بطری‌های2محفظه‌ای

وقتی محفظه به موقعیت ابتدایی بازگشت، می توان در بطری را برداشت و مقدار مطلوب از مایع را خارج کرد. این طرح دو محفظه‌ای، امکان بخش‌بخش کردن دقیق مقادیر مختلف دوز را با استفاده از یک محفظه فراهم می‌کند.

پرکاربردترین طراحی در جهان بطری‌های دو محفظه‌ای، بطری Bettix بوده است. بطری‌های یک گلو و دوگلوی Bettix عمدتا در باغبانی، سلامت حیوانی، بازارهای مواد تمیزکننده صنعتی و خانگی به کار می‌روند، اما (در صورت انتخاب صحیح مواد) دلیلی برای عدم استفاده از آنها در بازارهای غذا وجود ندارد. ساختار این بطری بسیار ساده و کارآمد است. بطری‌های Bettix مانند بطری Vetnil به دسته بطری‌های قابل فشار تعلق دارند. بطری‌های Bettix دو محفظه دارند، یکی برای ذخیره مایع و دیگری برای بیرون دادن مایع. برای پر کردن محفظه بیرون‌دهنده، تنها یکبار فشار دادن بطری کافی است و بنابراین یکی از آسانترین روش‌های بیرون دادن محصول است. اختلاف اساسی در کار بطری‌های یک گلو با دو گلو وجود ندارد. در هر دو وضعیت، باید درب (برای تک گلویی، تنها یک درب و برای دوگلویی، درب محفظه) بطری شل شده و امکان فرار هوا ایجاد شود، سپس بدنه بطری فشار داده می‌شود تا محفظه بیرون‌دهنده پر شود. در مرحله بعد، درب محفظه برداشته شده و امکان بیرون دادن حجم اندازه‌گیری شده‌ای از مایع از محفظه ایجاد می‌شود. بطری‌های Bettix از پلی‌اتیلن دانسیته بالا و موادی که استانداردهای FDA را تامین می‌کنند ساخته می‌شوند. امکان تجهیز این بطری‌ها با یک درب ضد دستکاری توسط کودک وجود دارد. تا اینجا طرح‌های قدیمی بطری‌های بیرون‌دهنده معرفی شدند و حال، به طرح‌های جدیدتر و مدرن می‌پردازیم. ابتدا بطری Bark Innovations و سپس درب‌های بیرون دهنده با دوز ثابت Perimeter Brand Packagingرا معرفی می‌کنیم. محفظه دوز Bark در خود بطری گنجانده شده و به نیروی مکانیکی بیرونی یا چنین مکانیزمی نیاز ندارد. محفظه دوز مخفی بوده و از داخل بطری عمل می‌کند. برای تعیین مقدار ایده‌آل مورد نیاز از مایع، تنها وارونه کردن بطری لازم است.

وقتی محفظه به موقعیت ابتدایی بازگشت، می توان در بطری را برداشت و مقدار مطلوب از مایع را خارج کرد. این طرح دو محفظه‌ای، امکان بخش‌بخش کردن دقیق مقادیر مختلف دوز را با استفاده از یک محفظه فراهم می‌کند. مزیت این سیستم آن است که مکانیزم دوز ثابت آن در هر بطری دو محفظه‌ای قابل تعبیه است، زیرا سیستم ثبت اختراع شده والو و درب آن با محفظه دوز در بطری یکپارچه می‌شوند تا دوز دقیق توسط مصرف‌کننده را ممکن کنند. شرکت سازنده ادعا کرده که این سیستم دوز ثبت اختراع شده در مقایسه با طرح‌های موجود از مزایای بسیاری برخوردار است. این سیستم نیازی به بخشهای مختلف که باید اَسِمبل شده یا درون بطری تعبیه شوند ندارد و یک سیستم یکپارچه با کل بسته‌بندی تشکیل می‌دهد. این بسته آماده استفاده توسط مصرف‌کننده است.
نیازی به نوشتن عباراتی از قبیل “جهت صحیح بسته” و “بطری را فشار دهید” نیست. همچنین دوز بیش از حد لازم غیر ممکن است. برای دکوراسیون این بطریها که از جنس HDPE قالبگیری دمشی شده با اکستروژن هستند از لیبل استفاده می‌شود. گزینه‌های انتخاب بسیار متنوع در زمینه های رنگ، شکل و اندازه به مشتریان ارائه می‌شود. همچنین موقع تقاضا، امکان سفارش بسته با سیستم‌های درب ضد دستکاری توسط کودک وجود دارد. Barkهیچ رابطه تامین انحصاری با مالکین برند یا منابع بسته‌بندی ندارد.

این شرکت، مالک فکری سیستم دوز مذکور است اما قالبگیری تزریقی درها و والوها را خودش انجام نمی‌دهد. این سیستم برای بطریهای 250 و 500 میلی لیتری و 1 لیتری قابل عرضه است. تحقیق و توسعه این سیستم توسط Bark Innovations ادامه دارد. برای مثال اخیرا تست‌هایی بر روی این سیستم‌ها به منظور بررسی قابلیت‌شان در بیرون دادن 5 میلی‌لیتر محصول انجام شده که کمترین دوزی است که سایر سیستم‌های دوز دیگر ارائه می‌دهند. یک طراحی جدید و پیشرفته‌تر از این سیستم دوز که هنوز روانه بازار نشده است، دوز ثابت دقیق با قابلیت تغییر را ممکن می‌کند. Bark Innovations هم اکنون در فاز مهندسی این سیستم است و احتمالا تا حدود 18 ماه دیگر آمادگی تولید آن را به‌دست می‌آورد. با استفاده از این سیستم که در آن 4 حجم مختلف دوز ثابت به صورت یکپارچه تعبیه شده، مصرف‌کننده می‌تواند دوز ثابت لازم را تنظیم کند. دوز کردن حجم مطلوب به راحتی با تنظیم درب انجام می‌شود. مالک برند امکان انتخاب حجم‌های مختلف مثلا 10، 20، 30 و 40 یا 15، 30، 40 و 50 میلی لیتر را دارد.

درپوش‌های با قابلیت دوز ثابت
Perimeter Brand Packaging که یک همکار استراتژیک شرکت Nypro است، سه درب بطری برای دوز ثابت را طراحی کرده است.
این درب‌ها با نام‌های Freehand، Suredose Liquid و Suredose Powder توسط قالبگیری تزریقی از پلی پروپیلن تولید می‌شوند.
بیرون دهنده دوز ثابت Freehand برای دوز کردن و بیرون دادن مایع از یک محفظه طراحی شده است. طبق شکل، در این سیستم با استفاده از یک نشانگر برجسته، مقدار مایع خروجی نشان داده می‌شود. مصرف‌کننده به راحتی می‌تواند مقدار توصیه شده از محصول را ضمن برخورداری از میزانی کنترل مطابق میل خود خارج کند. این فناوری معروف به “اندازه گیری ضمن ریختن” نیاز به یک درب اندازه‌گیری را برطرف کرده و به دلیل طراحی منحصر به فرد خود، موقع خرید در قفسه متمایز به نظر می رسد.

Suredose Liquid یک بیرون‌دهنده دوز ثابت است که به منظور بیرون دادن راحت مواد مایع از یک محفظه طراحی شده‌ است. استفاده از این فناوری وقتی مقادیر معین، قابل تکرار و اندازه‌گیری‌ شده‌ای از محصول مایع مورد نیاز باشد ایده‌آل است. فناوری “یک دوز در هر بار” امکان بیرون دادن مقدار دقیق اندازه‌گیری شده را در هر بار استفاده فراهم می‌کند.

Suredose Powder

Suredose Powder یک بیرون‌دهنده دوز ثابت است که برای تحویل راحت مواد پودری طراحی شده است. طراحی منحصر به فرد این سیستم، محتویات آن را حین انبارش و طی تمام مدت فرآیند بیرون دادن، در وضعیت آب‌بندی شده حفظ می‌کند.
در این جا هم فناوری “یک دوز در هر بار”، امکان بیرون دادن مقدار دقیق اندازه‌گیری شده را در هر بار استفاده فراهم می‌کند. طراحی این سیستم که آب‌بندی حین انبارش را تضمین می‌کند، مانع از اختلاط رطوبت با پودر شده و بنابراین احتمال گیرکردن پودر حین خروج را از بین می‌برد. مسلما بطری‌ها و درب‌های دوز ثابت دیگری نیز در بازار و همچنین انواع تجاری نشده در قالب ثبت اختراع وجود دارند.

بیشتر بخوانید . . .