هفت پرسش از ماشین‌سازان بسته‌بندی (پرسش اول)

کاراصنعت سازان نوین: شاخص‌ترین و جدیدترین محصول این شرکت در سال جاری که در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی عرضه خواهد شد ماشین مونودوز است.
طرح و ایده طراحی و ساخت این ماشین از سه سال قبل با بازدید از غرفه یک شرکت ایتالیایی خارج از کشور شکل گرفت.

1- شاخص‌ترین یا جدیدترین محصول شما در سال جاری چه بوده است؟

طرسام:

جدیدترین محصول شرکت طرسام در سال جاری دستگاه کاورگذار است.
به دلیل نیاز تولیدکنندگان محصولات غذایی و دارویی به بسته‌بندی ثانویه با هزینه و زمان کم‌تر، بهتر است این بسته‌بندی به روش اتوماتیک و با استفاده از دستگاه‌های مناسب صورت گیرد. لذا شرکت طرسام در ادامه فعالیت خود در ساخت دستگاه کارتنینگ محصول جدید خود را با نام T1930 ارائه نمود.

آرادپک:

از آن جایی که فعالیت این شرکت در زمینه لیبل می‌باشد، جدیدترین ماشینی تولید شده، ماشین لیبل اسکرین است.

ماشین‌سازی کاراتوس:

شاخص‌ترین محصول در مجموعه کاراتوس، پرکن مایعات تمام اتوماتیک، مدل KTPT10000 می‌باشد که مقدار پرکردن محصول را با کنترل وزن میسر می‌سازد.

ماشین‌سازی نصرتی:

دستگاهی ساختیم که با استفاده از هوای معمولی قند را سفید می‌کند. با حداقل هزینه، حداکثر کیفیت، بدون زیان به بدن انسان و بدون هدر دادن آب و شور کردن خاک(که در سیستم‌های قبلی به عنوان نقاط ضعف محسوب می‌شدند)

ماشین‌سازی اوصانی:

این شرکت دستگاه‌های پرکن و دربند دستی را تولید کرده است. دلیل تولید این دستگاه‌ها عبارتند از: صنایع بزرگ و مطرح در کشور رو به افول هستند، این دستگاه‌ها ارزان هستند (به‌دلیل افزایش تولیدات خانگی).

گروه صنعتی ویدر:

شاخص‌ترین محصول گروه صنعتی ویدر درسال جاری ماشین‌های بهینه شده لیبل‌چسبانی اتوماتیک می‌باشد و جدیدترین محصول این شرکت دستگاه بطری چین و تغذیه بطری PET و PE بر روی نقاله کفی و یا نقاله هوایی است. این دستگاه بطری‌ها را بدون ایجاد خسارت بر آن‌ها از حالت فله به‌حالت ردیفی (با سرعت تا ٨٠٠٠ بطر در ساعت) به نقاله پرکن‌ها تغذیه می‌کند.

کاراصنعت سازان نوین:

شاخص‌ترین و جدیدترین محصول این شرکت در سال جاری که در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی عرضه خواهد شد ماشین مونودوز است.
طرح و ایده طراحی و ساخت این ماشین از سه سال قبل با بازدید از غرفه یک شرکت ایتالیایی خارج از کشور شکل گرفت. ابتدا قصد ما خرید از شرکت فوق و واردات ماشین بود. اما موفق شدیم فرم ساده‌تری از این ماشین را خودمان طراحی کنیم و بسازیم. ماشین مونودوز دارای کاربردهای متنوع در صنایع غذایی هستند از جمله: برای سس و چاشنی‌های یکنفره و همچنین در صنایع دارویی برای انواع شربت و محلول‌هایی که در یک نوبت مصرف می‌شوند و نیز در صنایع آرایشی و بهداشتی برای انواع کرم، لوسیون و شامپوی یکنفره به کار می‌رود.
نوآوری این ماشین در ساخت ظرف از جنس پلاستیک توسط خود ماشین و به شکل مورد نظر خریدار و با قیمت مناسب در حدی که قابل مقایسه با ساشه می‌باشد.

آذرماشین چاپ:

این شرکت در سال جاری محصولات خود شامل: سیستم مشاهده چاپ (دوربین چاپ)، سیستم کنترل لبه فیلم (وب‌گاید) و ترمز پودری مغناطیسی را ارتقاء داده است. این شرکت با توجه به ارتقاء محصولات و همچنین کیفیت رقابتی محصولات تولیدی موفق به دریافت گواهی دانش بنیان صنعتی از معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است.

ماه‌‌ماشین:

این شرکت در سال جاری ماشین‌های کوچکی وارد بازار کرده است. ماشین‌هایی مثل ویبراتور که در مجموع ماشین کیسه‌گیری ما را تکمیل کرده است. قبلاً صنعت به این ماشین نیازی نداشت ولی با توجه به شرایط فعلی که در صنعت آرد پیش آمده است لازم شد که ماشین ویبراتور را طراحی کنیم که در حال ارائه به بازار است. ولی قبل از آن ماشین شاخص ما رباط‌های پکن پرس است که سال گذشته آن را در جایی ارائه دادیم و امسال در حال تکمیل آن هستیم.

کوشش‌کاران:

امسال محصول جدیدی نداشتیم.

ماشین‌سازی یادگاری:

ما در سال 1395 در این واحد، ماشین جدید چهار هد جهت تولید انواع شیرینی‌های قنادی و صنعتی که توانایی تولید بیش از 30 مدل شیرینی به صورت مغزدار و دو رنگ و با تزیین روی شیرینی را دارد تولید کردیم و هم چنین ظرفیت تولید خط تافی را از ساعتی هفتصد کیلو به بیش از یک تن رساندیم.

تولیدی صنعتی عباسی:

شاخص‌ترین دستگاه تولیدی این واحد در حال حاضر دستگاه فرم‌فیل‌سیل می‌باشد که از ظرفیت‌های مختلف، با دهانه‌ها و آپشن‌های جدیدی برخوردار است. این ماشین را در حد ماشین‌هایی که در اروپا و آمریکا تولید می‌شود و با همان کیفیت در ایران ارائه می‌دهیم.

بهپک‌ساز:

چند اصل موجب برجستگی یک سازنده خواهد شد. یکی از آن‌ها این است که سازنده، ماشین را خلق کند، نه این که کپی کند. کپی،ساخت نیست و شخص کپی کننده احساسی نسبت به کار انجام داده خود ندارد. او چیزی را خلق نکرده در حالی که سازنده در مقام خالق اثر است. سازنده باید مراتب خلق یک دستگاه را طی کند، کار خوب و شاخص یک شبه خلق و ایجاد نمی‌شود، نیاز به تجربه و زمان دارد و ممارست سازنده در سعی و خطا را می طلبد.
ایده‌های بزرگ فقط با وجود داشتن امکانات بزرگ ایجاد نمی‌شود، گاهی کارهای خوب انجام شده در فقدان امکانات برجسته‌تر می‌باشند. لذا به اعتقاد من سازنده‌ای که کپی نکند و تجربه و دانش خود را در کارش بکار بندد و با تکنیک‌های روز صنعت خود آشنا باشد نه تنها کار شاخص انجام می دهد بلکه حتی مورد الگو‌برداری دیگر صنعتگران رشته خود نیز قرار می‌گیرد. امسال دستگاه شرینک پک اورلپ با ظرفیت60 بسته در دقیقه و با امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مطابق با آخرین تولیدات روز این صنعت در دنیا بهترین کار انجام شده از نظر این شرکت می باشد.

ماشین‌سازی حکمایی:

دستگاه بسته‌بندی آبلیموی تازه (Fresh) بدون افزودنی در کیسه‌های انعطاف‌پذیر در بسته‌های 500 میلی‌لیتری و یک لیتری و تحویل مستقیم به مشتری پس از بسته‌بندی.

شیرزاد:

تلاش برای بقا در گردونه تولید و صنعت به ناچار نوآوری در تولید را در پی دارد که همه شرکت‌های تولیدی را درگیر این ماجرا می‌کند جدیدترین تولید سال 1395 شرکت شیرزاد دستگاه پالتایزر و بسته‌بندی بطری شیشه‌ای از ابتدا بعد از کوره گرمخانه تا بسته‌بندی پالت (پالتایزر و استرچ ) به روش هود استرچ می باشد که در شرکت‌های تولید بطری و جار شیشه‌ای نصب شده است.
تلاش شرکت برای دستیابی به دانش بسته‌بندی مواد پتروشیمی به روش سریع است که در دستور کار سال 1396 این شرکت قرار دارد که البته اگر طراحی قطعات تمام شود در اواخر سال 1395 انجام می‌پذیرد. از مزایای عمده این ماشین استفاده وسیع در حوزه تجهیزات و اتوماسیون می‌باشد که ترجیحا با تکنولوژی شرکت زیمنس آلمان همراه است.
شاید شرایط کنونی برای صنایع ایران اقبال خوشی را در پی نداشته باشد ولی نشستن و نگاه کردن هم سودی را عاید ما نمی‌کند الزام ماندن در گردونه، حرکت رو به جلو است وگرنه مثل خیلی از عزیزان باید به ناچار مسیر را عوض کرد.

 

این گزارش در دهمین شماره کتاب سال بسته بندی در آذرماه 1395 منتشر شده است.

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .