شیوه‌های برتر در خصوص بسته‌‌بندی‌های کِلَم‌شِل و بلیستر

برخی از مطالعات حاکی از آن است که خریداران 400 درصد بیشتر
تمایل به استفاده از بسته‌بندی‌هایی دارند که محصول درون آن دیده می‌شود. متاسفانه، هنوز بیشماری از طراحان برندهای جدید وجود دارند که تصمیم مهم بسته‌بندی را تا آخرین لحظه به تعویق می‌اندازند.
این کار بنا به دلایل بسیاری که در این راهکار مشخص شده، به‌ویژه برای بسته‌بندی‌هایی که محصول را «در معرض نمایش می‌گذارد» در
خرده-فروشی‌ها، اشتباه بزرگی است.

پیش از هرچیز مستقیما به اصطلاحات میپردازیم:
• بسته‌بندی کِلَم‌شِل، یک محفظه کاملا پلاستیکی میباشد که در لبه‌های آن محکم شده است. این نوع بسته‌بندی یکی از محکم‌ترین بسته‌بندی‌های خرده‌فروشی است، ولی اشکالاتی نیز دارد. بسیار مناسب محصولات سنگین است و دیگر نیازی نیست که صفحه‌ای را به صورت بلیستر محکم کنیم، صفحه میتواند داخل تلق محکم شود. بنابراین، به درستی، تلق‌ها این‌گونه به نظر میرسند که باز کردنشان بسیار دشوار- و برخی مواقع بسیار خطرناک- است. اما بسیار امن در مقابل سرقت به نظر میرسند.
• در یک بسته‌بندی بلیستر محبوس یک لایه جلویی و یک لایه عقبی دارد و یک حباب که در وسط آن مبحوث شده است.
بسته‌بندی نشانگر بسته‌بندی تمیزی است که باز کردن آن هنوز هم همچنان دشوار است. طراحی زیبا، و یک قالب برش در پشت لایه کاغذی برای باز شدن آسان آن اغلب برای ملایم ساختن خوی ناامیدی مصرف‌کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قالب برای محصولات سنگین‌تر مناسب است که ما را مطمئن سازد که حباب‌ها در جای خود لایه را در طی حمل‌ونقل دریایی و دستی محکم و ثابت نگه داشته است. در حالت ایده‌آل باید نوعی آب‌بندی لایه به لایه در طول لبه‌های حباب محبوس وجود داشته باشد.
• بسته‌بندی بلیستر فیس سیل ) face-sealدر بسته‌بندی فیس‌سیل  سطح پلاستیکی بلیستر که محصول در آن قرار دارد کوچکتر از لایه کاغذی بسته‌بندی بوده و فقط بخشی از سطح لایه کاغذی را پوشش می‌دهد و به آن چسبانیده می‌شود) تنها یک لایه کاغذی دارد بنابراین به یک لبه هفت میلی‌متری جهت چسباندن حباب به لایه نیاز دارد. هزینه پایین این بسته‌بندی انعطاف‌پذیری بیشتر در اندازه و شکل و سرعت ارائه به بازار را فراهم می‌آورد اما شکل مناسبی برای محصولات سنگین‌تر نیست.
• بسته‌بندی بلیستر فول فیس سیل full-face-seal (در این نوع بسته‌بندی بلیستر سطح پلاستیکی حبابدار کاملا هم‌اندازه لایه کاغذی پشتی است که در حاشیه‌های کاغذ به آن می‌چسبد و تمامی سطح کاغذ را پوشش می‌دهد) بلیستر دارد که تا لبه‌های لایه کاغذی ادامه می‌یابد وحداقل در کناره‌ها،  به این لایه چسبانیده شده است.
اگر لایه کاغذی سربرگ بزرگی در بالای محصول داشته باشد، حباب باید نوعی طبقه‌بندی یا قسمت برآمده داشته باشد که سبب استقامت ساختارش شود. اگر یک جداره پلاستیکی مسطح بزرگ به روی لایه کاغذی چسبانده شود ممکن است سبب پیچ خوردن یا کج شدن لایه کاغذی شود. این طرح برای محصولات سنگین‌تر مناسب است و فضای چسباندن بیشتری نسبت به بسته‌بندی بلیستر فیس سیل فراهم میکند. همچنین این بسته‌بندی سبب تقویت شکاف آویز بسته‌بندی می‌شود زیرا لایه پلاستیکی مییتواند دور این شکاف را فراگرفته و برش بخورد.
• بسته‌بندی بلیستر فول کارد full-card (بسته‌بندی فول کارد مشابه بسته‌بندی فول فیس‌سیل است با این تفاوت که در این حالت لایه پلاستیکی بلیستر در کناره‌ها به پشت تاخورده و معمولا لایه کاغذی به صورت کشویی درون این شکاف حاصل از تاخوردگی قرار می‌گیرد) حباب را کاملا تا حاشیه لایه‌های کاغذی گسترش می‌دهد و سپس از این لبه‌ها به پشت لایه کاغذی رفته و آن را نگه می‌دارد.
با این حال این لایه پلاستیکی به لایه کاغذی چسبانده نمی‌شود، بنابراین لایه کاغذی میتواند به شکلی دیگر به حباب پلاستیکی منگنه شده یا پیوست شود. این امر سبب اتصال محکم‌تر شده و برای اقلام سنگینتر بهتر است اما میزان زیاد پلاستیک به کار رفته در آن ممکن است آن را گرانتر سازد.در اینجا برخی نکات مهم در مورد بسته‌بندی‌های شفاف ارائه شده است:

منبع تصمیم را شناسایی کنید

تصمیم برای استفاده از بسته‌های شفاف اغلب از سوی صاحب برند و از مقامات بالا گرفته می‌شود همچنین این تصمیم عمدتا مقاصد خرده‌فروشانه دارد چرا که این بسته‌ها بسیار گیرا و انعطاف‌پذیر هستند. خرده‌فروشان به این ترتیب می‌توانند محصولات بیشتری را روی قفسه گذاشته و یا روی گیره‌ها قرار داده و می‌توانند آن‌ها را در قسمت‌های مختلف فروشگاه عرضه کنند. با این حال اما زیاد در مورد نحوه طراحی بسته‌بندی وقت نگذارید و در مورد شکل نهایی طراحی دو دل نباشید. بسیار مهم است که چشم‌اندازی روشن در خصوص اینکه محصول چگونه روی قفسه‌ها عرضه خواهد شد داشته باشید. بیش از هرچیز گزینه‌های در دسترستان را و همچنین تمامی خطرات ممکن را ملاحظه کنید.

متوجه و مراقب روندهای
خرده‌فروشی باشید

همواره تلاش کنید اندازه محصول را با اندازه فضای آن در قفسه‌ای که بیشترین فروشش را از آنجا داشته است منطبق سازید. چه بسا اینکه همواره در رقابت بکوشید بسته‌بندی‌هایتان کوچکتر باشد حتی به ضررتان تمام شود همه هزینه‌ها اعم از طراحی و شکل‌دهی، مونتاژ، تجهیزات و حمل‌ونقل را درنظر بگیرید با نگاه پایدارانه چنین می‌توان گفت که با تغییر از سیستم بسته‌بندی ظروف تلقی به بسته‌های بلیستر محبوس نوعا باید 20 درصد کاهش در مواد لازم داشته باشد.

در مورد تعصبات مصرف‌کننده
آگاهی کسب کنید

بسیاری از مصرف‌کنندگان بسته‌بندی‌های تلقی را به عنوان بسته خشم که باز کردن آنها دشوار است میشناسند. علاوه بر اینکه ممکن است تیزی لبه‌های پلاستیکی آنها را بیازارد آنها از اینکه برای باز کردن بسته‌بندی نیازمند قیچی شوند نیز عصبانی میشوند. هرگونه کمک به راهنمایی مصرف‌کنندگان در خصوص باز کردن بسته‌بندی می‌تواند موثر باشد. با این حال اما انتظارات مصرف‌کنندگان در وضعیت‌های مختلف متفاوت است در بعضی حالات بسته‌بندی سنگین‌تر می‌تواند نشان‌دهنده ارزش بیشتر باشد. لذا دقت داشته باشید که حاشیه‌هایی بسته‌بندی را برش ندهید چرا که در این صورت ممکن است بسته‌بندی از نظر برخی خریداران سطح‌پایین و بی‌ارزش جلوه کند. در صورتی که یک بسته-بندی پایدارتر یا هدفمندتر هزینه بیشتری به همراه دارد توجه داشته باشید که مصرف‌کنندگان ممکن است نسبت به نیت خرده‌فروش در پس این تفاوت قیمت شک کنند و قیمت بیشتر را نپردازند.

بفروشید

از همه امکانات طراحی تزئینی در دسترس مطلع باشید. چاپ روی پلاستیک بهبود یافته و یکی از آسان‌ترین راهها جهت  جذب خریداران به گزینه‌های گرانتر است. از روند بسته‌بندی «لوکس توده‌ای» که سبب ایجاد تقاضا برای مصرف لوکس ارزان شده است بهره بگیرید. اما هیچ‌وقت مصرف‌کنندگانتان را دست کم نگیرید، آنها از آنچه می‌اندیشید باهوشترند. استراتژی دیگر، سرمایه‌گذاری در خصوص بسته‌بندی «نیمه سفارشی» با استفاده از قرار دادن لایه‌های طرح‌دار پلاستیکی درون بسته‌ها است. بدین ترتیب دیگر نگهداری و ذخیره مقادیر کوچکتر گران تمام نخواهد شد.

به جزئیات توجه کنید

قالب فیس سیل کمترین هزینه را دارد، اما در خصوص حالت روکش آن دقت لازم را داشته باشید، روکش متقاطع معمولا از نظر ساختار بهتر است اما ممکن است به مرور زمان یا در خلال حمل‌ونقل خم خورده یا تا بخورد. بسته‌های بلیستر محبوس از نظر حمل‌ونقل مقاوم‌ترند اما باز کردن آنها برای مشتریان نسبت به محصولات فیس سیل دشوارتر است. به یاد داشته باشید که لبه چسبی بسته‌بندی نیازی نیست که تا کناره بسته ادامه داشته باشد بلکه در عوض میتواند به صورت چسبانده لایه به لایه باشد. بسته‌های تلقی یکبارمصرف می‌توانند محصولات بزرگ را تنها با استفاده از یک لبه چسبان یک تا دو میلیمتری نگه دارند لذا بسته تنها ممکن است کمی از محصول بزرگتر باشد و اینکه نظرات موافق و مخالف در خصوص فناوری‌های جدید چسبکاری در بسته‌بندی مانند چسب سرد را که جایگزین‌هایی برای سیستم متداول چسب‌کاری RF یا حرارتی هستند را بررسی کنید.
مقاومت بسته‌بندی در برابر دزدی را
به دقت تعیین کنید

نقطه تعادلی میان مقاومت در برابر دزدی و سهولت مشتریان در باز کردن بسته‌بندی در خانه برقرار کنید. یکی از چیزهایی که باید در نظر داشته باشید این است که فشار بسیار زیاد از سوی خرده‌فروشان در خصوص مقاومت بسته‌بندی در مقابل سرقت تا حدی به دلیل فعالیت‌های مربوط به پایداری کاهش یافته است. سطح مقاومت لازم بسته‌بندی در برابر دزدی بسیار وابسته است به نحوه تجاری کردن بسته‌بندی. همچنین اندازه دقیق مجاز بسته‌بندی‌ها برای قرار دادن در روی قفسه‌ها، روی گیره‌ها، روی کشوها و درون قفسه‌های عمومی را به دست آورید.

اهداف فروشگاه‌های متفاوت را هم‌سو سازید

دقت داشته باشید که نوعی مصالحه یا نقاط تعادل میان انتظارات بازاریابی، ارائه محصول، و مقاومت در برابر دزدی وجود دارد. تلاش کنید آنچه را که نمیدانید شناسایی کنید و به دست آورید. با عرضه-کنندگان صادقانه مشورت کنید تا بتوانید بدین ترتیب آخرین تغییرات در این معادله و این نقاط تعادل را استنتاج کنید. تغییر فروشندگان در دقایق آخر می‌تواند هم از نظر پول و هم از نظر زمان بسیار هزینه‌بر باشد سعی کنید مصرف‌کنندگانتان را به انحاء مختلف درگیر و پابند کنید، یکی از راههای افزودن اطلاعات بازاریابی به یک بسته‌بندی یکبار مصرف (تلقی) استفاده از یک پاکت کاغذی جادار یا حتی یک محفظه کارتنی دریچه‌دار است.

امکان مشاهده را گسترش دهید

امکان مشاهده یک ارزش‌ مصرف‌کننده در حال توسعه است اما با این حال امکان مشاهده در بحث تولید و توزیع نیز ارزشمند است. شما با این ترتیب میتوانید دریابید که آیا محصول داخل بسته‌بندی هنوز سالم و دست‌نخورده است، میتوانید قسمت‌های درزگیری شده و چسبانده شده را بررسی کنید، میتوانید بررسی کنید که هیچگونه آلودگی یا کثیفی روی محصول وجود نداشته باشد و همچنین در این صورت رفع ایراد از محصول از طریق وارسی و تایید صداقت راحتتر است. امکان مشاهده همچنین به طور ضمنی به معنای تعامل‌پذیری محصول است به عنوان مثال منافذ «آزمایشم کن» در بسته‌بندی‌های بلیستر یا تلقی میتوانند عوامل مهمی در تشویق تکانشی خرید باشد.

به شکاف‌های آویز توجه داشته باشید

اگر قرار است محصول از گیره آویزان شود باید مطمئن شوید که شکاف آویز به قدر کافی در برابر کشیدن‌های متعدد مقاوم است. یکی از روش‌های تقویت این قسمت تازدن قسمت بالایی لبه کاغذی و سپس چسباندن آن است. روش دیگر استفاده از نوارهای شفاف در پشت لایه‌های کاغذی قبل از برش شکاف آویز است. همچنین اثبات شده است که شکاف مثلثی یا مثلثی گرد شده میتواند از سوراخ‌های دایره‌ای متداول محکم‌تر باشد. یک استاندارد و راهنما در این خصوص این است که توان کششی شکاف آویز باید 12 برابر وزن محصول باشد.

بیشتر بخوانید . . .