان و مراقبت گسترده به ظاهر بیرونی اختصاص داشت. مصریان باستان برای فرهنگ زیبایی بسیار توسعه‌یافته خود مشهور بودند، که به‌عنوان یک مرجع و و مظهر خلوص و زیبایی ملکه افسانه‌ای نفرتیتی بود. اینکه آیا آرایش، پماد یا تنتور – اغلب توسط راهبان ساخته می‌شد- که محصولات در جایی که آنها پیدا می‌کردند و یا در کوزه‌های ساخته‌شده از گِل، تخته سنگ، فلز و یا چوب و به‌خوبی تزیین‌شده قرار می‌گرفتند. و حتی امروزه، بسته‌بندی مواد‌آرایشی تداعی‌کننده ایده ترکیب لوکس مواد با کیفیت بالا با برنامه‌های کاربردی گرافیکی پیچیده و تکمیلی آن است.

    این تا اندازه‌ای قطعی است.

به نظر نمی‌رسد این گرایش در سراسر محصولات مراقبتی بدن از بین رفته باشد. در مقابل: هزینه کردن برای مواد آرایشی سال ‌به ‌سال در حال افزایش است. با توجه به گزارش تجاری از اورآل برند بزرگ محصولات ‌آرایشی، در سال 2016 شاهد بودیم که ارزش برآورد‌شده فروش جهانی محصولات و لوازم ‌‌آرایشی 205 بیلیون یورو بوده- که نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش ‌داشته و رشدی بیشتر از سه سال گذشته به ‌دست ‌آورده است. با این‌حال این رشد دست‌در‌دست با افزایش رقابت است. بنابراین، هر کسی که مایل به کسب موفقیت در بازار شدید رقابتی محصولات آرایشی است نیز باید از داشتن موقعیت‌ دقیق و ارتباطات محتوای نام‌تجاری اطمینان حاصل‌نماید. در هنگام انتخاب بسته‌بندی، نام‌ت جاری و شرکت‌های بسته‌بندی، درجستجوی طراحی بدون اشتباه نام‌تجاری باشید. دست‌در‌دست هم در اینجا اثرات چند‌حسی و عملیات تکمیلی خاصی را که بسته‌بندی ساده را به یک تجربه واقعی از نام‌تجاری تبدیل‌می‌کند می‌بینیم.
یک متخصص در بخش راه‌حل بسته‌بندی با کیفیت بالا شرکت خانوادگی Edelmann است. برای دستیابی به نتایج تعجب‌آور در اینجا کارشناسان بسته‌بندی فناوری‌های مختلف تکمیلی، را در خلال چیزهای دیگر ترکیب می‌کنند. Oliver Eschbaumer، مسئول بازاریابی در Edelmann، اثر ویژه دستیابی به این هدف را توضیح می‌دهد:” با ترکیب عناصر تکی ‌تضاد اصلی ‌به یک همزیستی جدید توسعه یافته و در ترکیبی هوشمندانه به تاثیری غیر‌منتظره دست‌می‌یابند”. یک نمونه از این مورد فعل‌و‌انفعال بدست‌آمده با استفاده از هم پوشش مات و هم براق است. سطوح می‌توانند همانند این مورد مورد تاکید قرارگیرند و یا حروف می‌توانند برجسته شوند. جنبه‌های لمسی نیز بسیار در بسته‌بندی و محصولات‌زیبایی مورد گرایش هستند. ازطریق برجسته‌کردن عناصر گرافیکی علامت‌های فردی می‌توانند ایجاد شوند. Eschbaumer توضیح می‌دهد که:” در زمان Edelmann و پس از آن نیز ما از ارتباطات لمسی الهام گرفتیم. اما ما می‌دانیم که نمایش عناصر لمسی- بصری در بسته‌بندی اغلب به تنهایی احساس می‌شوند اگر یک مکالمه با نوید یک کالا آغاز شود”.

Duesseldorf, DEU, 10.03.2012. Von Freitag bis Sonntag, 9. bis 11. Maerz 2012 praesentieren bei der BEAUTY INTERNATIONAL DUESSELDORF 1.250 Aussteller und Marken die neusten Produkte und Trends der Dienstleistungskosmetik. Die Nr. 1 Messe fuer Kosmetik-, Nail- und Fussprofis besuchen jedes Jahr rund 50.000 Fachbesucher. Foto: Messe Duesseldorf / constanze tillmann, exploitation right Messe Duesseldorf, M e s s e p l a t z, D-40474 D u e s s e l d o r f, www.messe-duesseldorf.de; eine h o n o r a r f r e i e Nutzung des Bildes ist nur fuer journalistische Berichterstattung, bei vollstaendiger Namensnennung des Urhebers gem. Par. 13 UrhG (Foto: Messe Duesseldorf / ctillmann) und Beleg moeglich; Verwendung ausserhalb journalistischer Zwecke nur nach schriftlicher Vereinbarung mit dem Urheber; soweit nicht ausdruecklich vermerkt werden keine Persoenlichkeits-, Eigentums-, Kunst- oder Markenrechte eingeraeumt. Die Einholung dieser Rechte obliegt dem Nutzer; Jede Weitergabe des Bildes an Dritte ohne Genehmigung ist untersagt | Any usage and publication only for editorial use, commercial use and advertising only after agreement; unless otherwise stated: no Model release, property release or other third party rights available; royalty free only with mandatory credit: photo by Messe Duesseldorf]

دورنمایی زیبا: بخش لوازم‌آرایشی و بهداشتی در‌حال رشد است و با آن انتخاب بسته‌بندی نوآورانه وجود‌دارد. عکس: زیبایی، Messe Düsseldor

  سفیدتر از سفید

محصول promise از این نوع نه‌تنها برند ماده لباسشویی پرسیل را انتقال می‌دهد بلکه نام گروه فنلاندی- سوئدی Stora Enso را نیز منتقل می‌کند. در اینجا ما به تَن سفید کارتن جدید تکمیلی با فیبرخالص Ensocoat خود اشاره می‌کنیم. Eva Lundqvist مدیر‌تولید اظهار می‌کند که:” بسته‌بندی لوکس به‌طور‌معمول شامل فرآیندهایی مانند برجسته‌سازی و پوشش گرم برجسته و همچنین جلوه‌های ویژه دیگر است که تقاضاهای زیادی از مواد از نظر ویژگی‌های صافی، سفیدی و تاشو بودن را ایجاد‌می‌کند”. او می‌گوید، سپیدی و روشنایی کارت از مهمترین مشخصات فنی است. ایجاد بازار از دهه 60 تا به‌امروز بوده و این کارت‌های ساخته‌شده از سلولز سفید ( مقوای سفید جامد و یا SBS) در نمایشگاه interpack امسال در کنار بسیاری دیگر از راه‌حل‌های بسته‌بندی نوآورانه برای صنعت لوازم‌آرایشی و بهداشتی ارائه شده‌اند. در اینجا، از 4 تا 10 ماه مه 2017، بازدید‌کنندگان پاسخ کلیه سوالات مربوط به تولید، بسته‌بندی و آماده‌سازی محصولات بسیار حساس را می‌یابند.
همچنین ارائه شناخت جالبی از آخرین قطعات برای تولید فناوری‌ها یک رویداد همگام با اجزای نمایشگاه تجاری خاص با INTERPACK است که در درجه اول تامین‌کنندگان اصلی صنعت بسته‌بندی و شرکت‌هایی را که ارائه‌دهنده انتقال، کنترل و فناوری حسی محصولات برای پردازش تصویر صنعتی، بررسی فناوری، نرم‌افزار صنعتی و ارتباطی و همچنین سیستم‌های اتوماسیون کامل برای ماشین‌آلات بسته‌بندی را مورد هدف قرار می‌دهند.

   نتایج فوق‌العاده چاپ و عملکرد بالا در تمام مراحل تکمیلی، کارتن‌های فیبرخالص Ensocoat امروزه حتی سفیدتر شده‌اند عکس: Stora Enso.

نتایج فوق‌العاده چاپ و عملکرد بالا در تمام مراحل تکمیلی، کارتن‌های فیبرخالص Ensocoat امروزه حتی سفیدتر شده‌اند عکس: Stora Enso.

  ماهیت در مرکز توجه

در بخش زیبایی در‌حال‌حاضر نه‌تنها مواد تشکیل‌دهنده و تولید هستند که نیاز دارند تا جایی که ممکن است پایدار بمانند بلکه مصرف‌کنندگان نیز تقاضایی مشابه را در مورد بسته‌بندی دارند. در اینجا آنها خواستار بسته‌بندی قابل‌بازیافت به همان روشی هستند که آنها می‌خواهند در منابع تولیدی صرفه‌جویی کنند. در کنار استفاده از مواد خام تجدید‌پذیر، شرکت‌ها همچنین بسته‌بندی فشرده ویژه‌ای را پیشنهاد می‌دهند که می‌تواند به جلوگیری از تولید ضایعات غیر‌ضروری کمک کند. راه‌حل‌های بسته‌بندی ویژه نیز به کاهش پسماند لوازم‌آرایشی و بهداشتی از طریق حصول‌اطمینان با تیوب‌ها، بطری‌ها و شیشه‌ها که می‌توانند به راحتی تخلیه شوند کمک نمایند.
به‌خصوص در مورد لوازم‌آرایشی طبیعی، صاحبان نام‌تجاری و تولید‌کنندگان به مفاهیم بسته‌بندی پایدار توجه می‌کنند. شهرت اصلی صندل‌های راحتی و پاپوش‌های شرکت Birkenstock منجر به توسعه خط‌تولید لوازم‌آرایشی طبیعی با تمرکز بر مواد تشکیل‌دهنده فعال چوب‌پنبه در آغاز فوریه سال 2017 شد. در ارتباط با این مورد، سیستم‌های بسته‌بندی با سیستم refill انتخاب شدند. بطری‌های ثابت با دیسپنسرهای بدون هوا و زمینه‌های چوب‌پنبه‌ای حاوی کارتریج‌های قابل‌تعویض هستند. هنگامی‌که یک محصول تمام‌شد شما یک پرشده خریده و آن را در ظرف اصلی تعویض می‌کنید. این امر موجب صرفه‌جویی در منابع شده و نشان می‌دهد که چگونه پایداری می‌تواند هوشمندانه و ساده باشد. بیشتر از آن، محصول محافظت‌شده‌است چراکه دیسپنسر بدون هوا اجازه نمی‌دهد هوا به محتوای بسته برسد. این امر بصورت خیلی‌طبیعی از اکسیداسیون، آلودگی و از دست‌دادن آب محصول محافظت می‌کند.

   لوازم آرایشی طبیعی پایدار بسته‌بندی‌شده. عکس: Birkenstock.

لوازم آرایشی طبیعی پایدار بسته‌بندی‌شده. عکس: Birkenstock.

   ایمنی به‌عنوان یک اصل اساسی

در محصولاتی حساس مانند لوازم‌آرایشی محافظت خیلی‌زیاد دارای بالاترین اولویت است. همانند بخش‌های داروسازی و موادغذایی در اینجا قوانین دقیق بهداشتی اعمال می‌شود. استفاده از محصولات تمیزکننده و روش‌های ضدعفونی‌کننده به این دلیل است که مواد در محیط استریل ماشین‌آلات بسته‌بندی اغلب در معرض تنش‌های زیادی هستند، و در همان زمان آنها باید فضایی کوچک برای ورود آلودگی تاجایی که ممکن است اختصاص‌دهند.
برای جلوگیری از نفوذ آلودگی به مواد تمیزکننده و بسته‌بندی باید تاجایی که ممکن است از درزبندی درب‌ها در فرآیند پر‌کردن جلوگیری نمود. برای پر‌کردن پماد‌ها، کرم‌ها و سایر محصولات خمیر‌مانند شرکت متخصص فناوری بسته‌بندی IWK ،”FP استریل” را ارائه می‌دهد که برنامه‌ای برای پرکردن تیوب‌های فلزی، پلاستیکی و یا لمینیت‌شده است که فضاهای به اصطلاح مرده را که پسماند و باکتری‌ها می‌توانند در آنجا جمع شوند و تکثیر یابند را کاهش می‌دهند. این امر به‌ویژه برای انتقال قطعی قطعات به‌کار برده‌ می‌شود. برای جلوگیری از ورود هر‌گونه ذرات به تیوب باز تسمه‌ها فقط طرف بیرونی تیوب را لمس می‌کنند- بر‌خلاف ماشین‌های معمولی که در آنها میله محور به داخل تیوب باز نفوذ می‌کنند.

   پلت فرم IWK "FP استریل"بالاترین استانداردهای بهداشت در هنگام پر‌کردن تیوب‌ها را تضمین‌می‌کند. عکس: IWK.

پلت فرم IWK “FP استریل”بالاترین استانداردهای بهداشت در هنگام پر‌کردن تیوب‌ها را تضمین‌می‌کند. عکس: IWK.

تفاوت‌های جنسیتی

تغییر در روال لوازم‌آرایشی مراقبت از مردان به یکی از بزرگترین بازارهای در‌حال‌رشد در بخش مراقبت از بدن تبدیل‌شده‌است. این بخش شاهد نخستین رونق خود را در دهه 2000-2009 بود زمانیکه صنعت لوازم‌آرایشی به مردان متروسکشوال ( مردانی که زمان و پول زیادی را صرف ظاهر خود می‌کنند) برای برجسته‌کردن آنها و تعهد مردان که نه‌تنها اصلاح کنند بلکه از کرم‌ها، عطرها و حتی آرایش بر روی پوست خود استفاده‌کنند منتقل‌شد که منجر به اختصاص خط‌تولیدی عظیم به لوازم ‌آرایش مردان شد. هفده سال بعد انتظارات بسیاری از افراد کاهش‌یافت اما در‌همان‌زمان محصولات niche به مولدی برای درآمدزایی تبدیل‌شده‌بودند. محققان بازار ارزش گردش‌مالی را بیش از 47 بیلیون دلار آمریکا دانستند.

iranpack sanat bastebandi 175 Bild 5_Carlsberg_Beerd Beauty_Series

واقعا مردانه: سری‌های زیبایی توسط Carlsberg. عکس: Carlsber.

جهان بسته‌بندی نیز به‌سرعت همگام با توسعه این گروه هدف از مردان برای محصولات مراقبت از زیبایی تغییرنمود. این‌بدان‌دلیل است آنچه که زنان دوست‌دارند لزوماً برای مردان جذاب نیست. و این چیزی است که مشاور شرکت‌های Diane Jaffé، مدیر‌عامل شرکت bluestone، AG به‌خوبی می‌داند. او به شرکت‌ها در مورد موضوع بازاریابی جنسیتی مشاوره می‌دهد و با مردان و انتظارات متفاوت زنان در بسته‌بندی آشنا است. شکل، اندازه و مواد نقشی قاطع به‌اندازه بافت سطح، رنگ و یا تزئینات ایفا می‌کند. Jaffé توضیح می‌دهد که:” زنان اغلب مجذوب خلاف آنچه که مورد‌توجه مردان است می‌شوند”. عمودی، مربع و زاویه‌دار به‌معنای مردانه است، اشکال گرد بیشتر زنانه به‌نظر‌می‌رسند. نام‌تجاری شرکت‌ها به‌مدت طولانی پتانسیل طراحی بسته‌بندی مورد هدف را شناختند و نه‌تنها بازارهای خودشان و بسته‌بندی را با جنسیت وفق دادند بلکه قیمت‌هایشان را نیز تطابق‌دادند.

اشتباه‌ناپذیر: تَن آبی نام تجاری Nivea. عکس: Beiersdorf.

اشتباه‌ناپذیر: تَن آبی نام تجاری Nivea. عکس: Beiersdorf.

 رنگ مناسب

با‌این‌حال، رنگ بسته‌بندی نباید تنها در زمینه جنسیتی دیده‌شود. رنگ‌ها همچنین سطح شناخت را افزایش می‌دهند و بر شناسایی نام‌تجاری تاکید می‌کنند. بیش از فونت‌ها، رنگ‌ها به‌راحتی توسط مصرف‌کنندگان تشخیص‌داده‌می‌شوند و در خاطر آنها برای مدت‌طولانی باقی‌می‌ماند. ‌ علامت‌های تجاری قدرتمند مانند کوکا‌کولا و یا Nivea صرفاً بدون اشتباه براساس انتخاب رنگشان پذیرفته‌شوند. سیستم‌های ویژه رنگ به انتخاب رنگ منحصر‌به‌فرد برای شرکت‌های بزرگ و یا نام‌تجاری کمک می‌کند. هزاران رنگ برای انتخاب وجود‌دارد. اما برای تشخیص‌پذیری طولانی‌مدت ضروری است که همان تَن رنگ به‌صورت یکنواخت استفاده‌شود. این امر نیز مستلزم چالش‌های فنی – به‌خصوص در فرآیندهای چاپ و تکمیل است که می‌تواند بر روی تَن رنگ انتخابی تاثیر‌گذارد. برای انتخاب، مقایسه و بررسی جوهرهای چاپ رنگ‌هایی به‌اصطلاح پرطرفدار وجود‌دارند که با استفاده از چاپ افست تولید‌شده و درنهایت تطابق بالایی را تضمین‌می‌کند. رنگ‌های اختصاصی می‌توانند در هر سطح براق به‌عنوان یک رنگ استاندارد تعریف شوند: به‌عنوان یک نسخه‌چاپ‌شده، در پلاستیک‌ها یا دیجیتالی. نزدیکترین ماده برجسته به ماده اصلی برای مقایسه آسانتر است. و آسانترین راه برای بسته‌بندی برآورده‌کردن انتظارات خریداران است که نام‌تجاری کامل و رسمی را ایجاد می‌کند.

 ترکیب محصول تکمیلی اثرات تعجب‌آوری دارد. عکس: Edelmann.

ترکیب محصول تکمیلی اثرات تعجب‌آوری دارد. عکس: Edelmann.

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .