طراحی بستهبندی به عنوان ابزاری در بازاریابی مصرفکننده
سها عطاالله
نایب رییس کنفرانسها، نمایشگاهها و جوایز سازمان جهانی بستهبندی
نوامبر، 2021
1
بازار خود را به خوبی مطالعه کنید
برای شناسایی بخش بازار و نیازهای مصرفکننده، یک تحقیق جامع در بازار انجام دهید.
با انجام یک تقسیم بندی و تجزیه و تحلیل مناسب بازار، فرد متوجه میشود که کدام سبک و طراحی برای مشتری جذاب تر است.
در انجام تقسیم بندی بازار، بازاریابان میتوانند متغیرهای زیر را در نظر بگیرند: تقسیم بندی جغرافیایی، جمعیتی، روانشناختی و رفتاری.
به عنوان مثال جنسیت و سن متغیرهای بسیار مهمی در طراحی بستهبندی شما هستند تا نیازهای خاص آنها را در طراحی بستهبندی شما منعکس کنند.
2
مواد بستهبندی مناسب را انتخاب کنید
پوسته بیرونی محصول سفیر دنیاست، پس حتما پاسپورت معتبر داشته باشید.
مواد بستهبندی مناسب مصرفکنندگان را تحریک میکند. بنابراین، ظاهر و طراحی مناسب مطمئناً به محصول اجازه میدهد تا به احتمال زیاد در سبد خریداران قرار گیرد.
انتخاب مواد بستهبندی به موقعیت برند و محصولات شما بستگی دارد.
برندهای خاصی به عنوان مثال شرکتهای آب تمایل دارند مواد بستهبندی متفاوتی را برای محصولات مشابه بر اساس بخشهای مختلف بازار مانند استفاده از شیشه برای بطریهای آب مرغوب و استفاده از PET برای مصرف منظم آب انتخاب کنند.
علاوه بر این، انتخاب مواد بستهبندی نیز در مورد بستهبندی پایدار بسیار مهم است، بنابراین صاحبان برند باید تا حد زیادی موادی را انتخاب کنند که نرخ بازیافت بالایی داشته و به راحتی دسته بندی و سپس بازیافت شوند.
3
از آن به عنوان آرایش استفاده کنید
بستهبندی آرایش برند است.
فرد باید با گذشت زمان آن را بهبود بخشد. همانطور که رژ لب تیره غلیظ میتواند کمتر مد شود و جایگزین روشن تر شود
بستهبندی محصول باید بهروز، با ظاهری برجسته باشد تا تضمین کند که از فهرست محصولات حذف نمیشود.
4
بستهبندی رنگی
وقتی صحبت از رنگها میشود، عاقلانه انتخاب کنید.
رنگها احساسات را برمیانگیزند و هر فرهنگی به همان رنگ واکنش متفاوتی نشان میدهد.
با این حال، انتخابهای جسورانه میتواند برند شما را متمایز کند و باعث برجسته شدن آن شود. اما مطمئن شوید که این کار را به درستی انجام دهید و از خطاهای تقلبی اجتناب کنید.
5
تایپوگرافی کلیدی است
تایپوگرافی وسیله ای برای انتقال پیام برند به مشتریان و جلب توجه آنهاست.
بسته به محصولی که به فروش میرسد و بر اساس تقسیم بندی بازار، انتخاب فونت و اندازههای مختلف تغییر میکند.
اگر محصول مخاطب جوان دارد، میتوان فونتهایی را انتخاب کرد که توسط گروه هدف سرگرمکننده است.
6
از تغییرات شدید اجتناب کنید
به منظور حفظ و حفظ هویت تصویر برند، باید از هرگونه تغییر شدید در بستهبندی خودداری کرد.
تنها در صورتی میتوان به شدت اقدام کرد که آماده پرداخت هزینه تضمین شده برای یک کمپین بازاریابی باشد که به جاسازی هویت جدید در ذهن مردم کمک میکند.
7
بدانید که چه زمانی بسته خود را دوباره طراحی کنید
اگر یکی خوب کار میکند، دوباره طراحی نکنید! فقط چند اصلاح کوچک برای انتخاب شدن بستهها اعمال کنید. این تمام چیزی است که لازم است.
8
روی بستهبندی خود سرمایهگذاری کنید
بستهبندی یک سرمایه گذاری بلند مدت است.
ارزش افزوده محصولات را تامین مالی میکند، که به رشد یک پایگاه مصرفکننده قوی کمک میکند.
سخاوتمند باشید و در این سطح از هیچ هزینه یا تلاشی دریغ نکنید.
یک متخصص را برای پشتیبانی در طراحی بستهبندی استخدام کنید.
9
از رعایت مقررات برچسبگذاری اطمینان حاصل کنید
اطلاعاتی که روی بستهبندی نمایش داده میشود مانند لیست مواد تشکیل دهنده و واقعیتهای تغذیه باید با مقررات و استانداردهای برچسب گذاری مطابقت داشته باشد که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.
10
مطمئن شوید که روند بستهبندی جهانی را دنبال میکنید
نیازهای مصرفکنندگان به طور مداوم در حال تغییر است و طراحی بستهبندی باید روندهای جهانی بستهبندی را در نظر بگیرد.
روندهای جهانی بستهبندی
در پست بعدی