نقطه نظرات تنی چند از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبارمصرف

ما از سازمان‌ها انتظار داریم با ما همان برخوردی را داشته باشند که در همه دنیا با این صنعت دارند. مثلا در کشور ما می‌گویند که ظروف یک‌بارمصرف بیماری‌زا است. سوال من این است که در همه دنیا برای ظروف لبنی و کلا بسته‌بندی از چه جنسی استفاده می‌کنند و چرا خارج از مرز ایران مشکلی در رابطه با استفاده از ظروف یک‌بارمصرف نیست ولی اینجا این ظروف هم سرطان‌زا هستند و هم مشکل زیست‌محیطی دارند؟ متاسفانه این مسائل باعث شده بخشی از افرادی که در این صنعت مشغول به کار هستند به‌جای تمرکز در پیشرفت کار درگیر این مسائل حاشیه‌ای باشند و این برای صنعت ما نقطه ضعف محسوب می‌شود.

به بهانه در پیش بودن سمینار ظروف یکبار مصرف

 عصر روز چهارشنبه هجده اسفند نود‍‌ و‌ پنج مجمع عمومی تولیدکنندگان ظروف یک‌بارمصرف در هتل المپیک تهران برگزار شد. مهمترین مسئله‌ای که در این جلسه بر آن تاکید ‌شد مشارکت و همدلی اعضای انجمن و همچنین دعوت از همکاران برای عضویت در انجمن بود. برخی از مسائلی که در گزارش هیئت مدیره مطرح شده بود را می‌توان چنین برشمرد:
برگزاری هشت جلسه رسمی هیئت مدیره.
تداوم شرکت انجمن به عنوان عضو مدعو در شورای عالی سلامت.
برنامه‌ریزی تشکیل شورای سیاست‌گذاری جهت: نخستین همایش بین‌المللی در صنعت ظروف یک‌بارمصرف (اکوپلاست) در تیرماه 1396.
رفع مشکلات اعضا در مواجه با مسائل تعاملات سازمان‌های ناظر، نظیر بهداشت، استاندارد و محیط‌زیست.
مسئله‌ای که در این جلسه بیشتر از بقیه بر‌آن تاکید می‌شد دعوت از اعضای انجمن برای حل مسائل مربوط به این صنف بود. همچنین در گزارش هیئت مدیره آمده بود که در مورد مصرف ظروف یکبار‌مصرف ذهنیت اشتباهی در مردم شکل گرفته که تغییر این ذهنیت نیاز به همکاری همه اعضا دارد. در این جلسه حمید صمدی مدیرعامل شرکت تندیس زنجان مجددا به عنوان بازرس اصلی و محمدمهدی محمدی مدیر‌عامل شرکت مازرون فوم به عنوان بازرس علی‌البدل به مدت یک سال انتخاب شدند.

خبرنگار ماهنامه صنعت بسته‌بندی در حاشیه آن جلسه گفت و گوهایی با تعدادی از اعضا و مسئولان انجمن داشت که اینک به مناسبت در پیش بودن سمینار ظروف یکبار مصرف آن را در ادامه می‌خوانید. افرادی که در این گفت و گو شرکت داشتند عبارتند از:
مهدی صمدی/ رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یک‌بارمصرف و مدیرعامل شرکت رویا پلاستیک
محمدباقر امامی آل‌آقا/ دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان ظروف یک‌بار‌مصرف
محمدرضا لایق/ مدیرعامل شرکت صبا فرآیند اصفهان
محمد مهدی محمدی/ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه صنعتی مازرون فوم
مجید لطیفی/ رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع پلاستیک پگاه یزد. عضو هیات رئیسه انجمن ظروف یک‌بارمصرف
حاج‌حسینی/ رئیس هیات مدیره شرکت محب بسپار و محب پلیمر قم

 

iranpack sanat bastebandi 176 Majid Latifi (5)

محمدباقر امامی آل آقا

محمدباقر امامی آل آقا : ما با یک قاعده کلی در صنعت ظروف‌یک‌بارمصرف و دیگر صنایع مواجه هستیم و آن این است که نه تنها حمایتی از صنعت داخلی نمی‌شود بلکه گاهی عده‌ای صنعت را با چالش‌هایی مثل مسائل مالیاتی، بیمه، اداری، مسائل گردش کار و تامین مواد اولیه مواجه می‌کنند. البته نقش نهادهای ناظر در صنعت ظروف یکبارمصرف بیشتر است، نهادهایی مثل سازمان غذاودارو، موسسه استاندارد یا موسساتی که نقش حاکمیتی و نظارتی در این صنعت دارند که البته نقش حاکمیتی آنها از نقش نظارتی‌شان بیشتر است و این مسئله مشکلاتی را برای این صنعت در چندین سال گذشته به‌وجود آورده و تمام تلاش انجمن این بوده که این‌گونه مشکلات را حل کند و ابهامات را از بین ببرد، که در بعضی موارد موفق عمل کردیم و در مواردی هم هنوز درگیر کشمکش‌هایی هستیم و یکی از دلایل این مشکلات این است که سازمان‌های ناظر دائم با گردش مدیریتی روبرو هستند و بعضی مدیران با مسائل سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و درکل مدیران به صنعت ما نگاهی تخصصی ندارند و خیلی از مسائل این صنعت برپایه حدس و گمان و شایعه استوار است. متاسفانه تشویش اذهان عمومی یکی از عادتهای سازمان‌های ناظر بر صنعت ما شده است. بارها دیده‌ایم که با مطرح کردن چیزهایی که اصلا وجود ندارد و یا با اظهار نظرهای نا‌آگاهانه و به دور از مطالعه، اضطراب و تشویش زیادی در ذهن مردم به وجود می‌آورند. در صورتی که آنها باید به فضای کسب‌و‌کار آرامش دهند و باعث پیشرفت صنعت در جامعه باشند. البته انجمن ما سعی کرده در چند سال گذشته تعامل خوبی با این سازمان‌ها داشته باشد و فرهنگ‌سازی و مذاکراتی انجام دادیم و کمی به هم نزدیک شدیم و اکنون عضو مدعو شورای سلامت هستیم و نقش فعالی در شورای سلامت داریم و دیگر از نظر آنها غریبه محسوب نمی‌شویم. البته در کل اگر بخواهیم این مسئله را برسی کنیم ما اعضای انجمن از عملکرد‌مان در این زمینه آنچنان راضی نیستیم ولی اگر بحث رکود اقتصادی در چند سال گذشته و بحث‌هایی که در فضای کسب و کار کشور اتفاق افتاده را در‌نظر بگیریم، انجمن تولید‌کنندگان ظروف یک‌بارمصرف توانسته در رابطه با مطرح کردن مشکلات صنعت با مخاطبین و مسئولین حرفی برای گفتن داشته باشد.
ما از سازمان‌ها انتظار داریم با ما همان برخوردی را داشته باشند که در همه دنیا با این صنعت دارند. مثلا در کشور ما می‌گویند که ظروف یک‌بارمصرف بیماری‌زا است. سوال من این است که در همه دنیا برای ظروف لبنی و کلا بسته‌بندی از چه جنسی استفاده می‌کنند و چرا خارج از مرز ایران مشکلی در رابطه با استفاده از ظروف یک‌بارمصرف نیست ولی اینجا این ظروف هم سرطان‌زا هستند و هم مشکل زیست‌محیطی دارند؟ متاسفانه این مسائل باعث شده بخشی از افرادی که در این صنعت مشغول به کار هستند به‌جای تمرکز در پیشرفت کار درگیر این مسائل حاشیه‌ای باشند و این برای صنعت ما نقطه ضعف محسوب می‌شود.

