بـــا حبــاب‌هـــای لـمـیـــنـیـت چــــه کــنـیــم؟!

در این جا قصد داریم 7 راهکار را برای وقتی که حباب‌ها یا منطقه فاقد پوشش در لمینیت موجب جدایش لایه‌ای (delamination) در غلتک‌های هرزگرد (idler roller) می‌شود معرفی کنیم:

در این جا قصد داریم 7 راهکار را برای وقتی که حباب‌ها یا منطقه فاقد پوشش در لمینیت موجب جدایش لایه‌ای (delamination) در غلتک‌های هرزگرد (idler roller) می‌شود معرفی کنیم:
* آیا حباب در لمینیت‌های شما ایجاد می‌شود؟
* آیا حباب‌ها در سمت ورودی یک غلتک هرزگرد گیر افتاده و متمرکز می‌شوند؟
* آیا حباب‌های متمرکز، با ایجاد فشار، موجب جدایش لایه‌ای محصول می‌شود؟
اگر جواب شما به این سوالات آری است، حتما این مطلب را مطالعه کنید.
با یک بادکنک زشت چه کار می‌کنید؟! حتما آن را می‌ترکانید! این یک راهکار بدیهی است و می‌تواند ساده‌ترین راه باشد اما ترکاندن حباب‌ها در مورد بسته‌بندی می‌تواند به لحاظ ایمنی مشکل‌ساز باشد و یا این که سوراخی را در محصول ایجاد کند که از نظر مشتری خوشایند نیست.
در این جا نمی‌توانیم تمامی عوامل موثر بر متمرکز شدن حباب‌ها و لایه‌لایه‌ای شدن را معرفی کنیم اما روشن است که این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که فشار حباب هوای در حال تشکیل از استحکام پیوند چسب به یکی از فیلم‌ها (معمولا یک لاینِر) تجاوز کند.

حباب‌ها کجا ایجاد می‌شوند؟
• در یک فرآیند لمینیت‌سازی که دو رول بدون پوشش پیوندی بین آنها جریان پیدا می‌کنند و سپس پوشش‌دهی آغاز می‌شود. در حالت ایده‌آل، پوشش، تمامی هوای بین رول‌های جاریِ آزاد تا وایندِر (یا انتهای فرآیند) را تحت فشار قرار می‌دهد.
اما اگر لایه پیوندی، اتصال ضعیفی ایجاد کند (این که که بسیاری از لایه‌های چسبنده، استحکام اولیه یا خام پایینی دارند)، هوای محبوس بین رول‌ها از ورودی غلتک هرزگرد تا لمینیت باقی خواهد ماند و دائما یک خط از لمینیت را شکافته و باز می‌کند.
این حالت مشابه آن است که یک موش کیسه‌دار زیر زمین چمن وجود داشته باشد و دایم تونل‌زنی کند.
• در محصولات پوشش داده شده به طور راه‌راه (stripe-coated)، که خطوط لمینیت فاقد پوشش دارند. هوای محبوس در خطوط فاقد پوشش می‌تواند بالای یک غلتک هرزگرد انباشته شود و فشار کافی برای باز شدن و جدایش لایه‌ای لبه‌های خطوط چسبیده را ایجاد کند.

راهکارهای ممکن
1- افزایش میزان چسب به اتصال لاینِر (که البته احتمالا یک آپشن نیست)
2- برخی از محصولات از طراحی‌های دارای سوراخ و حفراتی به منظور جلوگیری از محبوس شدن هوا برخوردارند.
3- سوراخ کردن حباب به منظور ایجاد امکان فرار هوا و آزاد شدن فشار. بسیاری از اپراتورها آموخته‌اند که در بسیاری از کاربردها به ویژه در مورد حباب‌های لمینیت فاقد پوشش، از یک تیغ برنده، یا ایجاد برش نقطه‌ای و یا شکافهای بلندتر فرار هوا، برای سوراخ کردن حباب استفاده کنند. همچنین می‌توان یک سیستم خودکار سوراخ کردن حباب را نیز طراحی کرد. به این منظور، سری تیغه‌های مجاور موقع ایجاد حباب‌ها فعال می‌شوند. فرم پروفیل این تیغه‌ها به گونه‌ای است که در صورت وجود حباب، آنها را به طور خودکار سوراخ می‌کنند و در غیر این صورت، رول‌های فاقد حباب از آنها عبور می‌کنند.
4- کاهش فشار در محل تماس رول-غلتک به طوری که امکان عبور هوا از روی غلتک فراهم شود:
الف) کاهش کشش و یا
ب) افزایش قطر غلتک.
5- اصلاح سطح غلتک به منظور ایجاد امکان عبور بسته‌های هوا. می‌توان از یک غلتک برخوردار از شیارهای جانبی به فرم محوری یا جناغی (herringbone) استفاده کرد تا امکان خروج هوا به مقادیر کم ایجاد شده و از جمع شدن آن جلوگیری شود.
6- ساخت لمینیت با هوای کمتر بین لایه‌ها، از طریق اعمال بار بالاتر در محل تماس غلتکها، یا در یک محیط خلاء.
7- استفاده از یک نوار چسب یا پوشش روی کل عرض محصول برای فشردن حباب‌ها.

بیشتر بخوانید . . .