 

برداشتهای موجود در بین مردم و مسئولین درباره سرطانزا بودن ظروف یکبار مصرف

لایق محمدرضا

محمدرضا لایق

محمدرضا لایق: تبلیغات نادرستی طی این جریان اتفاق افتاده و با توجه به آزمایشاتی که انجام شده این مسئله به نحوه استفاده از ظروف مربوط می‌شود. یعنی مصرف‌کننده باید این آگاهی را داشته باشد که هر ظرفی را در چه شرایطی استفاده کند، چراکه این ظروف باید در درجه حرارت مناسبی استفاده شوند و اگر این مسئله رعایت شود، هیچ مشکلی در ظروف وجود ندارد.

 

محمدمهدی محمدی

محمدمهدی محمدی

محمد مهدی محمدی: در خصوص برداشتهای بین مردم و مسئولین درباره سرطانزا بودن ظروف یکبار مصرف باید به دو برهه زمانی اشاره کرد، یکی قبل از رونق یافتن شبکه‌های اجتماعی بود که اکثر مردم باور داشتند این ظروف سرطان‌زا است و با رونق پیداکردن این شبکه های اجتماعی در ابتدای امر این موضوع شدت بیشتری هم پیدا کرد ولی هم‌اکنون با برگزاری همایش‌ها و اطلاع رسانی‌های منطقی، اصولی و فنی، آگاهی مردم و مسئولین در خصوص بهداشتی بودن ظروف یکبارمصرف (البته کارخانه‌های معتبر و دارای وجدان اخلاقی) افزایش پیدا کرده و موضوع سرطانزا بودن این ظروف که شایعه‌ای بیش نیست، کمرنگ شده است و البته امیدواریم مردم شریف ایران به آگاهی درستی در خصوص چگونگی تولید و استفاده از مواد اولیه فودگرید درباره ظروف یکبارمصرف برسند تا مسائلی که در ذهنشان از گذشته ایجاد شده است به دست فراموشی سپرده شود و از سهولت استفاده از این ظروف نهایت لذت را ببرند.

 

حمید صمدی

حمید صمدی

حمید صمدی: هرچیز مفیدی اگر زیاد استفاده شود ممکن است مضر شود. مثلا اگر شما روزی یک یا دو عدد شیرینی بخورید طبیعتا خیلی خوب و دلچسب است ولی اگر روزی یک جعبه شرینی بخورید قطعا مضر است. مواد پولیمری هم برای خودش حدونسابی دارد و این حدونساب تعاریفی دارند که ما آنها را به سازمان غذاو دارو داده‌ایم. زمانی این ظروف سرطان‌زا خواهند بود که سازندگان، این نسبت‌ها را رعایت نکنند و از حد خود خارج شوند ولی تا زمانی که براساس اصول درست تولید شوند هیچ‌گونه ضرری برای مردم نخواهند داشت.

 

حاج حسینی

حاج حسینی

حاج‌حسینی: به نظر من این ایده بی اساس است، چراکه برای تهیه این ظروف استاندارد‌هایی وجود دارد که اگر مونومر آزاد آن زیر500ppm باشد هیچ مشکلی برای ظروف ایجاد نمی‌شود و در ایران این عدد زیر 200 تولید می‌شود یعنی خیلی مطمئن‌تر از آن که باید باشد وجود دارد و این مواد هر هفته و هر ماه کنترل می‌شود. همچنین در شرکت ما هرروز این مواد کنترل می‌شود که مونومر آزاد بیشتر ازppm 200 نباشد.

 

مجید لطیفی

مجید لطیفی

مجید لطیفی: این مسئله به دلیل عدم آگاهی مردم و نادیده گرفتن مسائل علمی و نتایج تحقیقات آزمایشگاهی مطرح شد و این ادعا حقیقت ندارد. به این دلیل که تمام تولیدکنندگان ظروف یک‌بارمصرف دارای مجوزهای پروانه ساخت از اداره بهداشت هستند و استانداردها و گواهی‌های مختص به این صنعت را دارند و اگر این مسئله سرطان‌زا بودن حقیقت داشت، سازمان غذاودارو و بهداشت محیط زیست نباید اجازه تولید چنین محصولی را می‌دادند. این مسئله بدون هیچ تحقیق و بار علمی مطرح شد و متاسفانه چون از طریق صداوسیما خواسته یا ناخواسته اعلام و پخش شد، جمع کردن این باور اشتباه و بازگشت به حقیقت یک مقدار برای انجمن ظروف یک‌بارمصرف سخت شده است.

 

گردش مالی این صنعت در ایران و جهان

محمدرضا لایق: با توجه به اینکه این ظروف چه در ایران و چه در کل جهان به صورت گسترده مصرف می‌شود، می‌توانم به جرات بگویم که مقدار زیادی از مواد پتروشیمی دنیا صرف تولید ظروف یک‌بارمصرف می‌شود و گردش مالی آن در سطح بالایی قرار دارد ولی از طرف دیگر باید این ظروف بعد از مصرف، دوباره به تولید مجدد برگردد. چراکه این یک ثروت ملی است و نباید به عنوان ضایعات مطرح شود.

حمید صمدی: طبق صحبت‌های خانم دکتر حلاجیان 5% کل تولید پولیمر دنیا در دست تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف است. یعنی 5% از کل پلاستیک و پولیمر دنیا صرف تولید ظروف یک‌بارمصرف می‌شود.

حاج‌حسینی: از گردش مالی این صنعت در جهان اطلاعی ندارم، اما در ایران نزدیک سیصدمیلیون دلار است.

مجید لطیفی: گردش مالی این صنعت در ایران بسار خوب است. البته در سال‌های گذشته ارتباط ما با دیگر کشورها بسیار کم بود ولی خوشبختانه بعد از برجام این مسئله تا حدودی حل شد و ما درحال صدور مواد پتروشیمی به کشورهای مختلف هستیم و این شروع خوبی برای اقتصاد کشور است.

 

 نقش این صنعت در توسعه سلامت

محمدرضا لایق: از آن جایی که این ظروف می‌توانند از عوامل میکروبی جلوگیری کنند می‌توانند در این زمینه موثر و مفید باشند.
محمد مهدی محمدی: با توجه به فراگیر شدن استفاده از ظروف یک‌بارمصرف و تولید این ظروف به صورت بهداشتی و رعایت تمامی استاندارد‌های ملی و بین‌المللی، می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد و توسعه سلامت داشته باشد.

حمید صمدی: تولید ظروف یک‌بارمصرف حرکت زیبایی است. علی‌رغم اینکه در کشور ما سال‌هاست که تولید می‌شود ولی هنوز بسیار جوان است و همچنین در صنعت بسته‌بندی بسیار مفید است و کارکردهای زیادی دارد و هنوز در صنعت بسته‌بندی استفاده زیادی از این ظروف نشده است.

حاج‌حسینی: همه ظروف، حتی ظروف چینی وقتی برای اولین بار استفاده می‌شوند باید شسته و میکروب‌زدایی شوند ولی ظروف یک‌بارمصرف اگر طبق استانداردهای جهانی تولید شده باشد. از قبل میکروب‌زدایی شده و کاملا اصولی و تمیز بسته‌بندی شده است و در سلامت مردم خیلی اثرگذار است.

مجید لطیفی: پیدایش ظروف یک‌بارمصرف در جهان به عنوان کمک به سلامت جامعه مطرح شد و مسئله مهم این است که این ظروف با چه تکنولوژی و فناوری تولید می‌شوند و مواد افزودنی نداشته باشند. این مواد ضایعاتی گاهی توسط تولیدکنندگان زیرپله‌ای استفاده می‌شود و کار بسیار اشتباهی است. درواقع باید تولیدکنندگان پروانه‌های لازم را داشته باشند و از طرفی هم نظارت‌های کامل سازمان‌های دولتی روی این صنعت وجود داشته باشد. این صنعت در ایران نوپا است و بسته‌بندی در فضای رغابتی ارائه محصول اهمیت دارد. خوشبختانه اکثر واحدهای معتبر توانسته‌اند از بهترین تکنولوژی روز دنیا و از مواد خوب داخلی که دارای استاندارد‌های روز هستند در این صنعت استفاده کنند و این مسیر، تضمینی بر این است که هیچ مسئله‌ای برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کند و حتی برای سلامت مفید هم هست.

 

نقش این صنعت در توسعه اقتصاد (و حتی اقتصاد مقاومتی)

محمدرضا لایق: با توجه به اینکه این صنعت پایین دست صنایع پتروشیمی است و کشور ما جزو کشورهای نفت‌خیز به شمار می‌آید، ما نباید مواد خام تولید کنیم و به فروش برسانیم بلکه باید صنایع پایین دستی را تقویت کنیم و اگر بتوانیم این صنایع را صادر کنیم و ارزش افزوده داشته باشیم خیلی بهتر از فروش مواد خام است.

محمد مهدی محمدی: امروزه استفاده از ظروف يك‌بار مصرف بدلايل مختلف از قبيل سهولت در مصرف، صرفه‌جويي در وقت، رعايت مسائل بهداشتي و غيره بطور روز افزوني رو به افزايش است. با توجه به برگزاری مراسمات ملی و مذهبی در کشور و پخش نذورات، ظروف یک‌بار مصرف به طور وسیع مورد استقبال اقشار مختلف جامعه قرار گرفته است و همین موضوع، ایران را یکی از پنج كشور اول در مصرف ظروف يك‌بار مصرف قرار داده است. بر این اساس با درنظرگرفتن میزان عرضه و تقاضای ظروف یک‌بارمصرف که نشان دهنده این مطلب است که تولید این ظروف حداقل تا ده سال آینده در کشور از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار خواهد بود، می‌تواند در راستای کاهش نرخ بیکاری هم تاثیرگذار باشد.

حمید صمدی: اگر سازمان‌های مرتبط با صنعت ظروف یک‌بارمصرف اجازه بدهند که این صنعت راحت و بی‌دغدغه فعالیت خود را انجام دهد، شرایط بهتر خواهد شد. مثلا در سازمان غذاودارو به ما مجوز ساخت و تولید یک محصول را می‌دهند و بعد سازمان بهداشت و محیط جلوی تولید محصول را می‌گیرد. یعنی اجازه می‌دهند برای تولید یک محصول سرمایه‌گزاری زیادی انجام شود و بعد جلوی ادامه کار را می‌گیرند. این به این معناست که در یک حوزه وزارتی عدم هماهنگی وجود دارد و این مسئله مشکلات زیادی برای ما به‌وجود می‌آورد. من فکر می‌کنم که اگر این ناهماهنگی‌ها نباشد و ما بتوانیم راحت و درست فعالیت کنیم می‌توانیم صادرات بسیار خوبی داشته باشیم.

حاج‌حسینی: فکر می‌کنم در ایران بیشتر از بیست‌هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند و این بیست‌هزار نفر با خانواده‌هایشان تقریبا هشتاد تا صدهزار نفر می‌شوند. با این آمار مشخص است که این صنعت چه سهمی در اقتصاد کشور دارد.

مجید لطیفی: به دلیل اینکه کشور ما نفت‌خیز است و صنعت پولیمر و پتروشیمی پیشرفته‌ای دارد و از طرفی جنگل و آب در اکثر نقاط ایران خیلی کم وجود دارد ما نمی‌توانیم از بسته‌بندی کاغذی و سلولوزی استفاده کنیم. بلکه با استفاده از مواد پولیمری یک نوع اشتغال‌زایی و توسعه پایدار برای کشور ایجاد شده و چون همه به صنعت ظروف یک‌بار مصرف گرایش دارند( در انواع و اقسام محصولات، از شکلات گرفته تا لبنیات و مواد غذایی دیگر) پتانسیل خوبی برای کشور است. چراکه این صنعت ضمن ایجاد اشتغال پایدار، اشتغال‌زایی را هم بالا برده.

 

پلان پیشنهادی این صنعت برای ارتقای کیفیت در تولید ظروف یکبار مصرف

محمدرضا لایق: به‌دليل وجود شركت‌هاي به اصطلاح زيرپله‌اي و بدون مجوز از سازمان غذاودارو و استاندارد ايران و عدم نظارت بر اين واحدهاي توليدي از سوي سازمان‌هاي ذيربط، ما شاهد حضور ظروف يك‌بار مصرف بي‌نام‌و‌نشان و غيربهداشتي و با كيفيت بسيار پايين و با نازل‌ترين قيمت در سطح بازار مي‌باشيم كه در مرحله اول براي ارتقاي سطح كيفيت ظروف ارايه شده در بازار كشور، برخورد با واحدهاي توليدي از اين قسمت در اولويت قرار مي‌گيرد، در مرحله دوم با توجه به پتانسيل بالاي شركت‌هاي معتبر در زمينه توليد ظروف يكبار مصرف در سطح كشور، وجود ماشين آلات و تجهيزات به‌روز در كنار اخذ دانش فني روز دنيا، اين امكان را براي رسيدن به كيفيتي درخور نام ايراني و مطابق با استانداردهاي جهاني براي ما فراهم خواهد كرد.

محمد مهدی محمدی: استفاده از مواد اولیه فود گرید و رعایت استاندارد های ملی و بین المللی در تولید.
با توجه به این که برخی از اقشار جامعه میلی به استفاده از ظروف یک‌بارمصرف بهداشتی فعلی ندارند می توان در تولید ظروف بهداشتی 100%گیاهی برنامه‌ریزی‌هایی صورت پذیرد، به طور مثال استفاده از مواد طبیعی پلی‌لاکتیک اسید(PLA) که هم می‌تواند در راستای توسعه سلامت مفید باشد و هم ایجاد ارزش افزوده در محصولات پتروشیمی را به‌دنبال داشته باشد. در این خصوص لازم به توضیح است که گروه صنعتی مازرون فوم به صورت پایلوت اقدام به تولید این محصول کرده است و امید است با حمایت‌های صحیح و به موقع از این محصول بتوانیم در اسرع وقت، آن را به تولید نهایی و صنعتی برسانیم تا ضمن ایجاد اشتغال بیشتر در عرصه توسعه پایدار بیش از گذشته فعالیت داشته باشیم.

حمید صمدی: در صورتی ما می‌توانیم روبه جلو حرکت کنیم که سازمان غذاودارو با انجمن هماهنگ باشد و همه تولیدکنندگان این صنعت مجبور باشند از مواد درجه یک استفاده کنند و از غذاودارو پروانه ساخت بگیرند و بتوانند محصول سالم و باکیفیت به مردم ارائه دهند.

حاج‌حسینی: به نظر من هیات دولت، وزارت صنایع و بهداشت باید به این صنعت اجازه رشد و پیشرفت بدهند.

مجید لطیفی: با توجه به مسائل پسابرجام و اقداماتی که دولت آقای روحانی انجام دادند و بیشتر شدن ارتباط کشور با جهان خارج و رفع شدن بن‌بست‌های قبلی این فرصت برای ما ایجاد می‌شود که با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و با کمک افراد کارآمد بتوانیم صادراتمان را به کشورهای مختلف دنیا مخصوصا اروپا افزایش دهیم.

 

آیا تعاریف و دسته‌بندی برای بازارهای ظروف یکبار مصرف در ایران انجام شده

محمدرضا لایق: بدليل گستردگي موارد مصرف ظروف يكبار مصرف در زندگي روزمره و همچنين در بين اصناف و صنايع گوناگون، ايجاد مرزي مشخص براي تفكيك و دسته بندي موارد مصرف ظروف يكبارمصرف كمي دشوار بنظر مي‌رسد ولي با اين حال و با توجه به گرايش تخصصي بازار مي‌توان در وهله اول ظروف يكبار مصرف را به دو دسته مصارف صنعتي و مصارف بازارتقسيم نمود كه هريك در زيرمجموعه خود هزاران كاربرد خاص را شامل مي‌شود. به عنوان مثال در بخش صنعتي مي‌توان صنايع توليد لبنيات، بسته‌بندي موادغذايي و آرايشي و بهداشتي اشاره نمود و در بخش بازار به اصنافي چون رستوران‌ها و كيترينگ و صنف قنادي و شيريني پزي و … اشاره نمود.

محمد مهدی محمدی: اقداماتی به صورت پراکنده و خودجوش آن هم از سوی تولید کنندگان این ظروف در سیستم توزیع و فروش آنها ایجاد شده است که قطعا با ایجاد جلسات هم‌اندیشی و مستند‌سازی‌های هدفمند می‌توان به تعاریف و دسته‌بندی برای بازارهای ظروف یکبارمصرف در کشور دست یافت.

حاج‌حسینی: بله در ایران این دسته‌بندی صورت گرفته و تولیدکننده‌ها هم به خوبی بازارهای جهانی را شناخته‌اند و اگر مورد حمایت قرار گیرند صادرات خیلی خوبی می‌توانیم در این حوزه داشته باشیم.

مجید لطیفی: وقتی از کلمه ظروف یک‌بارمصرف استفاده می‌کنیم این تعریف بسیار کلی است. درصورتی که ظروف یک‌بارمصرف و بسته‌بندی شاخه‌های بسیار متعددی دارد و به همین دلیل می‌گوییم این صنعت حتی می‌تواند به عنوان صنعت مادر در اشتغال‌زایی و اقتصاد و گردش مالی مطرح شود. مثلا در صنعت لبنی ظروفی با گریدهای ویژه داریم، مواد غذایی مثل گوشت در شاخه‌ای جداگانه قرار می‌گیرند، در صنعت دارو، سرنگ‌ها و سرم‌ها و …زیرشاخه یک‌بارمصرف هستند و همچنین بعضی بسته‌بندی‌های سلولوزی در شاخه‌ای از این مواد قرار می‌گیرند که به عنوان صنایع تکمیلی پتروشیمی مطرح می‌شوند.

iranpack sanat bastebandi 176 6a00d834515f0569e2013483661e6a970c

 

تولید ظروف زیست‌تخریب‌پذیر فومی در جهت توسعه پایدار

محمد مهدی محمدی
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه صنعتی مازرون فوم

امروزه مواد پلاستیکی برگرفته از مواد پتروشیمی به عنوان یکی از چالشهای اصلی محیط‌زیست مطرح شده است. زیرا قسمت اعظم این مواد زیست تخریب‌پذیر نبوده و در طبیعت باقی می‌مانند هرچند بحث بازیافت می‌تواند اثرات زیست‌محیطی ناشی از این مواد را کاهش دهد. این مواد شامل پلیمرهای مصنوعی مانند پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌استایرن و … می‌باشند‌، البته بسیاری از محققین در تلاش برای زیست تخریب‌پذیر کردن پلیمرهای مصنوعی ذکر شده هستند که بعضی از آنها در کشورهای پیشرفته مانند امریکا و اروپا به بازار مصرف نیز ارائه شده است ولی فرآیند زیست تخریب‌پذیر کردن در مقیاس صنعتی هزینه‌بر بوده و این مواد را برای مصارفی که می‌توانند ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنند بکار می‌گیرند.
استفاده از ظروف یک‌بارمصرف پلیمری بتدریج جزء لاینفک زندگی مردم شده است و اکثر مردم روزانه حداقل یک بار از این ظروف شامل ظروف صرف غذا، انواع لیوان و یا محصولات بسته‌بندی شده در این ظروف استفاده می‌کنند. در حال حاضر این ظروف از مواد پلیمری مانند پلی‌اتیلن، پلی‌استایرن و پلی‌اتیلن‌ترفتالات ساخته می شوند. البته تولید ظروف یک‌بار مصرف اسفنجی بر پایه پلی‌استایرن به عنوان یک بسته‌بندی سالم و بهداشتی در جامعه ما کمتر مورد نظر بوده تا حدی که بسیاری از مواد غذایی و خوراکی از بسته‌بندی بهداشتی برخوردار نیستند. هرچند در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی برای بسته‌بندی خوب و مناسب( انواع ظروف یک‌بار مصرف) انجام شده، اما برای عامه مردم، ضرورت استفاده از بسته‌بندی‌های صحیح مثلا استفاده از ظروف یکب‌ار مصرف اسفنجی برای مواد غذایی، آشامیدنی و … باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
سرانه مصرف کشورهای صنعتی در رابطه با استفاده از ظروف یک‌بارمصرف نسبت به کشور های توسعه نیافته و در حال توسعه بسیار بالاتر می‌باشد. شاخص سلامت هر جامعه نیز به سرانه مصرف انواع مواد بهداشتی وابسته است و از این لحاظ شاخص سلامت جوامعی که به این مسائل اهمیت داده‌اند بالاتر از سایر کشورها می‌باشد.
ضمنا باید این نکته ذکر شود که همه مواد پلیمری پایه ظروف یک‌بار مصرف می‌بایستی از استانداردهای بهداشتی لازم برخوردار باشد. در این میان می‌توان به ظروف یک‌بارمصرف تولید شده بهداشتی بر پایه پلی‌اتیلن و پلی‌استایرن اشاره کرد. بهرحال با اینکه این محصولات دارای استانداردهای بهداشتی لازم هستند اما کماکان موضوع زیست تخریب پذیر نبودن آنها برای صنایع تولیدکننده این محصولات نگرانی جدی محسوب می‌شود و برای همین موضوع این صنایع به دنبال راه حلی برای زیست تخریب‌پذیر کردن محصولات پلاستیکی موجود یا استفاده از مواد پلاستیکی زیست‌تخریب پذیر، برای تولید این محصولات هستند، از این بین پلی‌لاکتیک‌اسید (PLA) به عنوان یک ماده تجزیه‌پذیر که از مواد طبیعی موجود در طبیعت تولید می‌شود می‌توان اشاره کرد.
پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای این ماده تا سال ۲۰۲۰ به یک مگاتن در سال افزایش پیدا کند. پلی‌لاکتیک‌اسید نوعی پلیمر تجزیه‌پذیر است که از آن به میزان گسترده‌ای در صنایع بسته‌بندی استفاده می‌شود. از این رو نیاز به آن در بازار روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

بنابراین اهدافی که در تولید ظروف زیست‌ تخریب‌پذیر فومی در گروه صنعتی مازرون فوم دنبال می شود عبارتند از:
استفاده بهینه از ضایعات کشاورزی
تولید پلی‌لاکتیک‌اسید
ایجاد ارزش افزوده بسیار زیاد برای پسماندهای کشاورزی
ایجاد مجتمع‌های کوچک برای تولید پلی‌لاکتیک‌اسید
تولید پلی‌لاکتیک‌اسید با خصوصیات کیفی بالا

لازم به ذکر است که ظروف زیست تخریب‌پذیر فومی که در گروه صنعتی مازرون فوم تولید شده است دارای گواهی ثبت اختراع به شماره 89271 مورخ 21/04/1395 می باشد و امید است با حمایت های صحیح و به موقع از این محصول بتوانیم در اسرع وقت، آن را به تولید نهایی و صنعتی برسانیم تا ضمن ایجاد اشتغال بیشتر در عرصه توسعه پایدار بیش از گذشته فعالیت داشته باشیم.

بیشتر بخوانید . . .